Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
Jesteś tutaj > Strona główna > Sprzęt > Hamulce > Hamulce tarczowe > Rodzaje hamulców tarczowych

Rodzaje hamulców tarczowych

Hamulce tarczowe dzielą się na dwie grupy:

  • hamulce tarczowe hydrauliczne
  • hamulce tarczowe mechaniczne

W wersji mechanicznej hamulec jest uruchamiany przez stalową linkę, w hydraulicznych przez płyn hamulcowy. Hamulce mechaniczne są coraz rzadziej spotykane i wypierane przez hydrauliczne, chociaż znajdują szerokie zastosowanie tam, gdzie wymagana jest trwałość i prostota konstrukcji – np. w rowerach trekkingowych.

Z powodzeniem stosowane są znane i lubiane na rynku hamulce firmy AVID model BB5 czy bardziej rozbudowany BB7. Hamulce mechaniczne mają to do siebie, że ze względu na budowę, najczęściej tylko z jednej strony poruszany jest tłoczek, przez co okładzina delikatnie wygina tarczę hamulcową, przyciskając ją do drugiego tłoczka.

 

Zalety

Wady

mechaniczne

  • prostota budowy
  • wysoka odporność na awarie
  • możliwośc naprawy w terenie
  • mała siła hamowania
  • wysoka waga
  • słaba modulacja (dostosowanie siły hamowania do aktualnych potrzeb)

hydrauliczne

  • nawet bardzo wysoka siła hamowania
  • odpowiednia modulacja

 

  • trudność w serwisie – odpowietrzanie
  • mniejsza odporność na awarie
  • praktycznie brak możliwości naprawy w terenie

Jak odróżnić mechaniczny hamulec od hydraulicznego?

W mechanicznych hamulcach tarczowych silę hamowania z rączki (klamki) do zacisku przekazuje linka stalowa w pancerzu. Pancerz wygląda co prawda prawie identycznie jak pancerz hydrauliczny, ale różnią się one przy mocowaniu do zacisku hamulca (przy tarczy). W mechanicznym hamulcu tarczowym wyraźnie widać wychodzącą stalowa linkę z pancerza. W hydraulicznym hamulcu pancerz po prostu kończy się na zacisku.

Rodzaje hamulców tarczowych Rodzaje hamulców tarczowych
Tarczowy hamulec hydrauliczny Tarczowy hamulec mechaniczny

 

Rodzaje tarczowych hamulców hydraulicznych

Hamulce tarczowe hydrauliczne jako medium ściskane w przewodzie i zaciskach wykorzystują odpowiedni płyn hamulcowy. W zależności od producenta i modelu hamulca jest to albo zwykły  olej mineralny lub DOT 4 czy nowszy DOT 5.1 – taki sam, jak stosowany w hydraulicznych układach samochodowych.

 

Zalety

Wady

Olej mineralny

  • niegroźny dla środowiska
  • mniejsza odporność na przegrzewanie się

 

Olej DOT

  • odporność na wysokie temperatury – zwłaszcza DOT 5.1
  • niska cena

 

  • chłonie wodę
  • wchodzi w reakcję z niektórymi materiałami

 

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się
2017-05-15 20:48 anonim | hallo?
Ta "mała siła hamowania" w mechanicznych, żartujesz?