Rower jest prostym pojazdem i nie wymaga tyle opieki co samochód. Nie oznacza to jednak, że możemy na nim jeździć cały rok nie dbając o niego. Podstawowym elementem wymagającym naszej uwagi jest układ napędowy, a dokładniej mówiąc łańcuch. Powinien on być stale oliwiony, aby pracował bezgłośnie i bez oporów.
W artykule przedstawiamy dostępna na polskim rynku środki do smarowania i oliwienia łańcuchów.
Oleje do łańcucha
Finish Line Cross Country
Finish Line Teflon
Finish Line Wax Lubricant KryTech
Suche warunki
Słaby
Bardzo dobry
bardzo dobry
Mokre warunki
Bardzo dobry
Dobry
słaby
Długotrwała praca
Bardzo dobry
Bardzo dobry
Odporność na przywieranie zanieczyszczeń
Słaba
Dobry
bardzo dobry
Opis
Bardzo dobry smar polecany szczególnie do jazdy "na mokro" - w błocie i w deszczu. Odporny na wypłukiwanie, dobrze chroni łańcuch przed korozją.Dobry również do smarowania linek.
Jeden z najpopularniejszych i najbardziej uniwersalnych smarów. Podstawowym składnikiem jest teflon, który pozostawia śliską i trwałą powłokę na łańcuchu. Sprawdza się w czasie długotrwałej jazdy. Polecany bardziej do jazdy "na sucho" (dobre warunki pogodowe). Dobry również do smarowania linek.
Olej na bazie parafiny.
Stworzony na bazie składnika Krytox firmy DuPont oraz formuły M2 opartej na molibdenie.
Po godzinie od nałożenia tworzy suchą i bardzo trwałą powłokę.
Kolejne smarowania wzmacniają utworzoną powłokę.
Można stosować do smarowania powierzchni metalowych, plastikowych, kompozytowych oraz drewnianych.
Przeznaczony na suche trasy o dużym zanieczyszczeniu.
Cena
60 ml - 15 zł 120 ml - 25 zł
60 ml - 15 zł 120 ml - 25 zł
60 ml - 18 zł 120 ml - 28 zł
Ceramic Wax Lube Finish Line
Finish Line 1-STEP
Finish Line Ceramic Wet Lube
Suche warunki
Dobry
Mokre warunki
Dobry
Bardzo dobry
Długotrwała praca
Odporność na przywieranie zanieczyszczeń
Opis
Zaawansowany olej parafinowy
Zawiera fluoropolimery.
Wzbogacony azotkiem boru.
Powłoka utrzymuje się dłużej w porównaniu z innymi olejami parafinowymi.
Rozpuszczalnik zanieczyszczeń i olej w jednym
Idealny olej dla tych, którzy używają rower codziennie w każdych warunkach atmosferycznych.
Dzięki specjalnej formule czyści łańcuch oraz inne części z brudu, a następnie pokrywa je wysokiej jakości filmem olejowym.
Zawiera związki antykorozyjne pomagające utrzymać w odpowiednim stanie technicznym rower pozostawiany pod gołym niebem.
Najbardziej zaawansowany olej syntetyczny. Tworzy czystą i bardzo trwałą powłokę smarującą przez co wydłuża żywotność napędu.
Zawiera fluoropolimery.
Wzbogacony ceramicznie azotkiem boru.
Cena
60ml - 23 zł 120 ml - 35 zł
120 ml - 29 zł 180 ml aerozol - 32 zł 350 zł aerozol - 45 zł
60 ml. - 22 zł
Shimano Wet Lube
Shimano PTFE Lube
Rohloff
Suche warunki
słaby
bardzo dobry
Mokre warunki
bardzo dobry
słaby
Bardzo Dobry
Długotrwała praca
Dobry
Odporność na przywieranie zanieczyszczeń
Dostateczny
Opis
Idealny na mokre warunki pogodowe.
Minimalizuje tarcie i hałas.
Chroni przed korozją.
Wydłuża żywotność.
Przeznaczony do łańcuchów, koronek, tarcz czy linek.
Rohloff to firma która zajmuje się tylko produkcja łańcuchów i wszytskiego co z nimi związane.
Cena
100 ml - 24 zł
100 ml 25 zł
White Lightning Clean Ride
White Lightnin Epic
White Lightning Wet - Ride
Suche warunki
Bardzo dobry
Dobry
Mokre warunki
Dobry
Bardzo dobry
Bardzo dobry
Długotrwała praca
Dobry
Bardzo dobry
Odporność na przywieranie zanieczyszczeń
Bardzo dobry
Dobry
Opis
Jest to amerykański smar do łańcuchów rowerowych. Odporny na przywieranie zanieczyszczeń. Nie jest oparty na oleju - po nałożeniu wysycha pozostawiając cienką, nielepiącą się powłokę. Najlepszy na suche warunki. Dodatkowo czyści łańcuch już zabrudzony. Dobry również do smarowania linek i przerzutek. Nietoksyczny.
Odmiana White Lightning do bardzo ciężkich warunków (błoto, śnieg). Polecany szczególnie dla zawodowców. Można go nakładać na zgrubnie oczyszczony łańcuch. Zaletą jest możliwość jazdy odrazu po nałożeniu smaru na łańcuch..
Cena
120 ml - 30 zł
120 ml - 30 zł
120 ml. - 30 zł
Muc-Off Dry Lube
Muc-Off Wet Lube
Suche warunki
Bardzo dobry
Dobry
Mokre warunki
Dobry
Bardzo dobry
Długotrwała praca
Bardzo dobry
Dobry
Odporność na przywieranie zanieczyszczeń
Dobry
Bardzo dobry
Opis
Wszechstronny smar do łańcucha, pancerzy, mechanizmów manetek oraz przerzutek. Posiada doskonałe właściwości penetrujące. Doskonale sprawdza się w zmiennych warunkach pogodowych. Zaawansowana formuła tworzy trwałą powłokę, która hamuje rozwój rdzy oraz korozji. Dzięki zastosowaniu technologii P.T.F.E (polimeru teflonowego) smar posiada wyjątkowo niski współczynnik tarcia zapewniając niezwykle płynną zmianę biegów oraz doskonałe działanie całego napędu przez długi czas. Smar nie pozostawia białego nalotu. Ulega biodegradacji.
Wytrzymały oraz trwały smar do łańcucha, pancerzy, mechanizmów manetek, przerzutek, pedałów oraz bloków. Specjalna, nowoczesna formuła otrzymywana z surowców naturalnych zapewnia doskonałe działanie i całkowitą ochronę napędu podczas długotrwałego użytkowania w deszczu oraz błocie. Naniesiony na łańcuch smar pozostawia powłokę odporną na działanie wody oraz hamuje rozwój rdzy i korozji, zapewniając niezwykle płynną zmianę biegów oraz doskonałe funkcjonowanie całego napędu przez długi czas.
Wet Lube nie zawiera substancji ropopochodnych. Formuła opracowana w oparciu o oleje pochodzenia naturalnego. Nie zawiera żadnych rozpuszczalników szkodliwych dla środowiska. Ulega pełnej biodegradacji. Możliwość stosowania w kolarstwie górskim oraz szosowym.