Dla osób z niezbyt zasobnym portfelem przymierzających się do kupna taniego roweru górskiego magiczną granicą jest 1000 zł. Nie ma co ukrywać - trudno znaleźć rower w tej cenie, nie mówiąc już o rowerze górskim - przynajmniej z założenia - przeznaczonym do jazdy po górach. Z oczywistych względów nie bierzemy pod uwagę jednośladów typu "makrokesz" sprzedawanych w sieciach sklepów wielkopowierzchniowych (np Tesco, Carrefour, Auchan czy Real). Dlaczego? piszemy o tym w artykule "Jaki kupić rower"
Musimy wyraźnie powiedzieć - 1000 zł to absolutne minimum ile musi kosztować rower aby chociaż spełniał minimalne wymagania bezpieczeństwa i nie rozpadł się podczas jazdy. Pod uwagę postaraliśmy się wziąć wszystkie popularne w Polsce modele rowerów górskich w tej klasie cenowej.
Pomimo, że tytuł artykułu brzmi "Jaki kupić rower do 1000 zł" nie będziemy się sztywno trzymać tej ceny. Przyjmiemy granice tolerancji w wysokości 10-20% co oznacza, że pod uwagę bierzemy rowery w cenie do ok 1000-1200 zł. Uwaga! Aby porównanie było maksymalnie sprawiedliwe ceny są cenami sugerowanymi i katalogowymi producenta.
Czego możemy się spodziewać w rowerze za tysiąc złotych? Odpowiemy przekornie mówiąc czego nie możemy się spodziewać: hamulców tarczowych oraz tylnego zawieszenia. Dlaczego? Ponieważ nie jest możliwe obecnie skonstruowanie roweru w cenie 1.000 zł z tymi elementami, gdyż same części kosztują ponad połowę zakładanej kwoty. Z tego powodu w ogóle nie będziemy brali pod uwagę rowerów z pełną amortyzacją.
Nasz rower górski za 1000 zł powinien zatem posiadać następujące cechy:
Poniżej przedstawiamy zestawienie modeli rowerów na rok 2013 w cenie do 1000 zł następujących firm:
Poniżej zebraliśmy w tabeli wszystkie - naszym zdaniem warte zainteresowania rowery górskie MTB dostępne na polskim rynku na rok 2013. Pod tabelę opisujemy z naszym komentarzem poszczególne modele rowerów.
Model | cena | rama | amortyzator | stery i wspornik | przeł. | przerzutka przednia/ tylna | manetki | korba | hamulce | waga |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kross Hexagon X1 | 1.000 zł | alu | Kross (skok 60mm | a-head | 3x7 | Shimano Tourney TZ30 / Shimano Tourney TX35 | obrotowa Shimano Revoshift SL-RS36 |
Cyclone 42/34/24T | KROSS V-brake | 15,15 kg |
Kross Hexagon X2 | 1.150 zł | alu | SR Suntour M3010AL (skok 50mm) | a-head | 3x7 | Shimano Tourney TZ30 / Shimano Tourney TX35 | cynglowa Shimano ST-EF40 |
Cyclone 42/34/24T | KROSS V-brake | 15,14 kg |
Kross Hexagon F1 | 1.000 zł | alu | SR Suntour M3010AL (skok 50mm) | a-head | 3x7 | Shimano Tourney TZ30 / Shimano Tourney TX35 | obrotowa Shimano Revoshift SL-RS36 |
Cyclone 42/34/24T | KROSS V-brake | 14,95 kg |
Kross Hexagon F2 | 1.150 zł | alu | Kross (skok 60mm) | a-head | 3x7 | Shimano Tourney TZ30 / Shimano Tourney TX35 | obrotowa Shimano Revoshift SL-RS36 |
Cyclone 42/34/24T | KROSS V-brake | 14,81 kg |
B'Twin Rockrider 5.0 | 600 zł | stal HI-TEN | brak | a-head | 3x7 | Shimano FD-TZ30/Shimano | obrotowa SRAM MRX |
stalowy 24x34x42 | V-Brake | 14.45 kg |
B'Twin Rockrider 5.0 | 800 zł | stal HI-TEN | Rockrider, elastomerowy | a-head | 3x7 | Shimano FD-TZ30/Shimano | obrotowa SRAM MRX 21 |
