Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
Jesteś tutaj > Strona główna > Sprzęt > Liczniki rowerowe

Liczniki rowerowe

Czytaj także

Wstęp

Liczniki roweroweKilkanaście lat temu widok cyfrowego licznika na rowerze budził powszechny zachwyt, obecnie jest on jednym z podstawowych dodatków do roweru. Na rynku dostępna jest szeroka gama modeli od najprostszych za 20 zł do współpracujących z komputerem, podających wysokość, temperaturę, tętno i kadencję za ponad 700 zł. Z roku na rok wybór jest coraz większy.

Podstawowe (najtańsze modele liczników posiadają pomiar:

  • prędkości chwilowej
  • dystansu wycieczki
  • (full) Liczniki rowerowe-liczniki_1.jpg czasu aktywnej jazdy (stoper z funkcją auto start/stop)
  • dystansu całkowitego
  • średniej prędkości wycieczki

Lepsze mają dodatkowo:

  • maksymalną prędkość
  • zegarek
  • termometr
  • wskaźnik różnicy między prędkością chwilową a średnią
  • możliwość używania licznika w dwóch rowerach o różnych rozmiarach kół
  • bezprzewodowy czujnik

Najlepsze modele z kolei są wyposażone w:

  • pomiar kadencji
  • pomiar tętna + dodatkowe funkcje
  • wysokościomierz + dodatkowe funkcje
  • możliwość podłączenia do komputera i analizę danych w programie
  • pomiar zużycia kalorii
  • dublowanie wszystkich funkcji dla drugiego roweru

Więcej o wybieraniu licznika rowerowego przeczytasz w dziale Porady/Jaki kupić licznik rowerowy

Przegląd funkcji liczników

Oznaczenie
/ symbol
Opis
V
Prędkość aktualna - Podaje aktualną prędkość chwilową w kilometrach na godzinę, lub milach na godzinę. Niektóre liczniki mają możliwość ustalenia w jakich jednostkach będzie wyświetlana wartość (km/h lub mph)
AVS
Prędkość średnia - Wartość średniej prędkości z określonego przedziału czasu. Podawanie prędkości średniej ma sens tylko w przypadku posiadania stopera; odnosi się ona wtedy to czasu mierzonego przez stoper i odległości mierzonej za pomocą TRP
MAX
Prędkość maksymalna - Maksymalna uzyskana przez rowerzystę prędkość - odnosi się zazwyczaj do "wycieczki" i po rozpoczęciu nowej (skasowaniu wartości TRP) jest zerowana.
TRP / DST
Dystans wycieczki - odległość przejechana w czasie "wycieczki". Pojęcie "wycieczka" oznacza określony odcinek czasu - zazwyczaj rowerzyści używają tej funkcji w cyklu dziennym - tzn codziennie (oczywiście gdy jeździ się na rowerze) przed jazdą licznik jest zerowany. Za pomocą tej funkcji (zazwyczaj jest dokładniejsza od Dystansu całkowitego) można zmierzyć odległość np. z domu do pracy.
DST / ODO
Dystans całkowity - dystans całkowity zmierzony przez licznik. Zazwyczaj jest zerowany dopiero przy zmianie baterii. Niektóre liczniki (np. Sigma) pozwalają w takim wypadku na wpisanie początkowej wartości.
DST2
Drugi dystans całkowity  - pomiar odległości dla drugiego roweru
STP
Czas aktywnej jazdy - czas jazdy podczas "wycieczki". Mierzony zazwyczaj z dokładnością do sekundy. Niektóre modele nie posiadają auto start/stop - czyli automatycznego pomiaru czasu w tylko momencie jazdy - w takim wypadku pomiar należy dokonywać ręcznie co, jest bardzo niewygodne.
Timer
Minutnik - odmierza czas do tyłu z zadanej wartości. Np. ustawiamy, że trening ma trwać 50 minut i na wyświetlaczu czas zmniejsza sie aż do osiągnięcia zera.
CLK
Zegarek - podaje aktualny czas
CD
Kadencja - ilość obrotów korbą w jednostce czasu. Pomiar wymaga dodatkowego czujnika założonego na ramieniu korby.
+/-
Wskaźnik różnicy między prędkością chwilową a średnią - zazwyczaj w formie wyświetlanego znaku plus (prędkość chwilowa wyższa niż średnia), lub minusa (niższa)
2SIZ
Możliwość zaprogramowania na dwa rozmiary koła - licznik można używać na dwóch rowerach (oczywiście potrzebny jest zakup dodatkowej podstawki i czujników) o dwóch różnych rozmiarach kół. W takim wypadku osobno jest zapamiętywana wartość DST i DST2
TS
Osobna sekcja czasu i dystansu (Trip i Time Section) - oddzielny licznik dystansu i czasu uruchamiany i zatrzymywany ręcznie podczas jazdy. Służy do mierzenia czasu i dystansu np. samego zjazdu lub podjazdu (jakiegoś wybranego odcinka). Czasem zwany: Odometer
LT
Light - podświetlenie ekranu - pozwala na odczyt nocą.
WL
Wireless - bezprzewodowy - komunikacja między podstawką a czujnikiem przy kole jest realizowana za pomocą fal radiowych. W przypadku gdy dwaj rowerzyści używają dwóch takich samych liczników i jadą obok siebie pomiar może być fałszowany. Sigma Sport daje możliwość użycia bezprzewodowej komunikacji do każdego rodzaju swojego licznika.
Tętno
Pomiar wartości tętna rowerzysty - wymaga dodatkowego czujnika.
Programowalny
wyświetlacz
Pozwala na ustalenie jakie wartości mają się jednocześnie wyświetlać na ekranie. Np. V i AVS, albo TRP i STP
Alarm prędkości (max/min)
Pozwala na kontrolowanie swojej prędkości - w przypadku nie osiągania minimalnej ustalonej prędkości, albo przekraczanie ustalonej maksymalnej włącza się alarm dźwiękowy.
Altimetr
Wysokościomierz - wskazuje aktualną wysokość nad poziomem morza. Urządzenia te działają na zasadzie pomiaru ciśnienia atmosferycznego i w związku z tym posiadają duży błąd. Na przykład jeśli ciśnienie powietrza zmieni się podczas nocy (co jest częste) to i wysokość wskazywana przez licznik również się zmieni. Różnica taka może wynieść nawet 80 m podczas doby. Lepszym rozwiązaniem jest system wprowadzony przez Cateya - pomiar wysokości dokonywany jest jedynie wtedy, gdy rower jest w ruchu - co eliminuje duży błąd.

Kalibrowanie liczników rowerowych

Liczniki roweroweKażdy licznik przed pierwszym użyciem należy wykalibrować - tzn wpisać jaki obwód ma nasze koło, a ściślej biorąc opona. Obwód opony zależy od paru czynników zewnętrznych (poza oczywiście zależnością od rozmiaru samej obręczy i opony) - ciśnienia powietrza w oponie, ciśnienia atmosferycznego, ciężaru rowerzysty i bagażu. Obwód opony możemy samodzielnie wyznaczyć (patrz poniżej) lub pobrac wielkość z tabeli rozmiarów opon i długości obwodu koła (patrz poniżej).

W instrukcji należy przeczytać czy obwód mamy podać w mm czy w centymetrach i ew. w drugim przypadku wielkość podaną w tabeli należy podzielić przez 10. W zdecydowanej większości przypadków podajemy wymiar w milimetrach.

Pamiętajmy, że po zmianie opon - jeśli będą miały inny rozmiar (np zmienimy z 26" x 1,75 na 26" x 2.00) - należy ponownie skalibrować licznik.

