Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
!!2021-10-Globrower
Jesteś tutaj > Strona główna > Miasto > Poznań > Rower miejski w Poznaniu

Rower miejski w Poznaniu

15 kwietnia 2012 roku w Poznaniu ruszył system Roweru Miejskiego.

Obecnie w jego ramach działa 88 stacji z 923 rowerami. Operatorem jest firma Nextbike. Pierwsze 20 minut jazdy jest za darmo, za kolejne musimy już zapłacić.

O historii powstania Poznańskiego Roweru Miejskiego czytaj niżej.

Jak korzystać z Poznańskiego Roweru Miejskiego

Aby skorzystać z wypożyczalni rowerów najpierw należy się zarejestrować na stronie internetowej operatora Nextbike.pl i przelać 10 zł jako opłatę inicjacyjną. Jako login (nazwa użytkownika) podawany jest nasz numer telefonu komórkowego (z tego wynika, że musimy posiadać taki telefon aby skorzystać z wypożyczalni).

Po podejściu do stacji wypożyczalni (terminala) wybieramy opcje "Wypożycz" i wpisujemy nasz numer telefonu oraz kod PIN otrzymany podczas rejestracji. Jeżeli w stacji jest wolny rower, zostanie wyświetlony jego numer oraz kod do zamka szyfrowego linki zabezpieczającej. Musimy zapamiętać ten kod (najlepiej zapisać sobie go do telefonu komórkowego). Podchodzimy do roweru, odbezpieczamy linkę za pomocą podanego kodu do zamka szyfrowego i możemy ruszać. W zależności od czasu jazdy z naszego konta zostanie pobrana opłata wg. cennika:

  • 0-20 minut - bezpłatnie
  • 21-60 minut - 2 zł
  • każda godzina powyżej 60 minut - 4 zł

Jeżeli będziemy korzystać z rowerów w na krótki okres czasu - do 20 minut, praktycznie bez przerwy będziemy jeździli za darmo. Opłata zostanie naliczona dopiero wtedy, gdy przekroczymy 20 minut ciągłej jazdy (bez zwracania roweru do stacji).

Aby oddać rower musimy podejść do terminalu, zalogować się wprowadzając swój nr telefonu i PIN a następnie zatwierdzić zwrot przyciskiem TAK. Po pojawieniu się komunikatu "zwrot przyjęty, zapnij rower" należy wprowadzić rower do uchwytu stojaka i przypiąć go linką z szyfrem.

W przypadku kiedy na stacji nie ma wolnego miejsca rower należy przypiąć gdzieś obok, do stałego elementu (znak drogowy, krata). Maksymalny czas wypożyczenia jednośladu to 12 godzin (co będzie nas kosztowało 46 zł). Po tym czasie operator będzie próbował się z nami skontaktować w celu wyjaśnienia sprawy (za co są dodatkowe opłaty).

Jeśli terminal nie działa rower można wypożyczyć lub zwrócić za pomocą infolinii (22) 38 21 312.

Historia Poznańskiego Roweru Miejskiego

Przetarg

Poznan rower miejski lokalizacjaW październiku 2011 roku ogłoszono przetarg na stworzenie Poznańskiego Systemu Rowerów Publicznych (PSRP). Wystartowały trzy firmy, które zaoferowały stworzenie systemu za kwoty:

  • 1,8 mln zł - Bike One z Krakowa,
  • 1,6 mln zł - MaltaBike z Poznania
  • 550 tys. zł - NextBike z Wrocławia (na licencji niemieckiej firmy Nextbike GmbH)

Firma MaltaBike została odrzucona ze względów formalnych (spóźnienie). 15 listopada ogłoszono, że zwycięzcą przetargu została wrocławska firma Nextbike. Wykonawca ma 3 miesiące na uruchomienie systemu, ale ma to nastąpić nie wcześniej niż 1 marca przyszłego roku

Zgodnie z umową ma powstać sieć 7 stacji na 80 rowerów 120 stojakami. Prezes firmy Nextbike -  pan Bogusław Kołodziejczyk zapowiedział już wkrótce rozbudowę systemu do 160 rowerów oraz 14 stacji. Docelowo jednośladów ma być aż 1500 szt. Liczy tutaj szczególnie na współpracę z firmami prywatnymi - podobnie jak we Wrocławiu gdzie finansują one własne stacje zlokalizowane np. przy ich siedzibach.

Podpisanie umowy i uruchomienie PRM

5 grudnia 2011 roku w Poznaniu Zarząd Transportu Miejskiego podpisał umowę z firmą Nextbike Polska na wykonanie i obsługę Poznańskiego Roweru Miejskiego. System został uruchomiony 15 kwietnia 2012 roku z 7 stacjami i 80 rowerami.

  1. 6151- Most Teatralny
  2. 6152- 27 grudnia
  3. 6153- Małe Garbary
  4. 6154- Rondo Środka
  5. 6155- Rondo Rataje
  6. 6156- Półwiejska
  7. 6157- PKP Dworzec Główny

2014 r. - Rozbudowa systemu

W 2014 roku Poznański Rower Miejski powiększył się o 9 stacji, a liczba rowerów wzrosła do 170.

