Szczecin nie posiada polityki rowerowej. Pod koniec 2012 roku Stowarzyszenie Rowerowy Szczecin opracowało "Standardy projektowe i wykonawcze systemu rowerowego Miasta Szczecin", które są rekomendowane do wprowadzenia zarządzeniem.
Rok | Kwota | Uwagi |
---|---|---|
2013 | 0 zł | |
2013 | 0 zł | |
2012 | 0 zł |
|
2012 | 3,7 mln zł |
|
2011 | 10 mln zł |
Kwota zapisana w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym |
W lipcu 2011 roku szczecińskim oficerem rowerowym został Tomasz Loga - jeden z założycieli Stowarzyszenia Rowerowy Szczecin, absolwent jest absolwentem Politechniki Szczecińskiej. Oficjalne stanowisko pełnomocnika ds. rozwoju systemu komunikacji rowerowej Loga objął 1 sierpnia 2010 roku.
Szczeciński oficer rowerowy komunikuje się z rowerzystami przez facebooka
Podczas kampanii wyborczej - samorządowej w 2010 roku - obecny prezydent miasta - Piotr Krzystek obiecał szczecińskim rowerzystom powołanie oficera rowerowego. Na początku 2011 roku rozpoczęły się rozmowy rowerzystów z władzami na temat roli oficera rowerowego w urzędzie.
W czerwcu 2010 roku Urząd Miejski Szczecina ogłosił konkurs na stanowisko pełnomocnika ds. rozwoju systemu komunikacji rowerowej.
Wymagania na stanowisko:
Na konkurs swoją kandydaturę zgłosiło 6 osób. Na początku lipca 2010 roku Urząd miejski wybrał Tomasza Logę ze Stowarzyszenia Rowerowy Szczecin
Od września 2014 roku województwo zachodnio-pomorskie posiada swojego oficera rowerowego - jest nim Wanda Nowotarska ze stowarzyszenia Rowerowy Szczecin. Oficjalna nazwa stanowiska brzmi: "pełnomocnik marszałka ds. komunikacji rowerowej:.
19 sierpnia 2014 roku ruszył Szczeciński Rower Miejski. Dostępnych jest 33 stacji na lewobrzeżnej części miasta. Całość kosztowała ok 2,5 - 3 miliony złotych. Wypożyczenie roweru kosztuje 1 zł za godzinę, ale pierwsze 20 minut jest bezpłatne.
System składa się z 340 rowerów i 33 stacji. Obsługą jego zajmuje się miejska spółka Nieruchomości i Opłaty Lokalne.
Miasto zapowiada, że w 2016 roku będzie dostępnych 130 stacji i 1800 rowerów.
Miejski Rower w Szczecinie powstał dzięki budżetowi obywatelskiemu - to sami mieszkańcy zdecydowali o tym.
Lokalizacje stacji:
Lewobrzeże: Plac Grunwaldzki, ul. Jagiellońska - Deptak, ul. Bogusława, Plac Szarych Szeregów, Urząd Miasta Szczecina, Floating Arena, Plac Rodła, Plac Zgody, Plac Żołnierza Polskiego, Plac Orła Białego, Brama Portowa, Książnica Pomorska, Muzeum Zamku Książąt Pomorskich, Muzeum Narodowe, Most Długi/Mała Odrzańska, Dworzec Główny PKP - Górna, Dworzec Główny PKP - Dolna, Uniwersytet - ul. Gen. J. Sowińskiego, Akademiki - Ku Słońcu/Boh. Warszawy, Biblioteka Główna PS, Plac Kościuszki, ZUT - ul. 26 Kwietnia, Bohaterów Warszawy, Sejmik - ul. Mickiewicza, Uniwersytet - ul. Twardowskiego, ul. Piotra Skargi, Rondo Giedroycia, Dom Marynarza, Kino Helios - ul. Krzywoustego, Cmentarz Komunalny, Dom Studencki ARKONA, Park Technologiczny, ul. Słowackiego, Uniwersytet - ul. Cukrowa
Prawobrzeże: PKP Dąbie, Pętla Autobusowa - Niedżwiedzia, Pętla Autobusowa - Os. Bukowe, Pętla Autobusowa - Os. Słoneczne, Urząd Miasta Szczecin Filia - ul. Jasna, Pętla Autobusowa - Podjuchy, PKP - Zdroje, Rondo Ułanów Podolskich.
W styczniu 2014 miasto ogłosiło przetarg. Na oferty czekano do 28 lutego. W przetargu mogły wziąć udział tylko doświadczone firmy - tj. te które wdrożyły i obsługiwały system rowerów miejskich liczącego co najmniej 150 jednośladów. Wypożyczalnie mają być gotowe w ciągu 90 dni od podpisania umowy.
W marcu'2014 roku przetarg rozstrzygnięto. Oferty złożyły cztery firmy:
Komisja konkursowa wybrała najtańszą ofertę firmy Enigmy i Sharing Union. O ile pierwsza firma nie jest związana z branżą wypożyczalni rowerów to Sharing Union, na czele której stoi Bogusław Kołodziejczak już tak. Kołodziejczak zakładał polski oddział niemieckiej firmy Nexbike. To właśnie Nexbike Polska wygrała przetarg we Wrocławiu, Opolu, Poznaniu oraz Warszawie. Po odejściu założył swoją firmę Sharing Union, która zajmuje się wypożyczalniami rowerów oraz samochodów elektrycznych.
Pod koniec kwietnia 2014 roku miało dojść do podpisania umowy pomiędzy jednostka miejska: Nieruchomości i Opłaty Lokalne a Enigma–Systemy Ochrony Informacji z Warszawy. W ostatniej chwili firma, która wygrała przetarg wycofała się.
Realizację umowy zaproponowano firmie BikeU, która w przetargu zaproponowała druga najkorzystniejszą ofertę. Umowe podpisano 6 maja 2014.
System z 33 stacjami i ponad 300 rowerami miał ruszyć 6 sierpnia, ale termin nie został dotrzymany. Udało się to dopiero 19 sierpnia 2014 r.
Rowery systemu Biker_S to zielone damki, czeskiej produkcji. Rowery posiadają solidna aluminiową ramę, ważą 15 kg i są wyposażone w przerzutki tylne o trzech przełożeniach. Oświetlenie włącza automatycznie po zmroku. Bagażnik, dzięki gumowej zapince, pozwala na przewożenie bagażu.
W systemie Bike_S zarejestrowało się prawie 14 tys. osób, które zrealizowały 202 tys. wypożyczeń.
Pod konie 2015 roku miasto rozpisało przetarg na rozbudowę systemu o 45 nowych stacji. 29 z nich ma być zainstalowanych na prawobrzeżnej części miasta, a 16 na lewobrzeżnej. System wzbogaci się o kolejne 352 rowery.
W przetargu wystartowały firmy:
Wygrała oferta firmy Nextbike. BikeU odwołało się od wyników konkursu do Krajowej Izby Odwoławczej, ale wniosek ten został odrzucony. Na początku kwietnia miasto podpisało umowę z wykonawcą.
Pierwszy pas rowerowy w Szczecinie powstał w maju 2011 roku na ul. Piotra Skargi.