Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
2017-ZasadaRowery kwiecień-maj-czerwiec
Jesteś tutaj > Strona główna > Porady > Jaki wybrać rozmiar ramy? > Jak dobrać ramę do roweru? - geometria ramy rowerowej

Jak dobrać ramę do roweru? - geometria ramy rowerowej

Spis treści:

Aby bardzo dokładnie dobrać ramę do roweru bierze się pod uwagę nie tylko jej rozmiar, ale całą geometrię - czyli długości poszczególnych rur i kąty rury podsiodłowej oraz sterowej. Ten zespół cech stanowi o charakterze roweru - czy będzie on stabilny, czy łatwiejszy w manewrowaniu, bardziej wyścigowy czy tez rekreacyjny.

Najważniejszym wymiarem w ramie jest długość rury podsiodłowej - która odpowiada za rozmiar roweru (ST).

Kąt główki ramy (rury sterowej) (HA) nadaje charakter rowerowi - im jest on większy (bardziej pionowy) tym rower jest bardziej czuły na ruch kierownicy. Z kolei niska wartość tego kąta powoduje, że rower jest stabilniejszy w prowadzeniu - bardziej stateczny. Dlatego przyjęło się stosować w rowerach następujące kąty główki ramy:

  • 72-74 - rowery szosowe - szybkoskrętne
  • 70-71 - rowery górskie
  • 67-69 - rowery grawitacyjne, do zjazdu (DH) - stabilne w prowadzeniu

Kąt rury podsiodłowej (SA) - odpowiada za położenie środka ciężkości na rowerze. Przyjmuje się że im kąt jest mniejszy tym łatwiej z większą siłą naciskać na pedały. Stąd osoby, które wolą pedałować z większą kadencją (ilość obrotów korby na minutę), ale z mniejszą siłą powinny wybrać rowery z większą wartością kąta rury podsiodłowej.  Z kolei osoby z większą siłą, które lubią pedałować "na twardo"wybierają ramy z mniejszym kątem.

Długość górnej rury (TT) - w dużym uproszczeniu odpowiada za sylwetkę na rowerze - im rura jest dłuższa tym bardziej sportową sylwetkę przyjmiemy.

Długość tylnych widełek (CS) - odpowiada za długość roweru oraz decyduje o rozłożeniu ciężaru na rowerze. Im długość widełek jest krótsza tym rower jest zwinniejszy, im dłuższa tym stabilniejszy, bardziej ociężały. W rowerach górskich stosuje się dłuższe widełki aby można było wjechać pod większą stromiznę utrzymując przyczepność przedniego koła. Z kolei krótsze widełki powodują, że z większą siłą koło jest dociskane do podłoża (takie rozwiązanie stosował Gary Fisher w swoich ramach z geometrią Genesis).

Geometria ramy z międzynarodowym najczęściej stosowanym oznaczeniem

  • ST – (Seat Tube) - rura podsiodłowa
  • TT – (Top Tube) - rura górna
  • HT – (Head Tube) - mufa sterowa (główka ramy)
  • SA - (Seat Angle)– kąt rury podsiodłowej
  • HA - (Head Angle) – kąt rury sterowej
  • WB - (Wheel Base) – baza kół
  • CS - (Chain Stays) tylne widełki
  • R - (Reach) - odległość pomiędzy środkiem mufy sterowej, a środkiem suportu
  • S - (Stack) - odległość między środkiem suportu, a górną krawędzią mufy sterowej

Kolejna część artykułu: "Dobieranie ramy dla zaawansowanych »"

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się
Brak komentarzy!