Wiosna to tradycyjny okres, kiedy w Polsce odbywają się uroczystości kościelne pierwszej komunii świętej. Nie da się ukryć, że związana jest z tym tradycja obdarowywania dzieci prezentami. Od wielu lat na liście oczekiwań króluje rower, który jest często pierwszym "dorosłym (lub prawie "dorosłym") jednośladem w życiu młodego człowieka. Tym istotniejsze jest właściwe dobranie roweru - zarówno do potrzeb jak i możliwości fizycznych dziecka - tak aby jazda na nim była przyjemnością i zabawą.
Po pierwsze powiedzmy sobie jasno - jeśli zależy nam na dziecku, nawet nie myślmy o zakupach w supermarkecie lub hipermarkecie. Tam co najwyżej możemy kupić tzw "makrokesza", który będzie źródłem frustracji zarówno dla dziecka jak i jego rodziców. W dodatku może się okazać niebezpieczny dla jego zdrowia i życia.
Dochodzimy do kwestii najważniejszej dla wielu kupujących - czyli ceny. Ponieważ rower ma być prezentem - teoretycznie nie wypada kupować używanego. Specjalnie piszemy "nie wypada", bo uważamy, że jeśli nie stać kupującego na nowy porządny rower, to lepiej kupić dobry używany, niż w markecie za 200 czy 300 zł. Na końcu artykułu zamieściliśmy tabelę z polecanymi przez nas rowerami - wynika z niej że rower, który może być prezentem na komunię będzie kosztował w granicach 1.000 zł. Dla wielu osób nie jest to mało - w takim można się zastanowić, aby złożyć się w kilka osób.
Pamiętajmy! Rower z marketu będzie się psuł, wymagał stale napraw, a także może być źródłem wstydu dla dziecka.
Zanim kupimy rower na prezent komunijny dowiedzmy się jakie oczekiwania ma dziecko. To bardzo istotne - jeśli nie trafimy z pomysłem - nie będzie radości dziecka - a w końcu o to nam chodzi.
Pierwsza sprawa to typ roweru. W klasie rowerów dziecięcych (zwanych czasem Junior) na kołach 24" i 20" mamy do wyboru praktycznie tylko:
Czasami można się spotkać jeszcze z rowerami typu BMX, crossowymi i szosowymi - ale rzadko i kosztują one więcej niż przeciętnie (np mały rower szosowy na kołach 24" Scott Speedster JR 24 kosztuje 3.000 zł) . Praktycznie nie ma możliwości kupienia dla dziecka roweru turystycznego, składanego czy elektrycznego.
Rowery dla dzieci w wieku 9 lat są w pewnym sensie to mniejszymi wersjami normalnych rowerów - stad czasami można w nazwie roweru znaleźć określenie "Replica". Szczególnie dotyczy to rowerów MTB.
Z typem roweru jest powiązana nieco płeć dziecka. Większość chłopców woli rower górski - jest on też bardziej "szpanerski" i pozwala na więcej zabawy niż rower miejski. Jeśli nasze dziecko chce po prostu używać roweru do przejażdżek oraz np do dojeżdżania na nim do szkoły - kupmy rower miejski.
Obecnie rowery dziecięce coraz częściej są oferowane w wersji dla chłopców i dla dziewczynek - weźmy to pod uwagę. Obie wersje różni konstrukcja ramy oraz kolorystyka - tradycyjnie dla dziewczynek są przeznaczone rowery w "dziewczęcych kolorach" - róż, biały czy niebieski a dla chłopców rower wygląda jak najbardziej podobnie do "dorosłego"
Czego możemy się spodziewać w typowym rowerze dla dzieci w wieku "komunijnym"? Prościej będzie odpowiedzieć czego nie możemy się spodziewać:
Warto aby rower miał przerzutki - wystarczy, że będą z tyłu. Dziecko będzie się uczyć ich używania - przyda się to bardzo na przyszłość! W rowerach miejskich czasami stosuje się przerzutki wewnętrzne - w tylnej piaście (Shimano Nexus). Są nieco droższe, ale to bardzo dobre rozwiązanie dla dziecka - są praktycznie bezobsługowe i trudno je uszkodzić.
Jeśli rower ma przerzutki do wyboru mamy dwa rodzaje manetek sterujących "biegami":
Wybór zależy tylko i wyłącznie od preferencji użytkownika roweru. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule " Jakie wybrać manetki rowerowe?"
Lepsze rowery posiadają stery typu a-head (łożyska pomiędzy kierownica a ramą) - są one nowocześniejsze, łatwiejsze w regulacji i nie łapią tak szybko luzów jak stery klasyczne.
