Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
Jesteś tutaj > Strona główna > Miasto > Warszawa > Rower miejski > Rower miejski w Warszawie - Veturilo

Rower miejski w Warszawie - Veturilo


Warszawski Rower Miejski

Warszawa - Rower Miejski veturiloW sierpniu 2012 roku ruszyła sieć wypożyczalni rowerów miejskich w Warszawie - Veturilo. Przetarg na prowadzenie rowerów miejskich wygrało konsorcjum firm: Nextbike Polska sp. z o.o.,  Nextbike GmbH i Mifa Mitteldeutsche Fahrradwerke AG. Umowę pomiędzy Urzędem Miejskim w Warszawie a firmami podpisano w maju i obowiązywała ona do do końca listopada 2016 r., następnie przedłużono ją  o kolejne 4 lata.

1 marca 2017 roku ruszył szósty sezon działalności Vetuliro. Do dyspozycji warszawiaków jest 316 stacji z 4660 rowerów.

Rower miejski w WarszawieVeturilo jest kompatybilny z systemami:

Cennik Vetuliro

Pierwsze 20 minut jazdy jest bezpłatne. Kolejne 40 minut (do pełnej godziny) kosztuje 1 zł, 3 zł za następną i 5 zł za trzecią godzinę jazdy. Każda kolejna godzina to 7 zł.

System działa przez dziewięć miesięcy w roku - od 1 marca do 30 listopada. Wybrany w przetargu operator zarządza systemem przez cztery lata. Za wdrożenie i eksploatację systemu "Warszawskiego Roweru Publicznego"  odpowiada  Zarząd Transportu Miejskiego - rowery są uzupełnieniem komunikacji zbiorowej.

Veturilo w języku esperanto oznacza transport oraz środek transportu.

Historia Warszawskiego Roweru Miejskiego sięga 2007 roku.

Lokalizacje stacji Warszawskiego Roweru Miejskiego

W 2013 roku rowery Veturilo wypożyczano prawie 1,8 mln razy, a liczba użytkowników sięgnęła niemal 150 tys. W systemie działało 173 stacje rowerów, w tym 8 komercyjnych (sponsorskich).

Warszawski Rower Miejski w skrócie:

  • 3000 rowerów (z tego 120 należy do BemowoBike)
  • 197 stacji (z tego 10 należy do BemowoBike)
  • Opłaty:
    • 20 minut jazdy bezpłatne
    • kolejne 40 minut - 1 zł
    • druga godzina jazdy - 3 zł
    • trzecia godzina jazy - 5 zł
    • każda następna godzina jazdy - 7 zł
  • Operator: Nextbike
  • uruchomienie: 1 sierpień 2012 r.
  • Koszt całego systemu:  ok. 19 mln zł
  • Umowa do końca listopada 2016 r.

Historia Warszawskiego Roweru Miejskiego

2007 rok - pierwsza przymiarka do darmowych rowerów w Warszawie

Pierwsza koncepcja Warszawskiego Roweru Miejskiego powstała około 2007 roku. Opierała się ona na wytycznych zawartych w dokumencie "Strategia zrównoważonego rozwoju systemu transportowego Warszawy do roku 2015 i na lata kolejne" , który przewidywał utworzenie systemu wypożyczalni rowerów.

System na który miał składać w pierwszym etapie z 17 parkingów na około 1.700 miejsc oraz 1.200 rowerów publicznych ma być ściśle zintegrowany z komunikacją miejską. Usytuowane w pobliżu przystanków kolejowych i metra stacje identyfikują wypożyczających za pomocą Warszawskiej Karty Miejskiej lub Elektronicznej Legitymacji Studenckiej. Cyklopark (samoobsługowy parking rowerowy)składa się z jednostki centralnej (podobnej do parkomatu) oraz stojaków do których będą przypinane rowery, połączonych teleinformatycznie z jednostka centralną. Na zadaszonym parkingu pod nadzorem wideomonitoringuu użytkownicy mogą zostawiać także własne rowery lub miejskie, które będą rozpoznawane przez system za pomocą elektronicznych identyfikatorów RFID. Władze miasta przy realizacji chciały skorzystać z formuły partnerstwa publiczno prywatnego, która ? jak powiedział nam autor całego projektu Piotr Krukowski z Biura Drogownictwa i Komunikacji Urzędu miasta Warszawy ? powinna zapewnić niższe koszty, większą elastyczność oraz będzie promować lokalną przedsiębiorczość i myśl techniczną. Miasto zostanie podzielone na regiony (na początek 4) a każdy z nich będzie obsługiwany przez jedną firmę lub stowarzyszenie. Po stronie przedsiębiorcy będzie utworzenie jednej cyklowypożyczalni z serwisem rowerowym, zakup rowerów miejskich spełniających określone wymagania oraz serwisowanie ich w czasie użytkowania. Z kolei operator całego systemu, którym zostanie miasto wybuduje parkingi (cykloparki) i zapewni obsługę informatyczną oraz integrację wszystkich wypożyczalni, parkingów i rowerów ze sobą.

