Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
Jesteś tutaj > Strona główna > Porady > Jaki kupić rower górski do 1500 zł (2014 r.)

Jaki kupić rower górski do 1500 zł (2014 r.)

Spis treści:

Sezon rowerowy 2014 rozpoczęty, więc wiele osób zastanawia się nad kupnem nowego roweru, bądź jego wymianą.   Nasz poradnik adresujemy do osób, które chciałyby kupić rower górski (MTB) i dysponują kwotą 1500 zł.

Pamiętajmy, że nasze tytułowe 1500 zł to niezbyt duża suma i nie ma co się łudzić, że kupimy dobrej klasy nowy rower MTB. Ceny rowerów górskich w ogóle zaczynają się od 1000 zł - wszystko co możemy znaleźć poniżej tej ceny to tzw. "makrokesze", którymi nie powinniśmy sobie nawet zaprzątać głowy.

Dla wielu producentów rowerów markowych (Giant, Scott) 1.500 zł to dolna granica, od której "startują" ze swoją kolekcją. Za tą cenę możemy tak naprawdę kupić rower ATB, (All Terrain Bicycle) a nie MTB (Mountain Bicycle) - czyli rower do przejażdżek terenowych: w parku, lesie i w niezbyt wymagającym terenie. Niestety 1500 zł nie wystarczy nam jeszcze na rasową maszynę do ostrej jazdy np. po górskich singltrekach.

Pomimo, że tytuł artykułu brzmi "Jaki kupić rower MTB do 1500 zł" nie będziemy się sztywno trzymać tej ceny.  Przyjmiemy granice tolerancji w wysokości 10%-15% co oznacza, że pod uwagę bierzemy rowery w cenie od ok 1300 zł do 1650 zł.

Uwaga! Aby porównanie było maksymalnie sprawiedliwe ceny rowerów są cenami sugerowanymi i katalogowymi producenta. Bardzo często przedstawione rowery są sprzedawane w niższych cenach! - szczególnie przez portale aukcyjne.

Charakterystyka roweru górskiego do 1500 zł

Czego możemy się spodziewać w rowerze za tysiąc pięćset złotych? Odpowiemy przekornie mówiąc czego nie możemy się spodziewać: hamulców tarczowych oraz tylnego zawieszenia. Dlaczego?  Ponieważ nie jest możliwe obecnie skonstruowanie roweru w cenie 1.500 zł z tymi elementami, gdyż sam ten osprzęt w miarę przyzwoitej jakości kosztuje ponad połowę zakładanej kwoty. Z tego powodu w ogóle nie będziemy brali pod uwagę rowerów z pełną amortyzacją. Jeśli chodzi o hamulce tarczowe - dopuszczamy najtańsze markowe tarczówki mechaniczne, aczkolwiek ich nie polecając.

Nasz rower górski za 1500 zł powinien zatem posiadać następujące cechy:

  • Rama: aluminiowa - w tej klasie mamy praktycznie tylko aluminiowe, lekkie ramy. Jednak pamiętajmy, że jest ona sztywniejsza niż stalowa, stąd jazda na rowerze na aluminiowej ramie bez amortyzatora będzie odczuwalnie mniej komfortowa
  • Amortyzator:bardzo rzadko można spotkać rower z lepszym widelcem amortyzowanym - Suntour XCM,  standardem jest nieco niższy model - Suntour XCT, czasami oferowany z mechaniczną blokadą skoku (MLO). W słabszych modelach znajdziemy amortyzatory serii M: Suntour 3020 (skok 63 mm) lub M3020 (skok 50 mm).
  • Wspornik kierownicy i łożyska sterowe (stery) - wszystkie rozpatrywane przez nas posiadają stery a-head.  Ich zaletami - w stosunku do klasycznych sterów - jest łatwość regulacji oraz  trwałość. Minusem jest niewielka możliwość regulacji wysokości wspornika kierownicy (a co za tym idzie kierownicy)
  • Przełożenia (biegi): W tej grupie rowerów występuje zazwyczaj trzybiegowa przerzutka przednia oraz 7-rzędowa lub 8-rzędowa przerzutka tylna. Pamiętajmy - ilość "biegów" nie ma większego znaczenia - ich większa ilość nie przekłada się ani na lżejszą, ani tym bardziej na szybszą jazdę. 
  • Przerzutka tylna i przednia - w większości przypadków obie przerzutki to niskie modele Shimano: Tourney, Altus, Acera lub czasami zdarza się Alivio. Praktycznie nie ma możliwości spotkania sprzętu o "oczko" wyżej - czyli Deore. Czasami można spotkać osprzęt SRAM - zazwyczaj z grupy X4 i X5.
  • Kross Hexagon 2013Manetki - królują klamkomenetki cynglowe Shimano ST-EF51 - klasy Altus/Acera. Klamkomanetka to połączona w jedną całość manetka zmiany przełożeń z klamką hamulca. Rzadko można spotkać manetki obrotowe. O różnicach pomiędzy oboma rodzajami piszemy w artykule  Jakie wybrać manetki rowerowe? W lepszych rowerach zdarzają się osobne manetki (nie w połączeniu z klamką hamulca) - tak jak to jest w droższych rowerach.
  • Korba (mechanizm korbowy) - zwróćmy uwagę na zestawienie zębatek- jeżeli lubimy szybką jazdę i częściej będziemy jechać po asfalcie niż w górach wybierzmy korbę z największą tarczą z 44 zębami (lub nawet 48). Podobnie - jeśli zamierzamy jeździć na prawdę po górach powinniśmy wybrać taki mechanizm, aby miał małą zębatkę z jak najmniejszą ilością zębów - 22.
  • Hamulce - typu V-brake (szczękowe). W tej klasie cenowej pojawiają się pierwsze tanie hamulce tarczowe - wyłącznie mechaniczne: np Tektro Novela, Promax lub Zoom, jednak nie warto się na nie kusić. Dobre hamulce szczękowe (V-brake) będą lepiej hamowały niż tanie tarczówki mechaniczne. Pamiętajmy! porządne hamulce tarczowe są typu hydraulicznego.
  • Koła - wszystkie koła rowerów w naszym zestawieniu posiadają rozmiar 26". Obręcze powinny być tylko i wyłącznie z  aluminium. W tej klasie cenowej nie znajdziemy rowerów na kołach 27,5" oraz 29".
  • Zestaw tylnych zębatek (kaseta lub wolnobieg) - w tańszych wersjach rowerów można się jeszcze spotkać z nakręcanymi wolnobiegami (wyłącznie 7 i 6-rzędowe). Warto jednak wybrać rower z nasadzaną kasetą zębatek - jest nowocześniejsza, lżejsza, trwalsza, łatwiejsza w wymianie i dostępna w większym wyborze do późniejszej wymiany

Jaka marka?

W tej klasie cenowej praktycznie każdy liczący się producent rowerów oferuje przynajmniej jeden model. Pomiędzy marką roweru a jego wyposażeniem istnieje zależność - im lepiej pozycjonowana marka tym słabszy osprzęt będzie zamontowany. Wynika to z faktu, że "za markę się płaci".

Np w cenie 1.600 zł możemy kupić markowego Scotta Aspect 680. Natomiast nieco niżej pozycjonowany Kross Hexagon X3 o praktycznie identycznej specyfikacji osprzętu będzie nas kosztował już tylko 1.400 zł.

Który rower MTB do 1500 zł wybrać - nasza opinia

Rowery z męską ramą

UnibikeOto nasz werdykt i miejsca:

1. miejsce: Unibike Fusion GTS
2. miejsce: ex æquo:

Unibike Mission,
Kellys Viper 30,
Kross Hexagon X5,
Merida Matts 20-V,
Giant Revel 1.

