Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
2017-09 Kielce Bike Expo
Jesteś tutaj > Strona główna > Porady > Co pić w czasie jazdy na rowerze?

Co pić w czasie jazdy na rowerze?

Spis treści:

Nawadnianie - trochę teorii

Ciało ludzki składa się w 60-70% z wody, która zapewnia rozprowadzenie energii, witamin i pierwiastków mineralnych po całym organizmie.

Każdy z nas wydala codziennie przynajmniej:

  • 400 ml wody oddychając,
  • 400 ml przez skórę,
  • 1000 ml przez nerki (w postaci moczu).

Podczas intensywnego wysiłku mięśnie mogą wyprodukować do 200 razy więcej ciepła niż mięśnie w spoczynku - pocenie się spełnia w takim wypadku rolę chłodzenia.

Razem z potem tracimy nie tylko wodę, ale także substancje w niej rozpuszczone:  przede wszystkim sole mineralne (jony potasowe, sodowe, chlorkowe), niektóre witaminy oraz białka i aminokwasy. Rozpuszczone w wodzie pierwiastki elektrolitowe (sód, potas, wapń, magnez i chlor) – biorące udział w wielu ważnych procesach fizjologicznych, np. przewodzenia sygnałów w komórkach nerwowych, skurczach mięśni szkieletowych i serca – nie są nigdzie magazynowane i w związku z tym ich nadmierna utrata może być groźna dla funkcjonowania organizmu. Począwszy od słabnącej gwałtownie wydolności fizycznej i narastającego znużenia, poprzez zasłabnięcia i utratę przytomności, aż po poważne i czasami nieodwracalne uszkodzenie nerek (odpowiedzialnych za oczyszczanie krwi z toksyn)

(full) -co_pic_rowerzystka_z_bidonem.jpgUtrata, podczas wysiłku, każdego jednego procenta wody (wzmożona potliwość) skutkuje utratą dziesięciu procent zdolności wysiłkowych.

Czyli utrata 1-1,5 litra (2% masy ciała) na drodze pocenia się powoduje obniżenie zdolności do wykonywania wysiłku nawet o 20%. Po utracie czterech procent wody następuje całkowita utrata sił - nie może być już kontynuowany wysiłek. W czasie intensywnego treningu człowiek może stracić w ciągu godziny 1-1,5 litra wody.

Do uzupełniania traconego podczas wysiłku potu nie wystarczy zwykła woda – jak już wspomnieliśmy  tracimy nie tyle wodę, co elektrolity – i to właśnie takie płyny powinniśmy przyjmować.

Ze względu na zawartość soli mineralnych w wodzie napoje możemy podzielić na:

  • Hipotoniki - mają niższą zawartość energetyczną (mało węglowodanów) oraz niższe ciśnienie osmotyczne niż ciśnienie płynów ustrojowych
  • Izotoniki - mają stężenie rozpuszczonych składników równe ciśnieniu osmotycznemu osocza krwi
  • Hipertoniki - mają wyższą zawartość energetyczną (duża ilość węglowodanów) oraz wyższe ciśnienie osmotyczne niż ciśnienie płynów ustrojowych

Napoje hipotoniczne do których zaliczamy: wody mineralne, stołowe, źródlane i wodociągowe, a także wszelkiego rodzaju herbaty, rozcieńczone soki owocowe i warzywne  wchłaniają się najszybciej rozcieńczając płyny ustrojowe. Poprzez zjawisko osmozy (przemieszczania się wody przez półprzepuszczalna błonę komórkową) pierwiastki elektrolitowe „wędrują” z komórek do jelita. Hipotoniki szybko nawadniają organizm, ale nie dostarczą zbyt dużej porcji energii.

Napoje hipertoniczne to gęste soki owocowe i warzywne oraz mocno słodzone, aromatyzowane lub barwione napoje  Napoje te zawierają więcej rozpuszczonych składników stałych - głównie węglowodanów - mają więc wyższe ciśnienie osmotyczne.Hipertoniki dostarczają szybko energię a w mniejszym stopniu nawadniają organizm.

