Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
!!2021-10-Globrower
Jesteś tutaj > Strona główna > Sprzęt > Liczniki rowerowe

Liczniki rowerowe

Czytaj także

Wstęp

Liczniki roweroweKilkanaście lat temu widok cyfrowego licznika na rowerze budził powszechny zachwyt, obecnie jest on jednym z podstawowych dodatków do roweru. Na rynku dostępna jest szeroka gama modeli od najprostszych za 20 zł do współpracujących z komputerem, podających wysokość, temperaturę, tętno i kadencję za ponad 700 zł. Z roku na rok wybór jest coraz większy.

Podstawowe (najtańsze modele liczników posiadają pomiar:

  • prędkości chwilowej
  • dystansu wycieczki
  • (full) Liczniki rowerowe-liczniki_1.jpg czasu aktywnej jazdy (stoper z funkcją auto start/stop)
  • dystansu całkowitego
  • średniej prędkości wycieczki

Lepsze mają dodatkowo:

  • maksymalną prędkość
  • zegarek
  • termometr
  • wskaźnik różnicy między prędkością chwilową a średnią
  • możliwość używania licznika w dwóch rowerach o różnych rozmiarach kół
  • bezprzewodowy czujnik

Najlepsze modele z kolei są wyposażone w:

  • pomiar kadencji
  • pomiar tętna + dodatkowe funkcje
  • wysokościomierz + dodatkowe funkcje
  • możliwość podłączenia do komputera i analizę danych w programie
  • pomiar zużycia kalorii
  • dublowanie wszystkich funkcji dla drugiego roweru

Więcej o wybieraniu licznika rowerowego przeczytasz w dziale Porady/Jaki kupić licznik rowerowy

Przegląd funkcji liczników

Oznaczenie
/ symbol
Opis
V
Prędkość aktualna - Podaje aktualną prędkość chwilową w kilometrach na godzinę, lub milach na godzinę. Niektóre liczniki mają możliwość ustalenia w jakich jednostkach będzie wyświetlana wartość (km/h lub mph)
AVS
Prędkość średnia - Wartość średniej prędkości z określonego przedziału czasu. Podawanie prędkości średniej ma sens tylko w przypadku posiadania stopera; odnosi się ona wtedy to czasu mierzonego przez stoper i odległości mierzonej za pomocą TRP
MAX
Prędkość maksymalna - Maksymalna uzyskana przez rowerzystę prędkość - odnosi się zazwyczaj do "wycieczki" i po rozpoczęciu nowej (skasowaniu wartości TRP) jest zerowana.
TRP / DST
Dystans wycieczki - odległość przejechana w czasie "wycieczki". Pojęcie "wycieczka" oznacza określony odcinek czasu - zazwyczaj rowerzyści używają tej funkcji w cyklu dziennym - tzn codziennie (oczywiście gdy jeździ się na rowerze) przed jazdą licznik jest zerowany. Za pomocą tej funkcji (zazwyczaj jest dokładniejsza od Dystansu całkowitego) można zmierzyć odległość np. z domu do pracy.
DST / ODO
Dystans całkowity - dystans całkowity zmierzony przez licznik. Zazwyczaj jest zerowany dopiero przy zmianie baterii. Niektóre liczniki (np. Sigma) pozwalają w takim wypadku na wpisanie początkowej wartości.
DST2
Drugi dystans całkowity  - pomiar odległości dla drugiego roweru
STP
Czas aktywnej jazdy - czas jazdy podczas "wycieczki". Mierzony zazwyczaj z dokładnością do sekundy. Niektóre modele nie posiadają auto start/stop - czyli automatycznego pomiaru czasu w tylko momencie jazdy - w takim wypadku pomiar należy dokonywać ręcznie co, jest bardzo niewygodne.
Timer
Minutnik - odmierza czas do tyłu z zadanej wartości. Np. ustawiamy, że trening ma trwać 50 minut i na wyświetlaczu czas zmniejsza sie aż do osiągnięcia zera.
CLK
Zegarek - podaje aktualny czas
CD
Kadencja - ilość obrotów korbą w jednostce czasu. Pomiar wymaga dodatkowego czujnika założonego na ramieniu korby.
+/-
Wskaźnik różnicy między prędkością chwilową a średnią - zazwyczaj w formie wyświetlanego znaku plus (prędkość chwilowa wyższa niż średnia), lub minusa (niższa)
2SIZ
Możliwość zaprogramowania na dwa rozmiary koła - licznik można używać na dwóch rowerach (oczywiście potrzebny jest zakup dodatkowej podstawki i czujników) o dwóch różnych rozmiarach kół. W takim wypadku osobno jest zapamiętywana wartość DST i DST2
TS
Osobna sekcja czasu i dystansu (Trip i Time Section) - oddzielny licznik dystansu i czasu uruchamiany i zatrzymywany ręcznie podczas jazdy. Służy do mierzenia czasu i dystansu np. samego zjazdu lub podjazdu (jakiegoś wybranego odcinka). Czasem zwany: Odometer
LT
Light - podświetlenie ekranu - pozwala na odczyt nocą.
WL
Wireless - bezprzewodowy - komunikacja między podstawką a czujnikiem przy kole jest realizowana za pomocą fal radiowych. W przypadku gdy dwaj rowerzyści używają dwóch takich samych liczników i jadą obok siebie pomiar może być fałszowany. Sigma Sport daje możliwość użycia bezprzewodowej komunikacji do każdego rodzaju swojego licznika.
Tętno
Pomiar wartości tętna rowerzysty - wymaga dodatkowego czujnika.
Programowalny
wyświetlacz
Pozwala na ustalenie jakie wartości mają się jednocześnie wyświetlać na ekranie. Np. V i AVS, albo TRP i STP
Alarm prędkości (max/min)
Pozwala na kontrolowanie swojej prędkości - w przypadku nie osiągania minimalnej ustalonej prędkości, albo przekraczanie ustalonej maksymalnej włącza się alarm dźwiękowy.
Altimetr
Wysokościomierz - wskazuje aktualną wysokość nad poziomem morza. Urządzenia te działają na zasadzie pomiaru ciśnienia atmosferycznego i w związku z tym posiadają duży błąd. Na przykład jeśli ciśnienie powietrza zmieni się podczas nocy (co jest częste) to i wysokość wskazywana przez licznik również się zmieni. Różnica taka może wynieść nawet 80 m podczas doby. Lepszym rozwiązaniem jest system wprowadzony przez Cateya - pomiar wysokości dokonywany jest jedynie wtedy, gdy rower jest w ruchu - co eliminuje duży błąd.

