Rowery na kołach 24" są czasami zwane "komunijnymi" - za sprawą wykorzystywania ich w charakterze prezentu na pierwszą komunie świętą. Rowery tego typu są przeznaczone dla dzieci w wieku od 8 do 11 lat - aczkolwiek ważniejszy tutaj jest wzrost dziecka, który powinien wynosić od 120 do 145 cm. Powyżej tej granicy odpowiedniejszy będzie klasyczny "dorosły" rower w małym rozmiarze ramy.
Po pierwsze powiedzmy sobie jasno - jeśli zależy nam na dziecku, nawet nie myślmy o zakupach w supermarkecie lub hipermarkecie. Tam co najwyżej możemy kupić tzw "makrokesza", który będzie źródłem frustracji zarówno dla dziecka jak i jego rodziców. W dodatku może się okazać niebezpieczny dla jego zdrowia i życia.
Zanim w ogóle pojedziemy do sklepu musimy się chwilę zastanowić jakiego roweru szukamy. Wybór mamy znacznie mniejszy niż w przypadku "dorosłych" rowerów, ale jednak musimy podjąć decyzję co do kilku aspektów.
Pierwsza sprawa to typ roweru. W klasie rowerów dziecięcych (zwanych czasem Junior) na kołach 24" mamy do wyboru praktycznie tylko:
Rower górski i miejski
Czasami można się spotkać jeszcze z rowerami typu BMX, crossowymi i szosowymi - ale rzadko i kosztują one więcej niż przeciętnie (np mały rower szosowy na kołach 24" Scott Speedster JR 24 kosztuje 3.000 zł) . Praktycznie nie ma możliwości kupienia dla dziecka roweru turystycznego, składanego czy elektrycznego.
Rowery dla dzieci na kołach 24" są w pewnym sensie to mniejszymi wersjami normalnych rowerów - stad czasami można w nazwie roweru znaleźć określenie "Replica". Szczególnie dotyczy to rowerów MTB.
Z typem roweru jest powiązana nieco płeć dziecka. Większość chłopców woli rower górski - jest on też bardziej "szpanerski" i pozwala na więcej zabawy niż rower miejski. Jeśli nasze dziecko chce po prostu używać roweru do przejażdżek oraz np do dojeżdżania na nim do szkoły - kupmy rower miejski.
Obecnie rowery dziecięce coraz częściej są oferowane w wersji dla chłopców i dla dziewczynek - weźmy to pod uwagę. Obie wersje różni konstrukcja ramy oraz kolorystyka - tradycyjnie dla dziewczynek są przeznaczone rowery w "dziewczęcych kolorach" - róż, biały czy niebieski a dla chłopców rower wygląda jak najbardziej podobnie do "dorosłego"
Czego możemy się spodziewać w typowym juniorskim rowerze dla dzieci? Prościej będzie odpowiedzieć czego nie możemy się spodziewać:
Warto aby rower miał przerzutki - wystarczy, że będą z tyłu. Dziecko będzie się uczyć ich używania - przyda się to bardzo na przyszłość! W rowerach miejskich czasami stosuje się przerzutki wewnętrzne - w tylnej piaście (Shimano Nexus). Są nieco droższe, ale to bardzo dobre rozwiązanie dla dziecka - są praktycznie bezobsługowe i trudno je uszkodzić.
Jeśli rower ma przerzutki do wyboru mamy dwa rodzaje manetek sterujących "biegami":
Wybór zależy tylko i wyłącznie od preferencji użytkownika roweru. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule " Jakie wybrać manetki rowerowe?"
Lepsze rowery posiadają stery i wsporniki typu a-head (łożyska pomiędzy kierownica a ramą) - są one nowocześniejsze, łatwiejsze w regulacji i nie łapią tak szybko luzów jak stery klasyczne.
wspornik a-head i klasyczny
W rowerach górskich zazwyczaj nie spotkamy błotników - a szkoda, bo dziecko + rower + błoto na dworze = dużo prania dla rodziców. Jeśli mamy taką możliwość - kupmy rower z błotnikami, lub dodatkowo - by je przyczepić.
Niedocenianym dodatkiem jest zwykła nóżka, dzięki której rower można postawić. Pamiętajmy, że dzieci są żywiołowe - gdy stwierdzą, że należy zrobić przerwę w jeździe to po prostu stają i zazwyczaj nie szukają miejsca gdzie można oprzeć rower. Jeśli rower nie posiada nóżki - wyląduje na ziemi...
