Czytaj także |
---|
Kilkanaście lat temu widok cyfrowego licznika na rowerze budził powszechny zachwyt, obecnie jest on jednym z podstawowych dodatków do roweru. Na rynku dostępna jest szeroka gama modeli od najprostszych za 20 zł do współpracujących z komputerem, podających wysokość, temperaturę, tętno i kadencję za ponad 700 zł. Z roku na rok wybór jest coraz większy.
Podstawowe (najtańsze modele liczników posiadają pomiar:
Lepsze mają dodatkowo:
Najlepsze modele z kolei są wyposażone w:
Więcej o wybieraniu licznika rowerowego przeczytasz w dziale Porady/Jaki kupić licznik rowerowy
Oznaczenie / symbol | Opis |
---|---|
Prędkość aktualna - Podaje aktualną prędkość chwilową w kilometrach na godzinę, lub milach na godzinę. Niektóre liczniki mają możliwość ustalenia w jakich jednostkach będzie wyświetlana wartość (km/h lub mph) | |
Prędkość średnia - Wartość średniej prędkości z określonego przedziału czasu. Podawanie prędkości średniej ma sens tylko w przypadku posiadania stopera; odnosi się ona wtedy to czasu mierzonego przez stoper i odległości mierzonej za pomocą TRP | |
Prędkość maksymalna - Maksymalna uzyskana przez rowerzystę prędkość - odnosi się zazwyczaj do "wycieczki" i po rozpoczęciu nowej (skasowaniu wartości TRP) jest zerowana. | |
Dystans wycieczki - odległość przejechana w czasie "wycieczki". Pojęcie "wycieczka" oznacza określony odcinek czasu - zazwyczaj rowerzyści używają tej funkcji w cyklu dziennym - tzn codziennie (oczywiście gdy jeździ się na rowerze) przed jazdą licznik jest zerowany. Za pomocą tej funkcji (zazwyczaj jest dokładniejsza od Dystansu całkowitego) można zmierzyć odległość np. z domu do pracy. | |
Dystans całkowity - dystans całkowity zmierzony przez licznik. Zazwyczaj jest zerowany dopiero przy zmianie baterii. Niektóre liczniki (np. Sigma) pozwalają w takim wypadku na wpisanie początkowej wartości. | |
Drugi dystans całkowity - pomiar odległości dla drugiego roweru | |
Czas aktywnej jazdy - czas jazdy podczas "wycieczki". Mierzony zazwyczaj z dokładnością do sekundy. Niektóre modele nie posiadają auto start/stop - czyli automatycznego pomiaru czasu w tylko momencie jazdy - w takim wypadku pomiar należy dokonywać ręcznie co, jest bardzo niewygodne. | |
Minutnik - odmierza czas do tyłu z zadanej wartości. Np. ustawiamy, że trening ma trwać 50 minut i na wyświetlaczu czas zmniejsza sie aż do osiągnięcia zera. | |
Zegarek - podaje aktualny czas | |
Kadencja - ilość obrotów korbą w jednostce czasu. Pomiar wymaga dodatkowego czujnika założonego na ramieniu korby. | |
Wskaźnik różnicy między prędkością chwilową a średnią - zazwyczaj w formie wyświetlanego znaku plus (prędkość chwilowa wyższa niż średnia), lub minusa (niższa) | |
Możliwość zaprogramowania na dwa rozmiary koła - licznik można używać na dwóch rowerach (oczywiście potrzebny jest zakup dodatkowej podstawki i czujników) o dwóch różnych rozmiarach kół. W takim wypadku osobno jest zapamiętywana wartość DST i DST2 |
|
Osobna sekcja czasu i dystansu (Trip i Time Section) - oddzielny licznik dystansu i czasu uruchamiany i zatrzymywany ręcznie podczas jazdy. Służy do mierzenia czasu i dystansu np. samego zjazdu lub podjazdu (jakiegoś wybranego odcinka). Czasem zwany: Odometer | |
Light - podświetlenie ekranu - pozwala na odczyt nocą. | |