2015 - nowy przetarg

Na wiosnę 2015 roku ZTM rozpisał przetarg na prowadzenie wypożyczalni. Dlatego uruchomienie rowerów miejskich w Poznaniu opóźni się nawet do maja.

Na nową umowę jest przeznaczone 3 mln zł, za które system ma być powiększony o 14 stacji i 182 rowery. Rowery mają też być wyposażone w elektrozamki.

Jedyna ofertę złożyła firma Nextbike i to ona wygrała przetarg.

Nowa umowa będzie obowiązywała do 31 stycznia 2016 r. W jej ramach firma będzie zarządzała istniejącym systemem, składającym się z 16 stacji na 170 rowerów. W każdej stacji zostaną zamontowane elektrozamki. Jednocześnie do lipca Nextbike rozbuduje system o co najmniej kolejnych 14 stacji, wyposażonych w najnowocześniejszy w Polsce panel dotykowy. Lokalizacje zostaną wybrane w czasie konsultacji w maju. W sumie od lipca w 30 stacjach będzie dostępnych 352 rowery.

W kwietniu uruchomiono sieć 16 stacji ze 170 rowerami.

2015 - lipiec - rozbudowa systemu

W lipcu 2015 roku do sieci stacji dołączyło kolejnych 14 stacji. W sumie od sierpnia użytkownicy miejskich rowerów mają do dyspozycji 37 stacji PRM z ponad 440 rowerami.

Przetarg na rozbudowę systemu w 2016 roku

Pod koniec 2015 roku miasto ogłosiło przetarg na rozbudowę systemu w latach 2016-2018. Zgodnie z jego warunkami wypożyczalnia  powiększy się każdego roku o:

  • w 2016 roku 25 stacji i 250 rowerów,
  • w 2017 roku 20 stacji i 200 rowerów,
  • w 2018 roku 20 stacji i 200 rowerów.

Dodatkowo, 16 najstarszych terminali zostanie wymienione na nowoczesne z panelami dotykowymi i możliwością wnoszenia płatności za pomocą kart debetowych lub kredytowych. 65 rowerów będzie wyposażone w foteliki do przewozu dzieci. Informacja, który z rowerów posiada takie ułatwienie będzie dostępna przez specjalna aplikację.

Zgłosiły się trzy firmy:

  • Nextbike - 14 mln zł(?)
  • konsorcjum Romet Rental Systems i Arkus&Romet Group - 7,7 mln zł
  • BikeU

Oferta BikeU została odrzucona z przyczyn formalnych (nie wpłacono wadium). Wybrano firmę Nextbike (obecnego operatora), z która podpisano umowę na początku kwietnia. Zakłada ona rozbudowę oraz zarządzanie i utrzymanie PRM do 31 stycznia 2019.

2016 rok - rozbudowa

W 2016 roku system powiększył się o 24 stacje i 240 rowerów. Działało  61 stacji z 683 rowerami

2017 rok - rozbudowa

System powiększył się o 26 stacji i 201 rowerów. Z początkiem marca 2017 roku do dyspozycji mieszkańców było 88 stacji oraz 923 rowery.

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się

Z dniem 2020-01-06 forum zostalo wylaczone

2015-05-02 12:16 anonim | darmowy serwis
Polecam darmowy serwis z mapą dostępności stacji rowerowych, który działa lepiej niż ta na stronie nextbike'a: www.gdziemojrower.pl
2016-05-04 21:15 anonim | Na rower
Uważam, że takie rowery to świetna sprawa, bierzesz rower i jedziesz gdzie chcesz. Opłaty nie są zbyt duże. Zwykle korzystam z wypożyczalni przy Malcie.
2016-07-20 16:55 anonim | rower miejski
Tak mało jest miejsc parkingowych na Starym Mieście,a na ul.Mostowej powstała nowa stacja.Czyżby OFICER ROWEROWY nie zauważył,że w tym miejscu mogą zaparkować 2 auta.Kasa za strefę jest chyba porównywalna,a nakład na stację chyba większy.
2016-07-30 19:02 anonim | pieprzenie
nic nie działa !!!!!!!!!!!!!! loginy nie działają ,,, płatności kartą też...rower bez powietrza DRAMAT !!! ODRADZAMY STANOWCZO
2019-10-08 17:34 anonim | P.S.
Pisząc o korzystaniu ze smartfona mam tutaj korzystanie z aplikacji mobilnej lub wprost ze strony www, a nie z telefonu, jako części kluczowej smartfona.
2019-10-08 19:04 anonim | P.S.2
Gwoli ścisłości - wspomniane 546 zł mi zwrócono, bo na konsultantów można liczyć i w tym zakresie ludzka strona zwycięża, choć system można by znacząco usprawnić, gdyby tylko 'pochylić się" nad problemami, rozważyć różne występujące wady i reakcje na nie. Koszty nie były duże, a efekty wyraźnie odczuwalne.