Dziewczynki mogą ucieszyć się z koszyka na kierownicy, gdzie będą mogły trzymać podręczne rzeczy.
To jeden z najważniejszych parametrów roweru dla dzieci. Jeśli mamy taka możliwość - wybierzmy koniecznie rower z ramą aluminiową - będzie lżejszy. Małe dziecko ma mało siły, a niektóre rowery dziecięce ważą prawie tyle samo co dorosłe!
Ten parametr jest także ważny dla rodziców, którym zdarza się wracać ze spaceru z rowerem "pod pachą". Często także rower trzeba znosić do piwnicy, lub wkładać do samochodu.
W rowerach dziecięcych - w odróżnieniu od wersji dla dorosłych istotny jest wygląd - rower ma się podobać obdarowywanemu. Pamiętajmy, że dzieci często całkiem nieźle się orientują w sprzęcie i same zauważą tanie podróbki.
Każdy duży szanujący się producent rowerów posiada w swojej ofercie rowery dla dzieci. Nie ma co ukrywać - rowery markowe kosztują sporo - ale są tego warte.
W Polsce najpopularniejszymi markami rowerów są:
Dochodzimy do kwestii najważniejszej dla wielu kupujących - czyli kosztów. Ceny rowerów juniorskich na kołach 24" oscylują w granicach 1.000 zł. Za 900 zł kupimy wersję "miejską" - z trzybiegową przerzutką w tylnej piaście, a za 1300 zł dostaniemy dobrej marki rower górski z 7 lub nawet 8 przełożeniami z tyłu. Jeśli chcielibyśmy kupić coś tańszego warto udać się do sklepów sportowych typu Decathlon, które posiadają niezłą ofertę.
Uwaga! Podawane poniżej ceny są cenami sugerowanymi przez producenta - tak aby porównanie było sprawiedliwe. Zazwyczaj bez większego problemu kupimy te modele w niższych cenach!
Model | Kolor | Typ | Rozmiar ramy |
Rozmiar | cena | rama | amortyzator | stery i wspornik | przeł. | przerzutka przednia/ tylna | manetki | hamulce | waga |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kross Level Replica |
czarno/biało/zielony | górski | 14" | 24" | 1.200 zł | alu | SR Suntour XCT JR (skok 50mm) | a-head | 3x6 | Shimano Tourney TZ30/ Altus RD-M310DL | obrotowe | V-brake | 12,58 kg |
Kross Spade Replica |
czarno-zółty | górski | 13" | 24" | 1.000 zł | alu | KROSS (skok 50mm) | a-head | 3x6 | Shimano Tourney TZ30/Tourney TZ50 | obrotowe | V-brake | 13,58 kg |
Kross Hexagon Replica | górski | 13" | 24" | 900 zł | alu | KROSS (skok 50mm) | a-head | 3x6 | Shimano Tourney TZ30 / TZ50 | obrotowe | V-brake | 12,82 kg | |
Unibike Raptor | Czarno-Niebieski | górski | 11,5" | 24" | 1.100 zł | alu | SR SUNTOUR M3020-A / skok 50MM | a-head | 3x7 | Shimano TX51/ Altus M310 | obrotowe | V-brake | 12,8 kg |
Eurobike Big Boy 0.1 |
niebiesko- żółty |
górski | 11" | 24" | 1.100 zł | alu | SR SUNTOUR M3000 | a-head | 3X7 | Shimano TX50/TX35 | obrotowe | V-brake | |
Romet Rambler Dirt 24 |
górski | 13" | 24" | 1.100 zł | alu 6061 T6 | ZOOM CH-327 | a-head | 3x7 | Shimano TZ-30/ TX-35 |
cynglowe | V-brake | 13,7 kg | |
Giant XTC JR 1 24 | górski | 24" | 1.300 zł | alu | HL, aluminiowy (skok 50mm) | a-head | 3x7 | SHIMANO Tourney TX50 / Altus | obrotowe | V-brake | |||
Giant XTC JR 2 24 | górski | 24" | 1.100 zł | alu | jest skok 50mm |
klasyczne | 3x7 | SHIMANO Tourney TX50 / TX35 | obrotowe | V-brake | |||