3. miejsce: B-Twin Rockrider 5.3

Trzeba przyznać , że stawka była bardzo wyrównana - prawie wszystkie rowery miały identyczne specyfikacje - króluje niepodzielnie amortyzator Suntour XCT oraz osprzęt Tourney/Altus. Na tym tle jednak dosyć łatwo mogliśmy wyróżnić zwycięzcę porównania: został nim rower Unibike Fusion GTS z męską ramą i Unibike Fusion LDS z damską ramą w cenie 1650 zł. Oba modele wybiły się ponad konkurencję amortyzatorem Suntour XCM, osprzętem Acera/Alivio oraz samodzielnymi manetkami RapidFire Plus.

Drugie miejsce jest już znacznie szersze i wyróżniamy tu rowery:

  • Unibike Mission - 1300 zł - najtańszy model z kasetą
  • Kellys Viper 30 - 1.500 zł
  • Kross Hexagon X5 - 1.600 zł
  • Merida Matts 20-V - 1600 zł
  • Giant Revel 1 - 1650 zł

Z tej grupy poza - znowu rowerem Unibike - wyróżniamy dodatkowo firmę Kellys z modelem Viper 30. Ta słowacka firma zapowiedziała już podczas targów Eurobike i Kielce Bike-Expo, że będzie miała na rok 2014 bardzo konkurencyjną ofertę. Faktycznie - sprawdziliśmy - jest w czym wybierać, a ceny są atrakcyjne.

Unibike 2014Kellys Viper 2014Giant Revel 2014Kross Hexagon 2014

B'Twin Rockrider 5.3Na trzecim miejscu "posadziliśmy" B-Twin Rockroder 5.3 - bardzo ciekawy model ze zdecydowanie wybijającym się ponad przeciętność widelcem Suntour XCR oraz napędem 2*9. Tylko te hamulce tarczowe.... Dlaczego.....?

Jeśli chodzi o drugą stronę skali najbardziej zawiedzeni jesteśmy rowerami Romet. Nasz polski producent na jesiennych targach pokazał bardzo ambitną kolekcję na rok 2014 obejmującą rowery z karbonowymi ramami oraz z pełnym zawieszeniem. Z drugiej strony znajdujemy w niej takie "kwiatki" jak Romet Rambler 4.0 za 1.600 zł z wolnobiegiem nakręcanym i mechanicznymi tarczowym hamulcami nieznanej chińskiej firmy Lanxi Jieke Sports. Za tą cenę możemy kupić rower praktycznie każdej firmy - w tym Giant, Kellys, czy Merida z kasetą nasadzaną. Chociaż udało nam się znaleźć jeden rower w identycznej cenie i z wolnobiegiem - jest nim Scott Aspect 680. Bez komentarza. W temacie hamulca tarczowego w Ramlerze 4.0 i 3.0 spuśćmy także zasłonę milczenia....

Na koniec jeszcze uwaga dla osób, które koniecznie chcę mieć hydrauliczne hamulce tarczowe. Niestety w cenie 1.500 zł się nie zmieścimy - za ten "luksus" musimy zapłacić co najmniej 1.850 zł (Unibike Fusion Disc) lub 1.750 zł (Giant Split 1)

Rowery z damską ramą

Kobiety mają nieco mniejszy wybór modeli niż mężczyźni, ale co bardziej istotne dodatkowo przy tych samych specyfikacjach rowery damskie są nieco droższe od męskich.

UnibikeOto nasz werdykt:

1. miejsce: Unibike Fusion LDS - 1650 zł

2. miejsce: Unibike Move - 1300 zł

3. miejsce: ex æquo:

Merida Juliet 20-V - 1600 zł
Kross Lea F4 
- 1600 zł

Podobnie jak w przypadku męskich modeli na czele stawki są bydgoskie Unibike - tutaj zgarnęły dwa pierwsze miejsca. Na trzecim stopniu posadziliśmy Meridę i Krossa, przy czym nieco lepszy z tych dwóch jest model Merida Juliet 20-V za sprawą blokady widelca.