W rowerach górskich zazwyczaj nie spotkamy błotników - a szkoda, bo dziecko + rower + błoto na dworze = dużo prania dla rodziców. Jeśli mamy taką możliwość - kupmy rower z błotnikami, lub dodatkowo - by je przyczepić.
Niedocenianym dodatkiem jest zwykła nóżka, dzięki której rower można postawić. Pamiętajmy, że dzieci są żywiołowe - gdy stwierdzą, że należy zrobić przerwę w jeździe to po prostu stają i zazwyczaj nie szukają miejsca gdzie można oprzeć rower. Jeśli rower nie posiada nóżki - wyląduje na ziemi...
Dziewczynki mogą ucieszyć się z koszyka na kierownicy, gdzie będą mogły trzymać podręczne rzeczy.
To jeden z najważniejszych parametrów roweru dla dzieci. Jeśli mamy taka możliwość - wybierzmy koniecznie rower z ramą aluminiową - będzie lżejszy. Małe dziecko ma mało siły, a niektóre rowery dziecięce ważą prawie tyle samo co dorosłe!
Ten parametr jest także ważny dla rodziców, którym zdarza się wracać ze spaceru z rowerem "pod pachą". Często także rower trzeba znosić do piwnicy, lub wkładać do samochodu.
W rowerach dziecięcych - w odróżnieniu od wersji dla dorosłych istotny jest wygląd - rower ma się podobać obdarowywanemu. Pamiętajmy, że dzieci często całkiem nieźle się orientują w sprzęcie i same zauważą tanie podróbki.
Każdy duży szanujący się producent rowerów posiada w swojej ofercie rowery dla dzieci. Nie ma co ukrywać - rowery markowe kosztują sporo - ale są tego warte.
W Polsce najpopularniejszymi markami rowerów są:
Obecnie do komunii świętej dzieci przystępują w wieku około 9 lat, kiedy uczęszczają do 3 klasy szkoły podstawowej (zakładając, że szkołę rozpoczynają w wieku 6 lat - zgodnie z nowymi wytycznymi Ministerstwa Edukacji). Dzieci w tym wieku mają wzrost w granicach 120-140 cm i najbardziej odpowiedni będzie rower na kołach 24". To "oczko" niżej niż normalny dorosły rower (gdzie są koła 26", 27,5", 28" lub 29"). Niektórzy ulegają pokusie, aby kupić od razu rower "docelowy" - czyli na kołach co najmniej 26". Nie jest to dobry pomysł - za duży rower może tylko zachęcić dziecko do używania go. Co innego jak nasze dziecko jest ponadprzeciętnie wysokie - w okolicach 150 cm - wtedy faktycznie możemy rozważyć kupno normalnego roweru dla dorosłego w małym rozmiarze ramy (XS lub S). Podobnie w druga stronę: jeśli dziecko jest niskie i ma poniżej 120 cm wzrostu można rozważyć kupno roweru na kołach 20"
Podsumowując: istotny jest wzrost dziecka:
Wzrost | koła | Rama |
---|---|---|
poniżej 120 cm | 20" | 11", 12", 13" |
120-145 | 24" | 13", 14" |
powyżej 145 cm | 26" | XS, S (14", 15") |
Więcej na temat doboru wielkości roweru dowiesz się w artykule "Jaki rozmiar ramy do roweru?"
Model | Kolor | Typ | Rozmiar ramy |
Rozmiar | cena | rama | amortyzator | stery i wspornik | przeł. | przerzutka przednia/ tylna | manetki | hamulce | waga |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kross Level Replica |
czarno/biało/zielony | górski | 14" | 24" | 1.200 zł | alu | SR Suntour XCT JR (skok 50mm) | a-head | 3x6 | Shimano Tourney TZ30/ Altus RD-M310DL | obrotowe | V-brake | 12,58 kg |
Kross Spade Replica |
czarno-zółty | górski | 13" | 24" | 1.000 zł | alu | KROSS (skok 50mm) | a-head | 3x6 | Shimano Tourney TZ30/Tourney TZ50 | obrotowe | V-brake | 13,58 kg |
Kross Hexagon Replica | górski | 13" | 24" | 900 zł | alu | KROSS (skok 50mm) | a-head | 3x6 | Shimano Tourney TZ30 / TZ50 | obrotowe | V-brake | 12,82 kg | |
