Przerzutki mogą występować także w postaci "wewnętrznej" - gdzie system kół zębatych wewnątrz piasty tylnego koła przekazuje napęd z łańcucha na koło.
Piasta wielobiegowa działa na identycznej zasadzie jak przerzutka rowerowa. Zamiast tylnych zębatek (kasety) jest przekładnia planetarna wewnątrz piasty. Wybierając na manetce zmiany biegów (identycznej jak ta do obsługi klasycznych przerzutek) zmieniamy układ kół zębatych, które modyfikują przełożenie siły.
Piasty wielobiegowe są stosowane w rowerach miejskich, typu urban i czasami w trekkingowych. Pomimo prób jak na razie nie zdobyły segmentu rowerów typu MTB. Są także dobrym rozwiązaniem dla osób, dla których obsługa dwóch przerzutek (przedniej i tylnej) jest problemem. Tutaj mamy tylko jedna manetkę i wybieramy od 3 do 11 przełożeń, tak aby nam się lekko jechało.
Największa zaletą tego typu piast jest ich bezobsługowość oraz mała podatność na uszkodzenie - cały mechanizm jest zamknięty szczelnie i nie jest narażony na działanie czynników zewnętrznych jak klasyczna przerzutka. Do wad należy zdecydowanie większa waga - nawet kilkukrotnie w porównaniu z klasyczna wersją.
Obecnie najwięcej piast wielobiegowych oferuje firma Shimano. Jej amerykański konkurent - SRAM ma w ofercie tylko dwa modele. Z kolei najbardziej zaawansowaną technologicznie piastę wielobiegowa Speedhub 500/14 o 14 przełożeniach oferuje niemiecki Rohloff.
Wybierając piastę wielobiegową najważniejszym parametrem będzie ilość przełożeń oraz typ hamulca.
Poniżej przedstawiamy wszystkie aktualnie dostępne na rynku piasty wielobiegowe w podziale na te dwa najważniejsze parametry.
Ilość przełożeń | Typ hamulca | Waga | Producent | Model |
---|---|---|---|---|
2 | tarczowy | 720 g | SRAM |
Automatix (automatyczna) |
2 | torpedo | 980 g | SRAM | Automatix (automatyczna) |
2 | z wolnym kołem (do hamulca typu V-brake) |
780 g | SRAM | Automatix (automatyczna) |
2 | rolkowy | 780 g | SRAM | Automatix (automatyczna) |
3 | tarczowy | 1210 g | SRAM | i-MOTION 3 |
3 | torpedo | 1390 g | SRAM | i-MOTION 3 |
3 | z wolnym kołem (do hamulca typu V-brake) |
1120 g | SRAM | i-MOTION 3 |
3 | tarczowy | 945 g | Shimano | Nexus Inter-3 SG-3D55 |
3 | torpedo | 1120 g | Shimano | Nexus Inter-3 SG-3C41 |
3 | rolkowy | 1315 g | Shimano | Nexus Inter-3 SG-3R75 |
3 | rolkowy | 885 g | Shimano | Nexus Inter-3 SG-3R40 |
5 | z wolnym kołem (do hamulca typu V-brake) |
1330 g | Shimano | Nexus Inter-5 SG-5R30-VS |
5 | rolkowy | 1305 g | Shimano | Nexus Inter-5 SG-5R30 |
5 | z wolnym kołem (do hamulca typu V-brake) |
1255 g | Shimano | Nexus Inter-5 SG-5R35-VS |
5 | rolkowy | 1230 g | Shimano | Nexus Inter-5 SG-5R35 |
7 | torpedo | 1860 g | Shimano | Nexus Inter-7 SG-7C30 |
7 | rolkowy | 1465 g | Shimano | Nexus Inter-7 SG-7550 |
8 | z hamulcem typu torpedo | 2188g | SRAM | G8 |
8 | rolkowy | 1750 g | Shimano | Nexus Inter-8 SG-BR31 |
8 | rolkowy | 1630 g | Shimano | Nexus Inter-8 SG-BR36 |
8 | z wolnym kołem (do hamulca typu V-brake) |
1775 g | Shimano | Nexus Inter-8 SG-BR31-VS |
8 | z wolnym kołem (do hamulca typu V-brake) |
1655 g | Shimano | Nexus Inter-8 SG-BR36-VS |
8 | torpedo | 2040 g | Shimano | Nexus Inter-8 SG-8C31 |
8 | tarczowy | 1680 g | Shimano | Alfine SG-S501 |
8 | tarczowy | Shimano | Alfine SG-S505 | |
11 | tarczowy | Shimano | Alfine SG-S705 | |
11 | tarczowy | 1665 g | Shimano | Alfine SG-S700 |
14 | tarczowy, do V-brake | w zależności od wersji: około 2000 g |
Rohloff | Speedhub 500/14 |