Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
2017-11-kalendarz rowerowy scienny
Jesteś tutaj > Strona główna > Prawo > Oświetlenie > Wysokość zamocowania oświetlenia w rowerze

Wysokość zamocowania oświetlenia w rowerze

Zgodnie z "Rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia" rower musi być wyposażony w jedno przednie światło barwy białej lub żółtej selektywnej oraz tylne czerwone. Zarówno przednie, jak i tylne oświetlenie może być ciągłe, lub pulsujące.

To samo rozporządzenie mówi także na temat wysokości zamontowania świateł. Zgodnie z nim lampki muszą być umieszczone:

  • nie niżej niż 25 cm oraz
  • nie wyżej niż 150 cm od powierzchni jezdni.

Z tego paragrafu wynika, że światła możemy mocować na kierownicy roweru (do końca 2012 roku było to nielegalne, jeśli kierownica była na wysokości ponad 90 cm).

Kwestia posiadania tzw. czołówki (lampa czołowa) - mocowanej często przez rowerzystów do kasku jest nierozstrzygnięta, gdyż w tym przypadku nie jest ona wyposażeniem roweru, o którym mówi rozporządzenie. 

 

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY

z dnia 31 grudnia 2002 r.

w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

(Stan aktualny na lipiec 2013)

§ 53.

1. Rower powinien być wyposażony:

1) z przodu – co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej;
2) z tyłu – co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej;

§ 56.

1.Światła pojazdu, o których mowa w § 53-55, powinny odpowiadać następującym warunkom:

1) światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m; w przypadku roweru i wózka rowerowego dopuszcza się migające światła pozycyjne;

2) powinny być umieszczone nie wyżej niż 900 mm i nie niżej niż 350 mm od powierzchni jezdni, a w przypadku roweru i wózka rowerowego nie wyżej niż 1500 mm i nie niżej niż 250 mm od powierzchni jezdni;

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się
2014-11-01 22:56 anonim | a jaka wysokość jest optymalna?
Ja bym dodał, że tylne światło lepiej jest montować jak najwyżej - mniejsze ryzyko, w przypadku dogonienia nas przez kolumnę samochodów - pierwszy zawsze nas zauważy, ale drugi już niekoniecznie.
A z kolei odblaski raczej montować nisko - większa szansa, że światłach mijania "lizną" taki odblask. Chociaż w przypadku różnych górek i dołków, drugi odblask gdzieś wyżej mógłby okazać się lepszy.