Zgodnie z obecnie obowiązującym prawem w Polsce rowerzyści nie mają obowiązku jazdy w kaskach.
Problem obowiązku jazdy w kasku dla rowerzystów
Co jakiś czas w mediach przetaczają się dyskusje na temat zasadności wprowadzenia obowiązkowej jazdy w kasku. Zazwyczaj jest to motywowane troską o bezpieczeństwo użytkowników jednośladów.
Wszystkie organizacje skupiające rowerzystów (działają w sieci Miasta Dla Rowerów) jednoznacznie wypowiadają się w tej kwestii i są przeciwko wprowadzaniu obowiązkowych kasków dla rowerzystów. Także wielu specjalistów od ruchu rowerowego przychyla się do tej opinii argumentując, że wbrew pozorom obowiązek noszenia kasku rowerowego wcale bezpieczeństwa nie poprawi, a czasami paradoksalnie je zmniejszy!
Zaakcentujmy jednak wyraźnie, że cały czas mówimy o jeździe rekreacyjnej na rowerze, a nie wyczynowej. W przypadku zawodów, wyczynowej jazdy, czy też ekstremalnych odmian kolarstwa (zjazd - Downhill, Freeride, Trial) kaski powinny być stosowane.
Kaski dla rowerzystów nie zwiększają ich bezpieczeństwa - paradoks
Podstawowym argumentem wszystkich zwolenników obowiązkowych kasków dla rowerzystów jest stwierdzenie "- przecież to oczywiste, że kask skutecznie chroni głowę przed uszkodzeniem - więc zwiększa bezpieczeństwo rowerzysty". Kontrargumentem są statystyki:
W USA 40% rowerzystów jeździ w kaskach. Ginie tam powyżej 110 rowerzystów na jeden miliard kilometrów
W Holandii 0,1 % rowerzystów jeździ w kaskach. Ginie tam poniżej 20 rowerzystów na jeden miliard kilometrów
Czemu tak się dzieje? Być może odpowiedzią na to pytanie są wyniki badań przeprowadzonych w 2006 roku przez dr Iana Walkera z Uniwersytetu w Bath (Wielka Brytania), który wykazał, że rowerzyści, którzy jeżdżą w kaskach, są częściej ofiarami kolizji drogowych.
Na podstawie badań 2500 sytuacji w których rowerzysta był omijany przez samochód okazało sięł, że kierowcy samochodów mijają rowerzystów w kaskach o 8,5 cm bliżej niż rowerzystów nie posiadających tego zabezpieczenia. Prawdopodobnie rowerzysta w kasku jest postrzegany jako lepiej zabezpieczony w trakcie kolizji, stąd reszta użytkowników pozwala sobie na zmniejszenie marginesu bezpieczeństwa. Tak na prawdę kask daje tylko iluzoryczne poczucie bezpieczeństwa - zarówno rowerzyście, jak i kierowcom innych pojazdów.
Obowiązkowe kaski dla rowerzystów w innych krajach
Obowiązek jazdy w kasku dla rowerzystów wprowadzono w latach 90. w Australii i Nowej Zelandii. Istnieje on także w niektórych stanach USA i Kanady oraz na Malcie. Na dzień dzisiejszy są to jedyne kraje na całym świecie z takim przepisem. W kilku krajach jest taki obowiązek dla dzieci (patrz niżej)
Wprowadzenie obowiązkowych kasków rowerowych w tych krajach poskutkowało spadkiem liczby rowerzystów dochodzącym do 48% (dorośli) oraz 44% (dzieci) w niektórych stanach (badania przeprowadzone przez dr Dorothy Robinson i opublikowane przez British Medical Journal w 2006). W swojej pracy uczona stwierdziła, że w żaden sposób nie jest w stanie udowodnić, iż wprowadzenie obowiązku używania kasków wpłynęło na zmniejszenie liczby urazów głowy wśród rowerzystów.
Wbrew pozorom w innych krajach - szczególnie tych "zroweryzowanych" - kaski nie są powszechnie używane. Wg. Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF) statystyki osób używających kaski rowerowe wyglądają następująco:
Holandia - 0,1 %
Niemcy - 2 %
Francja - 2,4 %
Dania - 3 %
Szwecja - 15%
Finlandia - 20%
Wielka Brytania - 22%
Stany Zjednoczone - 40 %
Gdzie kaski dla rowerzystów są obowiązkowe?
