Mimo, że udział rowerów w ruchu jest tam jednym z największych w Polsce, Gdańsk jest największym polskim miastem bez systemu roweru publicznego. Władze miasta planują wprowadzenie takiego udogodnienia w 2018 roku. System wypożyczalni rowerowej IV generacji będzie obsługiwany przez 3,9 tys rowerów i nie będzie posiadał stacji dokujących. Rowery będzie można zostawiać wszędzie.
W styczniu 2011 roku w Gdańsku został zaprezentowany prototypowy rower publiczny - jeden z tysiąca jednośladów, które wkrótce miały się pojawić się na ulicach miasta.
w ramach Trójmiejskiego Roweru Miejskiego - bo tak ma nazywać się system - rowery wypożyczyć będzie można w rozsianych po mieście samoobsługowych wypożyczalniach. Nad ich rozmieszczeniem we współpracy z TRM pracował Zespół Mobilności Aktywnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Wypożyczanie jednośladu ma być proste - wystarczy do tego Karta Miejska, zwykła karta płatnicza, albo specjalna Karta Rowerowa wydawana przez operatora sieci wypożyczalni. Wstępne założenia inwestora przewidują, że pierwsze pół godziny jazdy rowerem publicznym będzie darmowe, a każda następna godzina będzie się wiązała z niewielką, kilkuzłotową opłatą, która będzie odliczana z konta, bądź też z abonamentu.
Trójmiejski Rower Miejski to przedsięwzięcie komercyjne, operator czerpać będzie zyski z reklam umieszczonych na jednośladach. Oprócz Gdańska rowery publiczne pojawią się również w Sopocie (będzie tam 200 jednośladów i 10 stacji dokujących). Jeśli przedsięwzięcie okaże się udane TRM deklaruje zwiększenie ilości rowerów i wypożyczalni i umiejscowienie ich również w innych dzielnicach Gdańska.
Projekt roweru Trójmiejskiego Roweru Miejskiego powstał w fabryce firmy Unibike z Bydgoszczy i jest skonstruowany specjalnie z myślą o sieci wypożyczalni - są odporne na uszkodzenia i dewastacje oraz proste w obsłudze. Zastosowano w nim m.in. rolkowe hamulce, nieprzebijalne opony, a także wał napędowy zamiast tradycyjnego łańcucha. Roweru nie da się łatwo rozkręcić, a każdy element jest oznakowany.
We wrześniu 2011 roku przedstawiciele Trójmiejskiego Roweru Miejskiego poinformowali, ze z powodu wycofania się głównego inwestora ze spółki projekt został zawieszony. Brakuje ok. 9 mln zł. Obecnie nie jest znana nawet przybliżona data uruchomienia systemu.
Założenia projektu Roweru Miejskiego w Gdańsku:
14 listopada 2017 roku podpisano umowę na budowę systemu roweru miejskiego dla Gdańska, Gdyni i Sopotu. Realizacja projektu zajmie się stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot. Będzie on kosztował 20 mln zł, z czego 17 mln ma pochodzić ze środków unijnych. W ramach systemu na początku będzie 3900 rowerów oraz 4320 stojaków. W Gdańsku znajdzie się 2160 rowerów, w Gdyni 1100 szt., a w Sopocie 164 szt. Wszystkie rowery będą miały nadajnik GPS i elektryczny zamek. Co dziesiąty z nich będzie elektryczny.