Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
Jesteś tutaj > Strona główna > Miasto > Kraków > Rower Miejski > Rower Miejski w Krakowie - Wavelo

Rower Miejski w Krakowie - Wavelo

Kraków - rower miejski - RoweResOperatorem wypożyczalni rowerowych w systemie Roweru Miejskiego w Krakowie jest BikeU, który będzie zarządzał systemem do 2024 roku.

Od wiosny 2017 roku mieszkańcy Krakowa mogą korzystać z 1,5 tys rowerów w 150 stacjach nowego systemu Wavelo. Aby skorzystać z roweru trzeba opłacić abonament miesięczny 19 zł za możliwość jazdy 60 minut dziennie, lub 29 za 90 minut. Tańsza opcją jest abonament płaty raz w roku: 179 zł za możliwość jazdy 60 minut dziennie lub 224 zł za 90 minut. Po przekroczeniu tego limitu czasu uruchamiane jest naliczanie minutowe: 5 groszy za minutę jazdy.

Wavelo w skrócie

  • 1500 rowerów
  • 150 stacji dokujących
  • Operator: BikeU
  • System działa cały rok (bez zimowej przerwy)
  • system abonamentowy:
    • 19 zł miesięcznie = 60 minut jazdy
    • 29 zł miesięcznie = 90 minut jazdy
    • 179 zł rocznie = 60 minut jazdy
    • 224 zł rocznie = 90 minut jazdy
  • Możliwość pozostawienie roweru w dowolnym miejscu (w obrębie działania systemu) - 3 zł

Historia Roweru Miejskiego w Krakowie

2008-2011 - BikeOne

Kraków był pierwszym polskim miastem, które uruchomiło sieć wypożyczalni rowerowych w systemie tzw. Roweru Miejskiego. Kosztujący około 600 tys zł system BikeOne ruszył jesienią 2008 roku z 12 stacjami oferującymi 100 rowerów. Pomysł był współfinansowany w ramach unijnego projektu Civitas II - Caravel, który wiązał się z poprawą transportu miejskiego i podnoszeniem jakości życia mieszkańców.

Kraków - rower miejski - BikeOneKraków - rower miejski - BikeOneKraków - rower miejski - BikeOneKraków - rower miejski - BikeOneKraków - rower miejski - BikeOneKraków - rower miejski - BikeOneKraków - rower miejski - BikeOne 

Największą wadą systemu BikeOne była mała ilość stacji i jednośladów do wypożyczania - pod koniec okresu obowiązywania umowy dysponował 16 stacjami ze 120 rowerami. Kolejną wada była wysoka cena abonamentu (120 zł za rok) oraz kaucji.

Trzyletnia umowa z BikeOne na prowadzenie sieci wypożyczalni minęła 14 listopada 2011 roku.

2012 - RoweRes

8 maja 2012 roku Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie podpisał umowę koncesyjną na prowadzenie i rozbudowę sieci wypożyczalni rowerów miejskich z rzeszowską firmą RoweRes. Nowy operator rowerów miejskich prowadzi od 2 lat podobną wypożyczalnię w Rzeszowie.

Nowy koncesjobiorca ma prawo wyłączności do zysku z wypożyczania jednośladów oraz z umieszczanych na nich reklam.

Umowa została podpisana na 10 lat i przewiduje rozbudowę systemu w ciągu trzech lat do 150 stacji i 1500 rowerów

2013 - rezygnacja RoweRes

W kwietniu 2013 firma RoweRes zrezygnowała z zarządzania systemem Krakowskiego Roweru Miejskiego.

2013 - KMK Bike

Od czasu zerwania umowy z RoweRes Krakowski Rower Miejski jest prowadzony przez Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie pod nazwą KMK Bike.

2013 - rozbudowa systemu

Pod koniec 2012 roku firma RoweRes wspólnie z ZIKiT-em poddała pod społeczną konsultacje 15 nowych lokalizacji wypożyczalni. 

