1 maja 2016 roku ruszył Łódzki Rower Publiczny. Obecnie (2017 r.) mieszkańcy miasta mają do dyspozycji 1480 rowerów w 148 stacjach. Operatorem systemu jest firma Nextbike.
Aby zacząć korzystanie z wypożyczalni trzeba się zarejestrować za pośrednictwem strony internetowej lodzkirowerpubliczny.pl, aplikacji mobilnej lub przy panelu znajdującym się na stacji z rowerami. Następnie należy zapłacić opłatę inicjacyjna - 20 zł. Ta kwota zostanie zapisana na koncie użytkownika i z niej będzie można korzystać według cennika przy kolejnych wypożyczeniach.
kary:
Rowery publiczne działają 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu.
Najpierw musimy się zarejestrować na stronie internetowej operatora (patrz niżej) i wpłacić opłatę inicjacyjną 20 zł. Bez tej czynności nie wypożyczymy roweru!
Jeśli jesteśmy już zarejestrowanym użytkownikiem systemu Nextbike (operator wypożyczalni) rower możemy wypożyczyć w następujący sposób:
Z praktyki: najprościej wypożycza się rower korzystając z aplikacji mobilnej - nie trzeba pamiętać PINów.
Mapa rozmieszczenia stacji dokujących Łódzkiego Roweru Publicznego (Google Maps)
http://lodzkirowerpubliczny.pl
Pierwszy pomysł projektu roweru miejskiego w Łodzi pojawił się w 2008 roku. Przewidywano, że będzie on kosztował ok. 4 mln zł. W 2009 roku. Przetarg na wykonanie i obsługę stacji rozpisano w 2009 roku, ale został on unieważniony.
Do pomysłu wrócono w 2012 roku. Projekt zakłada stworzenie 10 stacji ze 100 rowerami. Punkty wypożyczeń będą zlokalizowane na trasie z Manufaktury przez ulicę Piotrkowską, do jej skrzyżowania z ul. Mickiewicza.
W 2013 roku łodzianie w głosowaniu w ramach budżetu obywatelskiego wybrali projekt utworzenia "Roweru Miejskiego". Na miejską wypożyczalnie rowerów przeznaczono 3,1 mln zł i ma być ona wdrożona w 2014 roku.
Pod koniec 2013 roku Łódzki Rower Miejski został wpisany do Wieloletniej Prognozy Finansowej. Dzięki temu łódzki magistrat ma wydać do 2017 roku na projekt ponad 13,5 mln zł (3,5 mln rocznie), z czego 3,117 mln zł to pieniądze z budżetu obywatelskiego.
Wiosną 2014 r. Łodzianie opiniowali lokalizacje stacji, następnie Urząd miasta rozpisał przetarg na stworzenie systemu wypożyczalni. Miał on ruszyć na jesień 2014 r, a w jego ramach miało powstać 50 stacji oraz 500 rowerów. Docelowo w Łodzi ma znajdować się 100 stacji obsługujących aż 1000 rowerów. Do systemu będą mogły przyłączyć się także prywatne firmy
Na rozpisany przetarg na stworzenie systemu Roweru Miejskiego oferty złożyły firmy:
Otwarcie ofert odbyło się w czerwcu 2014 r. Ponieważ miasto zarezerwowało jedynie 13,7 mln zł, w tym roku system nie powstanie.
Pod koniec sierpnia 2014 roku miasto ogłosiło drugi przetarg. Oferty można było składać do 18 września. W nowym przetargu zmieniły się nieco warunki: np. wydłużono czas realizacji projektu oraz zrezygnowano z możliwości kodowania biletów miesięcznych w stacjach.
Na rozpisany przetarg wpłynęły dwie oferty:
Miasto wybrało ofertę firmy Nextbike. Do podpisania umowy miało dojść 12 listopada, jednak BikeU odwołała się do Krajowej Izby Odwoławczej, która zgodziła się z protestującymi nakazała miastu odrzucić ofertę Nextbike jako zbyt niską.
W marcu 2015 roku odbyła się rozprawa na wniosek firmy Nextbike, która pozwała konkurenta, za sfałszowanie opinii bankowej (zawiadomienie o popełnieniu tego rodzaju przestępstwa Nextbike złożył do prokuratury). Sąd okręgowy oddalił skargę wniesioną przez firmę Nextbike, uznając, że nie ma to bezpośredniego związku ze sprawą.
Jednak na początku kwietnia ZDiT odrzuciła ofertę firmy BikeU na łódzki rower miejski. Powodem były nieprawidłowości w dostarczonych przez firmę dokumentach; na przykład poświadczających jej współpracę z greckim partnerem.
BikeU złożyło odwołanie Krajowej Izby Odwoławczej. 6 maja KIO odrzuciło skargę, potwierdzając decyzję ZDiT. Argumentami było niemożność zrealizowania umowy m.in ze względu na termin - rower miejski miał powstać do 1 maja. KIO zwróciła też uwagę na dokumenty dostarczone przez firmę, podzielając wątpliwości ZDiT.
ZDiT planuje ogłoszenie nowego przetargu.
We wrześniu 2015 roku rozpisano trzeci przetarg na uruchomienie Łódzkiego Roweru Publicznego (ŁRP). Ma on być rozstrzygnięty w październiku. Zwycięzca będzie obsługiwał system 100 stacji obsługujących 1000 rowerów.
Rowery mają posiadać niską ramę, oświetlenie i koszyk. Pojazdy będą ciemnoszare i czarne. Każdy z nich będzie posiadał zabezpieczenia, pozwalające na przypięcie roweru w innym miejscu niż stacja dokująca. Dodatkowo będę wyposażone w odbiornik GPS, dzięki któremu będzie śledzona trasa wszystkich rowerów. Początkowo wśród rowerów miały się znaleźć tandemy (5%), jednak po proteście firmy BikeU miasto wycofało się z tego wymagania.
Łódź zarezerwowała utworzenie systemu wypożyczalni 13,5 mln zł.
Do przetargu zgłosiły się trzy firmy:
Do realizacji projektu została wybrana firma Nextbike. Oferta firmy Romet została odrzucona z powodu braku dokumentacji. Złożone przez konkurencję odwołania w Krajowej Izby Odwoławczej zostały odrzucone.
29 stycznia podpisano umowę pomiędzy miastem Łódź a firmą Nextbike. System z 100 stacji i 1000 rowerów ruszył 1 maja 2016 roku.
W ciągu 214 dni działania systemu w 2016 roku liczba wypożyczeń przekroczyła 1,5 miliona.
W okresie wakacyjnym rozbudowano system o 47 nowych stacji. Łódzki Rower Publiczny jest obecnie drugim w Polsce oraz piątym w Europie największym systemem tego typu.