Obowiązek jazdy na rowerze po Drodze dla rowerów oraz Drodze dla pieszych i rowerzystów (tzw. ciąg pieszo-rowerowy - CPR) wzbudza sporo kontrowersji - zarówno wśród rowerzystów, jak i kierowców samochodów oraz pieszych.
Droga dla rowerów (DDR)
Zgodnie z artykułem 33 Kodeksu Drogowego rowerzysta ma obowiązek korzystać z drogi dla rowerów jeżeli jest ona wyznaczona dla kierunku w którym się porusza. Istotna jest druga część zdania - zgodnie z tym zapisem jeśli wzdłuż jezdni jest wyznaczona droga dla rowerów jednokierunkowa, to obowiązek poruszania się nią jest tylko w jednym kierunku (co jest logiczne). Rowerzysta jadący w przeciwnym kierunku musi poruszać się po jezdni.
Stąd biorą się często nieporozumienia i kłótnie pomiędzy rowerzystami a kierowcami samochodów twierdzącymi "- przecież jest ścieżka rowerowa!". Ścieżka jest, ale pytanie gdzie. Poniższe rysunki wyjaśniają sprawę dokładniej.
Podstawa prawna
Prawo o Ruchu Drogowym
Art 33
Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
Droga dla pieszych i rowerzystów
O ile w przypadku drogi dla rowerów nie ma wątpliwości, to pojawiła się ona przy drodze dla pieszych i rowerzystów (popularnie zwanej ciągiem pieszo-rowerowym) razem ze zmianą przepisów Prawa o Ruchu Drogowym z 2011 roku. Nowelizacja zmieniła nieco art 33 punkt 1. usuwając frazę "lub z drogi dla rowerów i pieszych."
Stare brzmienie (do 2011 roku)
Prawo o Ruchu Drogowym
Art 33
1. Kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub z drogi dla rowerów i pieszych. Kierujący rowerem korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
Nowe brzmienie (od 2011 r.)
Prawo o Ruchu Drogowym
Art 33
Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
Wielu rowerzystów powołując się na tą zmianę argumentowało, że po drodze dla pieszych i rowerzystów nie ma obowiązku jechać, nawet jeśli jest wyznaczona dla naszego kierunku jazdy. Niestety takie rozumowanie jest błędne.
Wszystkie wątpliwości wyjaśnia Rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych, które w § 40 definiującym drogę dla pieszych i rowerzystów wyraźnie narzuca obowiązek jazdy po takiej drodze, jeśli jest wyznaczona dla naszego kierunku jazdy.
Podsumowując: rowerzyści mają obowiązek jazdy rowerem po drodze dla pieszych i rowerzystów potocznie określanej ciągiem pieszo rowerowym (CPR) oznakowanej znakami C-13/C-16 z kreską poziomą lub pionową.
Podstawa prawna:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRÓW INFRASTRUKTURY ORAZ SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 31 lipca 2002 r.
w sprawie znaków i sygnałów drogowych.
Stan prawny aktualny na dzień: 19.06.2016
§ 40 Droga dla pieszych i rowerzystów
1. Umieszczone na jednej tarczy symbole znaków C-13 i C-16 oddzielone kreską poziomą oznaczają, że droga jest przeznaczona dla pieszych i kierujących rowerami. Kierujący rowerami są obowiązani do korzystania z tak oznakowanej drogi, jeżeli jest ona wyznaczona dla kierunku, w którym oni poruszają się lub zamierzają skręcić. Ruch pieszych i rowerów odbywa się na całej powierzchni tak oznaczonej drogi.
2. Umieszczone na jednej tarczy symbole znaków C-13 i C-16 oddzielone kreską pionową oznaczają drogę dla rowerów i drogę dla pieszych położone obok siebie, odpowiednio po stronach wskazanych na znaku. Kierujący rowerami są obowiązani do korzystania z tak oznakowanej drogi, jeżeli jest ona wyznaczona dla kierunku, w którym oni poruszają się lub zamierzają skręcić.
3. Przepisy ust. 1 i 2, § 37 ust. 2 i 3 oraz § 39 ust. 1a i 2 stosuje się odpowiednio dla oznaczania końca drogi dla pieszych i kierujących rowerami oraz końca drogi dla rowerów i drogi dla pieszych położonych obok siebie, przy czym znak C-13/C-16 jest odwoływany również znakami C-13 albo C-16.
Jest także możliwość oznaczenia chodnika po którym można, ale nie trzeba jechać rowerem. Służy do tego kombinacja znaków C-16/T-22
Jeżeli na drodze jednokierunkowej jest wyznaczona droga dla rowerów ale w przeciwnym kierunku niż dla samochodów, którędy mam się poruszać rowerem ?
2013-11-22 12:44 anonim | Wiadomo
Drogą (:
2014-02-06 19:03 anonim | DROGA DLA ROWERÓW ?
