Największymi nowościami na rok 2013 w osprzęcie firmy Shimano są nowe generacje grup Saint oraz SLX, zupełnie nowa grupa ZEE oraz elektroniczna wersja grupy Alfine.
W 2013 roku firma Shimano prowadziło drugą generację grupy SLX oznaczoną cyfrą "7". Poszczególne części od roku 2013 otrzymują oznaczenie typu AB-M67z.
W przerzutkach tylnych SLX wprowadzono Shadow Plus RD znane z grup XTR oraz XT - czyli specjalny przełącznik na korpusie przerzutki pozwalający zwiększyć napięcie łańcucha. Dzięki temu podczas jazdy w nierównym terenie łańcuch jest bardziej napięty i nie uderza o dolne widełki tylnego trójkąta.
Największą nowością, jest nowy system mocowania przerzutki zwany "Direct Mount". Wiąże się się on ze zmianą całego haka tylnego koła. Dzięki zastosowanemu rozwiązaniu wyeliminowano jeden element pośredniczący (B2) w przerzutce i w rezultacie jeden punkt obrotu. Dzięki temu cała konstrukcja ma mniejszą tendencję do tworzenia luzów. Dodatkowo zyskano duże ułatwienie w demontażu tylnego koła - w trakcie tej operacji cały korpus przerzutki jest przesunięty do tyłu roweru nie przeszkadzając w tej czynności.
Przerzutka tylna SLX będzie oferowana w kilku wariantach - z klasycznym mocowaniem oraz Direct Mount, ze średnim oraz długim wózkiem.
Przeprojektowana została też wersja Down Swing (wózek na dole, obejma na górze) przerzutki przedniej. Stała się ona bardziej kompaktowa co co ucieszy właścicieli rowerów z pełnym zawieszeniem oraz 29er. W sumie będzie dostępnych 4 rodzaje przednich przerzutek Down Sing i Top Swing z obejmą oraz mocowanych bezpośrednio do ramy.
Dodano nowy dwurzędowy mechanizm korbowy FC-M675 w trzech wersjach:
Ta część zestawu będzie wyróżniać grupę SLX drugiej generacji - czteroramienny pająk nie da się pomylić z innymi. Do napędów 3*10 jest przeznaczona korba FC-M670
Będą dostępne trzy warianty kasety CS-HG81-10: 11-36, 11-34, 11-32
Manetki przednie są dostosowane do trzy i dwurzędowych mechanizmów korbowych. Za pomocą specjalnego przełącznika można wybrać odpowiednią opcję.
napęd 2*10 | napęd 3*10 | |
manetki cynglowe do przedniej przerzutki |
SL-M670(L) SL-M670(L) (Ispec) |
SL-M670(L) SL-M670-I(L) (Ispec) |
przerzutka przednia TOP SWING |
FD-M675-B FD-M675-E2 |
FD-M670-B FD-M670-E |
przerzutka przednia DOWN SWING |
FD-M676-B FD-676-D |
FD-M671-B FD-M671-D |
mechanizm korbowy | FC-M675 | FC-M670 FC-M552 |
oś suportowa | SM-BB70 SM-BB71-41A |
SM-BB70 SM-BB71-41A |
manetki cynglowe do tylnej przerzutki |
SL-M670(R) SL-670-I(R) (Ispec) |
|
przerzutka tylna | RD-M670-SGS RD-M670-GS RD-M675SGS RD-M675-GS |
|
kaseta zębatek | CS-HG-81-10 | |
dźwignia hamulca tarczowego |
BL-M675 | |
zacisk hamulca tarczowego |
BR-M675 | |
tarcza hamulca (center lock) |
SM-RT67 | |
przednia piasta (center lock) |
HB-M675 HB-M678 |
|
tylna piasta (center lock) |
FH-M675 FH-M678 |
|
oś do piasty 12 mm E-Thru, 142 mm |
SM-AX65 | |
koła profil 19C do XC (center lock) |
WH-MT66-R/F/F15 WH-MT55-R/F/F15 |
|
koła profil 21C do Trail (center lock) |
WH-MT8-F15/R/R12 | |
koła 29" DO XC (center lock) |
WH-MT66-F-29/F15-29/R-29/R12-29 WH-MT55-F-29/F15-29/R-29 |
|
łańcuch | CN-HG74 OT-SP41S |
|
pedały XC | PD-M540 | |
pedały Trail | PD-M545 PD-M530 |
Shimano Zee to nowa grupa - wprowadzona w 2013 roku dedykowana do kolarstwa górskiego typu Freeride. W hierarchii grup osprzętu została umieszczona pomiędzy grupą Saint - dedykowaną teraz do Downhillu a grupami XTR, Deore XT, SLX i Deore (MTB). Grupa posiada tylko jedną - tylną przerzutkę 10-cio rzędową.
