Polski producent - Kross z Przasnysza to lider sprzedaży rowerów w naszym kraju. Od kilku lat firma bardzo intensywnie rozszerza kolekcję, wchodząc sukcesywnie w nowe segmenty rynku. Niniejszy artykuł przedstawia całą kolekcje na rok 2013 w "pigułce" - wyjaśniamy w kilku zdaniach przeznaczenie poszczególnych modeli polskiej firmy.
Najbardziej popularnymi modelami firmy Kross są rowery MTB na kołach 26" z serii Level i Hexagon. Są one reprezentowane przez zdecydowanie największą ilość modeli. W tej klasie stale rośnie udział segmentu rowerów MTB na kołach 29" - czyli Kross Level B, który obecnie liczy 7 pozycji.
Największą nowością firmy jest Earth - linia rowerów MTB z pełnym zawieszeniem obejmująca trzy modele.
W 2013 roku Kross powrócił do szosy reprezentowanej przez 4 rowery o wspólnej nazwie Vento.
Seria Earth to rowery wyposażone w pełne zawieszenie. W modelach tej serii wykorzystywany jest własny system zawieszenia RVS z wirtualnym punktem obrotu. Linia obejmuje trzy modele: Kross Earth 1.0, 2.0 oraz 3.0 w cenach od 6.000 do 12.000 zł.
Na kolejny rok (2014) został już zapowiedziany model typu Enduro (Kross Moon), a w planach jest także rower zjazdowy.
Najbardziej znaną linią rowerów Kross jest Level - przeznaczona do jazdy typu MTB XCM/XC, czyli szeroko rozumianego kolarstwa górskiego, wyścigów typu XC oraz maratonów rowerowych. Firma konsekwentnie rozszerza ofertę i obecnie w linii Level znajdziemy zarówno model Level A+ na karbonowej ramie za 20 tys. zł jak i Level A2 za 1.800 zł. Zgodnie z panującymi trendami polski producent również oferuje rowery na kołach 29" - są one oznaczane jako Level B.
Podsumowując:
Tańszą wersją linii Kross Level jest Kross Hexagon. czyli zwykłe rowery górskie w cenie od 1.000 do 2.000 zł.
Już od kilku lat Kross produkuje rowery górskie dedykowane dla kobiet. Dwie linie: Level F (jak femine) oraz Hexagon F to damskie odpowiedniki Leveli i Hexagonów. Rowery Kross Level F to rowery górskie, na których z powodzeniem można startować w zawodach typu XC lub Maraton. Kross Hexagon F to nieco tańsza wersja Leveli przeznaczona do szeroko pojętego MTB.
Grupa Kross Evado to rowery typu cross - z ramą o podobnej geometrii jak rowery górskie, ale z większymi kołami 28" i z cieńszymi oponami. Dzięki takiej budowie jeździ się na nich łatwo i szybko. Kross Evado to idealny wybór dla osób mieszkających w mieście, które chcą używać roweru do jazdy w parkach i poza miastem. Pełny zakres przerzutek oraz dobre tarczowe hamulce (poza jednym wyjątkiem - w modelu Evado 1.0 są hamulce szczękowe V-brake) umożliwiają podjeżdżanie pod całkiem strome wzniesienia.
Kross Evado, podobnie jak modele MTB, są pozbawione "dodatków": błotników, bagażników, oświetlenia, osłon na łańcuch. Za najtańszy model Kross Evado 1.0 na zwykłych hamulcach V-brake zapłacimy 1.300 zł, a za najdroższy Evado 7.0 na osprzęcie Shimano Deore/SLX/XT - 4.000 zł.
Siedem modeli trekkingowych, których nazwa zaczyna się słowem "Trans", to rowery typowo turystyczne: wyposażone w pełen pakiet "komfortowy": błotniki, oświetlenie z dynamem, bagażnik, osłonę łańcucha oraz nóżkę. Różnią się praktycznie tylko specyfikacją osprzętu (napęd, hamulce, amortyzator).
Trans Solar to najwyższy model - w cenie 3.500 zł, następnie mamy Trans Global, Trans Arctica, Trans Sander, Trans Alp, Trans Pacyfic, aż po najtańszy Trans Siberian za 1.400 zł.
Trzy rowery Modo to połączenie roweru miejskiego i crossowego. Geometria ramy umożliwia zajęcie bardzo komfortowej - wyprostowanej pozycji, a siodełko jest szerokie i amortyzowane. Kross Modo nie posiadają charakterystycznych dla rowerów miejskich elementów: błotników, bagażnika z koszykiem, osłony na łańcuch, nóżki czy oświetlenia. Ceny rozpoczynają się od 1.800 zł za model Kross Modo 3.0. Najtańszy model Modo 1.0 kosztuje 1300 zł.
