Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
!!2021-10-Globrower
Jesteś tutaj > Strona główna > Sprzęt > Przerzutki > Piasty wielobiegowe

Piasty wielobiegowe

Piasta wielobiegowa - przekrójPrzerzutki mogą występować także w postaci "wewnętrznej" - gdzie system kół zębatych wewnątrz piasty tylnego koła przekazuje napęd z łańcucha na koło.

Piasta wielobiegowa działa na identycznej zasadzie jak przerzutka rowerowa. Zamiast tylnych zębatek (kasety) jest przekładnia planetarna wewnątrz piasty. Wybierając na manetce zmiany biegów (identycznej jak ta do obsługi klasycznych przerzutek) zmieniamy układ kół zębatych, które modyfikują przełożenie siły.

Piasty wielobiegowe są stosowane w rowerach miejskich, typu urban i czasami w trekkingowych. Pomimo prób jak na razie nie zdobyły segmentu rowerów typu MTB. Są także dobrym rozwiązaniem dla osób, dla których obsługa dwóch przerzutek (przedniej i tylnej) jest problemem. Tutaj mamy tylko jedna manetkę i wybieramy od 3 do 11 przełożeń, tak aby nam się lekko jechało.

Największa zaletą tego typu piast jest ich bezobsługowość oraz mała podatność na uszkodzenie - cały mechanizm jest zamknięty szczelnie i nie jest narażony na działanie czynników zewnętrznych jak klasyczna przerzutka. Do wad należy zdecydowanie większa waga - nawet kilkukrotnie w porównaniu z klasyczna wersją.

Obecnie najwięcej piast wielobiegowych oferuje firma Shimano. Jej amerykański konkurent - SRAM ma w ofercie tylko dwa modele. Z kolei najbardziej zaawansowaną technologicznie piastę wielobiegowa Speedhub 500/14 o 14 przełożeniach oferuje niemiecki Rohloff.

Jaką wybrać piastę wielobiegową ?

Wybierając piastę wielobiegową najważniejszym parametrem będzie ilość przełożeń oraz typ hamulca.

Poniżej przedstawiamy wszystkie aktualnie dostępne na rynku piasty wielobiegowe w podziale na te dwa najważniejsze parametry.

Ilość przełożeńTyp hamulcaWagaProducentModel
2 tarczowy 720 g SRAM

Automatix (automatyczna)

2 torpedo 980 g SRAM Automatix (automatyczna)
2 z wolnym kołem
(do hamulca typu V-brake)
780 g SRAM Automatix (automatyczna)
2 rolkowy 780 g SRAM Automatix (automatyczna)
3 tarczowy 1210 g  SRAM i-MOTION 3 
3 torpedo 1390 g  SRAM  i-MOTION 3
3  z wolnym kołem
(do hamulca typu V-brake)
1120 g  SRAM  i-MOTION 3
3  tarczowy  945 g Shimano Nexus Inter-3 SG-3D55
3  torpedo 1120 g Shimano Nexus Inter-3 SG-3C41
3 rolkowy 1315 g Shimano Nexus Inter-3 SG-3R75
3 rolkowy 885 g Shimano Nexus Inter-3 SG-3R40
5 z wolnym kołem
(do hamulca typu V-brake) 
1330 g Shimano Nexus Inter-5 SG-5R30-VS
5 rolkowy 1305 g Shimano Nexus Inter-5  SG-5R30
5   z wolnym kołem
(do hamulca typu V-brake)
1255 g  Shimano Nexus Inter-5 SG-5R35-VS
5  rolkowy 1230 g  Shimano Nexus Inter-5 SG-5R35
7  torpedo 1860 g  Shimano Nexus Inter-7 SG-7C30
7  rolkowy 1465 g  Shimano Nexus Inter-7 SG-7550
8  z hamulcem typu torpedo 2188g SRAM G8
8 rolkowy 1750 g Shimano Nexus Inter-8 SG-BR31
8 rolkowy 1630 g Shimano Nexus Inter-8 SG-BR36
8  z wolnym kołem
(do hamulca typu V-brake)
1775 g Shimano Nexus Inter-8 SG-BR31-VS
8  z wolnym kołem
(do hamulca typu V-brake)
1655 g Shimano Nexus Inter-8 SG-BR36-VS
8 torpedo 2040 g Shimano  Nexus Inter-8 SG-8C31
8 tarczowy 1680 g Shimano Alfine SG-S501
8 tarczowy   Shimano Alfine SG-S505
11  tarczowy   Shimano  Alfine SG-S705 
11 tarczowy 1665 g Shimano Alfine SG-S700
14 tarczowy, do V-brake w zależności od wersji:
około 2000 g
Rohloff Speedhub 500/14

 

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się

Z dniem 2020-01-06 forum zostalo wylaczone

2014-09-25 23:53 anonim | Sturmey&Archer
Fajny artykuł ale niestety nie pełny... Nie ma nawet słowa o piastach wielobiegowych Sturmey&Archer, a tak bardzo chciałbym się dowiedzieć coś więcej. :-(
2015-03-01 14:10 anonim | jaka cena
jaka cena inter-5 shimano
2015-03-23 17:32 anonim | piasta planetarna
czy smarujemy w jakikolwiek sposób?( między przeglądami)
2015-05-23 20:52 anonim | nexus 8
Witam
Tak na szybko licząc , samych nexusów 8 jest szesnaście modeli .

A ponieważ prywatny import kwitnie, mamy na ryku modele od zabytkowego Nexusa WH-8R25 i zaraz po nim następujące Nexusy SG-8(C lub R) 20 po najnowsze ( chyba ) SG-C6060-8C ,- 8R ,-8V z elektrycznym sterowaniem
Siódemek drugie tyle plus dwa najnowsze modele (chyba ) seria 3000 razem 18.
Nie żebym się czepiał tak dla informacji podaje.
Pozdrawiam użytkowników piast wielobiegowych



2015-07-06 16:19 anonim | piasty
Bez podania stopni poszczególnych przełożeń, to ta wiedza jest mało przydatna.
2015-08-17 13:49 anonim | Piasta wielobiegowa
Dzień dobry,

poszukuję białej piasty wielobiegowej z wolnym kołem (do hamulca typu V-brake) Shimano Nexus Inter-8 SG-BR36-VS.
Czy ktoś wie gdzie można ją kupić?
2018-01-18 17:22 anonim | Sachs
A sachs elan z 12 przełożeniami i 370% rozpiętością?
2020-05-20 23:15 anonim | Wymiana nexusa lub całego koła
Czy można zastąpić Nexus Inter-3 SG-3C41 w kole 28 na kompletny Nexus Inter-7 SG-7C30 z linką i manetką 7?
Czy będą pasowały szprychy i rozstaw montażu?