Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
Zasada Rowery 2014-04 - 2014-06
Jesteś tutaj > Strona główna > Porady > Przygotowanie roweru do sezonu

 
Kup w sklepie

Przygotowanie roweru do sezonu

Wstęp

W poradniku radzimy jak przygotować rower aby był gotowy do jazdy.  Zajmiemy się czyszczeniem, smarowaniem i regulacją.

Wiadro, woda szczotka i szmatka

Przygotowanie roweru do sezonuPo pierwsze błoto - jeśli po ostatniej naszej jeździe jesienią nie oczyściliśmy ramy z błota, musimy to zrobić teraz. Jeżeli mamy możliwość skorzystania z wody bieżącej - szlauchu, lub węża ogrodowego - polewamy dokładnie cały rower i zostawiamy go na ok. 10 minut. Po tym czasie błoto powinno rozmięknąć. Do miski lejemy ciepłą wodę z płynem do mycia naczyń, w dłoń bierzemy szczotkę i szmatę i zabieramy się za mycie. Cały rower dokładnie pucujemy - zaglądając w każde miejsce oprócz koronek wielotrybu, łańcucha oraz korbowodu - te części umyjemy w dalszej kolejności. W mieszkaniu możemy cały rower włożyć do wanny, lub pod prysznic - nie zmieści się pewnie cały - trzeba będzie umyć najpierw przednie koło i część ramy, a następnie obrócić rower i wyczyścić resztę.

 Przygotowanie roweru do sezonuPrzygotowanie roweru do sezonu

 

Przygotowanie roweru do sezonuW ostateczności nalewamy wody z płynem do wiaderka i idziemy z rowerem na ulicę.

Po umyciu przecieramy ramę suchą szmatką, tak aby nie pozostały zacieki.

Na koniec możemy naszemu pojazdowi zaaplikować pastowanie i polerowanie ramy za pomocą pasty do samochodów - dzięki temu rama będzie się błyszczeć.

Szczotki do roweru

Do regularnego czyszczenia warto zaopatrzyć się w specjalne szczotki do czyszczenia i mycia roweru. Może dla wielu wyda się to przesadą, ale sami decydowanie polecamy takie rozwiązanie - jest to wydatek rzędu 40-70 zł, ale znacznie ułatwia pracę. Kształt szczotek jest tak opracowany że pozwoli nam na łatwe dotarcie do zakamarków ramy i podzespołów.

 

Przygotowanie roweru do sezonu
Przygotowanie roweru do sezonu Przygotowanie roweru do sezonu Przygotowanie roweru do sezonu

Używaliśmy szczotki Weldtite i wydaje nam się że ich kształt jest najlepszy. Podobny jest zestaw Park Tool'a. Niektóre z wyżej wymienionych zestawów można kupić w sklepach internetowych. Najłatwiej są dostępne produkty "Finish Line".

Przygotowanie roweru do sezonuRower i Kärcher

Do mycia roweru, wbrew pozorom nie należy używać wysokociśnieniowych urządzeń (tzw. Karcherów) - wydostająca się pod dużym ciśnieniem woda - owszem dokładnie oczyści cały rower, ale przy okazji woda, piasek i inny brud dostanie się do uszczelnianych miejsc gdzie znajdują się łożyska - piast, sterów i suportu.

Mycie roweru powoduje pękanie ramy ?

W światku rowerowym od lat krąży legenda o pękaniu ram podczas mycia. Niektórzy dodają, że chodzi o te wykonane z aluminium. Prawda jest taka, że żadna rama nie ma prawa uszkodzić się podczas tej czynności. W micie chodzi o to, że rama mogła mieć już wcześniej pęknięcia lub rysy, które przykryte brudem nie były widoczne. Dopiero dokładne wyczyszczenie ramy, odsłania wszelkie uszkodzenia. Dodatkowo - podczas czyszczenia mamy okazję - jak rzadko kiedy - dokładnie przyjrzeć się całemu rowerowi - wszystkim połączeniom rur i spawom. Ten przegląd ramy pod kątem ewentualnych jej uszkodzeń jest jeszcze jednym argumentem za utrzymywaniem roweru w czystości.