2010 - Przetarg na projekt Roweru Miejskiego

We wrześniu 2010 roku warszawski Ratusz ogłosił przetarg na opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego dla Systemu Roweru Publicznego w Warszawie. (sam projekt, bez wykonania)

Zgłosiło się pięć firm, które zaoferowały wykonanie projektu za kwoty:

  • Sener sp. zo.o. (575.230,00 zł brutto)
  • WYG International sp. zo.o. (161.040,00 zł brutto)
  • P&P Solutions (18.300,00 zł brutto)
  • DHV sp. zo.o. (291.580,00 zł brutto)
  • AECOM sp. z o.o. (573.973,00 zł brutto).

Opracowany program funkcjonalno-użytkowy będzie częścią dokumentacji przetargowej, na wykonanie  systemu Roweru  Miejskiego w Warszawie

Zakłada się, że system będzie składał się ze 120 wypożyczalni rowerów (w tym: 100 wypożyczalni usytuowanych w śródmiejskiej części miasta, 15 wypożyczalni obsługujących przejazdy pomiędzy stacjami I linii metra i kampusami uniwersyteckimi oraz 5 wypożyczalni usytuowanych wzdłuż lewobrzeżnego bulwaru Wisły) na 2000 rowerów.

Wypożyczalnie będą ulokowane przede wszystkim w obszarze śródmiejskim, ale także w korytarzach łączących stacje I linii metra z kampusami uniwersyteckimi na północy i południu Warszawy (UKSW, AWF, UW, SGGW, SGH)

Większość rowerów ma być dostarczona już przed Euro 2012.

2011 - projekt  i pierwsza przymiarka do przetargu

W kwietniu 2011 do Warszawskiego Urzędu Miejskiego trafił z czteromiesięcznym opóźnieniem projekt funkcjonalno-użytkowy systemu. Opracowanie jej było konieczne do opracowania specyfikacji przetargowej na utworzenie i prowadzenie systemu Warszawskiego Roweru Miejskiego.

Zarząd Transportu Miejskiego ma rozpisać przetarg na początku 2012 roku. Umowa na prowadzenie wypożyczalni ma być podpisana na cztery lata. Miejska wypożyczalnia rowerów w Warszawie ma ruszyć wiosna 2013 roku.

Koncepcja opiera się ona na systemie 2 tysięcy rowerów oraz 120 stacji, z których można jednoślady pożyczać i oddawać. Stacje są samoobsługowe i automatyczne. Aby wypożyczyć rower użytkownik najpierw musi się zarejestrować w systemie.

Rejestracja i opłaty będą dokonywane z wykorzystaniem kart kredytowych, SMS-ów, konta internetowego, elektronicznej legitymacji Warszawskiego Roweru Miejskiego oraz Warszawskiej Karty Miejskiej (i akceptowanych w jej ramach Elektronicznej Legitymacji Studenckiej i Elektronicznej Legitymacji Uczniowskiej).

Pierwsze 20 minut jazdy będzie bezpłatne. Następna godzina jazdy będzie kosztować równowartość 50% ceny jednorazowego   biletu komunikacji miejskiej (1,8 zł), a kolejna 100% ceny (3,6 zł).

System ma działać 7 miesięcy w roku (od początku kwietnia do końca października) przez 24 godziny na dobę.

Początkowo Warszawski Rower Miejski ma obsługiwać Śródmieście, oraz połączenia kampusów studenckich z I linią metra. Pierwsze prawdopodobne lokalizacje stacji  to:

  • plac Defilad (Pałac Kultury),
  • Rotunda
  • ulica Świętokrzyska
  • plac Trzech Krzyży
  • Dworzec Centralny
  • ronda de Gaulle'a
  • pl. Zamkowy
  • biblioteka Uniwersytecka

Miasto szacuje że koszt wdrożenia systemu sieci wypożyczalni to około 17 mln zł.

Do końca 2011 roku nie udało się rozpisać przetargu.

2012 - przetarg

W marcu 2012 roku Urząd Miejski ogłosił przetarg na wdrożenie i prowadzenie miejskiej wypożyczalni rowerów. W kwietniu Zarząd Transportu Miejskiego rozstrzygnął przetarg. Wybrano konsorcjum firm: Nextbike Polska sp. z o.o.,  Nextbike GmbH i Mifa Mitteldeutsche Fahrradwerke AG. Umowa z wykonawcą zostanie podpisana na początku maja i będzie obowiązywała do końca listopada 2016 r.

