Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
Jesteś tutaj > Strona główna > Miasto > Wrocław > Polityka rowerowa Wrocławia

Polityka rowerowa Wrocławia

Pierwszym oficjalnym dokumentem Urzędu Miejskiego na temat rozwoju ruchu rowerowego we Wrocławiu była "Koncepcja rozwoju systemu tras rowerowych Wrocławia" oraz "Standardy projektowe i wykonawcze dla systemu tras rowerowych miasta Wrocławia" (oba dokumenty weszły w życie 9 czerwca 2005 roku zarządzeniem Prezydenta Miasta nr 5493/05).

Wrocławscy rowerzyści musieli czekać kolejnych 5 lat (14 październik 2010 r.) na uchwalenie "Polityki Rowerowej miasta Wrocławia". Udało się to tylko dzięki staraniom Stowarzyszenia Wrocławska Inicjatywa Rowerowa.

Polityka rowerowa

Głównym celem strategicznym Polityki Rowerowej Wrocławia w perspektywie długoterminowej jest osiągnięcie co najmniej 15% udziału ruchu rowerowego w ogólnej liczbie podróży realizowanych w mieście w 2020 roku (dla porównania badania wykonane w 2010 i 2011 roku wykazały, że obecnie w mieście zaledwie 3,56% podróży odbywa się rowerem).

Realizacja tego celu odbywać się będzie pod hasłem: "Wrocław miastem przyjaznym rowerzystom"

Nad wdrażaniem zapisów "Polityki rowerowej" ma czuwać  Rada ds. rozwoju ruchu rowerowego w mieście, która składa się z przedstawicieli wydziałów Urzędu Miejskiego Wrocławia oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych działających na rzecz rozwoju ruchu rowerowego.

Konkretną pracą "u podstaw" zajmuje się z kolei Sekcja ds. rozwoju ruchu rowerowego z Oficerem rowerowym na czele.

Standardy projektowe i wykonawcze dla systemu tras rowerowych miasta Wrocławia

Dokument definiuje techniczne wymagania jakie powinny spełniać ścieżki i drogi rowerowe - np. szerokość drogi, rodzaj nawierzchni czy wysokość krawężników. "Standardy" powstały na podstawie podobnych dokumentów z Krakowa i Gdańska.

Koncepcja rozwoju systemu tras rowerowych Wrocławia

"Koncepcja" zawiera docelowy układ dróg rowerowych w mieście z podziałem na drogi główne, zbiorcze oraz trasy rekreacyjne. W dokumencie zawarto sytuacje idealną, czyli taką kiedy wszędzie będzie się dało bez problemu dojechać rowerem. Nie oznacza to jednak tworzenia ścieżek rowerowych wzdłuż wszystkich ulic, ale korzystanie z innych rozwiązań - np. stref uspokojonych (z ograniczeniem prędkości do 30 km/h), gdzie rowerzyści swobodnie mogą poruszać się po jezdni.

Do koncepcji są dołączone mapy prezentujące docelowy wygląd dróg rowerowych we Wrocławiu.

Koncepcja podstawowej sieci tras rowerowych we Wrocławiu - układ docelowy

Plansza zbiorcza

  • trasy główne - czerwony kolor
  • trasy zbiorcze - żółty kolor
  • trasy rekreacyjne - zielony kolor

Koncepcja podstawowej sieci tras rowerowych we Wrocławiu - układ docelowy

pobierz mapkę w pełnej rozdzielczości (4,7 MB)

Trasy rowerowe w rejonie śródmieścia

Koncepcja podstawowej sieci tras rowerowych we Wrocławiu - Śródmieście

pobierz mapkę w pełnej rozdzielczości (4,7 MB)

Kierunki zagospodarowywania przestrzennego - system tras rowerowych we Wrocławiu

 

Kierunki zagospodarowywania przestrzennego system tras rowerowych we Wrocławiu 2009

pobierz mapkę w pełnej rozdzielczości (500 kB)

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się
2014-07-11 14:21 anonim | jest średnio
ścieżek rowerowych jest zdecydowanie za mało, jazda rowerem po wrocławiu jest nadal nieprzyjemna I trudna. Nie wiem jak to musiało wyglądać wcześniej I dziwię się, że tak długo zajęło władzom miasta zaakceptowanie projektu.
2014-08-01 18:46 anonim | Odp.: jest średnio
Jest kiepsko bo nikt z władz miasta nie jeździ rowerem. Smutne ale prawdziwe...