Kraj
Uwagi
Australia
od 1989 roku
Nowa Zelandia
Od 1993 roku
Szwecja
Dla dzieci poniżej 15 roku życia
Finlandia
Teoretycznie istnieje taki przepis, ale za brak kasku nie grozi żadna kara
Estonia
Dla dzieci poniżej 16 roku życia
Islandia
Dla dzieci poniżej 15 roku życia
Hiszpania
Obowiązek jazdy jest, ale nie dotyczy on:
jazdy rowerem w terenie zabudowanym,
jazdy rowerem pod górę,
jazdy rowerem w upale (rozporządzenie nie definiuje upału),
Słowacja
Kask jest obowiązkowy wszędzie dla rowerzystów poniżej 15 lat. Poza obszarami zabudowanymi obowiązkowy również dla rowerzystów powyżej 15 lat.
Czechy
Dla dzieci poniżej 18 roku życia
Chorwacja
Dla dzieci poniżej 16 roku życia
Austria
Dla dzieci poniżej 12 roku życia
Malta
Podobno został wprowadzony taki obowiązek w 2004 roku
Islandia
Dla dzieci poniżej 15 roku życia
Izrael
Dotyczy tylko jazdy poza miastami, dzieci do lat 18. Za złamanie przepisu nie grozi żadna kara.
Japonia
Od 2008 roku obowiązek jazdy w kasku dotyczy osób poniżej 13 roku życia.
Południowa Korea
Dla dzieci poniżej 13 roku życia
Kanada
W kilku stanach
USA
W kilku stanach np: Massachusettsw USA:
Section 11D. Every person engaged in the retail business of selling or renting bicycles, in line skates, scooters, skate boards or other manually-propelled wheeled vehicles shall display in an area conspicuous to customers of the business a sign containing the following statement: Massachusetts law requires that a bicycle helmet be worn by a person 16 years of age or under who is riding as an operator or passenger on a bicycle, in line skates, a scooter, or a skate board.
Godox TT685C TTL Camera Flash 2.4GHz High Speed 1/8000s GN60 + Xpro-C TTL Wireless Transmitter for Canon Eos Camera+Gift
Model:Godox TT685C
Product description
Flash Features:
Compatible Cameras: Canon EOS cameras (E-TTL II autoflash)
Guide No. (1/1 output @200mm): 60(m ISO 100); 190 (feet ISO 100)
Flash Coverage:20 to 200mm (14mm with wide panel)
?¤Auto zoom (flash coverage set automatically to match the lens focal length and image size)
Manual zoom
Swinging / tilting flash head (bounce flash): 0° to 360°horizontally and -7°to 90°vertically
Flash Duration: 1/300 to 1/20000 seconds
Exposure control system: E-TTL II autoflash and manual flash
Flash exposure compensation (FEC): Manual FEB: ±3 stops in 1/3 stop increments (Manual FEC and FEB can be combined)
Sync Mode: High-speed sync (up to 1/8000 seconds), first-curtain system, and second-curtain sync
Multi Flash: Provided (up to 100 times, 199Hz)
Wireless flash function: Master, Slave, Off
Controllable slave groups: 3(A, B, and C)
Transmission range:Optic: Indoors: 12 to 15m /39.4 to 49.2 ft.; Outdoors: 8 to 10m /26.2 to 32.8 ft.; Master unit reception angle: ±40° horizontally±30° vertically, 2.4G: 100m
Channels: Optic: 4 (1,2,3,and 4)
2.4G: 32(1-32)
Auto Focus Assist Beam: Effect range: Center: 0.6-10m /2.0-32.8 feet/ Periphery: 0.6-5m / 2.0-16.4 feet
Power Supply: Ni-NH batteries (recommended) or 4*LR6 alkaline batteries
Recycle Time: Approx. 0.1-2.6s (eneloop Ni-NH batteries of Panasonics).
Full power flashes: Approx.230 (2500mA Ni-MH batteries)
Power Saving: Power off automatically after approx.90 seconds of idle operation.(60 minutes if set as slave)
Sync Triggering Mode: Hotshoe, 3.5mm sync line, Wireless control port
Color Temperature: 5600 ± 200K
Dimension: 64*76*190mm (W x H x D)
Weight: 410g (without battery, camera flash only)
tutorial godox tt685 flash for fuji x-t2 videos
best umbrellas to use for the godox tt685n reviews of new samsung
godox tt685 flash tutorial games first grade
how to use the godox tt685c reviews on
godox tt685c f64 bucuresti harta
godox tt685s hss
godox tt685 review nikon
canon 580ex vs godox tt685c tutorial photoshop
godox tt685 nikon price in india
tutorial godox tt685 flash tutorial effects of drug