SR Suntour to jeden z największych producentów osprzętu rowerowego. Amortyzatory przednie tej firmy cieszą się dużą popularnością i są montowane w większości rowerów w cenie do ok 2.000-3.000 zł.
Nie ma uniwersalnych amortyzatorów - są one produkowane z przeznaczeniem do określonego typu jazdy. Najbardziej zaawansowane i wytrzymujące największe obciążenie są przeznaczone do rowerów górskich przeznaczonych do ostrej jazdy typu Freeride, DJ, Enduro oraz All Moutain. Zazwyczaj te amortyzatory są też najdroższe i cięższe od pozostałych oraz posiadają spory skok (od 120 mm do 180 mm.
W klasycznych rowerach górskich - XC priorytetem jest waga. Skok ma mniejsze znaczenie - dlatego stosuje się wielkości od 80 do 120 mm.
W rowerach do turystyki - trekkingowych można użyć jeszcze mniejszego skoku wynoszącego tylko 40-60 mm.
DJ | Freeride | Enduro | All Mountain | XC | Skok | Rozmiar koła | Szacunkowa cena |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RAIDON | 100-140 mm | 26" | 600-900 zł | ||||
AXON | 100-120 mm | 29",26" | 1600 zł | ||||
EPICON | 100, 120 mm | 26",29" | 1000-1600 zł | ||||
DUROLUX | 120-180 mm | 26" | 1900 zł | ||||
DURO FR20 | |||||||
DURO | 80, 100 mm | 26" | 750-1000 zł |
W tej klasie amortyzatorów liczy się przede wszystkim cena. Grupa amortyzatorów XCR, XCM oraz XCT to najpopularniejsze widelce tej firmy montowane w rowerach o wartości do ok 2.500-3.000 zł. Z tych trzech najwyższym modelem jest XCR, a najniższym XCT.
XC | ATB | Cross | Trekking | Miasto | Skok | Rozmiar koła | Szacunkowa cena |
---|---|---|---|---|---|---|---|
XCR | 80-120 mm | 29",26",24" | 450-500 zł | ||||
XCM | 80-120 mm | 26",29" | 400 zł | ||||
XCT | 100 mm | 29",26", 24",20" |
200-250 | ||||
NRX | 900-2000 zł | ||||||
NVX | 190 - 300 zł | ||||||
NCX | 50, 63 mm | 700-900 zł | |||||
SWING SHOCK | 25 mm | 700C,20" | 450 zł | ||||
M | 50, 63 mm | 29",26"24", 20",700C |
170 zł | ||||
NEX | 50, 63 mm | 26",700C | 300 zł | ||||
CR9 | 63 mm | 700C | 400 zł | ||||
CR8 | 50 mm | 700C, 26" | 200 zł | ||||
CR7 | 40 mm | 700C, 26" | 130 zł |
Funkcja ta polega na zablokowaniu skoku widelca, tak że nie ma on możliwości pracy. Ta funkcja przydaje się gdy jedziemy po płaskim terenie, lub mamy długi podjazd pod górę. Dzięki zablokowaniu pracy amortyzatora efektywniej pedałujemy - cała nasza moc pochodząca z nóg jest przekazywana bez strat do układu napędowego roweru. Gdy amortyzator normalnie pracuje (bez zablokowania skoku widelca) część naszej energii jest niejako pochłaniana przez amortyzator, który zawsze minimalnie pracuje (gdy nie jest zablokowany). Nie da się tego uniknąć, dlatego wprowadzono funkcję blokady.
Bardzo ważne jest pamiętanie o zdjęciu blokady, gdy znowu wjeżdżamy w górski/trudny teren.
Uwaga ! Amortyzatory SR Suntour (i innych firm także) po włączeniu blokady Speed Lock Out lub Remote Lock Out nie są zablokowane w 100%, ale mają kilka milimetrów luzu. Jest Jest tak zrobione specjalnie, aby w przypadku gdy zapomnimy o wyłączeniu blokady skoku wjedziemy w przeszkodę (np dziurę w jezdni) amortyzator minimalnie jednak zadziałał i zamortyzował chociaz część uderzenia.
Tego typu blokadę posiadają wszystkie widelce firmy SR Suntour oznaczone jako:
Funkcja zdalnej blokady skoku widelca polega dokładnie na tym samym co Speed Lock Out (patrz opis wyżej) z tą różnicą, że włącznik blokady znajduje się na kierownicy a nie na koronie widelca. Remote Lock Out występuje w droższych widelcach i jest oczywiście wygodniejsze niż pokrętło na widelcu. Aby włączyć, lub wyłączyć blokadę widelca wystarczy przełączyć dźwigienkę. Jest to szczególnie przydatne w czasie szybkiej jazdy (np na zawodach, maratonach), gdy zapomnieliśmy wyłączyć blokady skoku, nagle wjeżdżamy w trudniejszy teren, a rowerem zaczyna tak trząść, że oderwanie ręki od kierownicy jest praktycznie nie możliwe. W przypadku brako manetki na kierownicy musimy zwolnić, a nawet się zatrzymać i przekręcić pokrętło. W przypadku manetki zdalnej - wystarczy kciukiem nacisnąć guzik, aby amortyzator znów zadziałał.
Tego typu blokadę posiadają wszystkie widelce firmy SR Suntour oznaczone jako:
Ta funkcja znajduje się w bardziej zaawansowanych widelcach amortyzowanych do rowerów typu XC, FR (Freeride), czy Enduro np SR Suntour AXON, EPICON, RAIDONair, Duro czy DuroLux.
Pokrętło do regulacji tłumienia powrotu znajduje się na samym dole widelca - na końcu lewej goleni.
Tego typu funkcję posiadają wszystkie widelce firmy SR Suntour oznaczone jako:
Regulacja ta odpowiada za czas ugięcia amortyzatora po najechaniu na przeszkodę. Duża twardość amortyzatora zwykle świadczy o wysokiej wartości tłumienia kompresji. Przy zbyt niskim współczynniku tłumienia, amortyzator wykazuje wyraźną tendencję do „bujania”.