Picie obu rodzajów napojów – hipo- i hipertonicznych zakłóca gospodarkę wodno-elektrolityczną organizmu. O ile dla człowieka o normalnym trybie życia nie ma to większych skutków – po pewnym czasie (kilkadziesiąt minut) równowaga zostanie przywrócona, to dla osób czynnie uprawiających sport ma może doprowadzić do deficytu wodnego.

Co pić podczas treningu

(full) -co_pic_napoje_izotoniczne_polka_w_sklepie_03.jpgPijąc napoje izotoniczne możemy znacznie przyspieszyć wchłanianie wody razem z potrzebnymi składnikami Napoje te - mające dokładnie takie samo stężenie substancji mineralnych jak w płynach ustrojowych organizmu -  są najbardziej pożądane podczas wykonywania czynności powodujących pocenie się – czyli tracenie elektrolitów. Producenci często dodają również łatwo przyswajalne węglowodany dostarczające energię dla pracujących mięśni, oraz witaminy.

Podczas bardzo intensywnej jazy na rowerze – gdy pot zalewa nam twarz, powinniśmy przyjmować ok. 0,5 l napojów na godzinę. Strategia picia zawsze powinna być taka sama – picie nie wtedy kiedy jesteśmy już bardzo spragnieni, ale częste picie małymi łykami. Woda jest również wchłaniana w jamie ustnej przez skórę – stąd wniosek: im dłużej trzymamy płyn w ustach tym szybciej zostanie wchłonięty. Oczywiście bez przesady.

Jednym z najbardziej znanych i popularnych na świecie napojów tego rodzaju jest reklamowany na praktycznie każdych zawodach sportowych -  Isostar - produkowany przez  szwajcarski koncern chemiczno-farmaceutyczny Novartis. Z kolei dwaj najwięksi konkurenci w branży napojów gazowanych także posiadają produkt w tej kategorii:

  • Coca-Cola: napój izotoniczny Powerade
  • PepsiCo: napój izotoniczny Gatorade

Omówienie dostępnych w sklepach napojów izotonicznych w II części artykułu "Jaki izotonik na rower?"

Kontrowersje wokół izotoników

W 2013 roku brytyjskie czasopismo medyczne British Medical Journal we współpracy z oksfordzkim Centre for Evidence-Based Medicine oraz z ekipą programu dokumentalnego Panorama (emitowany w  BBC) zakwestionowało działanie izotoników twierdząc, że praktycznie brak jest naukowych dowodów na to, że izotoniki rzeczywiście poprawiają wydajność i pomagają przywrócić równowagę organizmu po dużym wysiłku fizycznym.

Naukowcy stwierdzili, że napój izotoniczny można zastąpić zwykłym... bananem, a jego zjedzenie przyniesie więcej korzyści.

Kwestia czy napoje izotoniczne są faktycznie tak istotne podczas wysiłku pozostaje zatem otwarta - musimy poczekać na naukowe badania, których wyniki z pewnością będą interesujące zarówno dla sportowców, jak i dla wielkich koncernów spożywczych produkujących i sprzedających corocznie hektolitry napojów tego rodzaju.

 

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się
2013-10-15 20:28 anonim | piwko
Tylko i wyłącznie małe Noteckie z Czarnkowa. Pozdrawiam z www.facebook.com/28cali
2015-06-24 21:00 anonim | Dobre
Izotoniki do nawadniania są idealne, tylko chciałabym żeby były słodzone cukrem albo syropem, nie toleruję sztucznych słodzików więc nie kupuję, zwykle więc zabieram ze sobą butelkę wody z syropem Paola.
2015-10-27 09:27 anonim | picie
O tej porze roku staram się nie pić niczego zimnego, więc wybieram herbatkę białą albo zieloną z odrobiną malinowego syropu Paola, idealnie się sprawdza przy długich rowerowych wypadach.
2016-08-25 21:44 anonim | facebook.com/28cali
Osobiście pijam "Radlera" w małych ilościach :)
2016-12-16 21:38 anonim | https://www.facebook.com/Kolarze-z-Choszczna-306328466411169/?fref=ts
Polecam isotoniczny napój.