Unibike Raptor | Czarno-Niebieski | górski | 11,5" | 24" | 1.100 zł | alu | SR SUNTOUR M3020-A / skok 50MM | a-head | 3x7 | Shimano TX51/ Altus M310 | obrotowe | V-brake | 12,8 kg |
Romet Rambler Dirt 24 |
górski | 13" | 24" | 1.100 zł | alu 6061 T6 | ZOOM CH-327 | a-head | 3x7 | Shimano TZ-30/ TX-35 |
cynglowe | V-brake | 13,7 kg | |
Giant XTC JR 1 24 | górski | 24" | 1.300 zł | alu | HL, aluminiowy (skok 50mm) | a-head | 3x7 | SHIMANO Tourney TX50 / Altus | obrotowe | V-brake | |||
Giant XTC JR 2 24 | górski | 24" | 1.100 zł | alu | jest skok 50mm |
klasyczne | 3x7 | SHIMANO Tourney TX50 / TX35 | obrotowe | V-brake | |||
Kellys Marc 1 | górski | 12,5" | 24" | 1.750 zł | alu | RST Capa ML, skok: 50mm |
a-head | 3x8 | SHIMANO Altus M311/Acera M360 | cynglowe | V-brake | ||
Kellys Marc 2 | górski | 11" | 24" | 1/350 zł | alu | RST Capa T8, skok: 50mm |
a-head | 3x7 | Shimano M190/ Acera M360 | obrotowe | V-brake | ||
Kellys Marc 3 | górski | 11" | 24" | 1.100 zł | alu | brak | a-head | 3x8 | SHIMANO TZ20/ TZ50 | obrotowe | V-brake | ||
24" |
Model | Kolor | Typ | Rozmiar ramy |
Rozmiar | cena | rama | amortyzator | stery i wspornik | przeł. | przerzutka przednia/ tylna | manetki | hamulce | waga |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kross Julia | różowo-biały | crossowy | 14" | 24" | 1.000 zł | alu | brak | klasyczne | 3 | brak/Shimano NEXUS 3 | obrotowe | w piaście/ V-brake |
13 kg |
Kross Lizzy | malinowo-biały | górski | 12" | 24" | 900 zł | alu | KROSS (skok 50 mm) | a-head | 3x6 | Shimano Tourney TZ30/ TZ50 | obrotowe | V-brake | 13 kg |
Kross Emilia | fioletowo-biały | crossowy | 14" | 24" | 900 zł | alu | brak | klasyczne | 1x6 | brak / Shimano Tourney FT55 | obrotowe | V-brake | 14,1 kg |
Unibike Roxi | Biało-Fioletowy | górski | 11,5" | 24" | 1.100 zł | alu | SR Suntour M3020-A skok 50 mm | a-head | 3x7 | Shimano TX51/ Altus M310 | obrotowe | V-brake | 12,8 kg |
Unibike Princess 6 | Fioletowy Zieleń Morska |
miejski | 13" | 24" | 1.000 zł | alu | SR Suntour M3010AL skok 50 mm | klasyczne | 6 | Shimano FT35 | obrotowe | V-brake | 14,5 kg |
Unibike Princess 3 | Fioletowy Zieleń Morska |
miejski | 13" | 24" | 1.100 zł | alu | SR Suntour M3010AL skok 50 mm | klasyczne | 3 | brak/ Shimano NEXUS 3 | obrotowe | w piaście/ V-brake |
14,5 kg |
Romet Jolene 24" |
górski | 13" | 24" | 1.100 zł | alu 6061 | ZOOM CH-327 | a-head | 3x7 | Shimano TZ-30/ TX-35 |
cynglowe | V-brake | 13,8 kg | |
Romet/ Arkus Panda 24 |
miejski | 14" | 24" | 1.000 zł | alu 6061 | brak | klasyczne | 3x7 | Shimano TX-50 / TZ-50 | obrotowe | V-brake | 15,5 kg | |
Romet/ Arkus Panda 24 Lux |
miejski | 14" | 24" | 1.200 zł | alu 6061 | brak | klasyczne | 3 | brak/ Shimano NEXUS 3 | obrotowe | V-brake | 13,8 kg | |
Romet/ Arkus Harmonia Drift |
miejski | 14" | 24" | 900 zł | stalowa | brak | klasyczne | 6 | brak/ Shimano TX-50 | obrotowe | V-brake | 15,6 kg | |
Giant Revel JR 24 | górski | 24" | 1.100 zł | alu | jest (skok 50 mm) |
klasyczne | 3x7 | SHIMANO Tourney TX50/TX35 | obrotowe | V-brake | |||
Giant Gloss |
miejski | 24" | 1.300 zł | alu | brak | klasyczne | 7 | brak/ SHIMANO Tourney TX35 | obrotowe | V-brake | |||
Kellys Maggie | miejski | 24" | 1.300 żł | alu | brak | klasyczne | 3 | brak/ Shimano NEXUS 3 | obrotowe | w piaście/ V-brake |
12 kg | ||
Kellys Mia | miejski | 24" | 1.170 zł | alu | brak | klasyczne | 6 | brak/ SHIMANO TZ50 | obrotowe | V-brake | 12,25 kg |