stalowy 24x34x42 | V-Brake | 15,5 kg |
B'Twin Rockrider 5.1 (C1, C2) | 800 zł | alu | Suntour XCT. | a-head | 3x7 | Shimano FD-TZ30/Shimano | obrotowa SRAM MRX 21 |
stalowy 24x34x42 | V-Brake | 14,02 kg (bez pedałów) |
B'Twin Rockrider 5.2 | 1.100 zł | alu | Rockrider Grind 1 by Spinner 70 mm | a-head | 3x8 | Shimano C050/ Shimano Altus | cynglowe | Suntour XCT302 22x32x42 | V-Brake | 13,8 kg |
Go Sport Affix FX 2 / FX2W | 800 zł | alu | Hi Long Bravo 375 | a-head | 3x7 | Shimano TZ/ Shimano TZ | ? | Cyclone 42/34/24 | V-Brake | |
Go Sport Affix FX 3 | 1.100 zł | alu | Hi Long Bravo 386 | a-head | 3x7 | Shimano TZ/ Shimano TZ | ? | Suntour (42/32/22) | V-Brake | |
Genesis Element X10 | 1.200 zł | alu | Suntour M-3020AL , 100 mm | a-head | 3x7 | Shimano FD-TX50 / Shimano Tourney | obrotowa Shimano Revoshift SL-RS35 |
Suntour XCC, 42/32/22T | Tektro 837 Alu V-Brake | 13,9 kg |
Drakar Speed 5-V | 1.150 zł | alu | SR M3000A 63 |
a-head | 3x7 | Shimano Tourney FD-TZ31/RD-TX35 |
obrotowa Shimano Revoshift SL-RS35 |
SR CW9-XCC-T102 PBIG 42/34/24 |
V-Brake | |
Maxim ms 3.3 26" | 1.100 zł | alu | Zoom CH-386 | a-head | 3x7 | Shimano Tourney TX-50/Altus | cynglowa Shimano Altus ST-EF51 |
Sunotur XCC-T02 42x32x22 | V-Brake | 18,8 kg |
Grand Rock 300 | 900 zł | alu | Grand (travel 50mm) |
klasyczny | 3x7 | Shimano Tourney FD-TZ30 /Shimano Tourney RD-TX35 | cynglowa Shimano ST-EF40 |
Cyclone 42/34/24T | V-Brake | |
Grand Rock 200 | 800 zł | alu | Grand (travel 50mm) |
klasyczny | 3x6 | Shimano Tourney FD-TZ30 /Shimano Tourney RD-TZ50 | obrotowa Shimano Revoshift SL-RS36 |
Cyclone 42/34/24T | V-Brake | |
Grand Rock 100 | 750 zł | stalowa | Grand (travel 50mm) |
klasyczny | 3x6 | Shimano Tourney FD-TZ30 /Shimano Tourney RD-TZ50 | obrotowa Shimano Revoshift SL-RS36 |
Cyclone 42/34/24T | V-Brake | |
Kands ENERGY-1100 | 1.000 zł | alu | SR-SUNTOUR XCT SF-13 | a-head | 3x8 | Shimano Acera RD-M390/ Tourney FD-TZ20 | cynglowe, prawdopodobnie Altus | Shimano FCM-171 | V-Brake | 14 kg |
Kands ENERGY-1300 VB | 1.200 zł | alu | SR-SUNTOUR XCM V3 | a-head | 3x8 | Shimano Alivio/ Shimano Alivio | Shimano Alivio | Shimano FCM-311 42/32/22 L175 |
V-Brake | 13,6 kg |
MBIKE AVENGER CL | 1.100 zł | alu | HLW-995 | a-head | 3x8 | SHIFT RD-M45/ SHIFT FD-M20 | cynglowa SHIFT TS50-8 |
LASCO | V-Brake | |
Northtec Sorang VB |
1.100 zł | alu | Suntour M3020 75mm | a-head | 3x7 | Shimano RD-360 Acera/ Shimano FD-TX50 | cynglowa Shimano ST-EF51-R7 |
Shimano FC-131 42x34x24T | V-Brake | 13,9 kg |
Northtec Sowelo VB |
1.200 zł | alu | Suntour M3020 75mm | a-head | 3x7 | Shimano RD-360 Acera/ Shimano FD-TX50 | cynglowa Shimano ST-EF51-R7 |
Shimano FC-131 42x34x24T |
V-Brake | 13,5 kg |
Legenda:
Nasz polski największy producent rowerów posiada dwie główne serie rowerów górskich: wyżej pozycjonowaną - Level i tańszą - Hexagon. Levele zaczynają się od 1.800 zł, więc są poza naszą klasą. W grupie Hexagon znajdziemy dwa modele męskie: Hexagon X1 w cenie 1.000 zł i Hexagon X2 w cenie 1150 zł oraz dwa damskie: Hexagon F1 w cenie 1.000 zł i Hexagon F2 w cenie 1.150 zł.