BIKIERZY !!!! powielajcie ,piszcie iprzekazujcie to tysiące razy, może coś zmienimy w szarych komórkach ludzi ustalających i wymyślających buble i absurdalne przepisy.
1. W Polsce jest przepis - co nie jest zabronione to jest DOZWOLONE.
- nie ma zakazu jazdy rowerem ? Można jechać drogą !!!
2. Mam rower SZOSOWY , sama nazwa wskazuje że na szosę ! a nie na ,,puzlowate " ścieżki.
3. Rower na oponach 20 - 23 mm nie nadaje się do jazdy po
,,ŚMIESZKACH", niech się decydenci przejadą po puzlach to się przekonają !!!
4. To nie są Drogi i ścieżki dla rowerów tylko prawdziwe TORY PRZESZKÓD : - długość 200 do 2000m - co 100 m koniec ścieżki !!! i wysoki oraz ostry krawężnik !!!!!! gdzie niszczy się koła ,opony i dętki i można zaliczyć,, dzwona "
- pełno szkieł,piachu,żwiru,gałęzi ,wybrzuszeń,rozstępów ,słupków i słupków,trawy,parkujących samochodów,psich odchodów itp,itp.
- czy to normalne żeby jadąc ponad 200km kluczyć po pseudo drodze dla rowerów , pomiędzy dziećmi, pieszymi i psami na smyczach?
- osobiście jadąc szosą czuję się bezpieczniej,bo jadąc 35km/h wiem że nie wejdzie mnie pod koło dziecko,pieszy lub pies na smyczy!!
- lepiej poszerzyć trochę drogę niż budować i wyrzucać pieniądze w ,,błoto" na pseudo DDR.
2014-03-09 19:21 anonim | DDRiP jest obowiązkowa dla rowerów
Na CZERWONO podkreślacie usunięcie z art.33 zapisu "lub z drogi dla rowerów i pieszych" a dlaczego nie piszecie o dodaniu "lub pasa ruchu dla rowerów"? Znak C-13/C-16 (DDRiP) określa także stronę DDRiP po której mają poruszać się rowerzyści (dwa warianty), czyli jest wyznaczony pas dla ruchu rowerów w ramach DDRiP i faktycznie przeważnie jest on fizycznie zaznaczony, choćby nawet innym kolorem kostki brukowej.
2014-03-11 11:46 anonim | Ludzie, czy was pogięło?
Co wy chcecie "interpretować" a przede wszystkim PO CO???
Trzy lata temu obowiązywało prawo nakazujące korzystanie z drogi dla rowerzystów i pieszych ale zostało zmienione i aktualna ustawa NIE NAKAZUJE!
Po co kombinujecie i ośmieszacie się idiotycznymi pseudoargumentami w rodzaju "przecież jest to znak nakazu". Znak nakazu nakazuje to, co jest zawarte w rozporządzeniu o znakach drogowych a tam jest to samo: NIE MA OBOWIĄZKU (choć trzy lata temu był).
Droga dla rowerzystów i pieszych NIE JEST drogą rowerową bo jest innym (co do konstrukcji i oznakowania) urządzeniem drogowym, o innym zastosowaniu i dlatego inne zasady na niej obowiązują.
Tu nie ma potrzeby żadnej interpretacji czegokolwiek, przepisy są jasne i jednoznacznie a tak zwane wątpliwości wynikają nawyku mącenia i kombinowania (vide przewodnicząca sejmowej komisji ruchu drogowego, która chciała stawiać znaki STOP przed wszystkimi przejazdami rowerowymi).
Orzecznictwo Sądu Najwyższego zawiera stwierdzenie, że nie można przypisywać znakowi drogowemu innego znaczenia, niż to, które jest określone w rozporządzeniu, w szczególności nie można kierować się przyporządkowaniem znaku do którejś z grup (nakazu, zakazu, ostrzegawcze, informacyjne itp.) - była taka sprawa, chodziło o znak informacyjny "strefa płatnego parkowania", który zdaniem skarżącego niczego nie nakazywał a w szczególności płacenia, bo był informacyjny.
Dalej:
Nie ma czegoś takiego, jak PÓŁ znaku drogowego. Znak C13/C16 jest innym znakiem niż C13 i co innego oznacza. Umieszczanie więcej niż jednego symbolu na tarczy znaku drogowego dopuszczalne jest tylko w znalach zakazu wjazdu określonych rodzajów pojazdów i można na jednej tarczy umieścić do trzech takich symboli i mają one znaczenie takie samo, jak trzy oddzielne znaki zakazu dotyczące tych pojazdów.