Kalibrowanie liczników rowerowych

Liczniki roweroweKażdy licznik przed pierwszym użyciem należy wykalibrować - tzn wpisać jaki obwód ma nasze koło, a ściślej biorąc opona. Obwód opony zależy od paru czynników zewnętrznych (poza oczywiście zależnością od rozmiaru samej obręczy i opony) - ciśnienia powietrza w oponie, ciśnienia atmosferycznego, ciężaru rowerzysty i bagażu. Obwód opony możemy samodzielnie wyznaczyć (patrz poniżej) lub pobrac wielkość z tabeli rozmiarów opon i długości obwodu koła (patrz poniżej).

W instrukcji należy przeczytać czy obwód mamy podać w mm czy w centymetrach i ew. w drugim przypadku wielkość podaną w tabeli należy podzielić przez 10. W zdecydowanej większości przypadków podajemy wymiar w milimetrach.

Pamiętajmy, że po zmianie opon - jeśli będą miały inny rozmiar (np zmienimy z 26" x 1,75 na 26" x 2.00) - należy ponownie skalibrować licznik.

Samodzielne wyznaczanie obwodu koła

Czasami z różnych powodów nie możemy skorzystać z "tabeli rozmiarów opon i długości obwodu koła". W takim wypadku możemy samodzielnie zmierzyć obwód koła. Często bedzie to najdokładniejszy pomiar. Aby to zrobić idziemy z rowerem na jakąś płaską i twardą nawierzchnię (asfalt, beton) i ustawiamy przednie koło tak aby wentyl był na dole - prostopadle do położa. Teraz siadamy na rower dociążając go. Odpychamy się nogami tak aby koło pokonało jeden pełny obrót. Obrót wiadomo kończy się jak wentyl jest znów w tej samej pozycji. Mierzymy odległość pokonaną przez wentyl. Ten wynik będzie obwodem koła. Aby pomiar był dokładniejszy możemy wykonać trzy pełne obroty i zmierzony wynik podzielić przez trzy. Zamiast obserwować wentyl możemy zrobić kreskę kredą na oponie i przejechac się po czarnym gładkim asfalcie. Ślad kredy powinien się dwukrotnie odbić - a odległość pomiędzy nimi będzie długością obwodu. Otrzymany wynik w milimetrach wprowadzamy do licznika.