2012 - sierpień

W ramach Veturilo w sierpniu 2012 roku zostało uruchomionych 55 stacji rowerowych z 1000 jednośladów zlokalizowanych na Bielanach, Ursynowie, Wilanowie  oraz w ścisłym centrum miasta. Stojaki stoją m.in. przy stacjach metra, pętlach autobusowych oraz w pobliżu kampusów uczelnianych, np. przy Krakowskim Przedmieściu.

Veturilo jest kompatybilny z systemem Roweru miejskiego w Bemowie - BemowoBike. Rower wypożyczony na Bemowie, można przypiąć do stojaków Veturilo ustawionych np. w centrum stolicy, a użytkownicy Veturilo mogą zwrócić jednoślady na Bemowie. Dzięki temu Warszawski Rower Miejski dysponuje sumarycznie 67 stacjami z 1120 rowerami (10 dodatkowych stacji z 120 rowerami należy do BemowoBike).

Dodatkowe dwie stacje (56. i 57.) powstaną także w Wilanowie. W każdej z nich będzie 16 stojaków na 12 rowerów.

Docelowo w Warszawie ma być 125 stacji, wyposażonych w ponad dwa tysiące rowerów. 1 marca 2013 roku wystartuje kolejnych 70 stacji z ponad tysiącem rowerów.

2013 - rozbudowa

Do 50 stacji działających w zeszłym roku doszło aż 100 nowych. W ten sposób Vetuliro działa w: Śródmieściu, Pradze Północ, Pradze Południe, Ochocie, Woli, Mokotowie oraz na Bielanach i Ursynowie.

W maju 2013 roku ruszyły cztery stacje Veturilo w Białołęce:  60 stojaków na 44 rowery. 9 kolejnych powstało na Targówku i Żoliborzu.

Pod koniec 2013 roku Veturilo dysponował 173 stacjami z ponad 2600 rowerami.

2014 - rozbudowa

Pod koniec wakacji w 2014 roku pojawiło się 21 nowych stacji wypożyczeń oraz 231 rowerów.

Od września 2014 roku działa 197 stacji oraz 3 tys. rowerów.

Lokalizacje nowych stacji:

Mokotów:

 1. stacja metra Racławicka,
 2. stacja metra Wierzbno,
 3. skrzyżowanie ul. Madalińskiego i Puławskiej,
 4. skrzyżowanie ul. Czerniakowskiej i Gagarina,
 5. skrzyżowanie ul. Czerniakowskiej i Witosa,
 6. skrzyżowanie ul. Dolnej i Sobieskiego,
 7. skrzyżowanie ul. Sobieskiego i św. Bonifacego,
 8. pętla Stegny,

Praga-Południe:

 9. urząd dzielnicy, ul. Grochowska 274,
10. pl. Szembeka,
11. ul. gen. Fieldorfa „Nila”, koło Tesco,
12. jeziorko Balaton, skrzyżowanie ul. Kapelanów AK z Abrahama,
13. skrzyżowanie ul. Egipskiej i Afrykańskiej,

Ursus:

14. PKP Warszawa Ursus,
15. PKP Warszawa Ursus Niedźwiadek,
16. urząd dzielnicy, pl. Czerwca 1976 r.,
17. skrzyżowanie ul. Skoroszewskiej i Prystora,
18. OSiR przy ul. gen. Sosnkowskiego,

Wilanów:

19. skrzyżowanie al. Wilanowskiej i ul. Sobieskiego,
20. skrzyżowanie al. Rzeczypospolitej i ul. Branickiego,

Wola:

21. skrzyżowanie ul. Wolskiej i Redutowej.

2015 r.- zmiany w systemie

W wyniku zakończenia umowy na obsługę systemu Bemowo Bike, trzy stacje Veturilo zostały uruchomione w lokalizacjach, w których dotychczas znajdowały się stacje w tej dzielnicy:
  • Ratusz Bemowo,
  • Radiowa – Fontanna,
  • Os. Górczewska.

Do systemu Vetuliro dołączono dwie nowe stacje uruchomione dzięki sponsorom:

  • galeria handlowa Sadyba Best Mall
  • Spektrum Tower, przy rondzie ONZ.
Kilka istniejących wypożyczalni zostało też przesuniętych bliżej stacji II linii metra.
 

2016 r.- przedłużenie umowy

Obowiązującą do 2016 roku umowę przedłużono o kolejne 4 lata. W jej ramach wszystkie jednoślady będą wymienione, a nowe rowery mają być trwalsze i mniej awaryjne. Będą one posiadały kod QR, który ma umożliwić szybkie wypożyczenie bez korzystania z terminali. Pojawią się też pierwsze rowery elektryczne w 10 stacjach. Do 45 zwiększy się też liczba dostępnych tandemów.

