Obowiązek jazdy na rowerze po Drodze dla rowerów oraz Drodze dla pieszych i rowerzystów (tzw. ciąg pieszo-rowerowy - CPR) wzbudza sporo kontrowersji - zarówno wśród rowerzystów, jak i kierowców samochodów oraz pieszych.
Droga dla rowerów (DDR)
Zgodnie z artykułem 33 Kodeksu Drogowego rowerzysta ma obowiązek korzystać z drogi dla rowerów jeżeli jest ona wyznaczona dla kierunku w którym się porusza. Istotna jest druga część zdania - zgodnie z tym zapisem jeśli wzdłuż jezdni jest wyznaczona droga dla rowerów jednokierunkowa, to obowiązek poruszania się nią jest tylko w jednym kierunku (co jest logiczne). Rowerzysta jadący w przeciwnym kierunku musi poruszać się po jezdni.
Stąd biorą się często nieporozumienia i kłótnie pomiędzy rowerzystami a kierowcami samochodów twierdzącymi "- przecież jest ścieżka rowerowa!". Ścieżka jest, ale pytanie gdzie. Poniższe rysunki wyjaśniają sprawę dokładniej.
Podstawa prawna
Prawo o Ruchu Drogowym
Art 33
Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
Droga dla pieszych i rowerzystów
O ile w przypadku drogi dla rowerów nie ma wątpliwości, to pojawiła się ona przy drodze dla pieszych i rowerzystów (popularnie zwanej ciągiem pieszo-rowerowym) razem ze zmianą przepisów Prawa o Ruchu Drogowym z 2011 roku. Nowelizacja zmieniła nieco art 33 punkt 1. usuwając frazę "lub z drogi dla rowerów i pieszych."
Stare brzmienie (do 2011 roku)
Prawo o Ruchu Drogowym
Art 33
1. Kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub z drogi dla rowerów i pieszych. Kierujący rowerem korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
Nowe brzmienie (od 2011 r.)
Prawo o Ruchu Drogowym
Art 33
Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
Wielu rowerzystów powołując się na tą zmianę argumentowało, że po drodze dla pieszych i rowerzystów nie ma obowiązku jechać, nawet jeśli jest wyznaczona dla naszego kierunku jazdy. Niestety takie rozumowanie jest błędne.
Wszystkie wątpliwości wyjaśnia Rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych, które w § 40 definiującym drogę dla pieszych i rowerzystów wyraźnie narzuca obowiązek jazdy po takiej drodze, jeśli jest wyznaczona dla naszego kierunku jazdy.
Podsumowując: rowerzyści mają obowiązek jazdy rowerem po drodze dla pieszych i rowerzystów potocznie określanej ciągiem pieszo rowerowym (CPR) oznakowanej znakami C-13/C-16 z kreską poziomą lub pionową.
Podstawa prawna:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRÓW INFRASTRUKTURY ORAZ SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 31 lipca 2002 r.
w sprawie znaków i sygnałów drogowych.
Stan prawny aktualny na dzień: 19.06.2016
§ 40 Droga dla pieszych i rowerzystów
1. Umieszczone na jednej tarczy symbole znaków C-13 i C-16 oddzielone kreską poziomą oznaczają, że droga jest przeznaczona dla pieszych i kierujących rowerami. Kierujący rowerami są obowiązani do korzystania z tak oznakowanej drogi, jeżeli jest ona wyznaczona dla kierunku, w którym oni poruszają się lub zamierzają skręcić. Ruch pieszych i rowerów odbywa się na całej powierzchni tak oznaczonej drogi.
2. Umieszczone na jednej tarczy symbole znaków C-13 i C-16 oddzielone kreską pionową oznaczają drogę dla rowerów i drogę dla pieszych położone obok siebie, odpowiednio po stronach wskazanych na znaku. Kierujący rowerami są obowiązani do korzystania z tak oznakowanej drogi, jeżeli jest ona wyznaczona dla kierunku, w którym oni poruszają się lub zamierzają skręcić.
3. Przepisy ust. 1 i 2, § 37 ust. 2 i 3 oraz § 39 ust. 1a i 2 stosuje się odpowiednio dla oznaczania końca drogi dla pieszych i kierujących rowerami oraz końca drogi dla rowerów i drogi dla pieszych położonych obok siebie, przy czym znak C-13/C-16 jest odwoływany również znakami C-13 albo C-16.
Jest także możliwość oznaczenia chodnika po którym można, ale nie trzeba jechać rowerem. Służy do tego kombinacja znaków C-16/T-22
Witam
Odnośnie pierwszego przypadku - powiedzmy że jadę sobie jezdnia na rowerze a po drugiej stronie jest droga dla rowerów (dwukierunkowa). Musze nia jechac czy nie ?
Pytam - bo zgodnie z rozporządzeniem obowiązuja mnie znaki umieszczone po prawej stronie jezdni, a nie po lewej. Więc znak o drodze dla roweró umieszczony z lewej strony jezdni mnie nie dotyczy...
2012-10-01 14:41 johnny | Odp.: Droga dla rowerów
Chyba,że jest po prawej stronie jezdni (tak ostatnio oznakowany) znak zakaz jazdy dla rowerów! Wówczas należy główkując podjąć rozeznanie sytuacji i chcąc kontynuować jazdę wybrać wariant lewostronnej jazdy ścieżką rowerową pod warunkiem,że na niej jest oznakowanie dwustronnego kontynuowania jazdy(namalowane rowery po prawej i lewej stronie ścieżki) lub na znaku stojącym przy wjeździe na ścieżkę!!