Czyszczenie układu napędowego

Wymiana łańcucha rowerowego

Przygotowanie roweru do sezonuPrzygotowanie roweru do sezonuZanim przystąpimy do czyszczenia układu napędowego, musimy sprawdzić, czy wogóle warto go czyścić. . Sprawdzamy to  dokładnym przymiarem - lepiej, suwmiarką. W nowym łańcuchu odległość między dwoma sworzniami kolejnych par ogniw (para to jakby dwa ogniwa - to węższe i szersze) wynosi dokładnie 1 cal czyli 2,54 cm. Wyciągnięcie łańcucha najlepiej zmierzyć na wielokrotności: np. na 10 ogniwach. Taki odcinek powinien mierzyć 254 mm. Dopuszczalna graniczna wartość wyciągnięcia łańcucha to 1-2%. Czyli jeśli długość 10 ogniw naszego łańcucha dochodzi do 259 mm powinniśmy zmienić łańcuch na nowy. Zależy to oczywiście od klasy łańcucha - ale zazwyczaj łańcuch wymienia się co 1.500-3.000 km. Jeżeli łańcuch jest bardzo wyciągnięty, możliwe, że konieczne będzie również wymienienie kasety, gdyż założenie nowego łańcucha - który będzie o wiele krótszy, spowoduje jego przeskakiwanie na koronkach. W takim wypadku korzystniejsze będzie kontynuowanie jazdy na starym zestawie, aż łańcuch będzie przeskakiwał i wymienienie pary - i łańcucha i kasety. Korbowód na całe szczęście zmienia się o wiele rzadziej - aż łańcuch będzie już na nim przeskakiwał, albo zęby będą wyraźnie stępione.

Czyszczenie łańcucha

Po ocenie zużycia łańcucha przystępujemy do mycia całego układu. Jeżeli łańcuch jest bardzo zabrudzony, najlepiej będzie go rozpiąć za pomocą imadełka do łańcuchów i myć osobno. Można to też zrobić zdejmując łańcuch z dużego koła zębatego, oraz z przerzutki i myć partiami.

Do mycia używamy tylko benzyny ekstrakcyjnej, lub ekologicznych rozpuszczalników na bazie owoców cytrusowych (degreasery). Jeden z takich rozpuszczalników testowaliśmy - Test Cytrynowego płynu odtłuszczającego Weldtite. Nie wolno używać żadnych innych rozpuszczalników typu nitro, toluen lub ksylen. Do szklanego słoiczka, plastikowej kuwety fotograficznej, lub metalowej puszki wlewamy do połowy rozpuszczalnika i zanurzamy łańcuch w płynie czyszcząc go ze wszystkich stron szczoteczką - doskonale do tego nadaje się stara szczoteczka do mycia zębów. Prawdopodobnie będziemy musieli zmieniać parokrotnie rozpuszczalnik na nowy - łańcuch bierze naprawdę dużo brudu z ulicy.

Jeśli rozkuwamy i zdejmujemy łańcuch, możemy go umieścić razem z rozpuszczalnikiem w zakręcanym słoiku typu twist. Mycie będzie polegało na bardzo energicznym wstrząsaniu słoikiem.

Przygotowanie roweru do sezonuPrzygotowanie roweru do sezonu

Przygotowanie roweru do sezonuPłyn do mycia silników

Dobrym zastępnikiem benzyny ekstrakcyjnej - która wysusza skórę - może być płyn do mycia silników stosowany przez mechaników samochodowych. Pozwoli on nam na oczyszczenie podzespołów ze starego smaru, jednocześnie nie niszcząc dłoni. W sprzedaży jest kilkanaście takich produktów np: Detersil, czy też Płyn do mycia silników firmy Eurocolor w cenie około 8-15 zł za pół litra. Dla porównania: benzyna ekstrakcyjna kosztuje około 3 zł/0,5l a specjalne odtłuszczacze na bazie cytrusów (wspomniane wcześniej) około 30-50 zł za 0,5l.

