15 kwietnia 2012 roku w Poznaniu ruszył system Roweru Miejskiego.
Obecnie w jego ramach działa 88 stacji z 923 rowerami. Operatorem jest firma Nextbike. Pierwsze 20 minut jazdy jest za darmo, za kolejne musimy już zapłacić.
O historii powstania Poznańskiego Roweru Miejskiego czytaj niżej.
Aby skorzystać z wypożyczalni rowerów najpierw należy się zarejestrować na stronie internetowej operatora Nextbike.pl i przelać 10 zł jako opłatę inicjacyjną. Jako login (nazwa użytkownika) podawany jest nasz numer telefonu komórkowego (z tego wynika, że musimy posiadać taki telefon aby skorzystać z wypożyczalni).
Po podejściu do stacji wypożyczalni (terminala) wybieramy opcje "Wypożycz" i wpisujemy nasz numer telefonu oraz kod PIN otrzymany podczas rejestracji. Jeżeli w stacji jest wolny rower, zostanie wyświetlony jego numer oraz kod do zamka szyfrowego linki zabezpieczającej. Musimy zapamiętać ten kod (najlepiej zapisać sobie go do telefonu komórkowego). Podchodzimy do roweru, odbezpieczamy linkę za pomocą podanego kodu do zamka szyfrowego i możemy ruszać. W zależności od czasu jazdy z naszego konta zostanie pobrana opłata wg. cennika:
Jeżeli będziemy korzystać z rowerów w na krótki okres czasu - do 20 minut, praktycznie bez przerwy będziemy jeździli za darmo. Opłata zostanie naliczona dopiero wtedy, gdy przekroczymy 20 minut ciągłej jazdy (bez zwracania roweru do stacji).
Aby oddać rower musimy podejść do terminalu, zalogować się wprowadzając swój nr telefonu i PIN a następnie zatwierdzić zwrot przyciskiem TAK. Po pojawieniu się komunikatu "zwrot przyjęty, zapnij rower" należy wprowadzić rower do uchwytu stojaka i przypiąć go linką z szyfrem.
W przypadku kiedy na stacji nie ma wolnego miejsca rower należy przypiąć gdzieś obok, do stałego elementu (znak drogowy, krata). Maksymalny czas wypożyczenia jednośladu to 12 godzin (co będzie nas kosztowało 46 zł). Po tym czasie operator będzie próbował się z nami skontaktować w celu wyjaśnienia sprawy (za co są dodatkowe opłaty).
Jeśli terminal nie działa rower można wypożyczyć lub zwrócić za pomocą infolinii (22) 38 21 312.
W październiku 2011 roku ogłoszono przetarg na stworzenie Poznańskiego Systemu Rowerów Publicznych (PSRP). Wystartowały trzy firmy, które zaoferowały stworzenie systemu za kwoty:
Firma MaltaBike została odrzucona ze względów formalnych (spóźnienie). 15 listopada ogłoszono, że zwycięzcą przetargu została wrocławska firma Nextbike. Wykonawca ma 3 miesiące na uruchomienie systemu, ale ma to nastąpić nie wcześniej niż 1 marca przyszłego roku
Zgodnie z umową ma powstać sieć 7 stacji na 80 rowerów 120 stojakami. Prezes firmy Nextbike - pan Bogusław Kołodziejczyk zapowiedział już wkrótce rozbudowę systemu do 160 rowerów oraz 14 stacji. Docelowo jednośladów ma być aż 1500 szt. Liczy tutaj szczególnie na współpracę z firmami prywatnymi - podobnie jak we Wrocławiu gdzie finansują one własne stacje zlokalizowane np. przy ich siedzibach.
5 grudnia 2011 roku w Poznaniu Zarząd Transportu Miejskiego podpisał umowę z firmą Nextbike Polska na wykonanie i obsługę Poznańskiego Roweru Miejskiego. System został uruchomiony 15 kwietnia 2012 roku z 7 stacjami i 80 rowerami.
W 2014 roku Poznański Rower Miejski powiększył się o 9 stacji, a liczba rowerów wzrosła do 170.
Na wiosnę 2015 roku ZTM rozpisał przetarg na prowadzenie wypożyczalni. Dlatego uruchomienie rowerów miejskich w Poznaniu opóźni się nawet do maja.
Na nową umowę jest przeznaczone 3 mln zł, za które system ma być powiększony o 14 stacji i 182 rowery. Rowery mają też być wyposażone w elektrozamki.
Jedyna ofertę złożyła firma Nextbike i to ona wygrała przetarg.
Nowa umowa będzie obowiązywała do 31 stycznia 2016 r. W jej ramach firma będzie zarządzała istniejącym systemem, składającym się z 16 stacji na 170 rowerów. W każdej stacji zostaną zamontowane elektrozamki. Jednocześnie do lipca Nextbike rozbuduje system o co najmniej kolejnych 14 stacji, wyposażonych w najnowocześniejszy w Polsce panel dotykowy. Lokalizacje zostaną wybrane w czasie konsultacji w maju. W sumie od lipca w 30 stacjach będzie dostępnych 352 rowery.
W kwietniu uruchomiono sieć 16 stacji ze 170 rowerami.
W lipcu 2015 roku do sieci stacji dołączyło kolejnych 14 stacji. W sumie od sierpnia użytkownicy miejskich rowerów mają do dyspozycji 37 stacji PRM z ponad 440 rowerami.
Pod koniec 2015 roku miasto ogłosiło przetarg na rozbudowę systemu w latach 2016-2018. Zgodnie z jego warunkami wypożyczalnia powiększy się każdego roku o:
Dodatkowo, 16 najstarszych terminali zostanie wymienione na nowoczesne z panelami dotykowymi i możliwością wnoszenia płatności za pomocą kart debetowych lub kredytowych. 65 rowerów będzie wyposażone w foteliki do przewozu dzieci. Informacja, który z rowerów posiada takie ułatwienie będzie dostępna przez specjalna aplikację.
Zgłosiły się trzy firmy:
Oferta BikeU została odrzucona z przyczyn formalnych (nie wpłacono wadium). Wybrano firmę Nextbike (obecnego operatora), z która podpisano umowę na początku kwietnia. Zakłada ona rozbudowę oraz zarządzanie i utrzymanie PRM do 31 stycznia 2019.
W 2016 roku system powiększył się o 24 stacje i 240 rowerów. Działało 61 stacji z 683 rowerami
System powiększył się o 26 stacji i 201 rowerów. Z początkiem marca 2017 roku do dyspozycji mieszkańców było 88 stacji oraz 923 rowery.