Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
Jesteś tutaj > Strona główna > Sprzęt > Wspornik siodełka > Wspornik siodełka - sztyca

Wspornik siodełka - sztyca

Typy wsporników

Wspornik siodła zwany sztycą, poza łączeniem siodełka z ramą umożliwia regulację pozycji góra-dół, przód-tył oraz kąta nachylenia. Każda firma stosuje własne rozwiązania regulacji i mocowania siodełka do sztycy. ale generalnie można rozróżnić dwa typy: z zaciskiem umiejscowionym w osi rury podsiodłowej, (bezpośrednio nad tą rurą), i z zaciskiem cofniętym w stosunku do pionowej osi rury podsiodłowej. Wybór ma znaczenie raczej dla osób uprawiających wyczynowa jazdę - decyduje to bowiem o położeniu siodła w osi poziomej roweru.Mocowanie i regulacja odbywa się za pomocą jednej, lub dwóch śrub imbusowych. Rozwiązania z dwoma śrubami pozwalają na dokładniejszą regulacje pochylenia siodełka.

Wspornik siodełka

Klasyczna sztyca - mocowanie z jedną śrubą

Wspornik siodełka

Starsze typy

Wspornik siodełkaW starszych i tańszych rowerach można spotkać inną konstrukcję mocowania siodła składającą się z rury (zazwyczaj stalowej) oraz z jarzma (patrz zdjęcie obok) ściskającego pręty siodełka poziomą śrubą z sześciokątną nakrętką. Regulacja takiego mocowania jest trudniejsza niż w obecnie stosowanych wspornikach jednoczęściowych z zintegrowanym z rurą jarzmem.

Samo jarzmo ma tez tendencje do wyrabiana się z czasem co powoduje samoistne luzowanie się tej części w czasie jazdy.

Rozmiary sztyc rowerowych

Kupując nową sztyce rowerową musimy wiedzieć jaki rozmiar będzie pasował do naszej ramy. Niestety nie jest tutaj taka prosta sytuacja jak w przypadku kierownic gdzie mamy 3 rozmiary. Jest dostępnych około 17 rozmiarów sztyc od 25 do 32,4 mm. Niektóre z nich różnią się o zaledwie 0,1 mm np: 30,8 mm i 30,9 mm.

Najpopularniejszymi rozmiarami sztyc podsiodłowych są:

  • 27,2 mm
  • 31,6 mm

Jaki zacisk (obejma) do sztycy?

Zacisk blokuje wspornik siodełka w rurze podsiodłowej. Do każdej średnicy sztycy musimy dopasować odpowiednią średnicę zacisku.

Nie ma żadnej ścisłej reguły - że jednemu wymiarowi średnicy sztycy odpowiada jeden rozmiar zacisku (obejmy). Najlepiej samemu sprawdzić dopasowanie. Poniżej tabela najczęściej występujących rozmiarów zacisków i przyporządkowane im rozmiary sztyc.

Średnica sztycy     27,2 mm 30,9 mm
31,6 mm
   
Zacisk 28,6 mm 30,0 mm 31,8 mm 34,9 mm
35 mm
36,4 mm 38,5 mm

 Zaciski (czasami tez określane obejmami) występują w dwóch wersjach: ze śrubą i z dźwignią. W rowerach miejskich - które często zostawiamy przypięte lepiej użyć obejmy ze śrubą. Z kolei w rowerach MTB lepsze są zaciski z dźwignią - ułatwią zmianę wysokości siodełka podczas zjazdów i podjazdów.

  Zacisk ze śrubąZacisk z dźwignią
Wady Wymaga użycia klucza do regulacji wysokości siodełka

Nie wymaga użycia klucza do regulacji wysokości siodełka

Zalety

 

Utrudniona kradzież siodełka

Ułatwiona kradzież siodełka
  Obejma sztycy podsiodłowej Obejma sztycy podsiodłowej

 

 

W krytycznych sytuacjach można zastosować tuleje pośredniczące.

(full) Wspornik siodełka-tuleja.jpg

Amortyzacja

Coraz większy popyt na amortyzowane sztyce podsiodłowe sprawiają, że w ofertach firm zajmujących się produkcja sztyc pojawia się coraz częściej ten rodzaj wspornika. Pełnej amortyzacji taki wynalazek z pewnością nie zastąpi, ale na pewno przyczyni się do zwiększenie komfortu oraz przyjemności z jazdy na rowerze.

Regulowana sztyca podsiodłowa

Regulowany wspornik kierownicyW ostatnich kilku latach furorę robią regulowane sztyce podsiodłowe pozwalające w czasie jazdy zmienić wysokość siodła. Głównie stosuje się je w rowerach górskich - gdzie do podjazdu powinno być ono jak najwyżej, a w czasie zjazdu obniżone.

Do wyboru mamy dwa rodzaje regulowanych sztyc podsiodłowych - z dźwignią do regulacji umieszczona pod siodełkiem i na kierownicy. Z oczywistych względów drugie rozwiązanie jest lepsze i droższe. Dzięki manetce umieszczonej na kierownicy bez odrywania ra możemy zmienić swoja pozycję na rowerze. 

Sztyce regulowane są niestety drogie - ceny zaczynają się od 800 zł

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się
2016-02-06 15:33 anonim | pomyłka
wady pomylone z zaletami w porównaniu mocowań sztyc w tabeli
2016-05-18 20:02 anonim | amortyzowana sztyca
witam. szukam amortyzowanej sztycy (amortyzowanego wspornika siodła) o średnicy 25,00 mm . czy wiedzą państwo gdzie mogę kupić ją kupić a może macie jakiś pomysł co mam zrobić. bardzo proszę o informację na maile mayka4@wp.pl
2016-08-10 12:40 anonim | kola
Sztyca zaczęła mi trzeszczeć (mam nadzieję że to sztyca a nie pęknięta rama), po wysunięciu okazało się że dolna część (ta schowana w ramie) jest nasmarowana gęstym zielono niebieskim lekko przezroczystym smarem, ja nie smarowałem więc to robota tych co składali rower (stary Kross A6). Czy ktoś kojarzy co to może być za smar? Chciałbym użyć tego samego do kolejnego smarowania a nie wiem co to było, jakieś sugestie?