Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
Jesteś tutaj > Strona główna > Miasto > Szczecin na rowerze

Szczecin na rowerze

Szczecin - herbPolityka rowerowa Szczecina

Szczecin nie posiada polityki rowerowej. Pod koniec 2012 roku Stowarzyszenie Rowerowy Szczecin opracowało "Standardy projektowe i wykonawcze systemu rowerowego Miasta Szczecin", które są rekomendowane do wprowadzenia zarządzeniem.

Budżet rowerowy Szczecina


RokKwotaUwagi
2013 0 zł  
2013 0 zł  
2012 0 zł
 
2012 3,7 mln zł
 
2011 10 mln zł
Kwota zapisana w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym

 

Oficer rowerowy w Szczecinie

W lipcu 2011 roku szczecińskim oficerem rowerowym został Tomasz Loga - jeden z założycieli Stowarzyszenia Rowerowy Szczecin, absolwent jest absolwentem Politechniki Szczecińskiej. Oficjalne stanowisko pełnomocnika ds. rozwoju systemu komunikacji rowerowej Loga objął 1 sierpnia 2010 roku.

Szczeciński oficer rowerowy komunikuje się z rowerzystami przez facebooka

Historia powstania oficera rowerowego

Podczas kampanii wyborczej - samorządowej w 2010 roku - obecny prezydent miasta - Piotr Krzystek obiecał szczecińskim rowerzystom powołanie oficera rowerowego. Na początku 2011 roku  rozpoczęły się rozmowy rowerzystów z władzami na temat roli oficera rowerowego w urzędzie.

W czerwcu 2010 roku Urząd Miejski Szczecina ogłosił konkurs na stanowisko pełnomocnika ds. rozwoju systemu komunikacji rowerowej.

Wymagania na stanowisko:

  • wykształcenie wyższe,
  • polskie obywatelstwo,
  • znajomość języka angielskiego i niemieckiego przynajmniej w stopniu komunikatywnym,
  • podczas testu i rozmowy kwalifikacyjnej, chętni będą musieli wykazać się wiedzą z zakresu:
    • kodeksu drogowego,
    • warunków technicznych dla infrastruktury rowerowej,
    • przepisów o samorządzie terytorialnym,
    • planowania i zagospodarowania przestrzennego,
    • prawa budowlanego
  • kandydat powinien być aktywnym członkiem środowiska rowerowego w Szczecinie i na co dzień poruszać się na dwóch kółkach

Na konkurs swoją kandydaturę zgłosiło 6 osób. Na początku lipca 2010 roku Urząd miejski wybrał Tomasza Logę ze Stowarzyszenia Rowerowy Szczecin

Oficer rowerowy województwa Zachodnio-Pomorskiego

Od września 2014 roku województwo zachodnio-pomorskie posiada swojego oficera rowerowego - jest nim Wanda Nowotarska ze stowarzyszenia Rowerowy Szczecin. Oficjalna nazwa stanowiska brzmi: "pełnomocnik marszałka ds. komunikacji rowerowej:.

 

Bike_S - Rower Miejski w Szczecinie

19 sierpnia 2014 roku ruszył Szczeciński Rower Miejski. Dostępnych jest 33 stacji na lewobrzeżnej części miasta. Całość kosztowała ok 2,5 - 3 miliony złotych. Wypożyczenie roweru kosztuje 1 zł za godzinę, ale pierwsze 20 minut jest bezpłatne.

System składa się z  340 rowerów i 33 stacji. Obsługą jego zajmuje się miejska spółka Nieruchomości i Opłaty Lokalne.

Miasto zapowiada, że w 2016 roku będzie dostępnych 130 stacji i 1800 rowerów.

Miejski Rower w Szczecinie powstał dzięki budżetowi obywatelskiemu - to sami mieszkańcy zdecydowali o tym.

Lokalizacje stacji:

Lewobrzeże: Plac Grunwaldzki, ul. Jagiellońska - Deptak, ul. Bogusława, Plac Szarych Szeregów, Urząd Miasta Szczecina, Floating Arena, Plac Rodła, Plac Zgody, Plac Żołnierza Polskiego, Plac Orła Białego, Brama Portowa, Książnica Pomorska, Muzeum Zamku Książąt Pomorskich, Muzeum Narodowe, Most Długi/Mała Odrzańska, Dworzec Główny PKP - Górna, Dworzec Główny PKP - Dolna, Uniwersytet - ul. Gen. J. Sowińskiego, Akademiki - Ku Słońcu/Boh. Warszawy, Biblioteka Główna PS, Plac Kościuszki, ZUT - ul. 26 Kwietnia, Bohaterów Warszawy, Sejmik - ul. Mickiewicza, Uniwersytet - ul. Twardowskiego, ul. Piotra Skargi, Rondo Giedroycia, Dom Marynarza, Kino Helios - ul. Krzywoustego, Cmentarz Komunalny, Dom Studencki ARKONA, Park Technologiczny, ul. Słowackiego, Uniwersytet - ul. Cukrowa