W listopadzie 2013 roku KMK Bike powiększyło się o 15 nowych wypożyczalni, które będą wyposażone w 180 rowerów. Inwestycja kosztowała 830 tys zł. Dodatkowo w ramach przetargu sto starych rowerów, które jeździ po Krakowie od pięciu lat, zyskało nowe koszyki, opony i siodełka. Każda stacja doczekała się także dwóch stojaków dla zwykłych rowerów.

Pod koniec 2013 roku Kraków posiadał 270 rowerów oraz 13 stacji (czerwony kolor) działających od 2008 roku i 17 (zielony kolor) nowych.

W 2013 roku odnotowano 7 tys. wypożyczeń rowerów, a zarejestrowanych użytkowników tysiąc.

 2014 - przetarg na prowadzenie wypożyczalni

W lutym 2014 roku miasto rozpoczęło poszukiwanie nowego operatora wypożyczalni - na jeden rok. Przetarg unieważniono z powodu zbyt wysokich ofert, które wpłynęły - urząd przewidział 1 mln zł dla zwycięzcy. 

Rozpisano drugi przetarg, gdzie nieco zmodyfikowano zamówienie, tak aby obniżyć cenę.

2014 - BikeU operatorem KMK Bike

W drugim przetargu zwyciężyła firma BikeU, która za prowadzenie miejskiej wypożyczalni zaoferowała 748 tys. zł.

17 kwietnia 2014 podczas startu systemu z nowym operatorem zarządzającym doszło do konfliktu pomiędzy firmą BikeU a firmę Nextbike, która dostarcza oprogramowanie do obsługi wypożyczalni. Dostęp do oprogramowania został zablokowany przez Nextbike, który oskarżył firmę BikeU o kradzież bazy z danymi użytkowników. 

2015'styczeń - przetarg

Miasto ogłasza przetarg na prowadzenie roweru miejskiego w Krakowie. Wypłynęły trzy oferty od firm:

  • Smart Bikes
  • BikeU
  • Nexbike

W marcu 2015 ogłoszono nowego operatora miejskich wypożyczalni rowerów w Krakowie. Został nim firma SmartBikes. Nowy operator wykorzystał dotychczas używane rowery i stacje wypożyczeń (firmy Nextbike) dodając własne oprogramowanie do systemu. Za rok funkcjonowania miasto zapłaci firmie KMK Bike 670 tys. zł.

Nowością na rok 2015 jest także integracja systemu z Krakowską Kartą Miejską.

Dostępnych było 100 rowerów w 15 stacjach w centrum miasta.

13 stacji (czerwony kolor) działało od 2008 roku, a pozostałe 17 (zielony kolor) zostało zainstalowanych pod koniec 2013 roku.

Aby wypożyczyć rower najpierw musieliśmy się zarejestrować na stronie http://www.kmkbike.pl i wpłacić na swoje konto minimum 20 zł.

Kraków - rower miejski - RoweResPierwsze 30 minut jazdy rowerem było za darmo. Za czas jazdy powyżej pół godziny płacilismy wg cennika:

  • 31 - 60 min = 3 zł
  • powyżej 121 min 1 godzina - 3 zł

Rozmieszczenie stacji Roweru Miejskiego w Krakowie w 2016 roku

Stacje czerwone

  1. Wszystkich Świętych,
  2. na Błoniach,
  3. przy Wawelu,
  4. Galeria Krakowska,
  5. Politechnika,
  6. rondo Grzegórzeckie,
  7. rondo Mogilskie,
  8. rondo Grunwaldzkie,
  9. na Salwatorze,
  10. teatr Bagatela,
  11. Poczta Główna,
  12. pl. Inwalidów
  13. Nowy Kleparz.

