Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
2017-09 Kielce Bike Expo
Jesteś tutaj > Strona główna > Prawo > Akty prawne dla rowerzystów > Warunki techniczne pojazdów > Zmiany w prawie dla rowerzystów z 2012 roku - wyposażenie roweru 2013

Zmiany w prawie dla rowerzystów z 2012 roku - wyposażenie roweru 2013

7 września 2012 zostało opublikowane rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dziennik Ustaw z 7 września 2012 r. Poz. 997). Spora część zmian dotyczy rowerzystów i weszła w życie 8 października 2012 roku oraz 1 stycznia 2013 roku.

Zmiany w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych pojazdów wprowadzone w 2012 i 2013 roku dla rowerzystów

(full) -akty_prawne_warunki_techniczne_2012.jpg

Poniżej przedstawiamy wszystkie zmiany w rozporządzeniu, które dotyczą rowerzystów.

  1. Migające przednie światło - od 8 października 2012 roku rower może posiadać migające przednie światło pozycyjne. Do tej pory tylko tylne - czerwone światło mgło migać (od 2002 roku).
  2. Brak obowiązku posiadania zamontowanego oświetlenia w dzień - od 8 października 2012 roku na rowerze nie musimy mieć zamontowanego oświetlenia, wtedy gdy nie jest ono wymagane - czyli w dzień. Do tej pory pomimo, że rowerzysta musiał używać (mięć włączone) oświetlenie tylko w nocy, w tunelu oraz w czasie niskiej przejrzystości powietrza to fizycznie same lampki musiały być zamontowane na rowerze na stałe (podobnie jak w samochodzie). Teraz możemy lampki posiadać np w kieszeni, lub w plecaku, albo nawet w domu. UWAGA ! nie dotyczy to odblasku tylnego o barwie czerwonej, który musi być zamontowany na stałe.
  3. Dowolna świateł tylnych i przednich - do tej pory można było mieć jedno światło z przodu oraz z tyłu i jeden odblask z tyłu. Wprowadzając określenie "co najmniej" ustawodawca dopuścił możliwość montażu dowolnej ilości lampek i odblasków. Przepis ten dotyczy roweru (od 8 października 2012 r.) oraz przyczepek rowerowych (od 1 stycznia 2013 r.)
  4. Dowolna liczba odblasków na kołach - podobnie jak w powyższym punkcie - od 8 października 2012 roku możemy montować dowolną (co najmniej jedno) ilość świateł odblaskowych na kołach roweru oraz przyczepki rowerowej (od 1 stycznia 2013 r.)
  5. Odblaskowy pasek na oponie oraz na kole - popularne szczególnie w rowerach miejskich oraz turystycznych odblaskowe paski na oponach do niedawna były nielegalne. Od 8 października 2012 r. można je stosować tak samo jak odblask w formie pierścienia umieszczony na bocznej powierzchni koła (czyli nie tylko na oponie)
  6. Wysokość oświetlenia przedniego i tylnego na rowerze musi być nie niższa niż 25 cm i nie wyższa niż 150 cm. Ten przepis wchodzi w życie od 1 stycznia 2013 roku. Do tej pory lampki na rowerze musiały być montowane na wysokości od 35 do 90 cm, co wykluczało ich mocowanie do kierownicy. Obecnie jest to legalne.
  7. Kierunkowskazy w rowerze - od 1 stycznia 2013 roku rower oraz przyczepka rowerowa, których konstrukcja uniemożliwia sygnalizowanie zamiaru skrętu ręką muszą być wyposażone w dodatkowe światła: kierunkowskazy. W praktyce dotyczy to zabudowanych rowerów (aerodynamiczna obudowa), riksz oraz przyczepek zasłaniających całkowicie rowerzystę.
  8. Szczegółowe wymagania techniczne dotyczące przyczepek rowerowych (od 1 stycznia 2013 r.):
    • specjalny dyszel do przyczepki rowerowej - Przyczepa ciągnięta przez rower lub wózek rowerowy powinna być wyposażona w dyszel wyposażony w urządzenie sprzęgowe uniemożliwiające przewrócenie się przyczepy w przypadku przewrócenia się roweru. Przepis nie dotyczy przyczepy jednokołowej (czyli np. popularnego modelu Extrawheel)
    • co najmniej jedno światło oraz odblask barwy czerwonej z tyłu - przyczepka rowerowa - podobnie jak rower musi być wyposażona w odpowiednie oświetlenie tylne
    • jedno światło białe widoczne z przodu jeżeli szerokość przyczepki przekracza szerokość roweru - jeśli przyczepka jest szersza niż obrys roweru lub wózka rowerowego musi posiadać przednie oświetlenie bary białej (ale tylko jedną sztukę)

Arty prawne

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się
2012-12-29 11:27 anonim | "może...moze mieć ..może."
trochę niepokoju wprowadzacie tym artykułem :) lepiej jakbyście podzielili informacje na dwie części 1.) co trzeba mieć, 2.) co można mieć, tak to po przeczytaniu waszego artykułu i tak wolę się upewnić co jest napisane w ustawie
2013-01-03 12:14 RedaktorNaczelny | Odp.: "może...moze mieć ..może."
Dokładnie to o czym piszesz przedstawiamy w artykule:

"Obowiązkowe wyposażenie roweru"

http://wrower.pl/prawo/obowiazkowe-wyposazenie-roweru,2158.html
2013-07-31 10:56 anonim | Kierunkowskazy
Interesuje mnie kwestia kierunkowskazów. Każdy wie, że hamowanie utrudnia sygnalizację kierunku a zazwyczaj przed skrętem się właśnie hamuje.
Również ze stronyhttp://wrower.pl/prawo/obowiazkowe-wyposazenie-roweru,2158.html nie wynika, czy mogą być kierunkowskazy w zwykłym rowerze.
Wiadomo owszem, że muszą być w nazwijmy to "zabudowanym" i nie muszą w zwykłym, ale nie ma nic że mogą.
2015-04-02 11:02 anonim | to nie prawda
dmdn osjucnb iudjhsn ihwdjj