Prawobrzeże: PKP Dąbie, Pętla Autobusowa - Niedżwiedzia, Pętla Autobusowa - Os. Bukowe, Pętla Autobusowa - Os. Słoneczne, Urząd Miasta Szczecin Filia - ul. Jasna, Pętla Autobusowa - Podjuchy, PKP - Zdroje, Rondo Ułanów Podolskich.

Historia powstania Bike_S - Szczecińskiego Roweru Miejskiego

W styczniu 2014 miasto ogłosiło przetarg. Na oferty czekano do 28 lutego. W przetargu mogły wziąć udział tylko doświadczone firmy - tj. te które wdrożyły i obsługiwały system rowerów miejskich liczącego co najmniej 150 jednośladów. Wypożyczalnie mają być gotowe w ciągu 90 dni od podpisania umowy.

W marcu'2014 roku przetarg rozstrzygnięto. Oferty złożyły cztery firmy:

  • Enigma z Warszawy razem z Sharing Union z Wrocławia - 2 mln 337 tysięcy złotych.
  • BikeU sp. z o.o. z Warszawy 2 mln 690 tysięcy zł
  • Parxis z Warszawy - 5 mln 148 tysięcy zł.
  • Nextbike Polska z Wrocławia - 2 mln 797 tysięcy zł

Komisja konkursowa wybrała najtańszą ofertę firmy Enigmy i Sharing Union. O ile pierwsza firma nie jest związana z branżą wypożyczalni rowerów to Sharing Union, na czele której stoi Bogusław Kołodziejczak już tak. Kołodziejczak zakładał polski oddział niemieckiej firmy Nexbike. To właśnie Nexbike Polska wygrała przetarg we Wrocławiu, Opolu, Poznaniu oraz Warszawie. Po odejściu założył swoją firmę Sharing Union, która zajmuje się wypożyczalniami rowerów oraz samochodów elektrycznych.

Pod koniec kwietnia 2014 roku miało dojść do podpisania umowy pomiędzy jednostka miejska: Nieruchomości i Opłaty Lokalne a Enigma–Systemy Ochrony Informacji z Warszawy. W ostatniej chwili firma, która wygrała przetarg wycofała się.

Realizację umowy zaproponowano firmie BikeU, która w przetargu zaproponowała druga najkorzystniejszą ofertę. Umowe podpisano 6 maja 2014.

System z 33 stacjami i ponad 300 rowerami miał ruszyć  6 sierpnia, ale termin nie został dotrzymany. Udało się to dopiero 19 sierpnia 2014 r.

Rowery systemu Biker_S to zielone damki, czeskiej produkcji. Rowery posiadają solidna aluminiową ramę, ważą 15 kg i są wyposażone w przerzutki tylne o trzech przełożeniach. Oświetlenie włącza automatycznie po zmroku. Bagażnik, dzięki gumowej zapince, pozwala na przewożenie bagażu.

2014 rok

W systemie Bike_S zarejestrowało się prawie 14 tys. osób, które zrealizowały 202 tys. wypożyczeń.

Rozbudowa systemu w 2016 roku

Pod konie 2015 roku miasto rozpisało przetarg na rozbudowę systemu o 45 nowych stacji. 29 z nich ma być zainstalowanych na prawobrzeżnej części miasta, a 16 na lewobrzeżnej. System wzbogaci się o kolejne 352 rowery.

W przetargu wystartowały firmy:

  • Nextbike Polska - 4,18 mln zł
  • Konsorcjum firm BikeU i Homeport (czeski operator) - 4,32 mln zł
  • simpliBIKE (odrzucona) - 4,98 mln zł.

Wygrała oferta firmy Nextbike. BikeU odwołało się od wyników konkursu do Krajowej Izby Odwoławczej, ale wniosek ten został odrzucony. Na początku kwietnia miasto podpisało umowę z wykonawcą.

Pasy rowerowe

Pierwszy pas rowerowy w Szczecinie powstał w maju 2011 roku na ul. Piotra Skargi.

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się
Brak komentarzy!