Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
!!2021-10-Globrower
Jesteś tutaj > Strona główna > Sprzęt > Dynamo

Dynamo

Mówiąc o prądnicy rowerowej, wielu rowerzystów ma w pamięci srebrne rometowskie dynama na 6V. Technika i w tej dziedzinie poszła daleko naprzód i na rynku mamy dostępną całą gamę nowoczesnych prądnic rowerowych. Urządzenia te możemy podzielić na: zewnętrzne potocznie zwane dynamem –z walcem napędzanym od opony oraz wewnętrzne zamocowane w środku piasty na osi koła.

Prądnica zewnętrzna - dynamo

Dynamo klasyczneDo niedawna prądnice zewnętrzne były jedynymi używanymi w rowerach. Są one łatwe do zamocowania i w konstrukcji, jednak ich wadami jest zawodność i często mała skuteczność. Rolka ślizgająca się po oponie nie zawsze idealnie przylega do niej i przez to powstają spore straty energii. W zimie oraz w czasie deszczu to zjawisko jest praktycznie nieuniknione.

Dynamo do montażu wymaga posiadania przy widełkach specjalnego uchwytu. W przypadku jego braku można zamontować zastępujący go adapter przykręcany do jednej goleni widełek. Taki sposób montażu ma jedna dużą wadę: podczas jazdy śruba mocująca lubi się luzować,  wskutek czego po jakimś czasie dynamo opada, zsuwając się z opony.  Dynama mają jedną dużą zaletę – niską cenę. W internecie na popularnym  serwisie aukcyjnym można kupić już za 20 zł prądnice produkowane w Chinach.

Prądnica wewnętrzna - w piaście

Dynamo w piaściePowyższe wady udało się zlikwidować w piastach z prądnicą wewnętrzną. Cały mechanizm jest szczelnie zamknięty i bezpośrednio zintegrowany z osią przedniego koła co także pozwoliło zredukować opory do minimum. Urządzenie jest niezawodne, niezależne od pogody oraz bezobsługowe. Niestety jest to okupione wysoką wagą sięgającą prawie jednego kilograma oraz skomplikowanym montażem, z którym nie poradzi sobie większość rowerzystów. Aby zamontować prądnicę potrzebna jest wymiana wszystkich przednich szprych na krótsze oraz oczywiście zaplecenie i wycentrowanie koła. Producenci ostrzegają, że standardowe piasty z generatorem prądu nie są dostosowane do rowerów górskich. Także osoby lubiące duże prędkości na zjazdach mogą mieć problemy – żarówki lub diody w lampkach mogą ulec przepaleniu.

Obecnie w Polsce możemy kupić prądnice wewnętrzne dwóch producentów – SRAM oraz Shimano. Są one oferowane w dwóch wersjach różniących się mocami: 2,4 W jest przeznaczona do rowerów z jedną – przednią lampą, a 3 W do rowerów z przednią i tylną (z żarówką o mocy 0,6 W). W obu przypadkach napięcie instalacji wynosi 6V. Kolejny podział dotyczy użytych hamulców w przednim kole. Do wyboru mamy piasty współpracujące z hamulcami V-brake (ew. starszego typu cantilever), tarczowymi oraz posiadające wewnętrzny hamulec rolkowy.

Ciekawostką jest oferowana przez Shimano tylna piasta z prądnicą FH-C810 oraz FH-C811 zasilająca system automatycznej zmiany biegów w rowerach wyposażonych w grupę osprzętu Nexave C810. Do zasilania lamp służy oczywiście przednia piasta z generatorem prądu.

Wspólną wadą prądnic – zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych jest konieczność posiadania instalacji elektrycznej – czyli kabelków. Połączenia z generatorem prądu oraz lampkami mają tendencję do plątania się i zrywania i to w najmniej spodziewanych chwilach.

  Prądnica wewnętrznaDynamo – prądnica zewnętrzna
Zalety
  • duża skuteczność wew
  • stosunkowo niskie opory
  • można stosować w rowerach z amortyzatorem
  • prostota mocowania (zew)
  • stosunkowo niska waga
  • niska cena (około 20 zł)
Wady
  • wysoka cena (około 100 zł)
  • duża waga
  • wymaga nowych szprych oraz przeplecenia przedniego koła
  • niska skuteczność, szczególnie w czasie złych warunków atmosferycznych
  • nie można stosować w rowerach z amortyzatorem
  • wymaga specjalnego uchwytu na widełkach

Prądnice (dynamo) Shimano

Japońska firma Shimano w swojej ofercie posiada wyłącznie dynama wewnętrzne. Wszystkie posiadają oznaczenie DH i są dostępne w dwóch wersjach: 2,4 W i 3,0 W, dostosowane do hamulców typu V-brake, tarczowych i rolkowych. Schemat oznaczenia wygląda następująco:

DH-XAYZ

Gdzie:

  • X = 2 dla dynama na 2,4 W
  • X = 3 dla dynama na 3,0 W 
  • A=N - dla dynama dostosowanego do hamulców V-brake
  • A=D - dla dynama dostosowanego do hamulców tarczowych
  • A=R - dla dynama dostosowanego do hamulców rolkowych

Przykłady:

  • DH-3N30 - dynamo na 3 W, do hamulców V-break
  • DH-2D30 - dynamo na 2,4 W, do hamulców tarczowych
  • DH-2R35 - dynamo na 2,4 W, do hamulców rolkowych
KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się

Z dniem 2020-01-06 forum zostalo wylaczone

2014-10-28 09:37 anonim | :)
Cool (y)
2016-07-21 09:20 anonim | prądnica shimano
czy są jakieś ważne wymogi przy instalowaniu instalacji prądnicy shimano do roweru?
2016-07-24 22:10 anonim | Prnioca shimano
Jakie znaczenie ma podłączenie przewodów instalacji oświetleniowej w rowerze? Czy można bez szkody podłączać zamiennie przewody (+) -wy z (-)-wym do prądnicy shimano. Który zacisk w prądnicy jes w prądowy (+) i jak jest oznakowany?
2019-06-23 14:59 anonim | Dynamo zewnętrzne to przeżytek - bzdura do sześcianu!
Jeździłem kupę lat z tradycyjnym dynamem i problem, o którym dudnią wszyscy pseudo "specjaliści" rowerowi jakoś mi nie doskwierał. W zimie, koła w błocie pośniegowym itd i dynamo pracowało jak należy, żadnych przerw w pracy a jeśli nawet to przełożenie koła do rolki dynama jest tak duże, że nawet nie dało się tego zauważyć. Teraz nastała era piast z dynamem w środku i nagle tradycyjne rozwiązania są beee...guzik prawda -dużo tańsze, łatwiejsze w obsłudze, nie mniej odporne na warunki atmosferyczne a przede wszystkim lżejsze. Nie napędzajcie tej sztucznej nagonki producentów i sprzedawców drogiego a często wadliwego sprzętu rowerowego....
2020-01-27 17:39 anonim | Wewnętrzne vs zewnętrzne
Ogólnie do miasta wolę lampy na dynamo - dają o wiele więcej światła, niż oświetlenie bateryjne, No i nie mamy niespodzianek związanych z wyładowanymi bateriami, prąd zawsze jest
2020-01-27 17:42 anonim | Wewnętrzne vs zewnętrzne, cd
Natomiast zaletą dynama zewnętrznego, o której tutaj nie wspomniano, jest to, że podczas jazdy w dzień, czyli bez świateł, nie mamy problemu oporów, podczas gdy prądnica w piaście zawsze jakiś opór generuje, bez względu ma to, czy jedziemy na światłach, czy nie.