napęd 1*10 | |
manetka cynglowa |
SL-M640 |
mechanizm korbowy | FC-M640 FC-M645 |
oś suportowa | SM-BB51 SM-BB71-41A SM-BB71-41C |
przerzutka tylna | RD-M640-SS |
kaseta zębatek | CS-5700 CS-HG-81-10 |
dźwignia hamulca tarczowego |
BL-M640 |
zacisk hamulca tarczowego |
BR-M640 |
przewód hamulcowy | SM-BH90-SBS SM-MA |
tarcza hamulca (center lock) |
SM-RT67 |
przednia piasta (center lock) |
HB-M640 |
tylna piasta (center lock) |
FH-M640 FH-M645 FH-M648 |
łańcuch | CN-HG74 OT-SP41S |
pedały | PD-M647 PD-M545 |
Grupa Shimano Deore w roku 2013 nic się nie zmieniła w stosunku do 2012 roku. Zasadniczo grupa jest 10-cio rzędowa (3*10), aczkolwiek oferowane są manetki, przerzutki i mechanizmy korbowe na 9 przełożeń
Wersja 3*10 przełożeń
napęd 3*9 | napęd 3*10 | |
manetki cynglowe | SL-M591 | SL-M590 |
przerzutka przednia TOP SWING |
FD-M590-10 | |
przerzutka przednia DOWN SWING |
FD-M591-10 | |
mechanizm korbowy | FC-M590 (Hollowtech II) 42-32-24T |
FC-M590-10 42-32-24T (Hollowtech II) FC-M522 42-32-24T (Octalink) |
oś suportowa do Hollowtech II |
SM-BB51 | |
oś suportowa do Octalink |
BB-ES25 | |
przerzutka tylna | RD-M592-SGS | RD-M593-SGS |
kaseta zębatek | CS-HG-62-10 11-36T 11-34T |
|
łańcuch | CN-HG54 | |
hamulec tarczowy | ||
dźwignia hamulca tarczowego |
BL-M996 | |
zacisk hamulca tarczowego |
BR-M996 | |
tarcza hamulca (center lock) |
SM-RT64 (center lock) SM-RT66 (6 śrub, w wersjach 160,180 i 203 mm) |
|
przewód hamulcowy | SM-BH99-SS | |
przednia piasta (center lock) |
HB-M595 | |
tylna piasta (center lock) |
FH-M595 | |
hamulec V-brake | ||
dźwignia hamulca V-brake |
BL-M590 | |
hamulec V-brake | BR-M590 | |
mudulator hamulca | SM-PM70 | |
przednia piasta | HB-M590 | |
tylna piasta | FH-M590 | |
koła | WH-MT65 (center lock i mocowanie na 6 śrub) WH-MT65-F15 (oś 15 mm, center lock) |
|
pedały | PD-M540 PD-M520 |
Całkowicie nowa grupa.
Doszły 3 nowe przerzutki przednie - FD-Ty10, FD-TZ30, FD-TZ31