Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
2017-11-kalendarz rowerowy scienny
Jesteś tutaj > Strona główna > Sprzęt > Zapięcia > Zapięcia, linki i blokady rowerowe

Zapięcia, linki i blokady rowerowe

Czytaj także:

Kupno roweru powinno się zawsze wiązać z zakupem zabezpieczenia, dzięki którym go nie stracimy. W artykule omówimy jakie typy zapięć rowerowych możemy kupić a w dziale porady radzimy w jaki sposób zabezpieczyć rower przed kradzieżą.

 

Typy zapięć rowerowych

Zapięcia, linki i blokady roweroweSzeklowe (U-lock)

Jest to wygięty w kształcie litery „U” pręt z różnego rodzaju stopów, zazwyczaj stalowych lub nawet tytanowych. Na dole połączony jest prętem z tego samego materiału, wyposażonym w skomplikowany zamek. Obecnie jest to najlepsze zabezpieczenie.

Zapięcia, linki i blokady roweroweŁańcuch

Dzięki swojej budowie jest praktyczniejszy niż U-lock, przy często tym samym stopniu zapewnianego bezpieczeństwa. Dobre łańcuchy są niestety bardzo ciężkie – ważą ok. 2-3 kg,. Jednym z najsłynniejszych przedstawicieli tego rodzaju zapięć jest ważący 2,7 kg łańcuch New York Chain firmy Kryptonite (w cenie ok 450 zł). Wybierając model wybierzmy taki który ma osłonę wykonana z gumy lub z materiału – dzięki temu nie będzie obijał lakieru na ramie.

Składane

To stosunkowo nowy rodzaj zapięcia składający sie ze sztabek połączonych ze sobą na końcach i wspólnie tworzących zamkniętą pętlę. Dzięki takiej konstrukcji z jednej strony mamy zapięcie o porównywalnej skali ochrony z U-lockiem, a z drugiej w miarę elastyczne i długie, żeby przypiąć swobodnie ramę i koło do stojaka.

Zapięcia, linki i blokady rowerowe

Zapięcia, linki i blokady roweroweLinki

Są to stalowe krótsze lub dłuższe linki ze splecionych i skręconych śrubowo ze sobą drutów. Dzięki swojej elastyczności oraz stosunkowo niskiej wadze, są bardzo praktyczne, ale nie stanowią zbyt dużej przeszkody dla złodzieja.

Długa linka, która samoistnie skręca się z racji kształtu jest nazywana "sprężyną".

Zapięcia, linki i blokady roweroweLinka zbrojona

Większy poziom bezpieczeństwa zapewniają linki zbrojone, w osłonie z krótkich, ok. 1-3 cm stalowych pierścieni. Dzięki przegubowemu mocowaniu pierścieni całość jest nadal elastyczna. Linki dobrze nadają się jako dodatkowe zabezpieczenie – obejmujące wszystkie łatwo zdejmowane części roweru (koła, siodełko).

Zapięcia, linki i blokady roweroweBlokada na tylne koło

na stałe zamocowana, zazwyczaj pod siodełkiem, blokada tylnego koła, po zamknięciu której tylko koło nie ma możliwości obracania się. Ten typ jest bardzo popularny w rowerach miejskich, szczególnie w Holandii. Taki zamek bardzo się przydaje, gdy musimy zostawić rower miejski przed sklepem i mamy go cały czas na oku. Jego zamykanie trwa dosłownie chwilę, a złodziej nie może na niego wsiąść i szybko odjechać. Oczywiście tego rodzaju blokada nie zabezpiecza przed zabraniem roweru pod pachę i ucieczką.

Typy zamków w zapięciach

Wszystkie blokady mogą być zamykane na zamek z kluczem lub z szyfrem. Niektóre renomowane firmy stosują zamek z kluczem patentowym z kartą kodową, którą musimy okazać, aby dorobić kopię klucza. Zwróćmy uwagę aby linka, pręt, lub łańcuch były pokryte tworzywem sztucznym lub materiałem – zabezpieczy to nasza ramę przed porysowaniem.

Jak porównać zapięcia między sobą

Zapięcia, linki i blokady roweroweKażda z uznanych firm, takich jak Abus, Trelock czy Kryptonie posiada swoją własną skalę odporności zapięcia na jego sforsowanie przez złodzieja.Skala pozwala na zorientowaniu się jak mocne jest zapięcie. Najniższy indeks posiada najsłabsze zapięcie - zwykła stalowa linka - zazwyczaj oznacza się liczba 1. Maksymalny indeks posiadają U-kocki i łańcuchy. Skala indeksów trzych największych firm:

  • Abus  1-15
  • Trelock 1-6
  • Kryptonite 1-10

Nie dajmy się skusić tanimi zapięciami sprzedawanymi w markecie. U-lock za 30 zł – mimo solidnego wyglądu - z łatwością zostanie przecięty zwykłą piłka do metalu lub potraktowany przecinakiem.

Zapięcia, linki i blokady roweroweZapięcia, linki i blokady roweroweZapięcia, linki i blokady rowerowe

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się
2013-04-10 19:23 anonim | Bardzo fajny i pomocny materiał.
Bardzo fajny i pomocny materiał.
2013-04-18 01:55 anonim | Tylko U-Lock
Tylko U-lock stanowi realne zabezpieczenie roweru.
Przy pierwszym rowerze miałem zwykłą linkę.
Przy drugim miałem linkę zbrojoną.
Przy trzecim mam U-locka i blokadę tylnego koła oraz dobrze ukryty lokalizator GPS i jak na razie złodzieje poddawali się widząc U-locka Kryptonite :-)
2013-05-08 14:34 Kuklok | Odp.: Tylko U-Lock
To prawda, u-locki są najlepsze, a i nie drogie, bo te całkiem niezłej klasy (jak chociażby http://www.szumgum.com/zapiecie-rowerowe-futura-rock-320x180mm-czarne.html ) znajdziemy już za niecałe 50 zł.
2014-06-02 21:47 anonim | Bezapelacyjne najlepszy U-lock Kryptonite
zgadzam się z wypowiedzią kolegi co do U-locka Kryptonite jak złodzieje widzę linkę to twój rower jest jak kupa a złodziej mucha
ale jak masz U-locka Kryptonite to to jest odstraszacz na te muscy taki muchozol żaden nie podejmie próby choć miałem przypadek jakiś młokos się siłował i mu nie wyszło tym bardziej był tak zajęty ze nie zauważył ze ja stoję za nim :) postawił bym mu skrzynkę i oddał rower gdyby sobie poradził :P
2014-06-24 14:11 anonim | dobre zapięcie
kupiłem ostatnio zapięcie surelock force 1 w firmowym sklepie Gianta na powiślu. To jest chyba jedyne odpowiednie zapięcie do roweru... gruby łańcuch o sporej długości (noszę wokół pasa podczas jazdy) ? można zapiąć oba koła, ramę i dopiero o jakiś stojak rowerowy. Rozmiar i system zabezpieczeń chyba skutecznie odstraszą potencjalnych złodziei :)
2014-10-15 12:56 anonim | chcę kupić
Chcę kupić takie siodełko, czy wiadomo kiedy i gdzie będzie dostępne, a może już jest w sprzedaży, wiecie coś na ten temat?

http://gadzetomania.pl/1864,seatylock-bezpieczny-rower-siodelko-bedace-klodka

proszę o info zwrotne na wioletta.budek@gmail.com