Stacje zielone (nowe - do 2013 roku)

  1. AGH,
  2. Dworzec Główny Wschód,
  3. Uniwersytet Rolniczy,
  4. Krowodrza Górka,
  5. Bratysławska,
  6. Łobzów PKP,
  7. Azory,
  8. Uniwersytet Pedagogiczny,
  9. Miasteczko Studenckie AGH,
  10. Cichy Kącik,
  11. Jubilat,
  12. Miodowa,
  13. plac Wolnica,
  14. plac Bohaterów Getta,
  15. Korona,
  16. Dworek Białoprądnicki,
  17. Monte Cassino.

KMK Bike w skrócie

  • 120 rowerów
  • 16 stacji dokujących
  • Operator: Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu
  • pierwsze 30 minut za darmo
  • producent rowerów - Arkus & Romet Group z Dębicy
  • opłaty za wypożyczenie roweru:
    • 0 - 30 min = 0 zł,
    • 31 - 60 min = 3 zł
    • powyżej 31 min - 1 godzina = 3 zł

2016 rok - nowy system Wavelo.

Został rozpisany przetarg na nowego operatora roweru miejskiego w Krakowie na lata 2016-2019/2023. Urzędnicy chcą, by do połowy 2017 r. liczba stacji wzrosła do 150, a rowerów – do 1500. Plan minimum zakłada, że już w sierpniu 2016 roku liczba dostępnych rowerów wyniesie 800, zaś w lipcu 2017r. - 1500. Co ciekawe rowery maja być dostępne cały rok - bez przerwy zimowej. Nowe rowery mają posiadać komputer pokładowy umożliwiający wypożyczenie, zwrot, zawieszenie wypożyczenia do 30 minut (na czas zapięcia) i zgłoszenie usterki. Stojaki w nowych stacjach zostaną wykonane jako pasywne. Oznacza to, iż nie będzie w nich żadnych elementów mechanicznych koniecznych do dokonania zwrotu.

Inny będzie także system finansowania wypożyczalni. Obecnie wszystkie pieniądze z opłat trafiały do kasy miejskiej, co wiązało się z ryzykiem finansowym. Od nowego roku to ryzyko - wraz z częścią zysków - przejdzie na operatora.

Firmy składały swoje oferty do 18 stycznia 2016 roku.

Na wiosnę miasto rozpisało nowy przetarg, do którego pod koniec kwietnia przystąpiły cztery firmy.

Wybrano ofertę BikeU, która przez kolejne 8 lat będzie prowadzić miejska wypożyczalnię rowerów. Firma zadeklarowała dostarczenie 100 rowerów, nie później niż cztery miesiące od podpisania umowy. Po kolejnych dwóch miesiącach liczba jednośladów wzrośnie do 300, a maksymalnie po 10 miesiącach od podpisania umowy (czyli na wiosnę 2017 roku) osiągnie 1500 rowerów. Co ciekawe BikeU zrezygnowało z dochodów z reklam na rowerach - firma chce utrzymywać system wyłącznie z opłat wnoszonych przez użytkowników. A ci będą płacić za wypożyczanie zupełnie inaczej niż w pozostałych miastach w Polsce gdzie działają takie wypożyczalnie. Rowery będą dostępne w abonamencie miesięcznym.

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się
2013-11-20 11:15 anonim | Gdy brakuje miejsca
W przypadku gdy studenci przyjadą na uczelnie i zabraknie miejsc gdzie można wpiąć rower to trzeba albo jechać do innego punktu albo czekać na serwisanta. W innych miastach rozwiązano to lepiej. Można wyposażyć rowery w linkę z zamkiem szyfrowym i wtedy wpiąć rower, zadzwonić do serwisanta i sobie pójść na uczelnie.
2015-03-09 15:08 anonim | Oprogramowanie
W artykule jest blad - Oprogramowanie systemu nalezy Do SmarBikes.
2016-04-04 15:46 anonim | Lipa
Największą wadą rowerów miejskich w Krakowie jest to że ZIKIT ma je głęboko w poważaniu.
Co rok jest lipa, co rok obiecują, że będzie lepiej i co rok jest coraz większa cxujnia. Wygląda na to, że w ZIKICIE dobra zmiana jest już od lat ... :((((