Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
!!2021-10-Globrower
Jesteś tutaj > Strona główna > Sprzęt > Testy > Osprzęt > Test: Lampa przednia MacTronic Shout BPM-200L

Test: Lampa przednia MacTronic Shout BPM-200L

Mactronic - polski producent oświetlenia rowerowego i latarek wprowadził na rynek kolejny model lampki rowerowej o dużej mocy - Shout BPM-200L. Tym razem jest to mała lampka z wbudowanym, niewymiennym akumulatorem litowo-polimerowym.

Budowa

MacTronic Shout BPM-200LPierwsze co się rzuca w oczy to bardzo niewielkie rozmiary lampki - bliżej jej w tym temacie do małych sygnalizacyjnych lampek typu "pchełka", niż do lamp dużych mocy. 7 cm długości i 4,5 cm szerokości, przy deklarowanej mocy 200 lm na prawdę robi wrażenie.  Sporą moc diody zdradza dopiero przednia solidna aluminiowa część będąca jednocześnie radiatorem chłodzącym.  Do niej, z uszczelką,  przymocowany jest korpus wykonany z tworzywa sztucznego. W górnej części znajduje się włącznik z diodami, w dolnej stopka do mocowania, a w tylnej gniazdo ładowania przez port USB.

MacTronic Shout BPM-200LAby rozebrać lampkę trzeba użyć klucza imbusowego. Wnętrze kryje diodę ukrytą w aluminiowej obudowie oraz akumulator litowo-polimerowy o pojemności 1200 mAh / 3,7 V / 4,44 Wh z elektroniką. Płytka na której jest dioda jest dodatkowo połączona z radiatorem za pomocą białej pasty przewodzącej. Jak widać akumulator jest podobny do używanych w telefonach komórkowych, z tą różnicą, że nie jest w prosty sposób wymienny.

 

MacTronic Shout BPM-200LMacTronic Shout BPM-200LMacTronic Shout BPM-200LMacTronic Shout BPM-200L

Obsługa latarki Mactronic Shout

MacTronic Shout BPM-200LLampka posiada tylko jeden włącznik znajdujący się w górnej części korpusu, którym przełącza się pomiędzy trybami oraz uruchamia ją. Obok znajdują się dwie diody informujące o stanie akumulatora (ikonka błyskawicy) i o trybie w który aktualnie jest używany (ikonka żarówki).

Naciskając kolejno włącznik przechodzimy pomiędzy trybami:

  • tryb maksymalny (200 lm) - niebieska dioda
  • tryb wysoki (105 lm) - zielona dioda
  • tryb standard (50 lm) - pomarańczowa dioda

Tryby są zapętlone- czyli po trybie standardowym następuje przełączenie do trybu wysokiego. Wyłączenie lampki następuje przez przytrzymanie przycisku na 1,5 sekundy.

Aby przejść do trybów migających należy włączyć lampkę przytrzymując przycisk zasilania przez ok 3 sekundy. (można to zrobić gdy lampka jest wyłączona i włączona). Shout uruchomi się w trybie migającym gdzie mamy do wyboru:

  • tryb migający - niebieska dioda
  • tryb strobo - zielona dioda
  • tryb SOS - pomarańczowa dioda

Podobnie jak w trybach ciągłych - są one zapętlone- czyli po trybie SOS następuje przełączenie do trybu migającego. Wyłączenie lampki następuje przez przytrzymanie przycisku na 1,5 sekundy.

Ponowne uruchomienie lampki (po trybach błyskających) uruchamia Shout'a w trybie zwykłym (ciągłym). Wg nas jest to bardzo dobre rozwiązanie - zakładając, że lampka o takiej mocy głównie służy do oświetlania drogi, a nie spełnia funkcję sygnalizacyjną.

Wskaźnik poziomu baterii i ładowania

Obok wskaźnika trybu pracy znajduje się dioda wskazująca naładowanie akumulatora w postaci błyskawicy:

  • 100%-60% - niebieski kolor
  • 60%-20% - zielony kolor
  • 20%-0% - migający

Podczas ładowania z gniazda USB ta sama dioda informuje o stanie ładowania:

  • ładowanie - migający niebieski
  • akumulator naładowany - stały niebieski

MacTronic Shout BPM-200LZasilanie

Ładowanie lampki następuje po podłączeniu jej przez dołączony kabel miniUSB (nie mikroUSB stosowany obecnie w smartfonach) do portu w komputerze. Aby móc ją ładować z gniazdka elektrycznego (220 V) musimy we własnym zakresie kupić ładowarkę/przejściówkę: USB-220V (koszt ok 7-10 zł).