Oba modele są zbudowane na aluminiowej ramie i posiadają identyczny napęd z przerzutkami Shimano Tournet TZ30/TX35. Różnią się natomiast manetkami zmiany przełożeń - X1 posiada manetki obrotowe Shimano RevoShift, a X2 cynglowe Shimano EZ-Fire (zobacz artykuł "Jakie wybrać manetki". Na plusy obu rowerów należy uznać: chwyty Herrmans, siodełko Selle Royal, aluminiowe obręcze oraz wspornik a-head. Na minus: stalowy wspornik siodełka oraz stalową kierownicę. Droższy model Hexagon X2 różni się od X1 lepszym amortyzatorem: SR Suntour M3010AL.
Modele rowerów oznaczane literą "F" to damskie odpowiedniki Hexagonów X. Maja praktycznie identyczna konfiguracje sprzętową jak ich męskie odpowiedniki. Zastosowano w nich również aluminiowa ramę, ale o specjalnej geometrii - dostosowanej do kobiecej budowy ciała (między innymi niżej poprowadzone górna rura ramy). W obu modelach F1 i F2 znajdziemy manetki obrotowe - czyli tutaj kobiety nie maja wyboru, i nie mogą wybrać manetek cynglowych.
Marka Grand należy do firmy Kross. Są to tanie (ale nie tzw "makrokesze") rowery w cenie do ok. 1100 zł. W kolekcji znajdziemy dwie linie rowerów górskich:
Jak już wcześniej napisaliśmy w tej klasie nie ma możliwości aby rower posiadał działające tylne zawieszenie. Z tego powodu w naszym zestawieniu nie bierzemy pod uwagę linii "Canyon".
Rowery serii Grand Rock występują w trzech modelach:
Najwyższy model linii Grand Rock jest oferowany w cenie 900 zł. Jak na tą klasę cenową rower dobrze się prezentuje optycznie - trudno tutaj nie zauważyć ręki projektantów firmy Kross. Do aluminiowej ramy dołożono widelec amortyzowany własnej produkcji ze skokiem 50 mm. Grand Rock 300 posiada 21 przełożeń obsługiwanych manetką cynglową zintegrowaną z klamką hamulca. Większość osprzętu (przerzutki, kaseta) jest najniższej klasy Shimano Tourney. Zestawienie tylnej kasety zębatek (14-28), oraz przednich tarcz zębatych (42/34/24) sprawia że rower ten nie będzie dobry do szybkiej jazdy po płaskim asfalcie - najwyższe przełożenie 14 - 42 nie pozwoli na rozwinięcie dużej prędkości. Jeśli chodzi z kolei o najniższy "bieg" to producent uzyskał przełożenie poniżej 1:1 - 24 zęby z przodu i 28 zębów z tyłu - to typowo górskie zestawienie pozwalające na podjechanie pod stromą górę.
