Teoretycznie zalecany zakres ciśnienie nie jest duży, w praktyce jednak różnica jest bardzo znacząca. Górski teren jest bardzo wymagający - korzenie, kamienie i skalne uskoki mogą łatwo zniszczyć obręcz i oponę, jeśli będziemy mieli zbyt mało powietrza. Z drugiej strony jeśli przesadzimy - będziemy skakać po nierównościach, zamiast je pochłaniać, a w zakrętach będzie nam brakowało przyczepności.
Zalecane ciśnienie opon: 2.00 – 4.50 Bar (30 – 65 PSI)
Zalecane przez firmę Michelin ciśnienie w oponach roweru MTB zależności od wagi ciała:
Waga rowerzysty | do 50 kg | 60 kg | 70 kg | 80 kg | 90 kg | 100 kg |
Bar | 1,7 | 1,8 | 2,1 | 2,4 | 2,7 | 3 |
W 2014 roku niemiecki producent opon Schwalbe wprowadził oponę Procore, która pogodziła te dwie sprzeczności. Wewnątrz klasycznej opony, którą pompuje się bardzo niskim ciśnieniem znajduje się druga - napompowana pod bardzo wysokim ciśnieniem. Dzięki takiej konstrukcji korzystamy z zalet opony z małą ilością powietrza, a bezpieczeństwo obręczy (i opony) jest chronione przez wewnętrzną niebieską wkładkę.
W rowerach szosowych przeznaczonych do szybkiej jazdy po dobrej jakości nawierzchni (asfalt, beton) stosujemy bardzo wysokie ciśnienie w oponie. Najwyższe jakie stosuje się w rowerach.
Zalecane ciśnienie opon: 6.00-15.00 Bar (85-220 PSI)
Zalecane przez firmę Michelin ciśnienie w oponach roweru szosowego zależności od wagi ciała:
Waga rowerzysty | do 50 kg | 60 kg | 70 kg | 80 kg |
Bar | 6 | 6,7 | 7,5 | 8 |
Ciśnienie powinno być kompromisem pomiędzy niskim oporem toczenia oraz komfortem. Jeśli rowerem crossowym lub trekkingowym poruszamy się po drodze asfaltowej - możemy zwiększyć ciśnienie. Jeśli jedziemy po szutrze - trochę zmniejszyć.
Zalecane ciśnienie opon: 2,0-7,5 (30-110 PSI)
Zalecane przez firmę Michelin ciśnienie w oponach roweru trekkingowego zależności od wagi ciała:
Waga rowerzysty/ rozmiar opony |
40-60 kg | 60-80 kg | 80 kg i powyżej |
28-622 | 4,5 bar | 5 Bar | 6 Bar |
32-622, 630 | 4 Bar | 5 Bar | 6 Bar |
35/37-559, 590, 622 | 3,5 Bar | 4,5 Bar | 5,5 Bar |
40/42-622 | 3 Bar | 4 Bar | 5 Bar |
47-559, 622 | 3 Bar | 3,5 Bar | 4,5 Bar |
W większości przypadków na rowerze miejskim poruszamy się po asfaltowych i betonowych drogach. Z tego powodu warto stosować nieco większe ciśnienie - tak aby opory toczenia były jak najmniejsze. Za naszych obserwacji wynika, że sporo rowerzystów miejskich jeździ na oponach ze zbyt małą ilością powietrza co z kolei włpywa niekorzystnie na żywotność kół.
Zalecane ciśnienie opon: 2,0-7,5 (30-110 PSI)
Zalecane przez firmę Michelin ciśnienie w oponach roweru miejskiego zależności od wagi ciała:
Waga rowerzysty/ rozmiar opony |
40-60 kg | 60-80 kg | 80 kg i powyżej |
28-622 | 4,5 bar | 5 Bar | 6 Bar |
32-622, 630 | 4 Bar | 5 Bar | 6 Bar |
35/37-559, 590, 622 | 3,5 Bar | 4,5 Bar | 5,5 Bar |
40/42-622 | 3 Bar | 4 Bar | 5 Bar |
47-559, 622 | 3 Bar | 3,5 Bar | 4,5 Bar |
Najniższe ciśnienie stosuje się w powstałych niedawno rowerach z bardzo grubymi oponami – tzw fatbike. Mają one szerokość od 3 do prawie 5 cali. Opony są dostosowane do takiej ilości powietrza - dzięki temu nie tylko nierówności, ale nawet małe przeszkody (wystające końce gałęzi, mniejsze kamienie) zostają wręcz "połknięte" przez oponę.
Zalecane ciśnienie wynosi zaledwie od 0,4 do 2 barów (5-30 PSI).
PSI | Bary |
---|---|
7 | 0,5 |
10 | 0,7 |
15 | 1,0 |
20 | 1,4 |
29 | 2,0 |
30 | 2,1 |
40 | 2,8 |
44 | 3,0 |
50 | 3,5 |
58 | 4,0 |
60 | 4,1 |
70 | 4,8 |
73 | 5,0 |
80 | 5,5 |
87 | 6,0 |
90 | 6,2 |
100 | 6,9 |
102 | 7,0 |
110 | 7,6 |
116 | 8,0 |
120 | 8,3 |
130 | 9 |
140 | 9,7 |
145 | 10 |