Odbywające się na początku lutego (koniec stycznia) targi rowerowe w Katowicach, mimo że nie wypadają w najlepszym do zawierania kontraktów i transakcji czasie są najpopularniejszymi targami rowerowymi w kraju. Wystawcy starają się pokazać z jak najlepszej strony, a i publiczność dopisuje.
Tegoroczne targi odbyły się na terenie Międzynarodowych Targów Katowickich, oddalonych spory kawałek od centrum, a nie tradycyjnie w spodku.
Dało się zauważyć że polskie firmy powoli odkrywają Internet - już co najmniej w dwóch firmach można robić zakupy części rowerowych przez sieć !
Wystawcy rozmieszczeni byli w parunastu pawilonach. Niedługo będzie pełny opis targów ze zdjęciami. Na razie opis i własne spostrzeżenia na gorąco:
Giant - nic dodać, nic ująć, ale najlepszy to jest katalog - dowcipny (chociaż czasem niekompetentny)
Wheeler - Bardzo dobre stoisko - mieli dla siebie cały pawilon, były wyświetlane filmy, licytacja roweru (cena wywoławcza: 1 zł).
Ładny topowy model - Wheeler 9000 DZX za ok. 15.000 zł Rama Alu 7005, amortyzator przedni Marzocchi Monster Downhill o skoku 175 mm, 9 biegowa przerzutka Sram ESP 9.0, manetka Sram ESP 9.0, korbowódAcor CNC 48T, koła: obręcze Mavic D521 CD, piasty formula Italia z hamulcami tarczowmi, opony IRC Missile Kevlar 26" x 2,25"120 TPI, hamulce formula Italia z przewodami i dźwigniami hydraulicznymi Formul
Imponująca 12-sto biegowa piasta, chyba najcięższa z dostępnych na rynku - waży ponad 3 kilogramy ! Jest to jedyny mechanizm pozwalający za pomocą jednej dźwigni zmieniać aż o tyle przełożeń !
3x7
Mechanizm łączony - piasta trzybiegowa zastępuje przednią przerzutkę, a tylna zostaje bez zmian. Kaseta 7-biegowa w połączeniu z wewnętrzną przekładnią planetarna daje 21 biegów.
Shimano - po prostu monopolista nie wysila się (bo i po co) stoisko dosyć ładne, ale mogło być zdecydowanie lepsze.
Peugeot - ładne stoisko, ale żadnej rewelacji nie ma, po prostu stara, dobra firma.
Nokian - fińska firma znana z produkcji opon ma już przedstawicielstwo w Polsce - jest nim firma AnDo z Krakowa. Na targach można było podziwiać największą seryjnie produkowaną oponę do rowerów: Nokian Gazzaloddi o szerokości 3 cale ! - bardziej pasuje do motoru, ale który góral niechciałby przeżyć zjazdu na "trójcalówce"
DT Swiss - Brawo !, renomowana firma wreszcie na targach !, DT zdobędzie chyba sporo klientów po tych targach
Park Tool - czyli narzędzia marzenie rowerzysty - nic dodać nic ująć - nooo mogliby rozdawać je jeszcze za darmo...
Firma przedstawiła parę nowości, między innymi narzędzie poniżej
MTB-1 Micro-Tool Box
WD-40
WD-40 znany środek do penetracji jest reklamowany przez chyba najbardziej utytułowanego kolarza polskiego - Ryszarda Szurkowskiego. Jak widac firma dba o wizerunek. Na targach można było dostać reklamówki i próbkę preparatu. Słowem mówiąc: "dobra reklama"
Rudy Project - okulary przeciwsłoneczne dla okularników ! - brawo - na to czekaliśmy: okulary przeciwsłoneczne z wewnętrznymi oprawkami, w które dorabiamy u optyka szkła korekcyjne- cena ok. 200 zł
Firm Hert zaprezentowała rzecz niecodzienną: zmienno pozycyjne siodełko. Patent polega na tym, że dźwignią na kierownicy możemy kontrolować wysokość położenia siodełka nie zsiadając z roweru. Siodełko jest przeznaczone głównie do jazdy po mieście - wtedy gdy zachodzi konieczność częstego zatrzymywania się przed światłami, zsiadania z siodełka i z powrotem wsiadania. Jak to działa - - cały mechanizm jest oparty na sprężynie, która "wypycha" siodełko do góry . W momencie kiedy chcemy się zatrzymać bez zsiadania z siodełka, naciskamy na dźwignię i siodełko obniża się o ustaloną wysokość - w takiej pozycji z łatwością dosięgniemy nogami podłoża. W momencie ruszenia wystarczy znowu zadziałać na dźwignię i lekko unieść się na pedałach - siodełko wraca do poprzedniej pozycji..
Nie jest to jednak nowość ! - Na zachodzie jest to czasami stosowane jako "Hite-rite" - czyli sprężyna ułatwiająca ustawienie wysokości siodełka w czasie jazdy - w najprostszej postaci jest to sama sprężyna, a regulacji dokonuje się przez ręczne poluzowa- nie zacisku i za pomocą ciężaru ciała właściwe ustawienie wysokości siodełka.