Seria City jest przeznaczona do jazdy w mieście - są to rowery służące przede wszystkim do przemieszczania się np. z domu do pracy lub sklepu. Ich wspólną cechą jest wygodna do zsiadania i wsiadania rama - z jedną (lub dwoma równoległymi) główną rurą biegnącą ukosem. Jest to typowe rozwiązanie stosowane w rowerach damskich. Mimo, że producent nie określa serii jako "damskiej", ich wzornictwo oraz zastosowane akcesoria (koszyk, osłona tylnego koła) dedykują jednak ją bardziej do tej części użytkowników rowerów.
Większość rowerów serii Kross City jest na większych kołach - 28". Jedynie Classico II i Classico I wyposażono w standardowe koła 26".
Cechą charakterystyczną tej serii jest trzy- lub siedmiobiegowa tylna piasta we wszystkich modelach poza najtańszym Classico I. Rowery serii City, z wyjątkiem trzech modeli Classico, posiadają także oświetlenie zasilane dynamem w przedniej piaście.
Najlepiej wyposażony model miejski Kross Animato jest dostępny w cenie 2.000 zł. Trzy modele serii Classico posiadają stylizowaną ramę z podwójną rurą. Najtańszy Classico I kosztuje 1000 zł
Rowery typu urban/fitness to połączenie roweru górskiego i szosowego - z jednej strony mocna bardziej "górska" rama, tarczowe hamulce, prosta kierownica oraz szeroki zakres przełożeń, a z drugiej szosowe opony. Dzięki takiej konfiguracji rower świetnie nadaje się do szybkiej jazdy w miejskiej dżungli, treningów na asfalcie pod miastem, a jednocześnie poradzi sobie z całkiem sporymi wzniesieniami.
Firma Kross w swojej ofercie posiada dwa takie modele: droższy Inzai na 8-biegowej tylnej piaście Shimano Alfine (za 3.000 zł) oraz Kross Seto na 24-przełożeniowej grupie Shimano Altus (2.000 zł).
W tej samej grupie są także dwa składaki, czyli rowery składane, Kross Flex. Kross Flex 1.0 w cenie 1.000 zł nie posiada przerzutek, a Kross Flex 2.0 (1.300 zł) jest wyposażony w tylną przerzutkę na 6 przełożeń. Najlepiej wyposażony model Kross Flex 3.0 (1.500 zł) posiada wewnętrzną piastę z trzema przełożeniami.
Modele Kross Rebel, Kross Spade Pro, Kross Spade, Kross Sett to specjalne rowery do Dirtu i Streetu. Mówiąc w dużym uproszczeniu są to rowery typu BMX na kołach 26". Są one przeznaczone tylko i wyłącznie do wykonywania ewolucji - skoków, obrotów oraz przewrotów.
Wzorem innych firm firma Kross posiada w ofercie dwa modele rowerów elektrycznych: E Stream 2.0 (5.000 zł) i E Stream 1.0 (4.000 zł). Są one przeznaczone głównie do jazdy miejskiej, aczkolwiek sprawdzą się także w czasie wycieczek po asfalcie i szutrowych nawierzchniach poza miastem.
Po kilku latach przerwy Kross powrócił do oferowanie rowerów szosowych. Obecnie posiada cztery modele - od Kross Vento 4.0 (10.000 zł) do Kross Vento 1.0 za 2.200 zł
Grupa | Typ/Rodzaj | Model | Przedział cenowy |
---|---|---|---|
Górskie | Rowery z pełną amortyzacją | Kross Earth | 12.000 zł - 6.000 zł |
MTB XC | Kross Level | 20.000 zł - 1.800 zł | |
MTB XC na kołach 29" | Kross Level B | 20.000 zł - 1.850 zł | |
MTB | Kross Hexagon | 2.000 zł - 1.000 zł | |
MTB / XC dla Kobiet | Kross Level F Kross Hexagon F |
3.000 zł - 1.800 zł 1.500 zł - 1.000 zł |
|
Dirt | Kross Rebel Kross Spade Kross Sett |
4.000 zł - 2.000 zł | |
Turystyczne | Cross | Kross Evado | 4.000 zł - 1.300 zł |
Komfort | Kross Modo | 1.800 zł - 1.300 zł | |
Trekking | Kross Trans | 3.500 zł - 1.400 zł | |
Miejskie | Miejskie | Kross Animato, Lento, Tenuto, Libero, Moderato, Presto, Classico I, II, III |
2.000 zł - 1.000 zł |
Składane | Flex | 1.500 zł - 1.000 zł | |
Elektryczne | E-stream | 5.000 zł - 4.000 zł | |
Urban/Fitness | Inzai, Seto | 3.000 zł - 2.000 zł |