Traktowanie znaku C13/C16 jako oznaczającego to samo, co dwa znaki C13 i C16 jest bezprawne - poza opisanym w ustawie wyjątkiem przytoczonym powyżej nie wolno umieszczać wielu s6ymboli na jednej tarczy. I dlatego znak C13/C16 jest odrębnym znakiem, którego znaczenie jest jednoznacznie opisane w rozporządzeniu i opis jest zgodny z ustawą. przecież każdy może to sobie przeczytać - w tym celu polecam ISAP (Internetowy System Aktów Prawnych) bo gdzie indziej (nawet na stronach rowerowych!!!) bywa przytoczona ustawa sprzed 3 lat jako argument, nie wiem, czy z głupoty czy złej woli.
2014-03-16 17:03 anonim | Odp.: Ludzie, czy was pogięło?
Tak jak pisałem wyżej: nawet JEŚLI C-13/C-16 sam w sobie nie jest znakiem nakazu ruchu rowerów, czyli zakazem ruchu po jezdni (tak samo jak np. nakaz skrętu w lewo jest zakazem skrętu w prawo), a być może jednak nim jest, to wyznacza on pas dla ruchu rowerów w ramach DDRiP, a w powyższym art. 33. jest napisane "Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z (...) lub pasa ruchu dla rowerów" (pasa ruchu: niekoniecznie pasa jezdni, czy pasa fizycznie oddzielonego). Czyli rowerzysta ma obowiązek korzystania z DDRiP, DDRiP JEST DROGĄ m.in. DLA ROWERÓW. A przynajmniej jest podstawa do wystawienia mandatu w razie niekorzystania.
Podobnie "...jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić." - niekoniecznie kierunek oznacza prawą stronę drogi, niekoniecznie "nie obowiązują mnie znaki po lewej stronie". Zauważmy, że "lub zamierza skręcić" oznacza, że rowerzysta paradoksalnie z góry powinien wiedzieć czy w tym hipotetycznym kierunku jest (jakoś) wyznaczona droga/pas dla rowerów. Czyli takie tłumaczenie pewnie będzie nieskuteczne (jeśli policjant się uprze), tym bardziej, że nie oszukujmy się, drogę/pas widać z daleka nawet po drugiej stronie, nawet gdy się jedzie pierwszy raz.
A należy tak jeździć, żeby na pewno było w porządku, czyli niestety ścieżką de facto po chodniku.
Niestety, bo ja rozumiem, że jest to upierdliwe i nawet bardziej niebezpieczne niż jezdnią, gdzie kolizja zdarzy się rzadziej, ale też będzie miała gorsze skutki w tym prawne. Natomiast nie powinno być problemu o tyle, że jeżeli ktoś ma rower "szosowy" albo chce szybko pojeździć, to robi to poza miastem, a miasto ze swoimi szykanami służy tylko do wyjechania z niego.
2014-05-30 18:28 anonim | Interpretacja Policjantów z wrd
Dziś odbyłem rozmowę z dwoma policjantami - jednym z prewencji, drugim z WRD.
Obaj zgodnie i niezależnie stwierdzili, że jeżeli nie mam zakazu wjazdu rowerów, mogę jechać drogą, a ścieżka obowiązuje mnie jedynie jeżeli jest wyznaczona droga dla rowerów jako pas na jezdni (pas dla rowerów) - gdyż to jest obowiązujący znak poziomy.
W innym przypadku, jeżeli ścieżka jest obok jezdni ale nie jest jej częścią, nie obowiązuje mnie ona.
2014-06-04 01:37 anonim | czyli dla bezpieczenstwa normalnych rowerzystow
lepiej kiedy paru idiotow zginie pod kolami, wtedy moze ktos sprecyzuje prawo by jednak sciezek bylo jak najwiecej i byly obowiazkowe.
tlumaczenie kolegi ze ma rower SZOSOWY i nazwa wskazuje do czego on jest, mozna tylko przyrownac do buractwa kierowcy ktory powie, mam auto SPORTOWE wiec nie obowiazuja mnie ograniczenia predkosci, albo mam auto TERENOWE wiec bede parkowal i jezdzil po miejskich parkach.
stanmy sie milsi dla pieszych i kierowcow, wtedy i inni beda dla nas
2014-06-09 14:19 Sunatisaj | Znaki poziome i pionowe
A więc jeżeli na DDRiP jest znak pionowy z obu stron więc tak jakby ruch jest dla obu kierunków, a nie ma znaku poziomego to mam to odebrać jako 2 stronny ruch? Czy muszą być namalowane znaki poziome? dwa rowery w przeciwnych kierunkach jazdy obok siebie na drodze rowerowej aby to świadczyło o tym że ruch jest 2 stronny, bo nie wiem jak odebrać to
2014-06-15 23:38 anonim | Przepisy
Witam.
Mam pytanie.
Czy jeżeli w mieście nie ma wyznaczonych dróg rowerowych na chodnikach (oznaczonych czerwonym kolorem) rowerzysta ma obowiązek jechać po ulicy?