Mówiąc o prądnicy rowerowej, wielu rowerzystów ma w pamięci srebrne rometowskie dynama na 6V. Technika i w tej dziedzinie poszła daleko naprzód i na rynku mamy dostępną całą gamę nowoczesnych prądnic rowerowych. Urządzenia te możemy podzielić na: zewnętrzne potocznie zwane dynamem –z walcem napędzanym od opony oraz wewnętrzne zamocowane w środku piasty na osi koła.
Do niedawna prądnice zewnętrzne były jedynymi używanymi w rowerach. Są one łatwe do zamocowania i w konstrukcji, jednak ich wadami jest zawodność i często mała skuteczność. Rolka ślizgająca się po oponie nie zawsze idealnie przylega do niej i przez to powstają spore straty energii. W zimie oraz w czasie deszczu to zjawisko jest praktycznie nieuniknione.
Dynamo do montażu wymaga posiadania przy widełkach specjalnego uchwytu. W przypadku jego braku można zamontować zastępujący go adapter przykręcany do jednej goleni widełek. Taki sposób montażu ma jedna dużą wadę: podczas jazdy śruba mocująca lubi się luzować, wskutek czego po jakimś czasie dynamo opada, zsuwając się z opony. Dynama mają jedną dużą zaletę – niską cenę. W internecie na popularnym serwisie aukcyjnym można kupić już za 20 zł prądnice produkowane w Chinach.
Powyższe wady udało się zlikwidować w piastach z prądnicą wewnętrzną. Cały mechanizm jest szczelnie zamknięty i bezpośrednio zintegrowany z osią przedniego koła co także pozwoliło zredukować opory do minimum. Urządzenie jest niezawodne, niezależne od pogody oraz bezobsługowe. Niestety jest to okupione wysoką wagą sięgającą prawie jednego kilograma oraz skomplikowanym montażem, z którym nie poradzi sobie większość rowerzystów. Aby zamontować prądnicę potrzebna jest wymiana wszystkich przednich szprych na krótsze oraz oczywiście zaplecenie i wycentrowanie koła. Producenci ostrzegają, że standardowe piasty z generatorem prądu nie są dostosowane do rowerów górskich. Także osoby lubiące duże prędkości na zjazdach mogą mieć problemy – żarówki lub diody w lampkach mogą ulec przepaleniu.
Obecnie w Polsce możemy kupić prądnice wewnętrzne dwóch producentów – SRAM oraz Shimano. Są one oferowane w dwóch wersjach różniących się mocami: 2,4 W jest przeznaczona do rowerów z jedną – przednią lampą, a 3 W do rowerów z przednią i tylną (z żarówką o mocy 0,6 W). W obu przypadkach napięcie instalacji wynosi 6V. Kolejny podział dotyczy użytych hamulców w przednim kole. Do wyboru mamy piasty współpracujące z hamulcami V-brake (ew. starszego typu cantilever), tarczowymi oraz posiadające wewnętrzny hamulec rolkowy.
Ciekawostką jest oferowana przez Shimano tylna piasta z prądnicą FH-C810 oraz FH-C811 zasilająca system automatycznej zmiany biegów w rowerach wyposażonych w grupę osprzętu Nexave C810. Do zasilania lamp służy oczywiście przednia piasta z generatorem prądu.
Wspólną wadą prądnic – zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych jest konieczność posiadania instalacji elektrycznej – czyli kabelków. Połączenia z generatorem prądu oraz lampkami mają tendencję do plątania się i zrywania i to w najmniej spodziewanych chwilach.
Prądnica wewnętrzna | Dynamo – prądnica zewnętrzna | |
---|---|---|
Zalety |
|
|
Wady |
|
|
Japońska firma Shimano w swojej ofercie posiada wyłącznie dynama wewnętrzne. Wszystkie posiadają oznaczenie DH i są dostępne w dwóch wersjach: 2,4 W i 3,0 W, dostosowane do hamulców typu V-brake, tarczowych i rolkowych. Schemat oznaczenia wygląda następująco:
DH-XAYZ
Gdzie:
Przykłady: