Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
!2017-01-Polbike-Saveno
Jesteś tutaj > Strona główna > Sprzęt > Stery

Stery

SteryTypy sterów

Stery (ang: "headset") odpowiadają za właściwe działanie kierownicy. Głównym elementem są łożyska przenoszące nacisk rąk rowerzysty na kierownice i co za tym idzie na koło. Stery łączą rurę sterową widelca z główką ramy. 
Przez wiele lat na rynku rowerowym królowały stery klasyczne o bardzo prostej budowie. Najczęstsza wada tych sterów - powstawanie luzów zachęciła producentów do skonstruowania lepszego rozwiązania. Tak parę lat temu powstały stery typu Ahead.

Stery Ahead

Stery Ahead są lżejsze od tradycyjnych, mają mniejszą tendencję do powstawania luzów, są sztywniejsze i prostsze w obsłudze. Wadą tego rozwiązania jest niemożność regulacji wysokości wspornika kierownicy. W sterach ahead wspornik pozostaje cały czas na jednej wysokości. Jedyna możliwością zmiany położenia kierownicy jest zakup wspornika o większym kącie nachylenia.

Aby zmienić stery klasyczne na ahead, musimy również zmienić widelec - jest on krótszy i nie jest zakończony gwintem.  

Stery Ahead z łożyskami
kulkowymi  (najtańsze)
Stery Ahead z łożyskami igiełkowymi
(na zdjęciu są łożyska igiełkowe i kulkowe)
Stery Ahead z łożyskami maszynowymi
(najlepsze)
Stery Stery Stery

Stery 
Wspornik kierownicy przeznaczony do sterów "ahead"

Rozkręcanie sterów ahead

  1. Stery zdjąć linkę hamulca przedniego z wieszaka (jeśli jest)
  2. wykręcić górną śrubę imbusową
  3. zdjąć korek górny
  4. poluzować dwie (zazwyczaj) boczne śruby imbusowe przy wsporniku
  5. zdjąć wspornik kierownicy
  6. wyjąć widelec
  7. jeśli to nie jest możliwe - spróbować poluzować wieszak linki hamulca przedniego (może być przykręcony do rury sterowej widelca)
  8. jeśli nadal nie można wyjąć widelca - spryskać środek płynem typu WD-40 i delikatnie wybić widelec od góry przez podkładkę drewnianą

Stery Klasyczne

SteryTradycyjne, proste i tanie rozwiązanie. Ich wadami są: tendencje do powstawania luzów oraz skomplikowany sposób regulacji. W przeciwieństwie do ahead wspornik przy sterach klasycznych posiada możliwość regulacji wysokości. Widelec do sterów klasycznych ma dłuższą rurę sterową niż w sterach ahead i jest zakończony gwintem. Mocowanie wspornika w rurze sterowej widelca opiera się na zasadzie klina - wkręcając górna śrubę imbusową zaciskamy klin wewnątrz rury.

 

Rozkręcanie sterów klasycznych

  1. zdjąć linkę hamulca przedniego z wieszaka (jeśli jest)
  2. wykręcić górną śrubę imbusową - ale nie do końca - tylko tak, aby wysunęła się ok 1 cm
  3. uderzyć przez podkładkę np. drewnianą w główkę śruby imbusowej, tak aby ona swobodnie opadła
  4. wyciągnąć wspornik i widelec
  5. wykręcić miski sterów - górną i dolną (uwaga na kulki od łożyska)
Stery Stery
Stery klasyczne z łożyskami kulkowymi Wspornik kierownicy
przeznaczony do sterów zwykłych

Regulacja sterów

Aby sprawdzić czy stery są dobrze wyregulowane, należy trzymając ręce na kierownicy zablokować przedni hamulec i kołysać rowerem w przód i tył. Jeśli wyczuwamy luz, lub stukanie, to znaczy że stery są za luźne i wymagają regulacji. Drugi sposób, polega użyciu jednej ręki do poruszania rowerem, a drugą obejmujemy miski sterów (dolną i górną na przemian) i poruszmy rowerem. Jeżeli czujemy że miski poruszają się względem siebie to takie stery również wymagają regulacji.W trzecim teście należy unieść przód roweru parę centymetrów nad ziemię, nakierować jedną ręką koło na wprost i pozwolić się swobodnie obrócić kierownicy w dowolną stronę. Jeśli tak nie jest - koło nie chce się skręcić i stoi nieruchomo, lub robi to z oporami, to znaczy że stery są dokręcone za mocno.

Stery Ahead

Dwie boczne śruby przy wsporniku kierownicy służą do regulacji położenia poziomego mostka względem koła. Górna śruba imbusowa ma za zadanie zlikwidowanie ewentualnych luzów. Przed regulacją należy poluzować trochę boczne śruby przy wsporniku, a po regulacji dokręcić naprzemiennie (po pół obrotu na każdą śrubę). Po ostatecznym dokręceniu śrub zaleca się jeszcze dokręcić górną o pół obrotu - zapobiegnie to wykręcaniu się jej. .
Przy regulacji i skręcaniu sterów ujawnia się duża przewaga konstrukcji ahead nad klasyczną - regulacja jest prosta i służy do tego jedna śruba.

Stery Klasyczne

SteryRegulacja sterów klasycznych jest dosyć skomplikowana i wymaga czasu i cierpliwości.

  1. poluzuj przeciwnakrętkę górną (tzw. kontrę) za pomocą klucza do sterów (rozmiar ok. 36)
  2. przekręć górną miskę o ok 1/8 obrotu w kierunku ruchu wskazówek zegara, żeby dokręcić ster, albo w przeciwnym kierunku, aby go poluzować
  3. teraz najtrudniejsza czynność - trzymając górną miskę nieruchomo, dokręć przeciwnakrętkę mocno
  4. sprawdź luzy, jeśli nadal występują wróć do punktu pierwszego, aż do uzyskania efektu

Rozmiary sterów

Stery należy dobrać w zależności od średnicy rury sterowej. I tak: 

NazwaRozmiar (w calach)
Normlany  1"
Oversize 1 1/8" (1,125")
Superoversize 1 1/4" (1,25")

 

 

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się
2013-06-07 18:39 anonim | lozyska kulkowe
jak wymienic lozyska kulkowe w rowerze ??
2013-09-18 17:27 pulasty | Odp.: lozyska kulkowe
tego nie da sie opisac naj lepjej zanies do serwisu
2015-10-01 13:33 anonim | Łożysko sterów
Szukam dla siebie i dla kolegi łożysko dolne do sterów(koronki)Amortyzator REBA z poszerzona dołem rurą.Średnica zewn.ok 49mm wewnętrzna ok.44mm.Nie policzyłem ile tam jest kulek,bo rozebrałem-posmarowałem i złożyłem,ale długo mi nie posłużą bo są mocno zardzewiałe
2016-06-04 20:55 anonim | jeny
Niby poważny serwis a takie błędy jak u szwagra majsterkowicza niemającego pojęcia o rowerach...