Rogi - montowane na obu końcach kierownicy służą do zwiększenia ilości sposobów w jaki możemy ja trzymać. Dzięki temu możemy zmienić sylwetkę, w zależności od terenu po którym jedziemy. Najczęściej wykorzystuje się je podczas podjazdów - ciężar ciała zostaje wtedy przeniesiony nad przednie koło, co zapobiega podrywaniu go do góry.
Rogi doceniają także turyści - sprawdzą się podczas wielogodzinnej jazdy, kiedy możemy co jakiś czas zmieniać ułożenie dłoni na kierownicy zapobiegając ich cierpnięciu.
Rogi dzielą się na dwa podstawowe rodzaje: zaciskane na końcach lub wciskane na klin w rurę kierownicy.
Róg wciskany | Róg zaciskany |
W modelu wciskanym należy uważać, aby nie rozsadzić końcówek rury - szczególnie łatwo to zrobić w aluminiowych cienkościennych kierownicach. Rogi nie tylko dają możliwość dodatkowych chwytów na kierownicy, ale chronią palce rąk podczas wywrotki.. Podobnie jak kierownice rogi występują w dwóch wersjach: proste i wygięte. Na wygiętych jest więcej możliwości trzymania dłoni, oraz zapewniają lepszą ochronę przed otarciami.
Róg prosty | Róg wygięty |
Rogi powinny być nachylone od 0° do ok. 20° do poziomu. Spotykane czasem - szczególnie w najtańszych "hipermarketowych" rowerach pionowe ustawienie rogów jest bardzo niebezpieczne. Wystarczy sobie tylko uprzytomnić co się stanie, gdy przypadkowo zablokujemy przedni hamulec, lub wjedziemy w przeszkodę, tak że całe nasze ciało upadnie na kierownicę i wystające rogi. Dodatkowo mogą zostać połamane palce dłoni zablokowane między rączką kierownicy, a rogami.