O firmie
SRAM jest obecnie drugą co do wielkości firmą (po Shimano) produkującą komponenty rowerowe. Została założona w 1997 roku w Chicago w, USA a nazwa wzięła się od imion założycieli: Scott, Ray i Sam. Firma na początku była znana przede wszystkim ze swojego patentu - manetek obrotowych Grip Shift, a następnie przerzutek w systemie ESP. Oba patenty z powodzeniem są sprzedawane do dziś. Od 1997 roku firma SRAM konsekwentnie powiększała swoją ofertę przejmując kolejno:
- Sachs w 1997 roku (łańcuchy, kasety, piasty wielobiegowe)
- RockShox w 2002 roku (widelce amortyzowane)
- Avid w 2004 roku (hamulce)
- TruVativ w 2005 roku (mechanizmy korbowe, suporty, kierownice, wsporniki)
W roku 2005 firma miała swoje fabryki w USA, Meksyku, Holandii, Niemczech, Irlandii i na Tajwanie. Główna siedziba znajduje się w Chicago.
Technologie stosowane przez SRAM:
ESP - System zmiany biegów stosowany przez firme SRAM od 1995 roku. W odróżnieniu od stosowanego przez firmę Shimano systemu SIS gdzie każdemu 1 mm wyciagnientej przez manetke linki odpowiada ruch przerzutki o 2 mm (1:2), w systemie ESP (1:1) każdemu 1 mm odpowiada 1 mm ruchu ramienia przerzutki.
DiRT - Direct Route Technology - to system prowadzenia linki po łagodnym łuku, polepszające pracę szczególnie w ciężkich warunkach i w błocie bez konieczności stosowania zwiększających masę uszczelnień linki. Linka i końcowy odcinek pancerza przy przerzutkach DiRT są krótsze niż w "tradycyjnych tylnych przerzutkach. DiRT został zastosowany poraz pierwszy przez firmę SACHS w 1996 roku.
Hierarchia grup SRAM
Podobnie jak japoński potentat - Shimano, także i SRAM pogrupował swój osprzęt w tzw grupy, które wyznaczają poziom jakościowy - i oczywiście cenowy. Najwyższe grupy są przeznaczone dla zawodników oraz bardzo bogatych amatorów, a najniższe dla użytkowników rowerów typu miejskiego i ATB.
Poniższa tabela przedstawia grupy SRAM i przyporządkowane im odpowiedniki grup Shimano
Grupa osprzętu | Odpowiednik grupy Shimano | Ilość przełożeń | Przeznaczenie | Komentarz |
SRAM XX1 |
|
XTR |
1x11 |
Zawody XC/Cross Country/Maraton Trail/All Mountain / Enduro |
Topowa, bardzo droga grupa osprzętu przeznaczona dla zawodników i bogatych amatorów.
Stosowana praktycznie tylko w rowerach górskich.
Napęd posiada tylko jedna przerzutkę - tylna i kasetę z jedenastoma zębatkami (wymaga specjalnego bębenka typu XD)
|
SRAM XX |
|
XTR |
2x10 |
Zawody XC/Cross Country/Maraton Trail/All Mountain / Enduro |
Topowa, bardzo droga grupa osprzętu przeznaczona dla zawodników i bogatych amatorów.
Stosowana praktycznie tylko w rowerach górskich.
Do grupy sa także przyporządkowane amortyzatory sygnowane "XX"
|
SRAM X01 |
|
XTR |
1x11 |
Zawody XC/Cross Country/Maraton Trail/All Mountain / Enduro |
Topowa, droga grupa osprzętu przeznaczona dla zawodników i bogatych amatorów.
Jest to tańsza wersja grupy XX1
Stosowana głównie w rowerach górskich.
(wymaga specjalnego bębenka typu XD)
|
SRAM X01 DH |
|
XTR |
1x7 1x10 |
DH, Enduro |
Wprowadzona w 2014 roku specjalna grupa przeznaczona do rowerów zjazdowych (DH)
(wymaga specjalnego bębenka typu XD)
|
SRAM X0 |
|
XTR |
1x10 1x9 2x10 2x9
|
Zawody XC/Cross Country/Maraton Trail/All Mountain / Enduro |
Topowa, droga grupa osprzętu przeznaczona dla zawodników i bogatych amatorów.
Stosowana głównie w rowerach górskich.
|
SRAM X9 |
|
Deore XT |
2x10 2x9 3x10 |
Zawody Cross Country/Maraton Trail/All Mountain / Enduro |
Topowa, droga grupa osprzętu przeznaczona dla zawodników i bogatych amatorów.
Stosowana głównie w rowerach górskich.
|
SRAM X7 |
|
SLX |
2x10 2x9 3x10 |
Zawody XC/Cross Country/Maraton Trail/All Mountain / Enduro |
Wysokiej klasy grupa osprzętu - tzw. "średnio-wyższa półka".
Stosowana głównie w rowerach górskich.
|
SRAM X5 |
|
Deore |
2x10 2x9 |
XC/Cross Country/Maraton Trail |
Wysokiej klasy grupa osprzętu - tzw. "średnio-wyższa półka".
Stosowana głównie w rowerach górskich.
|
SRAM X4 SRAM X3 |
|
Acera, Alivio |
2x7 3x7
2x8 3x8
|
MTB/ATB/Rekreacja |
Najtańsze grupy osprzętu - stosowana w najtańszych rowerach markowych. |