Spis treści: |
Aby bardzo dokładnie dobrać ramę do roweru bierze się pod uwagę nie tylko jej rozmiar, ale całą geometrię - czyli długości poszczególnych rur i kąty rury podsiodłowej oraz sterowej. Ten zespół cech stanowi o charakterze roweru - czy będzie on stabilny, czy łatwiejszy w manewrowaniu, bardziej wyścigowy czy tez rekreacyjny.
Najważniejszym wymiarem w ramie jest długość rury podsiodłowej - która odpowiada za rozmiar roweru (ST).
Kąt główki ramy (rury sterowej) (HA) nadaje charakter rowerowi - im jest on większy (bardziej pionowy) tym rower jest bardziej czuły na ruch kierownicy. Z kolei niska wartość tego kąta powoduje, że rower jest stabilniejszy w prowadzeniu - bardziej stateczny. Dlatego przyjęło się stosować w rowerach następujące kąty główki ramy:
Kąt rury podsiodłowej (SA) - odpowiada za położenie środka ciężkości na rowerze. Przyjmuje się że im kąt jest mniejszy tym łatwiej z większą siłą naciskać na pedały. Stąd osoby, które wolą pedałować z większą kadencją (ilość obrotów korby na minutę), ale z mniejszą siłą powinny wybrać rowery z większą wartością kąta rury podsiodłowej. Z kolei osoby z większą siłą, które lubią pedałować "na twardo"wybierają ramy z mniejszym kątem.
Długość górnej rury (TT) - w dużym uproszczeniu odpowiada za sylwetkę na rowerze - im rura jest dłuższa tym bardziej sportową sylwetkę przyjmiemy.
Długość tylnych widełek (CS) - odpowiada za długość roweru oraz decyduje o rozłożeniu ciężaru na rowerze. Im długość widełek jest krótsza tym rower jest zwinniejszy, im dłuższa tym stabilniejszy, bardziej ociężały. W rowerach górskich stosuje się dłuższe widełki aby można było wjechać pod większą stromiznę utrzymując przyczepność przedniego koła. Z kolei krótsze widełki powodują, że z większą siłą koło jest dociskane do podłoża (takie rozwiązanie stosował Gary Fisher w swoich ramach z geometrią Genesis).
Kolejna część artykułu: "Dobieranie ramy dla zaawansowanych »"