(full) Liczniki rowerowe-liczniki_kalibracia_licznika_samodzielnie.png

Jaką wpisać wartość obwodu do licznika ?

To zależy od konkretnego modelu licznika. Najlepiej sprawdzić w instrukcji. Jeśli jej nie mamy - zazwyczaj po wyjęciu baterii i ponownym włożeniu licznik resetuje wszystkie ustawienia i wtedy można wpisać obwód koła (i często również jednostki prędkości - w km/h lub milach/h oraz początkowy dystans całkowity). W niektórych licznikach z tyłu jest specjalny mały przycisk ("RESET" lub "AC") który trzeba wcisnąć czymś ostrym przez kilka sekund.

Jak posługiwać się tabelką ?

Z opony odczytujemy jej rozmiar - może być podany w calach np: 26" x 1.75 (oznacza to że opona ma średnicę: 26 cali i grubość 1,75 cala) lub w jednostkach ISO - w tym przypadku będzie to 47-559 tak jak na poniższym zdjęciu.

Liczniki rowerowe

Teraz odszukujemy w "tabeli rozmiarów opon i długości obwodu koła" odpowiedni wiersz:

26 X 1.75 47-559 2070

Nasz wynik to: 2070. Taką właśnie liczbę musimy wpisać do licznika rowerowego jako nasz obwód koła

Tabela rozmiarów opon i długości obwodu koła

Rozmiar oponyRozmiar ISOObwód w mm.
28 X 2.35 60-622 2340
29  x 2,4 62-622 2300
29 x 2,25 57-622 2288
29 x 2,10 54-622 2295
28 X 2.0 50-622 2284
28 X 1.75 47-622 2268
700 X 44 44-622 2224
28 x 1 1/2 40-635 2265
28 X 1.5 40-622 2224
700 X 40C 40-622 2224
700 X 38C   2170
700 X 38 38-622 2180
700 X 35C 37-622 2205
28x 1 3/8
x 1 5/8
37-622 2205
700 X 35 35-622 2168
27 X 1 1/4 32-630 2199
700 X 32C 32-622 2174
26 x 2.40 54-622 2170
700 X 32 32-622 2155
27 X 1 1/4 32-630 2199
27 X 1 1/4 fifty 28-630 2174
700 X 28C 28-622 2149
26 X 2.35 60-559 2146/2160
700 X 28 28-622 2136
700 X 25C 25-622 2146
700 X 25 25-622 2105
700 X 23C 23-622 2133
700 X 20C 20-622 2114
700 X 18C 18-622 2102
27 X 1 3/8 35-630 2169
27 X 1 1/4 32-630 2161
26 X 2.35 60-559 2160
27 X 1 1/8 28-630 2155
27 X 1 25-630 2145
26 X 2.25 57-559 2145
26 X 2.125 57-559 2133
26 X 2.00 54-559 2114
26 X 1 3/8 37-590 2105
700 X 23 23-622 2097
26 X 1.9 50-559 2089
700 X 20 20-622 2086
26 X 2.125 57-559 2133
26 X 2.0 54-559 2114
26 X 1.75 47-559 2070
26 X 1 3/8 35-590 2068
26 X 1 3/8 37-590 2105
27,5 / 650B   2100
26 X 1.9 47-559 2055
26 X 1.9 50-559 2089
26 X 1.6 44-559 2051
26 X 1.5 40-559 2026
26 X 1.0 23-571 1973
26 X 3/4 20-571 1954
26 X 1.25 32-559 1953
26 x 1/650C 25-571 1952
24 X 1 3/8 34-540 1948
24   1916
24 X 2.0 50-507 1910
24 X 1.75 47-507 1907
24 x 1 25-520 1753
20 X 1 1/4 28-451 1618
20 X 2.0 50-406 1593
20 X 1.75 47-406 1590
17 x 1 1/4 28-369 1325
16 x 1 3/8 35-349 1282
16 X 1.75 47-305 1272

