Kierownica - jak sama nazwa wskazuje służy do kierowania rowerem.
Współczesne kierownice praktycznie nigdy nie maja jednakowej średnicy na całej długości - zazwyczaj są one pogrubiane w miejscu połączenia ze wspornikiem kierownicy, a cieńsze na końcach. Ponieważ na kierownicy są montowane rączki (gripy) oraz klamki hamulcowe i manetki - ta część jest znormalizowana i jej średnica powinna wynosić 22,2 mm.
Kolejna sprawa jest długość kierownicy od której zależy sposób prowadzenia rowerem. Dłuższa kierownica pozwala na stabilniejszą i spokojniejszą jazdę. Im będzie ona krótsza tym rower będzie bardziej nerwowy i skory do szybkich skrętów. To właśnie dlatego często kurierzy rowerowi obcinają kierownicę, tak że jest ona ekstremalnie krótka Dzięki temu błyskawicznie mogą dokonywać skrętów, oraz mieszczą się pomiędzy samochodami w miejskich korkach.
W klasycznych rowerach górskich i ATB stosuje się długości od 560 mm do 600 mm. W rowerach do agresywnej górskiej jazdy (zjazdowe i Freeride) są szersze - do 700 mm.
Kierownice stosowane w rowerach dzielą się na proste i gięte w różnych wersjach.
Dawniej ten element roweru był wykonany ze stali, obecnie najczęściej z aluminium i w najdroższych modelach - z karbonu.
Na temat właściwości materiałów: aluminium, stal oraz włókno węglowe przeczytasz w dziale Ramy »
Proste pojawiły się wraz z narodzeniem się kolarstwa górskiego. Ze względu na ich kształt, nie stosuje się żadnych wygięć osłabiających konstrukcję. To pozwala na stosowanie cienkich rur, co z kolei wpływa znacznie na wagę. Tak naprawdę rura nie jest zupełnie prosta -stosuje się minimalne wygięcie: 2-5° tak aby jeszcze nie osłabić konstrukcji.
Obecnie w rowerach górskich stosuje się coraz częściej kierownice wygięte
Dawniej zwana "jaskółką". W czasach gdy w rowerach górskich królowały proste kierownice, ten typ określano mianem "kierownica zjazdowa". Obecnie coraz częściej stosuje się ten kształt z uwagi na ergonomię; wygięcie na poziomie 5-10° pozwala na wygodniejsze ułożenie dłoni. Wygoda zostaje niestety odkupiona wagą o ile kierownice proste ważą 120-140 g to porównywalne modele z krzywiznami są o 100 g cięższe.
Tak często określa się kierownice wygięte, ze specjalna poprzeczką - zdejmowaną, lub będącą nierozłączna częścią kierownicy stosowaną dla podniesienia wytrzymałości i sztywności konstrukcji.
Specjalnie wygięta rura o kształcie rogów barana (stąd nazwa) umożliwia kolarzowi szosowemu dużą możliwość zmiany położenia rąk na kierownicy i co za tym idzie pochylenia tułowia, co z kolei wpływa kapitalnie na aerodynamikę. Kierownice takie sa stosowane tylko w rowerach szosowych.
Wyższa i produkowana z bardziej wytrzymałych materiałów (stal chromowo-molibdenowa) kierownica do rowerów typu BMX
Czasem zwana "leżakiem" - to kierownica pozwalająca na osiągnięcie maksymalnie aerodynamicznej pozycji przez rowerzystę. Czasami występuje jako przystawka do kierownicy prostej, lub giętej. Główny element to prostopadle ułożony w stosunku do kierownicy pałąk z uchwytami na dłonie sięgający ok. 30 cm przed kierownicę. Na rurze kierownicy są mocowane miękko wyściełane podpórki pod łokcie.
Wersja kierownicy giętej dająca możliwość bardzo wielu chwytów, przydatna w czasie wielodniowych wycieczek, gdy na rowerze spędzamy kilka godzin dziennie.