Wireless - bezprzewodowy - komunikacja między podstawką a czujnikiem przy kole jest realizowana za pomocą fal radiowych. W przypadku gdy dwaj rowerzyści używają dwóch takich samych liczników i jadą obok siebie pomiar może być fałszowany. Sigma Sport daje możliwość użycia bezprzewodowej komunikacji do każdego rodzaju swojego licznika. | |
Pomiar wartości tętna rowerzysty - wymaga dodatkowego czujnika. | |
wyświetlacz |
Pozwala na ustalenie jakie wartości mają się jednocześnie wyświetlać na ekranie. Np. V i AVS, albo TRP i STP |
Pozwala na kontrolowanie swojej prędkości - w przypadku nie osiągania minimalnej ustalonej prędkości, albo przekraczanie ustalonej maksymalnej włącza się alarm dźwiękowy. | |
Wysokościomierz - wskazuje aktualną wysokość nad poziomem morza. Urządzenia te działają na zasadzie pomiaru ciśnienia atmosferycznego i w związku z tym posiadają duży błąd. Na przykład jeśli ciśnienie powietrza zmieni się podczas nocy (co jest częste) to i wysokość wskazywana przez licznik również się zmieni. Różnica taka może wynieść nawet 80 m podczas doby. Lepszym rozwiązaniem jest system wprowadzony przez Cateya - pomiar wysokości dokonywany jest jedynie wtedy, gdy rower jest w ruchu - co eliminuje duży błąd. |
Każdy licznik przed pierwszym użyciem należy wykalibrować - tzn wpisać jaki obwód ma nasze koło, a ściślej biorąc opona. Obwód opony zależy od paru czynników zewnętrznych (poza oczywiście zależnością od rozmiaru samej obręczy i opony) - ciśnienia powietrza w oponie, ciśnienia atmosferycznego, ciężaru rowerzysty i bagażu. Obwód opony możemy samodzielnie wyznaczyć (patrz poniżej) lub pobrac wielkość z tabeli rozmiarów opon i długości obwodu koła (patrz poniżej).
W instrukcji należy przeczytać czy obwód mamy podać w mm czy w centymetrach i ew. w drugim przypadku wielkość podaną w tabeli należy podzielić przez 10. W zdecydowanej większości przypadków podajemy wymiar w milimetrach.
Pamiętajmy, że po zmianie opon - jeśli będą miały inny rozmiar (np zmienimy z 26" x 1,75 na 26" x 2.00) - należy ponownie skalibrować licznik.
Czasami z różnych powodów nie możemy skorzystać z "tabeli rozmiarów opon i długości obwodu koła". W takim wypadku możemy samodzielnie zmierzyć obwód koła. Często bedzie to najdokładniejszy pomiar. Aby to zrobić idziemy z rowerem na jakąś płaską i twardą nawierzchnię (asfalt, beton) i ustawiamy przednie koło tak aby wentyl był na dole - prostopadle do położa. Teraz siadamy na rower dociążając go. Odpychamy się nogami tak aby koło pokonało jeden pełny obrót. Obrót wiadomo kończy się jak wentyl jest znów w tej samej pozycji. Mierzymy odległość pokonaną przez wentyl. Ten wynik będzie obwodem koła. Aby pomiar był dokładniejszy możemy wykonać trzy pełne obroty i zmierzony wynik podzielić przez trzy. Zamiast obserwować wentyl możemy zrobić kreskę kredą na oponie i przejechac się po czarnym gładkim asfalcie. Ślad kredy powinien się dwukrotnie odbić - a odległość pomiędzy nimi będzie długością obwodu. Otrzymany wynik w milimetrach wprowadzamy do licznika.
To zależy od konkretnego modelu licznika. Najlepiej sprawdzić w instrukcji. Jeśli jej nie mamy - zazwyczaj po wyjęciu baterii i ponownym włożeniu licznik resetuje wszystkie ustawienia i wtedy można wpisać obwód koła (i często również jednostki prędkości - w km/h lub milach/h oraz początkowy dystans całkowity). W niektórych licznikach z tyłu jest specjalny mały przycisk ("RESET" lub "AC") który trzeba wcisnąć czymś ostrym przez kilka sekund.
Jak posługiwać się tabelką ?
