Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
2017-ZasadaRowery kwiecień-maj-czerwiec
Jesteś tutaj > Strona główna > Sprzęt > Testy > Osprzęt > Test: Finish Line No Drip Chain Luber

Test: Finish Line No Drip Chain Luber

JFinish Line No Drip Chain Luberedną z nowości na rok 2014 w ofercie firmy Finish Line jest urządzenie No Drip służące do smarowania łańcucha. Przetestowaliśmy jak sprawuje się ono w praktyce.

Budowa

Finish Line No Drip składa się z butelki wykonanej z tworzywa sztucznego oraz nakrętki z dozownikiem. W czerwonej końcówce znajdziemy poduszkę wykonaną z piankowej wkładki - to ona bezpośrednio będzie stykać się z łańcuchem i aplikować olej.

Finish Line No Drip Chain LuberFinish Line No Drip Chain Luber

W pakiecie znajdziemy jeszcze dwie zapasowe poduszki - każda starcza - wg zapewnień producenta - na 25 smarowań. Czyli w sumie cały zestaw jest przeznaczony do 75 użyć.

Finish Line No Drip Chain LuberFinish Line No Drip Chain Luber

Podczas smarowanie głowica jest ustawiona w pozycji pionowej. Przechylając ją nieco zamykamy dostęp do kanalika i uniemożliwiamy wydostawanie się oleju z butelki. 

Do szczelnego zamknięcia butelki służy dołączona nakrętka - przyda się w czasie transportu urządzenia.

Działanie

Zestaw oczywiście kupujemy pusty - bez oleju, także pierwszą czynnością jest uzupełnienie butelki płynem. Producent oczywiście wolałby aby użyć do tego jego olejów: np. Finish Line Teflon Plus, ale my użyliśmy Brunoxa Top Kett Chain. Zakręcamy butelkę, obracamy ją do góry nogami, lekko ściskamy aby olej przedostał się na poduszkę i przytykamy do łańcucha. Teraz wystarczy zakręcić do tyłu pedałami kilka razy i łańcuch jest nasmarowany. Dla lepszego rozprowadzenia oleju warto czynność tą wykonać dla górnej i dolnej części ogniw.

(full) Finish Line No Drip Chain Luber-2014_finish_line_no_drip_07.jpg

Zanim ocenimy działanie urządzenia zastanówmy się jak przeciętny użytkownik smaruje łańcuch w rowerze? Olej zazwyczaj jest dozowany z butelki bezpośrednio na ogniwa. Teoretycznie powinniśmy zakraplać każdą kroplę na łączenie pomiędzy ogniwami - przy ok 110 ogniwach wymaga to zaaplikowania ok 220 kropel (każde ogniwo składa się z dwóch płytek). Mało kto jednak tak dokładnie postępuje i każdy posiada swój sposób na nasmarowanie łańcucha. Najprostszym jest trzymanie końcówki butelki nad łączeniami ogniw i dozowanie oleju obracając szybko pedałami i łańcuchem. Pozwala to w miarę dokładnie naoliwić łańcuch, ale wymaga chwili uwagi i precyzji. (Zobacz film poniżej) Część rowerzystów nie wyciera płytek bocznych po całej operacji - w czasie takiego smarowania nie ma szansy, aby część oleju nie dostała się na te powierzchnie. Tam olej jest niepotrzebny i tylko będzie przyciągał brud i piasek. W nieco

Finish Line No Drip pozwala na zupełnie inne podejście do czynności smarowania łańcucha. Całość operacji sprowadza się do przytknięcia głowicy smarującej do łańcucha i obracania pedałami. Olej równo i bez zacieków (zgodnie z nazwą "no drip") jest dozowany na ogniwa. Co istotne smaruje dokładnie tam gdzie trzeba - czyli na połączeniach ogniw łańcucha. Praktycznie nie ma możliwości, aby olej pobrudził płytki boczne.

(full) Finish Line No Drip Chain Luber-2014_finish_line_no_drip_05.jpg

To urządzenie przyda się przede wszystkim osobom mniej wprawionym w konserwacji roweru: zamiast - jak to często bywa - oblewać olejem cały łańcuch,  będzie on właściwie konserwowany.

Z kolei zaawansowanym rowerzystom uprości tą czynność i sprawi, że będzie banalnie prosta i nie wymagająca większej uwagi.

Reklamowy film Finish Line promujący No Drip:

Podsumowanie

Finish Line No Drip w czasie częstego używania sprawdził się doskonale. Aż dziw bierze, że ktoś wcześniej nie wpadł na podobny pomysł.

Finish Line No Drip Chain LuberFinish Line No Drip Chain LuberFinish Line No Drip Chain Luber

Zalety

  • łatwe i proste dozowanie oleju na łańcuch
  • praktycznie brak możliwości ściekania oleju po łańcuchu i na podłogę

Wady

  • brak możliwości kupienia dodatkowych poduszek smarujących

Specyfikacja

W zestawie znajduje się:

  • Butelka z dozownikiem
  • Zakrętka
  • Trzy poduszki smarujące (pady) - każda przeznaczona na minimum 25 smarowań
  • Cena: 29,90 zł

 

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się
2014-09-27 11:56 anonim | smarowanie łańcucha
Rohloff lubmatic jest lepszym "patentem" na smarownie łańcucha
2015-09-02 17:50 anonim | Dostępność
W zachodnich testach też chwalą. Zastanawiałem się skąd ta cena, bo w Polsce nigdzie tego nie ma, przynajmniej w internecie. A właściwie nie było, bo ekipa z rowerystylowe.pl fajnie ogarnęła dziś temat i można tam już kupić :)
2016-12-28 21:06 anonim | Matematyka...
Hmm... skoro jest 110 ogniw, a każde ogniwo ma 2 końce to byłoby 220 punktów smarowania tylko w wypadku rozłączenia wszystkich ogniw, ale aż tak dokładnie to łańcuch nie czyści chyba nikt ;)
W praktyce nie ma raczej możliwości aby na jedno połaczenie zaaplikować 2 krople - łańcuch za wąski a olej za gęsty - tak się robi tylko w motocyklach.
Tak więc punktów smarowania jest zaledwie 110. Całość zajmuje ok. 3-4min