Maszynki do czyszczenia łańcucha

Przygotowanie roweru do sezonuDrugim sposobem mycia - bez zdePrzygotowanie roweru do sezonujmowania łańcucha nawet z kół zębatych - jest zastosowanie specjalnej maszynki - np. angielskiej firmy Weldtite.  Przyrząd zakładamy na łańcuch, wlewamy rozpuszczalnik do górnego zbiorniczka i zostaje nam tylko kręcić pedałami do tyłu, aby łańcuch przechodząc przez system szczotek oblewanych rozpuszczalnikiem został dokładnie wyczyszczony. 

Przygotowanie roweru do sezonu

 

Szczotki do czyszczenia układu napędowego

Podobnie jak w przypadku mycia całego roweru, możemy kupić specjalne szczoteczki dedykowane do samego układu napędowego. Pomogą nam one wyczyścić ze starego smaru i piasku łańcuch, tylne oraz przednie zębatki.

 

Przygotowanie roweru do sezonu Przygotowanie roweru do sezonu Przygotowanie roweru do sezonu

 

Czyszczenie przerzutek i wielotrybu

Jeśli przerzutki są również bardzo zabrudzone - czyścimy je szczoteczką z krótkim i długim włosiem, tak, aby dotrzeć do wszystkich elementów. Kółka prowadzące tylnej przerzutki rozkręcamy i dokładnie czyścimy - zbiera się tam dużo brudu.

Kasetę (tylne zębatki) czyścimy za pomocą szczotki z długim włosiem (tu przydają się wspomniane wcześniej profesjonalne szczotki), tak aby wydłubać cały brud spomiędzy poszczególnych kół zębatych. Podobnie postępujemy z korbą (przednie zębatki).

Smarowanie roweru

Przed kontynuowaniem naszej pracy warto aby rower dokładnie wysechł.

Jeśli mamy „dwie lewe ręce” zajmijmy się tylko smarowaniem łańcucha i przerzutek, resztę pozostawiając wyspecjalizowanemu serwisowi rowerowemu. Większość podzespołów w nowoczesnym rowerze górskim nie wymaga takich zabiegów, jak sprzęt sprzed paru lat. Koszt konserwacji roweru -  regulacji, czyszczenia i smarowania (piasty, przerzutki, stery) - to około 50-100 zł.

Jeżeli mamy trochę smykałki do prac mechanicznych zabieramy się za kontrolę i smarowanie poszczególnych elementów:

 Przygotowanie roweru do sezonuLinki-Sprawdzamy na całej długości czy pancerze i linki od hamulców i przerzutek nie są uszkodzone - np. pozaginane - jeśli takPrzygotowanie roweru do sezonu trzeba je po prostu wymienić - to kosztuje bardzo mało. Jeśli linki chodzą ciężko warto przesmarować je wewnątrz olejem do łańcucha. Stery - (łożyska kierownicy) - Sprawdzamy czy nie są poluzowane - kładziemy obie ręce na kierownicy, zaciskamy przedni hamulec i próbujemy pchać rower do przodu i do tyłu - stuki w okolicach sterów świadczą o luzach - w takim wypadku albo regulujemy je sami, albo oddajemy rower do serwisu. Jeżeli stery działają ciężko być może będzie konieczne przesmarowanie łożysk stałym smarem. (generalnie powinno się to robić co ok. 2000 km)

Hamulce -sprawdzamy stan zużycia klocków hamulcowych - jeśli trzeba wymieniamy na nowe (gdy już zanika wzór na klocku). Jeśli ramiona po zaciśnięciu i zwolnieniu hamulca odskakują opornie, warto odkręcić szczękę z osi (tzw. piwotu) i posmarować go stałym smarem. Sprawdzamy czy linka jest dobrze przymocowana do szczęki hamulcowej - próbując jeszcze dokręcić śrubę.

Piasty - w rowerach  górskich stosuje się praktycznie tylko już łożyska maszynowe - całkowicie nierozbieralnie i bezobsługowe. Jeśli jednak nasz rower posiada klasyczne łożyska kulkowe ze stożkami - warto je rozebrać, wyczyścić benzyną ze starego smaru i nasmarować stałym smarem.