Wagę zwiększają stalowe elementy roweru: kierownica, wspornik siodła, piasty oraz wspornik. Sporym zaskoczeniem na plus w rowerze tej klasy są markowe chwyty firmy Herrmans. Opony - semislicki dobrze będą się sprawowały podczas przejażdżek w parku, po lesie oraz po szutrowych drogach, w trudnym górskim terenie mogą sobie nie poradzić. Grand Rock 300 - podobnie jak pozostałe modele posiada pedały z tworzywa sztucznego.
Od swojego "starszego brata" różni się tylną przerzutką, która tutaj obsługuje 6 przełożeń z tyłu, co w sumie daje 21 "biegów" do dyspozycji. Istotną różnicą jest zupełnie inny typ manetki: Grand Rock 200 posiada manetki obrotowe Shimano Revoshift (patrz Jakie wybrać manetki rowerowe?). Są one zintegrowane z klamkami hamulca.
W porównaniu do pozostałych rowerów z serii Rock ten model posiada stalową ramę, oraz tylną przerzutkę obsługującą 6 przełożeń z tyłu. Podobnie jak w Grand Rock 200 i tutaj manetka zmiany przełożeń jest obrotowa, ale nie zintegrowana z klamką hamulca.
Francuski producent posiada aż cztery modele poniżej 1000 zł:
Pierwszy model - Rockrider 5.0 to nasz zdecydowany faworyt w kategorii "ekonomiczny". 600 zł to bardzo niska cena, ale w tym przypadku otrzymujemy całkiem przyzwoity produkt. Tyle samo (i mniej) kosztują rowery w supermarketach, a różnica pomiędzy nimi a Rockriderem są kolosalne. Producent - Decathlon - nie skusił się ani na aluminiową ramę, ani na hamulce tarczowe, ani nawet na amortyzowany widelec. I bardzo dobrze, dzięki temu rower może trafić do naszego zestawienia. Pomimo, że rama i wiele elementów jest stalowych deklarowana waga roweru nie odbiega od konkurencji. Jak dla nas absolutnym hitem w tej klasie cenowej jest zastosowanie łożysk sterowych i wspornika a-head - to wielki plus. Rockrider 5.0 jako jedyny w zestawieniu posiada manetki obrotowe firmy SRAM - która tego rodzaju manetki wynalazła (GripShift). Większość komponentów (wsporniki, kierownica) jest stalowych. Opony typu semislick dobrze oddają przeznaczenie roweru - nie w góry, ale na wycieczki do lasu, parku czy tez po prostu za miasto.
W 2013 roku pojawił się w ofercie drugi model sygnowany jako "Rockrider 5.0" w cenie 800 zł. Droższy model wyposażony został w ekonomiczny widelec amortyzowany. Producent nie podaje marki widelca, więc można przyjąć że jest on "no name". Wiemy jedynie, że jest to elestomerowy amortyzator, co odpowiada różnicy w cenie .
W tym modelu dodano aluminiową ramę oraz amortyzowany widelec Suntour XTC. Pozostałe komponenty są identyczne jak w modelu Rockrider 5.0
Jeden z najczęściej kupowanych rowerów firmy Decathlon. Posiada aluminiowa ramę, widelec amortyzowany własnej sygnatury. Na napęd składa się tylna przerzutka Altus, przednia Tourney, manetki Altus oraz korba Suntour. Plusem są dwukomorowe (bardziej wytrzymałe) obręcze w kołach.
Rower z pełna amortyzacją w cenie 1000 zł to niewątpliwy zgrzyt w kolekcji B'Twin. Niestety nie mamy dobrego zdania o stalowych rowerach w pseudoamortyzowaną ramą. Odradzamy zakup tego roweru.
Druga po Decathlonie duża sieć sklepów sportowych prowadzi nieco inna politykę jeśli chodzi o rowery. Swoją marką sygnuje jedynie najtańsze rowery z każdej grupy (rowery górskie, miejskie, crossowe i dla dzieci). Wyższe modele pochodzą od trzech firm: Krossa, Meridy i Kellysa.