Samodzielne wyznaczanie obwodu koła

Czasami z różnych powodów nie możemy skorzystać z "tabeli rozmiarów opon i długości obwodu koła". W takim wypadku możemy samodzielnie zmierzyć obwód koła. Często bedzie to najdokładniejszy pomiar. Aby to zrobić idziemy z rowerem na jakąś płaską i twardą nawierzchnię (asfalt, beton) i ustawiamy przednie koło tak aby wentyl był na dole - prostopadle do położa. Teraz siadamy na rower dociążając go. Odpychamy się nogami tak aby koło pokonało jeden pełny obrót. Obrót wiadomo kończy się jak wentyl jest znów w tej samej pozycji. Mierzymy odległość pokonaną przez wentyl. Ten wynik będzie obwodem koła. Aby pomiar był dokładniejszy możemy wykonać trzy pełne obroty i zmierzony wynik podzielić przez trzy. Zamiast obserwować wentyl możemy zrobić kreskę kredą na oponie i przejechac się po czarnym gładkim asfalcie. Ślad kredy powinien się dwukrotnie odbić - a odległość pomiędzy nimi będzie długością obwodu. Otrzymany wynik w milimetrach wprowadzamy do licznika.

(full) Liczniki rowerowe-liczniki_kalibracia_licznika_samodzielnie.png

Jaką wpisać wartość obwodu do licznika ?

To zależy od konkretnego modelu licznika. Najlepiej sprawdzić w instrukcji. Jeśli jej nie mamy - zazwyczaj po wyjęciu baterii i ponownym włożeniu licznik resetuje wszystkie ustawienia i wtedy można wpisać obwód koła (i często również jednostki prędkości - w km/h lub milach/h oraz początkowy dystans całkowity). W niektórych licznikach z tyłu jest specjalny mały przycisk ("RESET" lub "AC") który trzeba wcisnąć czymś ostrym przez kilka sekund.

Jak posługiwać się tabelką ?

Z opony odczytujemy jej rozmiar - może być podany w calach np: 26" x 1.75 (oznacza to że opona ma średnicę: 26 cali i grubość 1,75 cala) lub w jednostkach ISO - w tym przypadku będzie to 47-559 tak jak na poniższym zdjęciu.

Liczniki rowerowe

Teraz odszukujemy w "tabeli rozmiarów opon i długości obwodu koła" odpowiedni wiersz:

26 X 1.75 47-559 2070

Nasz wynik to: 2070. Taką właśnie liczbę musimy wpisać do licznika rowerowego jako nasz obwód koła

Tabela rozmiarów opon i długości obwodu koła

Rozmiar oponyRozmiar ISOObwód w mm.
28 X 2.35 60-622 2340
28 X 2.0 50-622 2284
28 X 1.75 47-622 2268
700 X 44 44-622 2224
28 x 1 1/2 40-635 2265
28 X 1.5 40-622 2224
700 X 40C 40-622 2224
700 X 38C   2170
700 X 38 38-622 2180
700 X 35C 37-622 2205
28x 1 3/8
x 1 5/8
37-622 2205
700 X 35 35-622 2168
27 X 1 1/4 32-630 2199
700 X 32C 32-622 2174
700 X 32 32-622 2155
27 X 1 1/4 32-630 2199
27 X 1 1/4 fifty 28-630 2174
700 X 28C 28-622 2149
26 X 2.35 60-559 2146
700 X 28 28-622 2136
700 X 25C 25-622 2146
700 X 25 25-622 2105
700 X 23C 23-622 2133
700 X 20C 20-622 2114
700 X 18C 18-622 2102
27 X 1 3/8 35-630 2169
27 X 1 1/4 32-630 2161
27 X 1 1/8 28-630 2155
27 X 1 25-630 2145
26 X 2.125 57-559 2133
26 X 2.00 54-559 2114
26 X 1 3/8 37-590 2105
700 X 23 23-622 2097
26 X 1.9 50-559 2089
700 X 20 20-622 2086
26 X 2.125 57-559 2133
26 X 2.0 54-559 2114
26 X 1.75 47-559 2070
26 X 1 3/8 35-590 2068
26 X 1 3/8 37-590 2105
26 X 1.9 47-559 2055
26 X 1.9 50-559 2089
26 X 1.6 44-559 2051
26 X 1.5 40-559 2026
26 X 1.0 23-571 1973
26 X 3/4 20-571 1954
26 X 1.25 32-559 1953
26 x 1/650C 25-571 1952
24 X 1 3/8 34-540 1948
24   1916
24 X 2.0 50-507 1910
24 X 1.75 47-507 1907
24 x 1 25-520 1753
20 X 1 1/4 28-451 1618
20 X 2.0 50-406 1593
20 X 1.75 47-406 1590
17 x 1 1/4 28-369 1325
16 x 1 3/8 35-349 1282
16 X 1.75 47-305 1272