2012-10-01 15:17 benek_ | Odp.: Droga dla rowerów
Generalnie jak jest dwukierunkowa droga rowerowa to ona jest zwykle nie drogą dla rowerów (ddr) oznaczaną znakiem C13, lecz drogą dla rowerów i pieszych oznaczaną znakiem C13/C16 (ddrip), na której są inne zasady ruchu niż na ddr. Artykuł 2 ustawy PoRD sugeruje. że ddrip nie jest ddr, bo np. nie jest fizycznie separowana.Również art 33 nakazuje jazdę tylko po ddr zaś na ddrip nakazuje ustępowanie miejsca pieszym. Z tego powodu nikt nie wie czy jest obowiazek jazdy po ddrip i czekamy na nowelizację rozporządzenia o znakach, które to wyjaśni. Nawet policja i sądy mają problem z ustaleniem co to jest ddr i kiedy jest obowiązek jazdy po niej.Nowelizacja PoRD również powiększyła zamieszanie mówiąc, że masz obowiazek jazdy po ddr tylko gdy prowadzi w kierunku, w którym się poruszasz lub zamierzasz skręcić. To wyjątkowo niefortunne sformułowania Ponieważ już 1,5 roku czekamy na wyjaśnienie wątpliwości musimy się zdać na opinię tych co nad nowelizacją pracowali. I tam w linku który zapodaję przeczytasz, że miastodlarowerow uznaje, że jest obowiązek jazdy po ddrip (i ddr) jeśli biegnie ona po prawej stronie jadącego rowerzysty.
Osobiście mam inne zdanie, ale do czasu aż właściwe urzędy nie podważą tego poradnika nic nie możemy wyjaśniać.
2013-01-03 12:22 anonim | rysunki wprowadzają w błąd
Nie wystarczy, że DDR będzie dwukierunkowa (jak sugerują rysunki); DDR musi być "wyznaczona dla kierunku w którym rowerzysta jedzie lub zamierza skręcić".
Co ważne - nie chodzi o kierunek w popularnym tego słowa znaczeniu (powiedzmy: wektorowy - z pkt. A do pkt. B) - chodzi o kierunek ruchu - w Polsce obowiązuje ruch prawostronny, czyli DDR musi być po prawej stronie drogi.
Bardzo często zwyczajnie nie ma możliwości nagle zniknąć z jezdni, bo po lewej stronie drogi pojawia się znikąd DDR.
Inaczej mówiąc: rysunek 2. byłby ok., gdyby dodatkowo po prawej stronie drogi postawiono znak "zakaz ruchu rowerów".
2013-02-08 21:44 anonim | DDR
Droga redakcjo proszę nie wprowadzać ludzi w błąd w pierwszym przypadku wariant drugi rowerzysta jadący w prawo ma pełne prawo korzystać w/g uznania z DDR jak i z jedni. Obowiązkowe jest korzystanie tylko i wyłączone z drogi poprowadzonej po prawej stronie jezdni.
2013-05-08 08:42 anonim | A znak b-9
Witam,
A nie można by wprowadzić znaku B-9(zakaz jazdy rowerow) po stronie przeciwnej do ściezki?
Takie rozwiązanie by chyba wszystkich satyskafcjonowało, pradwa?
2013-06-07 00:09 anonim | PanMarcepan
Droga dla Rowerów i Pieszych - tu się nie zgodzę. Zgodnie z nową definicją Drogi dla rowerów: "droga dla rowerów jest oddzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi konstrukcyjnie lub za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego;" - Droga dla pieszych i rowerów nie spełnia tych wymogów zatem nie może być traktowana jako droga dla rowerów zatem nie ma obowiązku poruszania się nią. Spornym fragmentem wydawać się może przypadek gdy mamy narysowaną stronę po której poruszać ma się rowerzysta i z reguły dalej mamy oddzielone pasy białą linią. Jednak biała linia nie jest w żadnym wypadku oddzieleniem konstrukcyjnym lub urządzeniem bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zatem wniosek jest prosty - nie mamy obowiązku poruszania się takową drogą.
2013-08-02 11:20 anonim | starajmy się sobie nie przeszkadzać
często obserwowany przypadek: chodnik ze znakiem "dla pieszych/rowerów", rowerzysta jedzie 15km/h, za nim autobus, za nim robi się wielki korek, bo autobus nie wyprzedzi, ze względu na duży ruch z przeciwka i małą szerokość jezdni, kolejnego dnia taki rowerzysta jest pasażerem i się wku...ia, że autobusy przyjeżdżają z wielominutowym opóźnieniem, myśleć panowie i panie!
2013-08-08 12:42 anonim | Ciąg pieszo-rowerowy
nigdy nie jeżdże tymi śmieszkami we Wroclawiu i innych miastach. Ciągi pieszo-rowerowe to zło! Chyba żebym sobie miejskim rowerkiem 10 km/h pomykał z dziewczyną czy dzieckiem to może. Ale jadąc sprotowo rowerem 30 km/h nie mam ochoty kluczyć po chodnikach między pieszymi, dziećmi, kobietami z wózkami, psami na smyczy itp.
Nigdy nie przyjmę takiego mandatu. A i od 6 lat jak jeżdżę policja za to mnie nie zatrzymała
kam
2013-08-28 19:50 anonim | Ciąg pieszo-rowerowy
Dopuki Cię ktoś nie stuknie przy biegnącej obok ddr lub ddir. Nie dość, że będziesz jesteś połmany to jeszcze zapłacisz za naprawę auta. Sprawa w sądzie w takim przypadku jest wygrana w przedbiegach.