Hamulce tarczowe dzielą się na dwie grupy:
W wersji mechanicznej hamulec jest uruchamiany przez stalową linkę, w hydraulicznych przez płyn hamulcowy. Hamulce mechaniczne są coraz rzadziej spotykane i wypierane przez hydrauliczne, chociaż znajdują szerokie zastosowanie tam, gdzie wymagana jest trwałość i prostota konstrukcji – np. w rowerach trekkingowych.
Z powodzeniem stosowane są znane i lubiane na rynku hamulce firmy AVID model BB5 czy bardziej rozbudowany BB7. Hamulce mechaniczne mają to do siebie, że ze względu na budowę, najczęściej tylko z jednej strony poruszany jest tłoczek, przez co okładzina delikatnie wygina tarczę hamulcową, przyciskając ją do drugiego tłoczka.
|
Zalety |
Wady |
---|---|---|
mechaniczne |
|
|
hydrauliczne |
|
|
W mechanicznych hamulcach tarczowych silę hamowania z rączki (klamki) do zacisku przekazuje linka stalowa w pancerzu. Pancerz wygląda co prawda prawie identycznie jak pancerz hydrauliczny, ale różnią się one przy mocowaniu do zacisku hamulca (przy tarczy). W mechanicznym hamulcu tarczowym wyraźnie widać wychodzącą stalowa linkę z pancerza. W hydraulicznym hamulcu pancerz po prostu kończy się na zacisku.
Tarczowy hamulec hydrauliczny | Tarczowy hamulec mechaniczny |
Hamulce tarczowe hydrauliczne jako medium ściskane w przewodzie i zaciskach wykorzystują odpowiedni płyn hamulcowy. W zależności od producenta i modelu hamulca jest to albo zwykły olej mineralny lub DOT 4 czy nowszy DOT 5.1 – taki sam, jak stosowany w hydraulicznych układach samochodowych.
|
Zalety |
Wady |
---|---|---|
Olej mineralny |
|
|
Olej DOT |
|
|