Jeśli chodzi o rowery górskie w sklepach GoSport znajdziemy trzy modele rowerów górskich w cenie do 1.100 zł
To najtańsze rowery, jakie znajdziemy w tej sieci sklepów. Wersja z oznaczeniem "W" to wersja damska roweru z obniżona górna rura ramy. Rowery te są oparte na aluminiowej ramie z dosyć egzotycznym amortyzatorem Hi Long Bravo 375. Do stworzenia układu napędowego na 21 przełożeń wykorzystano grupę Tourney Shimano i przerzutki niskiej klasy RD-TZ50 z charakterystycznym czerwonym kółkiem wodzika. Pozostałe elementy także nie odbiegają od konkurencyjnych rowerów - łożyska sterowe a-head, hamulce V-brake i korba Cyclone.
W stosunku do Affix'a FX 2 wyższy model wyposażono w lepszą tylną przerzutkę Shimano Acera oraz mechanizm korbowy Suntour. Naszym zdaniem nie uzasadnia to wzrostu ceny aż do 300 zł
W sieci sklepów sportowych Intersport możemy kupić rowery Genesis, które należą do marki własnej tej firmy. Najtańszy model roweru tej firmy to Genesis Element X10. Cena detaliczna wynosi co 1200 zł, więc zmieścił się jeszcze w naszym zestawieniu.
Rower jest zbudowany na aluminiowej ramie ze stopu 7005. Większość komponentów pochodzi od Shimano - tylna przerzutka to Tourney, przednia TX 50, tylna kaseta zębatek to wolnobieg MF-TZ21 o zakresie 14-28T. Do tego skomponowano mechanizm korbowy firmy Suntour - XCC 42/34/24T. W sumie mamy do dyspozycji 21 przełożeń (3*7). Zakres jest typowo górski, pierwszy bieg daje przełożenie 24T-28T (czyli mniej niż 1:1), a ostatni 42T-14T raczej nie pozwoli nam na uzyskiwanie dużych prędkości na zjazdach. Manetki Revo Shift są obrotowe. Hamulce dobrej firmy Tektro to klasyczny model V-brake. Koła - na aluminiowych obręczach ubrano w opony CST 26"x2,10". Wsporniki oraz kierownica są aluminiowe.
Genesisa wyposażono w prosty model amortyzatora firmy SR Suntour M3020 ze sprężyną stalową o skoku 100 mm (największy skok amortyzatora w tej klasie). Amortyzator łączy się z wspornikiem za pomocą łożysk półzintegrowanych sterowych typu A-head dobrej firmy FSA.
W ofercie wieluńskiej fabryki rowerów Zasada-Rowery znajdziemy dwie marki: tańszą: Maxim (większość rowerów jest w cenie do 1.400 zł) oraz bardziej prestiżową i droższą: Medano.
W naszej najtańszej kategorii firma posiada dwa modele rowerów typu MTB: Maxim ms 3.3 26" w cenie 1.000 zł z przednim amortyzatorem oraz Maxim ms 3.2 26" z pełną amortyzacją oraz hamulcami tarczowymi, którego z powodów wymienionych na początku artykułu nie będziemy brali pod uwagę. Jest jeszcze Maxim ms 3.1 26" w cenie 900 zł, ale z uwagi na bardzo małą ramę (14 cali) jest on przeznaczony dla młodzieży, a nie dorosłych.
Rower posiada prostą ramę z aluminium 6061 w rozmiarach 16" 18" 20". Wyposażono go w widelec amortyzowany sprężynowo-elastomerowy Zoom CH-386 o skoku 60 mm.
Przednia przerzutka należy do grupy Tourney. Na plus roweru zaliczymy tylną przerzutkę oraz manetkę z grupy Altus - konkurencja zazwyczaj cały układ napędowy ma najniższej klasy Tourney. Kolejnym plusem są łożyska sterowe oraz aluminiowy wspornik typu a-head. Jak na naszą "półkę" cenową trzeba przyznać, że dobrze dobrano pozostałe komponenty: aluminiowe piasty, wspornik kierownicy i siodełka. Jedynie kierownica jest ze stali. Podobnie jak w rowerach Grand i tutaj mamy dobre chwyty Herrmans.