Suport - uwagi identyczne jak przy piastach. Jeśli jest w formie pakietu, nic nie trzeba robić. Luzy sprawdzamy obejmując oboma rękami za korby i próbując kiwać na boki - jeśli słychać stuki - może się okazać konieczna regulacja suportu, lub wymiana pakietu, czy też łożysk.

Przygotowanie roweru do sezonuAmortyzator - przesmarowania mogą potrzebować ramiona amortyzatora - tzw. golenie. Robimy to - po zdjęciu harmonijkowych ochraniaczy - nanosząc 2-3 krople oleju z teflonem na każda goleń w okolicy uszczelki.

Przygotowanie roweru do sezonuŁańcuch - element najczęściej wymagający smarowania. Powiedzmy sobie od razu - ani środki czyszczące typu WD-40, GT-85, ani oleje samochodowe, czy też wręcz jadalnie nie służą do smarowania łańcucha rowerowego ! Należy się zaopatrzyć w specjalny olej do tego przeznaczony. Jeśli jeździmy sporadycznie i rekreacyjnie buteleczka za 10-20 zł powinna nam wystarczyć na cały sezon. Łańcuch smarujemy oszczędnie - po jednej kropli na każde połączenie ogniw. Smar nie powinien znajdować się na bocznych blaszkach łańcucha. Jeśli po całej operacji łańcuch jest mokry od oleju - przetrzyjmy go lekko szmatką, aby zebrać jego nadmiar. Jaki olej wybrać czytaj w Sprzęt/Oleje i smary

 

 

Przygotowanie roweru do sezonu

Prawidłowe nanoszenie oleju na poszczególne ogniwa łańcucha.

Przerzutki - przed złożeniem kółeczek wodzika należy posmarować je smarem stałym lub specjalnym smarem silikonowym od wewnątrz - tzn. pomiędzy metalową tulejką lub łożyskiem a kółeczkiem (plastikowym, lub metalowym). Kapnięcie kropli oleju na ruchome sworznie może również poprawić pracę tego urządzenia.

Manetki zmiany biegów - Skomplikowany mechanizm zębatkowy można potraktować paroma kroplami oleju. Aby go nasmarować, musimy odkręcić pokrywę manetki (zazwyczaj znajduje sie ona od spodu urządzenia)

W wszystkich przypadkach - nadmiar smaru, lub oleju zbieramy za pomocą szmatki, lub papieru toaletowego. Po nasmarowaniu każdego elementu - ruszamy nim tak aby smar wniknął głęboko - np. obracamy pedałami, czy też zmieniamy biegi na przerzutce.

Zobacz jeszcze: Smary, środki do czyszczenia i konserwacji»

Po wyczyszczeniu i nasmarowaniu roweru zostaje nam tylko dopompować powietrze w oponach i ruszamy w góry nad poziomy morza !

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się
2013-07-21 13:22 anonim | Mycie roweru
Nie polecałbym używać do mycia roweru, płynu do naczyń. Płyn do naczyń co prawda bardzo dobrze odtłuszcza ale jest agresywny i może spowodować korozję stalowych elementów roweru. Znacznie lepszy jest szampon do mycia samochodów bo nie jest agresywny chemicznie (samochodów tez nie należy myć płynem do naczyń tylko specjalnymi szamponami do samochodów)
2013-08-08 11:35 anonim | środek do mycia silników
Czytelnikom należy się wyjaśnienie dotyczące środków do mycia silników. Zdecydowana większość ogólnodostępnych preparatów do mycia silników opiera się na silnych wodorotlenkach, które po prostu rozpuszczają brud nawet bez czyszczenia mechanicznego. Kontakt takiej substancji z ludzką skórą skutkować może bardzo mocnymi poparzeniami, dlatego należy dokładnie sprawdzić skład przed zakupem. Druga sprawa, że te same wodorotlenki wykazują działanie szkodliwe także na lakier, dlatego jedynym preparatem, który jest bezpieczny i dla roweru i dla człowieka jest szampon do mycia samochodów. Generalnie zwykłemu użytkownikowi nie powinno się polecać nic innego.
2014-04-18 13:22 anonim | silnik spalinowy do roweru
ja nie mogę przecież przy rowerze nie ma co robić tam sie nie ma co psuc chyba ze sie ma rower z silnikiem spalinowym