Mocowanie

Do lampki producent dostarcza obejmę do mocowania na kierownicę oraz na kask. Mocowanie na kierownicę składa się z bardzo prostego gumowego paska połączonego z podstawką z tworzywa sztucznego. Tak jak nie jestem zwolennikiem takich pasków, to tutaj muszę przyznać, że producent przyłożył się do projektu tego elementu i jest on dobrze wykonany. Rozwiązanie jest banalnie proste, a do montażu lampki nie potrzeba żadnych narzędzi.

MacTronic Shout BPM-200LMacTronic Shout BPM-200L

Po założeniu na kierownicę lampkę możemy regulować w płaszczyźnie góra-dół (idzie to opornie za sprawą gumy) i lewo-prawo (łatwo).

MacTronic Shout BPM-200LJedynym małym minusem mocowania jest fakt, że gdy zostawiamy rower przypięty warto obejmę zabrać ze sobą (tak jak lampkę), gdyż ktoś bez większego trudu może ją ukraść.

MacTronic Shout BPM-200LW zestawie otrzymujemy także podstawkę do montowania Shout'a na kask. Składa się ona z małej platformy, do której za pomocą śruby  jest przymocowana stopka na lampkę oraz paska (dwustronny rzep) do montażu na kask. Mamy możliwość pochylania lampki w górę i w dół. Shout zamontowany na kasku trzyma się stabilnie i pewnie.

Świecimy

Mactronic Shout to jedna z najmniejszych na rynku lampek oferująca tak dużą moc światła. Jest to możliwe za sprawą użytego akumulatora litowo-polimerowego, który ma bardzo dobry stosunek pojemności do gabarytów. Podczas testowania faktycznie lampka daje bardzo mocne światło. Strumień świetlny jest dosyć wąski, także lampka przeznaczona jest bardziej do dalekiego zasięgu - tak na ok 5-20 metrów przed rowerem. Testowaliśmy ją podczas jazdy w nocy w parku i przy prędkości dochodzącej do 30-40 km/h mieliśmy wystarczająco oświetlona drogę. Jedyna mała wadą lampki jest bardzo wąski kąt świecenia, co powoduje, że tuż przed rowerem - szczególnie po bokach teren jest słabo oświetlony.

Jeśli chodzi o rozkład światła nie jest on niezbyt równomierny - kierując snop na ścianę wyraźnie widać trzy kręgi o różnej jasności. W praktyce jednak nie ma to żadnego znaczenia.

MacTronic Shout BPM-200LMacTronic Shout BPM-200L

 

Poniższe zdjęcie porównawcze prezentuje:
z lewej lampkę Mactronic Bike Pro NOISE BPM 500 (500 lm), z prawej Mactronic Shout (200 lm).

(normal) MacTronic Shout BPM-200L-2012_mactronic_bike_pro_noise_500_306_2_5s.jpgMacTronic Shout BPM-200L

Poniżej porównanie trzech trybów świecenia: 200, 105 i 50 lumenów:

MacTronic Shout BPM-200LMacTronic Shout BPM-200LMacTronic Shout BPM-200L

 

Zobacz porównanie z Mactronic Tripper »

Podsumowanie

MacTronic Shout BPM-200LLampka Mactronic Shout bardzo nam przypadła do gustu. Niewielkie rozmiary, niska waga, proste i dobre mocowanie, duża moc świecenia i w miarę przystępna cena wynosząca ok 130-140 zł mogą skłonić do zakupu. Lampka przyda się przede wszystkim osobom trenującym i ścigającym się po zmroku. Jej zakup ma natomiast mniejszy sens dla osoby jeżdżącej w spacerowym tempie na rowerze miejskim

Lampka ta jest dobrym konkurentem innego produktu tej firmy - Bike Pro Noise BPM-300L (z wymiennym akumulatorem) w cenie ok 190 zł. 

Identyczną do Shout'a lampkę możemy także kupić pod nazwą Meteor CREE XT-E.

Zalety

  • moc
  • niewielki rozmiar i waga
  • prosty montaż

Wady

  • niewymienny akumulator (nie ma możliwości zabrania zapasowego)
  • wąski kąt strumienia światła
  • nierównomierny snop światła

Deklarowany czas pracy

TrybMaxWysokiStandardMigającyStrobo
Jasność 200 lm 105 lm 50 lm    
Deklarowany czas pracy 1 h 50 min 3,5 h 8h 7h 7h

 Specyfikacja

  
nazwa Shout
oznaczenie BPM-200L
producent MacTronic
dioda Cree XT-E R5 LED
światło 200-50 lm
waga 65,7g
wymiary 4,6 x 7,1 x 2,8 cm
zasilanie poprzez złącze USB
 akumulator wbudowany, niewymienny
Li-Poly 3,7V 1200mAh
cena 130-140 zł

 

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się

Z dniem 2020-01-06 forum zostalo wylaczone

Brak komentarzy!