Wspornik siodła zwany sztycą, poza łączeniem siodełka z ramą umożliwia regulację pozycji góra-dół, przód-tył oraz kąta nachylenia. Każda firma stosuje własne rozwiązania regulacji i mocowania siodełka do sztycy. ale generalnie można rozróżnić dwa typy: z zaciskiem umiejscowionym w osi rury podsiodłowej, (bezpośrednio nad tą rurą), i z zaciskiem cofniętym w stosunku do pionowej osi rury podsiodłowej. Wybór ma znaczenie raczej dla osób uprawiających wyczynowa jazdę - decyduje to bowiem o położeniu siodła w osi poziomej roweru.Mocowanie i regulacja odbywa się za pomocą jednej, lub dwóch śrub imbusowych. Rozwiązania z dwoma śrubami pozwalają na dokładniejszą regulacje pochylenia siodełka.
Klasyczna sztyca - mocowanie z jedną śrubą
W starszych i tańszych rowerach można spotkać inną konstrukcję mocowania siodła składającą się z rury (zazwyczaj stalowej) oraz z jarzma (patrz zdjęcie obok) ściskającego pręty siodełka poziomą śrubą z sześciokątną nakrętką. Regulacja takiego mocowania jest trudniejsza niż w obecnie stosowanych wspornikach jednoczęściowych z zintegrowanym z rurą jarzmem.
Samo jarzmo ma tez tendencje do wyrabiana się z czasem co powoduje samoistne luzowanie się tej części w czasie jazdy.
Kupując nową sztyce rowerową musimy wiedzieć jaki rozmiar będzie pasował do naszej ramy. Niestety nie jest tutaj taka prosta sytuacja jak w przypadku kierownic gdzie mamy 3 rozmiary. Jest dostępnych około 17 rozmiarów sztyc od 25 do 32,4 mm. Niektóre z nich różnią się o zaledwie 0,1 mm np: 30,8 mm i 30,9 mm.
Najpopularniejszymi rozmiarami sztyc podsiodłowych są:
Zacisk blokuje wspornik siodełka w rurze podsiodłowej. Do każdej średnicy sztycy musimy dopasować odpowiednią średnicę zacisku.
Nie ma żadnej ścisłej reguły - że jednemu wymiarowi średnicy sztycy odpowiada jeden rozmiar zacisku (obejmy). Najlepiej samemu sprawdzić dopasowanie. Poniżej tabela najczęściej występujących rozmiarów zacisków i przyporządkowane im rozmiary sztyc.
Średnica sztycy | 27,2 mm | 30,9 mm 31,6 mm |
||||
Zacisk | 28,6 mm | 30,0 mm | 31,8 mm | 34,9 mm 35 mm |
36,4 mm | 38,5 mm |
Zaciski (czasami tez określane obejmami) występują w dwóch wersjach: ze śrubą i z dźwignią. W rowerach miejskich - które często zostawiamy przypięte lepiej użyć obejmy ze śrubą. Z kolei w rowerach MTB lepsze są zaciski z dźwignią - ułatwią zmianę wysokości siodełka podczas zjazdów i podjazdów.
W krytycznych sytuacjach można zastosować tuleje pośredniczące.
Coraz większy popyt na amortyzowane sztyce podsiodłowe sprawiają, że w ofertach firm zajmujących się produkcja sztyc pojawia się coraz częściej ten rodzaj wspornika. Pełnej amortyzacji taki wynalazek z pewnością nie zastąpi, ale na pewno przyczyni się do zwiększenie komfortu oraz przyjemności z jazdy na rowerze.
W ostatnich kilku latach furorę robią regulowane sztyce podsiodłowe pozwalające w czasie jazdy zmienić wysokość siodła. Głównie stosuje się je w rowerach górskich - gdzie do podjazdu powinno być ono jak najwyżej, a w czasie zjazdu obniżone.
Do wyboru mamy dwa rodzaje regulowanych sztyc podsiodłowych - z dźwignią do regulacji umieszczona pod siodełkiem i na kierownicy. Z oczywistych względów drugie rozwiązanie jest lepsze i droższe. Dzięki manetce umieszczonej na kierownicy bez odrywania ra możemy zmienić swoja pozycję na rowerze.
Sztyce regulowane są niestety drogie - ceny zaczynają się od 800 zł