Liczba stacji wzrośnie do 300, a rowerów do 4455.

W 2016 roku rowery wypożyczano 1 866 423 razy, a do grona użytkowników dołączyło 70 771 osób. Łącznie od startu systemu (w 2012 r.) rowery miejskie wypożyczano 7 919 556 razy, a w systemie zarejestrowało się 445 495 użytkowników.

2017 - rozbudowa systemu

 Zgodnie z nowa umową system Vetuliro rozbudowano o ponad 100 stacji, w tym 10 z rowerami elektrycznymi. Nowością jest także aplikacja na telefony komórkowe, dzięki której wypożyczenie roweru ma być szybsze i prostsze.

Ogółem w 2017 roku działa 316 stacji, w tym 6 wypożyczalni rowerków dziecięcych w parkach oraz 10 wypożyczalni rowerów elektrycznych.

Konstanciński Rower Miejski

W 2014 roku uruchomiono pięć stacji i 55 rowerów kompatybilnych z systemem Vetuliro

 

Grodziski Rower Miejski

W 2014 roku uruchomiono dziewięć stacji i 65 rowerów kompatybilnych z systemem Vetuliro

 

Rower miejski na Bemowie - BemowoBike

BemowoBike1 kwietnia 2012 roku uruchomiono pierwszą w Warszawie samoobsługową wypożyczalnię rowerów. Do dyspozycji mieszkańców jest 100 rowerów w 10 stacjach, które zostały zainstalowane w miejscach wybranych przez samych mieszkańców dzielnicy.

Aby móc wypożyczyć rower wystarczy się zarejestrować i wpłacić opłatę inicjalną w wysokości 10 zł (opłata podlega zwrotowi w przypadku rozwiązania umowy z operatorem). Podczas rejestracji każda osoba otrzyma specjalny kod PIN, który będzie potrzebny do wypożyczenia roweru. System jest zintegrowany z Warszawską Kartą Miejską dlatego osoby posiadające WKM będą mogły wypożyczać rower za pomocą karty.

Wypożyczać rowery można przez 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę w okresie od 1 kwietnia do 30 listopada. Od grudnia do marca trwać będzie przerwa zimowa.

W przypadku przekroczenia 12 godzinnego okresu wypożyczenia zapłacimy karę w wysokości 200 zł. Jeżeli natomiast nie zwrócimy roweru na stojak, tylko w inne miejsce będzie nas to kosztowało 50 zł plus  5zł za 1 kilometr dojazdu po jednoślad. Wartość roweru w przypadku kradzieży lub zniszczenia wynosi 2.000 zł. Operatorem systemu jest Nextbike Polska sp. z o.o.

Strona WWW BemowoBike: http://www.bemowobike.pl

W 2014 roku wygasła umowa na prowadzenie wypożyczalni BemowoBike.

BemowoBikeRower Miejski na Bemowie w Warszawie w skrócie:

  • 100 rowerów
  • 10 stacji
  • 20 minut jazdy bezpłatne
  • 21-60 minut - 2 zł
  • każde kolejna godzina jazdy - 2 zł

Rower miejski na Ursynowie

Na wiosnę 2012 roku miała się pojawić także wypożyczalnia rowerów na Urysnowie. Wstępnie zaplanowano 120 rowerów w 10 punktach wypożyczeń. Do lata 2012 roku nie udało się rozpisać i rozstrzygnąć przetargu.

Potencjalne lokalizacje stacji to:

  • stacja metra Ursynów
  • stacja metra Natolin
  • Park Kultury w Powsinie
  • park Natoliński
  • kampusy SGGW
  • Miasteczko Wilanów
KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się
2014-05-22 11:50 anonim | kradzież roweru
Nie polecam korzystanie z rowerów Next bike. Mimo iż zwróciłam rower w systemie i przypiełam zapięcie-rower nie został zwrócony do tego gdzieś zaginął. Co z tego że prawidłowo użytkowałam rower miejski jak teraz grodzi mi kara zwrotu pieniędzy za zaginiony rower. System jest bardzo awaryjny trzeba co chwile dzwonić i sprawdzać czy rower na pewno został zwrócony. Chciałam zaoszczędzić pieniądze dojeżdzając do pracy rowerem a teraz grozi mi opłata 2000 zł. To jest chore ja mam płacić za złodziejów i awaryjny system.
2015-07-07 11:46 anonim | Tandemem po Warszawie - we dwoje zawsze raźniej :) [FILM]
Tandemem po Warszawie - we dwoje zawsze raźniej :) [FILM]

http://youtu.be/nDg34fZo2Vc