Romety znowu odpadły za sprawą niezbyt atrakcyjnych cen oraz mechanicznych hamulców tarczowych - co prawda już tylko w przednim kole.

Jeśli komuś zależy na manetkach obrotowych (zamiast cynglowych) może wybrać jedyny rower w naszym zestawieniu z takim rodzajem sterowania - Kellys Vanity 10.

W drugiej części artykułu przedstawiamy zestawienie rowerów MTB do 1500 zł na rok 2014

W dalszych częściach przedstawiamy naszą opinię na temat poszczególnych modeli:

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się
2014-03-21 13:16 anonim | merida :D
mam akurat z Bikesalonu meridę juliet. polecam ten rowerek - przyszedł w paczce ale skręcenie to chwila roboty - nie ma z tym żadnego problemu więc nie ma strachu. polecam!
2014-05-04 21:53 anonim | A gdzie jest Mbike?
Nie widzę nic na temat rowerów Mbike? Jest szansa na jakiś opis? Z parametrów to Avenger Pro jest porównywalny z Unibike Fusion?
2014-05-05 13:34 RedaktorNaczelny | Odp.: A gdzie jest Mbike?
Z prostej przyczyny: marka MBike już nie istnieje...
2014-05-08 15:04 anonim | Polski producent
Brakuje jak nic w tym zestawieniu marki Folta, nie że to jakaś reklama ale rowery są naprawdę godne polecenia, w zeszłym roku kupiłem dla siebie i dla małżonki cena do jakości jak dla mnie nr 1
http://folta.pl/nasze-rowery
2014-05-11 10:28 anonim | menu nie działa
Nie da się wejść do tego artykułu z menu z lewej strony.
2014-05-11 15:43 RedaktorNaczelny | Odp.: menu nie działa
Dziękujemy za informacje . Błąd jest już poprawiony
2014-05-24 19:44 anonim | Jaki kupić rower górski do 1500 zł (2014 r.)
Wielkie dzięki autorom za artykuł.Właśnie przymierzam się do zakupu roweru w takim przedziale cenowym a tak naprawdę to jestem laikiem w temacie osprzętu. Teraz przynajmniej wiem co to jest i jaka jest różnica między amortyzatorem XCT a XCM i że tarczowe nie zawsze są lepsze niż v brake. Dodatkowo w jednym artykule mam wszystkie znane marki obiektywnie ocenione. W sklepie polecano mi unibike to przynajmniej wiem ,że nie chciano mnie naciągnąć. Dzięki i pozdrawiam
2014-05-27 07:54 anonim | ?
Dlaczego w zestawieniu nie ma rowerów Authora?
2014-05-28 22:34 anonim | B-Twin Rockrider 5.3
Ja niedawno kupiłem w decathlonie w promocji za 1399zł , jak dla mnie w tej cenie rower nr1 , za ~100zł zmienię przednią przerzutkę na X7 lub X9 i bije wszystkie te rowery na głowę :), Hamulce tak tutaj źle oceniane naprawdę nie są złe, a przecież żaden z wyżej wymienionych nie ma wcale lepszych :P, Opony Python rewelacyjne, nawet w głębokim błocie (przetestowane ;) )
2014-06-15 13:02 anonim | Zestawienie do 1000 zł
Witam,
świetny artykuł, jednakże muszę przeznaczyć mniejszą kwotę na rower. Czy moglibyście sporządzić taki artykuł do właśnie tej ceny? Czytałem zestawienie na rok 2013 i interesowałby mnie np Rockrider 5.2 ale nie ma go już w ofercie, jedynie RockRider 340 a nie wiem czy to to samo czy może jakiś bubel. :)
Pozdrawiam,
Początkujący rowerzysta
Liczba pozycji:
1 2 3