
Hamulce tarczowe dzielą się na dwie grupy:
W wersji mechanicznej hamulec jest uruchamiany przez stalową linkę, w hydraulicznych przez płyn hamulcowy. Hamulce mechaniczne są coraz rzadziej spotykane i wypierane przez hydrauliczne, chociaż znajdują szerokie zastosowanie tam, gdzie wymagana jest trwałość i prostota konstrukcji – np. w rowerach trekkingowych.
Z powodzeniem stosowane są znane i lubiane na rynku hamulce firmy AVID model BB5 czy bardziej rozbudowany BB7. Hamulce mechaniczne mają to do siebie, że ze względu na budowę, najczęściej tylko z jednej strony poruszany jest tłoczek, przez co okładzina delikatnie wygina tarczę hamulcową, przyciskając ją do drugiego tłoczka.
| 
 | Zalety | Wady | 
|---|---|---|
| mechaniczne | 
 | 
 | 
| hydrauliczne | 
 
 | 
 | 
W mechanicznych hamulcach tarczowych silę hamowania z rączki (klamki) do zacisku przekazuje linka stalowa w pancerzu. Pancerz wygląda co prawda prawie identycznie jak pancerz hydrauliczny, ale różnią się one przy mocowaniu do zacisku hamulca (przy tarczy). W mechanicznym hamulcu tarczowym wyraźnie widać wychodzącą stalowa linkę z pancerza. W hydraulicznym hamulcu pancerz po prostu kończy się na zacisku.
|  |  | 
| Tarczowy hamulec hydrauliczny | Tarczowy hamulec mechaniczny | 
Hamulce tarczowe hydrauliczne jako medium ściskane w przewodzie i zaciskach wykorzystują odpowiedni płyn hamulcowy. W zależności od producenta i modelu hamulca jest to albo zwykły olej mineralny lub DOT 4 czy nowszy DOT 5.1 – taki sam, jak stosowany w hydraulicznych układach samochodowych.
| 
 | Zalety | Wady | 
|---|---|---|
| Olej mineralny | 
 | 
 
 | 
| Olej DOT | 
 
 | 
 |