Podstawowym dokumentem pełniącym rolę polityki rowerowej Gdańska jest System Tras Rowerowych dla Gdańska (STeR). Do tego dochodzi kilka dokumentów określających np standardy techniczne.
Dokumenty określające politykę rowerową Gdańska:
- Polityka rowerowa miasta – System Tras Rowerowych dla Gdańska (STeR) – dokument przyjęty do realizacji uchwałą nr XXIII/450/12 Rady Miasta Gdańska z dnia 23 lutego 2012 r. w sprawie przystąpienia do sporządzania Strategii realizacji systemu tras rowerowych (SR STeR) w mieście Gdańsku.
- Polityka transportowa miasta - program operacyjny „Mobilny Gdańsk” Strategii Rozwoju Gdańska do roku 2015, przyjęty uchwałą nr XXV/516/12 Rady Miasta Gdańska z dnia 23 kwietnia 2012 r. w sprawie zmiany programu rozwoju gminy Gdańsk zawartego w dokumencie „Strategia Rozwoju Gdańska do roku 2015”. (określono w nim priorytet dla ruchu pieszego, rowerowego i komunikacji zbiorowej, wskazano na konieczność odejścia od kosztownych inwestycji drogowych na rzecz zmian organizacji ruchu i nawyków komunikacyjnych),
- Miejscowe Plany Zagospodarowania Przestrzennego - uwzględniające obowiązek tworzenia infrastruktury rowerowej. Obecne zapisy będą weryfikowane odnośnie ich zgodności ze STeR.
- Zarządzenie nr 432/12 Prezydenta Miasta Gdańska z dnia 23 marca 2012 r. w sprawie wprowadzenia standardów technicznych oraz zasad planowania, projektowania i organizacji ruchu rowerowego na drogach publicznych i wewnętrznych, będących w trwałym zarządzie Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku oraz wprowadzenia wskaźników i wytycznych dla parkingów rowerowych - dokument określa zasady organizacji ruchu rowerowego, standardy techniczne dla infrastruktury rowerowej oraz wskaźniki i wytyczne dla parkingów rowerowych:
Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013
Trzy miasta aglomeracji trójmiejskiej - Gdańsk, Sopot oraz Gdynia prowadzą dodatkowe działania dotyczące rozwoju infrastruktury rowerowej. Są one prowadzone zgodnie z przyjętym w 2007 roku dokumentem "Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013" (Uchwała nr LV/1864/06 Rady Miasta Gdańska z dnia 28 września 2006 roku w sprawie przyjęcia programu rozwoju komunikacji rowerowej....)
Projekt początkowo zakładał budowę 85 km nowych dróg rowerowych oraz modernizację 11 km istniejących. Umowę na dofinansowanie podpisano dopiero we wrześniu 2010 roku, w jej ramach ma być zrealizowanych:
- 34,64 km dróg rowerowych w Trójmieście, w tym:
- 22,84 km w Gdańsku – (Oliwa – Przymorze - Zaspa 6,67 km, Wrzeszcz-Morena 7,5 km, Gdańsk Śródmieście i Suchanino 3,63 km, Brzeźno-Nowy Port 2,5 km, Stogi -Sobieszewo 2,54 km),
- 7,88 km w Gdyni (Gdynia Wschód 1,0 km, Gdynia Północ 6,88 km),
- 3,92 km w Sopocie (Górny Sopot 1,15 km, Sopot Centrum 1,5 km, Sopot Południe 1,27 km).
- 14 parkingów Bike&ride, w tym
- 9 w Gdańsku
- 4 w Gdyni
- 1 w Sopocie
- 12 parkingów rowerowych , w tym
- 6 w Gdańsku
- 4 w Gdyni
- 2 w Sopocie
Program "Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013" jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013, Osi Priorytetowej 3. Funkcje miejskie i metropolitalne, Działania 3.1. Rozwój i integracja systemów transportu zbiorowego współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
2000 r. - GEF - czyli 1 mln dolarów na drogi rowerowe w Gdańsku
W 2000 roku wielkim sukcesem Gdańska było pozyskanie 1 mln dolarów na projekt budowy infrastruktury rowerowej w ramach GEF - Global Environment Facility (Fundusz na Rzecz Globalnego Środowiska - program ograniczenia emisji CO2 w sektorze transportu). Miasto dołożyło drugie tyle.
Projekt był realizowany przez Urząd Miejski w Gdańsku przy współpracy z :
- Polskim Klubem Ekologicznym
- Obywatelską Ligą Ekologiczną
- United Nations Development Program (UNDP)
- Ministerstwem Środowiska
W ramach tego projektu miało powstać 30 km dróg rowerowych oraz 70 km ulic uspokojonego ruchu. Projekt zrealizowano w latach 2001 - 2005 i w jego ramach stworzono tylko 15 km dróg rowerowych a programu stref uspokojonych