Przegląd liczników rowerowych dostępnych w Polsce

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się

Z dniem 2020-01-06 forum zostalo wylaczone

2013-11-15 18:06 anonim | Tabela rozmiarów opon - złe wartości?
Czy ktoś może wyjaśnić, dlaczego dane we wszystkich tabelach dot. kalibrowania liczników są po prostu nieprawidłowe? Przykład: koło (opona) 40x622 ma wg wyliczeń obwód (2*pi*r = średnica * pi): (40+40+622) * pi = 702 * pi = 702 * 3,1415 = 2205, a w tabeli jest: 2224. Co więcej, dla opony nieco większej (44-622) też jest podana wartość 2224, a przecież to już zwyczajnie jest zaprzeczeniem matematyki... Najlepsze, że takie dane (nieprawdłowe) są wpisane dosłownie wszędzie, w Wikipedii, w instrukcjach dołączanych do liczników... To o co tu chodzi?
2014-04-16 00:42 anonim | 29x2.10
brakuje w tej tabeli kilku rozmiarów np. 29x2.10
2014-06-10 12:31 anonim | Wyliczenie wartości dla licznika
A ja moje koło mierzyłem centymetrem 2,5m i następnie wyliczyłem ze wzoru i idealnie się zgadza. Tak więc zamiast mierzyć polecam następujący sposób: Średnica koła o średnicy 26" to wg ISO dokładnie 22" obręcz. Liczymy promień, a więc średnica / 2. Następnie doliczamy grubość opony. W moim przypadku 26 x 1.95 -> (22/2+1,95).
Następnie przeliczamy cale na mm czyli 1 cal = 2,54 cm i x 10 bo przeliczamy na mm, więc: (22/2+1,95) * 2,54 * 10. To jest promień. Następnie ze wzoru na obwód koła: 2 * PI * R:
[(22/2+1,95) * 2,54 * 10] *2* 3,141,593 = 2066,72 - po zaokrągleniu do całości 2067. Analogicznie dla kół 26 x1.75 wychodzi 2035. Mierzyłem oba te koła dokładnie centymetrem i między wyliczeniami a pomiarem było max 1-2 mm różnicy. Może to wynikać ze zużycia opony. Nie biorę też pod uwagę zmniejszenia średnicy spowodowanego masą rowerzysty.
2014-10-29 09:58 anonim | Albo wpisujcie z tabelki, albo kalibrujcie na drodze!
Ani centymetrem krawieckim, ani przez pomiar obwodu ze znacznikiem nie da się zmierzyć obwodu z dokładnością lepszą niż 5 mm, ale i tak po wejściu na rower obwód koła zmienia się o rząd centymetra! Waga rowerzysty ma znaczenie! Nawet pochylenie nad kierownicą zmienia odczyty, dlatego jedynym dokładnym pomiarem będzie kalibracja na drodze, jak to podałem w komentarzu powyżej. Dość dokładnie też można wpisać z tabeli, a potem odjąć te 2%. Dobrze jest tez porównać wyniki z kilku wycieczek z gps, gdy jest ładna pogoda, a my poruszamy się poza lasem. Uśrednienie takich wyników daje w miarę dokładny obraz i można sobie przestawić licznik. Zwiększenie dokładności poniżej 0.5% jest nierealne z natury, bo wskazanie zmieniają się o tyle przy różnych nawierzchniach drogi, obciążeniu roweru i ciśnieniu w oponach w granicach używalności. Czyli na 20 km różnica między dwoma jadącymi razem rowerami mniejsza niż 100 metrów, to cud, nawet gdyby obaj mieli takie same koła i tak samo ustawione liczniki.
Rysiek
2015-04-04 13:24 anonim | Brakuje obwodu w mm dla 26 x 2.35 58-559
czy to będzie 2083?
2015-07-15 00:40 anonim | licznik BIKE COMPUTER 400
Mam opone 26x2.2 continental i przy zakupie tego licznika nie podali tego rozmiaru pomórzcie
2016-08-23 16:20 anonim | ROZMIAR KOŁA
WITAM. KOLEDZY POWIEDZCIE MI CO OZNACZA CYFRA C. CHODZI MI NP. O TAKI ROZMIAR 700X28C. W TABELCE ROZMIARÓW SĄ DWA ROZMAIARY 700X28C I 700X28.
2017-03-12 12:03 anonim | Różne rozmiary opony
Dzień dobry,
Jak mam ustawić licznik kiedy na kole są dwa różne parametry ? Rozmiar ISO: 50-559 a drugi: 26x2,00 ? Proszę o odpowiedź na maila: worwa.pawel@gmail.com

Pozdrawiam,
Paweł Worwa
2017-05-20 14:10 anonim | Sigma i garmin
Witam informacje o licznikach bardzo mi pomogły kilka lat temu wybrać model dla siebie . Dzisiaj warto by było uaktualnić to zestawienie i dodać nawigacje np Garmina pozdrawiam gorąco Arek Łuszczyński
2017-09-02 12:14 anonim | :)
Bardzo przydatny temat :)I
Liczba pozycji:
1 2 3