Kellys Marc 1 | górski | 12,5" | 24" | 1.750 zł | alu | RST Capa ML, skok: 50mm |
a-head | 3x8 | SHIMANO Altus M311/Acera M360 | cynglowe | V-brake | ||
Kellys Marc 2 | górski | 11" | 24" | 1/350 zł | alu | RST Capa T8, skok: 50mm |
a-head | 3x7 | Shimano M190/ Acera M360 | obrotowe | V-brake | ||
Kellys Marc 3 | górski | 11" | 24" | 1.100 zł | alu | brak | a-head | 3x8 | SHIMANO TZ20/ TZ50 | obrotowe | V-brake | ||
24" |
Model | Kolor | Typ | Rozmiar ramy |
Rozmiar | cena | rama | amortyzator | stery i wspornik | przeł. | przerzutka przednia/ tylna | manetki | hamulce | waga |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kross Julia | różowo-biały | crossowy | 14" | 24" | 1.000 zł | alu | brak | klasyczne | 3 | brak/Shimano NEXUS 3 | obrotowe | w piaście/ V-brake |
13 kg |
Kross Lizzy | malinowo-biały | górski | 12" | 24" | 900 zł | alu | KROSS (skok 50 mm) | a-head | 3x6 | Shimano Tourney TZ30/ TZ50 | obrotowe | V-brake | 13 kg |
Kross Emilia | fioletowo-biały | crossowy | 14" | 24" | 900 zł | alu | brak | klasyczne | 1x6 | brak / Shimano Tourney FT55 | obrotowe | V-brake | 14,1 kg |
Unibike Roxi | Biało-Fioletowy | górski | 11,5" | 24" | 1.100 zł | alu | SR Suntour M3020-A skok 50 mm | a-head | 3x7 | Shimano TX51/ Altus M310 | obrotowe | V-brake | 12,8 kg |
Unibike Princess 6 | Fioletowy Zieleń Morska |
miejski | 13" | 24" | 1.000 zł | alu | SR Suntour M3010AL skok 50 mm | klasyczne | 6 | Shimano FT35 | obrotowe | V-brake | 14,5 kg |
Unibike Princess 3 | fioletowy zieleń morska |
miejski | 13" | 24" | 1.100 zł | alu | SR Suntour M3010AL skok 50 mm | klasyczne | 3 | brak/ Shimano NEXUS 3 | obrotowe | w piaście/ V-brake |
14,5 kg |
Eurobike Violet | biało- fioletowy |
miejski | 13" | 24" | 1.100 zł | alu | brak | klasyczne | 6 | Shimano TX35 | obrotowe | ||
Eurobike Red | biało-czerwony | miejski | 13" | 24" | 1.100 zł | alu | brak | klasyczne | 6 | Shimano TX35 | obrotowe | ||
Romet Jolene 24" |
górski | 13" | 24" | 1.100 zł | alu 6061 | ZOOM CH-327 | a-head | 3x7 | Shimano TZ-30/ TX-35 |
cynglowe | V-brake | 13,8 kg | |
Romet/ Arkus Panda 24 |
miejski | 14" | 24" | 1.000 zł | alu 6061 | brak | klasyczne | 3x7 | Shimano TX-50 / TZ-50 | obrotowe | V-brake | 15,5 kg | |
Romet/ Arkus Panda 24 Lux |
miejski | 14" | 24" | 1.200 zł | alu 6061 | brak | klasyczne | 3 | brak/ Shimano NEXUS 3 | obrotowe | V-brake | 13,8 kg | |
Romet/ Arkus Harmonia Drift |
miejski | 14" | 24" | 900 zł | stalowa | brak | klasyczne | 6 | brak/ Shimano TX-50 | obrotowe | V-brake | 15,6 kg | |
Giant Revel JR 24 | górski | 24" | 1.100 zł | alu | jest (skok 50 mm) |
klasyczne | 3x7 | SHIMANO Tourney TX50/TX35 | obrotowe | V-brake | |||
Giant Gloss |
miejski | 24" | 1.300 zł | alu | brak | klasyczne | 7 | brak/ SHIMANO Tourney TX35 | obrotowe | V-brake | |||
Kellys Maggie | miejski | 24" | 1.300 żł | alu | brak | klasyczne | 3 | brak/ Shimano NEXUS 3 | obrotowe | w piaście/ V-brake |
12 kg | ||
Kellys Mia | miejski | 24" | 1.170 zł | alu | brak | klasyczne | 6 | brak/ SHIMANO TZ50 | obrotowe | V-brake | 12,25 kg |