Kolejny wynalazek firmy HERT, również przeznaczony głównie do jazdy po mieście. Pozwala on kontrolować oraz stabilizować pozycję rowerzysty, szczególnie gdy zachodzi konieczność postoju w czasie rozpoczynania jazdy oraz ponownego startu . Rozpoczęcie jazdy powoduje automatycznie chowanie stabilizatora, a całość działania stabilizatora żywo przypomina wysuwanie i chowanie podwozia w czasie lądowania i startu samolotu.
Cóż, wynalazek iście niezwykły - ale czy praktyczny?. Wydaje się że waga i wątpliwa przydatność nie wróży sukcesu na rynku polskim. Z drugiej jednak strony urządzenie to mogłoby być znakomitym ułatwieniem dla dzieci w nauce jazdy na rowerze. Prezes firmy udzielił nam wywiadu w którym przyznał , że jego wynalazkiem zainteresował się pewien Amerykanin. Może za oceanem ten wynalazek zyska więcej uznania...
rower miejski dla bogaczy: Avant 7 za jedynie 4100 zł ! ciekawe ile osób w Polsce kupi taką maszynę. Rower ten nie jest co prawda sygnowany jako "Town", ale po wyposażeniu roweru można się domyśleć
jakie jest jego główne zadanie. Rama jest aluminiowa, z pełną amortyzacją umożliwiająca regulację twardości
zawieszenia bez użycia narzędzi. Kierownica z szerokim zakresem regulacji. Przerzutki: bezobsługowa wewnętrzna Shimano Nexus-7 (7-mio biegowa). Hamulce Nexave z mechanizmem chroniącym przed blokowaniem. Światła zasilane dynamem: przednie halogenowe, tylne na diody LED i UWAGA ! - świeci się przez kilka MINUT po zatrzymaniu się. Aluminiowy bagażnik, siodło na elastomerach wypełnione bio-żelem. Rower może zachwycić, ale cóż- ta cena..... Ciekawe czy znajdzie się jakiś nabywca w Polsce
Specyfikacja: przerzutka tył XT, osprzet LX, koła trzyszprychowe "Spin" - karbon, amortyzator przedni, wygodne siodełko, syrena alarmowa, światła - niebiesko - czerwone, apteczka z lekarstwami i opatrunkami pierwszej pomocy, bagażnik . Na kierownicy znajduje sięimponująca ilość manetek i przełączników : do zmainy biegów, do włączania syreny i świateł i prawdopodobnie do podłączenia urządzenia odbiorczego - np. krótkofalówki.
Zaprezentowany przez firmę Ciech - Stomil - ciekawe czy nasza policja będzie jeździć na takich rowerach ?
Full dla ubogich - - firma Admiral przedstawiła model Kelly's Leopard K4000 - full supension, plastikowe pedały, osprzęt SIS, amortyzator przedni: no name, korba cyclone (stalowe koronki, masywna konstrukcja) - ceny nie znamy, ale po osprzęcie widać że będzie to chyba najtańszy full.
Francuska firma EGS pokazała na targach manetkę zmiany biegów - w formie popularnego "gripa" która obsługuje jednocześnie dwie przerzutki - przednia i tylną. Spora dosyć konstrukcją składa się wewnątrz z systemu krzywików, trybów, które wyciągają w odpowiednim momencie linkę tylnej i przedniej przerzutki. Cała sprawa oczywiście polega nie ta tym aby obsługiwać jednocześnie te dwa urządzenia, ale żeby to robić w odpowiedniej kolejności - nie powodując krzyżowania łańcucha.
Synchro Shift ma możliwość pracy w dwóch trybach - 1x1 i 1x6. Tryb 1x1 oznacza że aby wrzucić wyższy bieg należy przekręcić raz dźwignie do góry, po czym wrócić do położenia neutralnego, a żeby wrzucić bieg niższy należy wykonać obrót w dół i znowu wrócić do położenia neutralnego.Cała ta zmiana przełożeń nie wymaga więc kompletnie odrywania dłoni od kierownicy - należy tylko pracować nadgarstkiem. Tryb 1x6 bardziej przypomina tradycyjnego "gripa" - za jednym przekręceniem dźwigni możemy wrzucić 6 biegów - ale też musimy wrócić do położenia neutralnego.Dodatkowo manetka ma możliwość regulacji twardości zmiany biegów.
Można zapytać i po co ten kolejny wynalazek. Dla prawdziwego rowerzysty, szczególnie górala cała wręcz zabawa polega na odpowiednich ruchach manetką, tak aby nie doprowadzać do wygięcia łańcucha na wskutek krzyżowania łańcucha. Większość jednak użytkowników po prostu jeździ na rowerze i nie ma ochoty przejmować się takimi czysto technicznymi sprawami - po prostu chcą lżej pedałować kiedy potrzeba. Dla nich może to być doskonałym rozwiązaniem. Jedyna kwestia - to ile takie urządzenie będzie kosztować, a to już całkiem inna bajka...
Firma Gipiemme przedstawiła koło o symbolu Tecno 934 z promienistymi szprychami. Ciekawe czy to jest przyszłość koła rowerowego...