Przegląd liczników rowerowych dostępnych w Polsce

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się
2013-02-21 10:37 anonim | Pomiar
Zmierzyłem kolo w moim rowerze 700x38c i okazuje się , że pomiar wynosi 2167 a więc według tabelki nie pasuje zatem rozumiem , że podane pomiary są uśrednione więc dobrze jest zmierzyć samemu koło
2013-04-13 15:25 anonim | licznik nie resetuje dystansu dziennego
Witajcie! Mam problem. W zeszłym roku kupiłam licznik Sigma 700.
Zrobiłam w tym sezonie pierwsze jazdy i widzę, że licznik nie resetuje dystansu dziennego, pokazuje taki sam jak całkowity. Proszę o pomoc! Pozdrawiam, Magdalena.
2013-04-16 16:39 anonim | Pomiar
Najpierw wpisujemy dane z tabeli, a potem kalibrujemy dokładnie na zadanym odcinku trasy. Słupki kilometrowe na drogach są stawiane dość dokładnie i na odcinku 5 km, przy liczniku wskazującym drogę z rozdzielczością 10 m, można skalibrować licznik z dokładnością <0.5%. Moje doświadczenie mówi, że w tabeli są obwody o około 2% zawyżone. Ale wszystko zależy od ciśnienia w oponie, wagi rowerzysty, trochę od zużycia opony i rodzaju nawierzchni. Uwaga! kalibracja za pomocą GPS może być dokładna tylko na prostym odcinku. Można też kalibrować na odcinku drogi policzonym z google earth.
Rysiek
2013-04-16 17:08 anonim | Do Magdaleny
Mam nadzieję, że się nie wygłupiasz. Licznik "dzienny", podobnie jak w samochodzie, to licznik wycieczki, czyli liczy od zera po skasowaniu, trzeba go kasować samemu. Zobacz w instrukcji
http://www.sigmasport.com/en/allgemein/showdatei/?download=1&name=102_1_Baseline700_99.pdf
Generalnie w 700 rzeba trzymac wciśnięty żółty guzik przez 5 sekund. Zerują sie wartości: TRP (licznik dzienny), AVS(prędkość średnia), STP(czas jazdy) i MAX(prędkość maksymalna).
2013-04-19 23:45 anonim | Odp.: Do Magdaleny
Nie wygłupiałam się ale wygłupiłam się! Dziękuję za pomoc! :)
2013-05-24 22:00 anonim | Ustawienie licznika
Mam fabrycznie ustawiony licznik mile/godz. a chciałabym zmienić by były km/godz. Jak zmienić? Bardzo proszę o odpowiedź.
2013-05-24 22:58 anonim | Odp.: Ustawienie licznika
Podaj model licznika, bo to od tego zależy.

Na pewno musisz wejśc w tryb ustawień i tam będzie zmiana
2013-05-25 14:54 anonim | Ustawienie licznika
Wczoraj prosiłam o pomoc. Mam licznik firmy Moon Bike. Maria
2013-05-25 14:58 anonim | Ustawienie licznika
Wczoraj prosiłam o pomoc. Mam licznik firmy Moon Bike. Chcę zmienić mile na kilometry. Maria
2013-06-04 17:16 anonim | Dwie wartosci na oponie
to ja już sam nie wiem bo mam podane dwie wartości na oponie(28x1.50 . 700x38c) wiec według tej tabelki wychodzą dwa rozne parametry obwodu , do którego powinienem sie zastosować???
Liczba pozycji:
1 2