Słowacka firma Kellys nie posiada w swojej ofercie roweru górskiego w cenie do 1000 zł. Najtańszy model na rok 2013 - Kellys Viper 10 z widelcem amortyzowanym SR Suntour M3020-A 63 mm, osprzętem Shimano Tourney/Altus 3x7 przełożeń to wydatek 1400 zł
Najtańszym rowerem górskim firmy Merida jest Matts 5-V w cenie 1300 zł - czyli poza naszą umowną granicę 1000 zł. Firma ta ma też druga markę - Drakar - to taka tańsza wersja Meridy (tak samo jak Grand jest tańszą wersja marki Kross).
Najtańszy model Drakar Speed 5-V (oraz jego wersję damską Drakar Speed Lady 5-V) kupimy w cenie 1150 zł. Merida uczciwie określa ten model roweru jako ATB - czyli All Terrain Bike (rower terenowy) co bardziej prawidłowo określa przeznaczenie wszystkich prezentowanych rowerów. Nie oszukujmy się - za 1000 zł prawdziwego górskiego roweru nie kupimy i już. Drakar Speed 5-V to jeden z najdroższych rowerów w zestawieniu. Do jego plusów można zaliczyć posiadanie sporej ilości komponentów z aluminium: piast, wspornika kierownicy, samej kierownicy.
Polski producent rowerów Eurobike nie posiada zbyt dużej kolekcji rowerów typu MTB. Najtańszy model Fun Sport 0.1 na aluminiowej ramie oraz z amortyzowanym widelcem SR Suntour kosztuje 1.250 zł
Polski producent posiada jeden model roweru górskiego z naszego zakresu cenowego - w cenie 1.100 zł. Co ciekawe firma - jako jedna z niewielu zdecydowała się użyć komponenty tajwańskiej firmy mocroSHIFT. Rower MBike Avenger CL jest wyposażony w przerzutki oraz manetki cynglowe tej firmy. Także - jako je3dna z niewielu posiada napęd 3x8 przełożeń. Pamiętajmy jednak, że ilość przełożeń (biegów) nie ma większego znaczenia. Wbrew opisowi na własnej stronie Avenger CL nie posiada amortyzatora Suntour XCT, ale inny - o oznaczeniu HLW-995. Według naszych informacji pochodzi on z fabryk Zoom.
To nie jest pomyłka - na stronie producenta ten model roweru został oznaczony jako "v-break" zamiast "v-brake". Rower, który możemy kupić za 1200 zł jest nadspodziewanie dobrze wyposażony: począwszy od hydroformowanej aluminiowej ramy, poprzez widelec amortyzowany SR-SUNTOUR XCM V3, kasetę zębatek i łańcuch Shimano, skończywszy na napędzie (tylna, przednia przerzutka oraz klamkomanetki) na pełnej grupie Alivio (3x8). Kolejnymi plusami są aluminiowy mostek i sztyca firmy Zoom i opony CST z delikatnym bieżnikiem, który dobrze się sprawdzi na szutrowych drogach w niezbyt trudnym terenie. Hamulce to klasyczne v-brake. W naszym zestawieniu jest on liderem biorąc pod uwagę klasę osprzętu w stosunku do ceny.
Polski producent Northtec posiada w ofercie dwa rowery Sorang VB oraz Northtec Sowelo.
Klasyczny rower górski z prostą aluminiową ramą dostępną w czterech rozmiarach. Sorang został wyposażony w markowy amortyzator przedni Suntour M3020 o skoku 75 mm. dwudziestojednoprzełożeniowy napęd składa się z tylnej przerzutki Acera, przedniej Tourney FD-tX50 oraz manetek EZ-Fire.Kierownica oraz wspornik kierownicy i siodła są sygnowane przez producenta roweru.
Rama roweru jest bardzo charakterystyczna za sprawa wysoko położonej główki ramy, oraz giętej górnej rurze ramy.