Z opony odczytujemy jej rozmiar - może być podany w calach np: 26" x 1.75 (oznacza to że opona ma średnicę: 26 cali i grubość 1,75 cala) lub w jednostkach ISO - w tym przypadku będzie to 47-559 tak jak na poniższym zdjęciu.
Teraz odszukujemy w "tabeli rozmiarów opon i długości obwodu koła" odpowiedni wiersz:
26 X 1.75 | 47-559 | 2070 |
Nasz wynik to: 2070. Taką właśnie liczbę musimy wpisać do licznika rowerowego jako nasz obwód koła
Rozmiar opony | Rozmiar ISO | Obwód w mm. |
---|---|---|
28 X 2.35 | 60-622 | 2340 |
29 x 2,4 | 62-622 | 2300 |
29 x 2,25 | 57-622 | 2288 |
29 x 2,10 | 54-622 | 2295 |
28 X 2.0 | 50-622 | 2284 |
28 X 1.75 | 47-622 | 2268 |
700 X 44 | 44-622 | 2224 |
28 x 1 1/2 | 40-635 | 2265 |
28 X 1.5 | 40-622 | 2224 |
700 X 40C | 40-622 | 2224 |
700 X 38C | 2170 | |
700 X 38 | 38-622 | 2180 |
700 X 35C | 37-622 | 2205 |
28x 1 3/8 x 1 5/8 |
37-622 | 2205 |
700 X 35 | 35-622 | 2168 |
27 X 1 1/4 | 32-630 | 2199 |
700 X 32C | 32-622 | 2174 |
26 x 2.40 | 54-622 | 2170 |
700 X 32 | 32-622 | 2155 |
27 X 1 1/4 | 32-630 | 2199 |
27 X 1 1/4 fifty | 28-630 | 2174 |
700 X 28C | 28-622 | 2149 |
26 X 2.35 | 60-559 | 2146/2160 |
700 X 28 | 28-622 | 2136 |
700 X 25C | 25-622 | 2146 |
700 X 25 | 25-622 | 2105 |
700 X 23C | 23-622 | 2133 |
700 X 20C | 20-622 | 2114 |
700 X 18C | 18-622 | 2102 |
27 X 1 3/8 | 35-630 | 2169 |
27 X 1 1/4 | 32-630 | 2161 |
26 X 2.35 | 60-559 | 2160 |
27 X 1 1/8 | 28-630 | 2155 |
27 X 1 | 25-630 | 2145 |
26 X 2.25 | 57-559 | 2145 |
26 X 2.125 | 57-559 | 2133 |
26 X 2.00 | 54-559 | 2114 |
26 X 1 3/8 | 37-590 | 2105 |
700 X 23 | 23-622 | 2097 |
26 X 1.9 | 50-559 | 2089 |
700 X 20 | 20-622 | 2086 |
26 X 2.125 | 57-559 | 2133 |
26 X 2.0 | 54-559 | 2114 |
26 X 1.75 | 47-559 | 2070 |
26 X 1 3/8 | 35-590 | 2068 |
26 X 1 3/8 | 37-590 | 2105 |
27,5 / 650B | 2100 | |
26 X 1.9 | 47-559 | 2055 |
26 X 1.9 | 50-559 | 2089 |
26 X 1.6 | 44-559 | 2051 |
26 X 1.5 | 40-559 | 2026 |
26 X 1.0 | 23-571 | 1973 |
26 X 3/4 | 20-571 | 1954 |
26 X 1.25 | 32-559 | 1953 |
26 x 1/650C | 25-571 | 1952 |
24 X 1 3/8 | 34-540 | 1948 |
24 | 1916 | |
24 X 2.0 | 50-507 | 1910 |
24 X 1.75 | 47-507 | 1907 |
24 x 1 | 25-520 | 1753 |
20 X 1 1/4 | 28-451 | 1618 |
20 X 2.0 | 50-406 | 1593 |
20 X 1.75 | 47-406 | 1590 |
17 x 1 1/4 | 28-369 | 1325 |
16 x 1 3/8 | 35-349 | 1282 |
16 X 1.75 | 47-305 | 1272 |