8 czerwca 2011 roku we Wrocławiu otwarto Wrocławski Rower Miejski. Jest to sieć bezobsługowych wypożyczalni rowerów działających w systemie tzw Roweru Miejskiego. Początkowo mieszkańcy Wrocławia mieli do dyspozycji 140 rowerów w 17 stacjach. Obecnie jest 76 stacji i 760 rowerów.
Pierwsze 20 minut jazdy jest bezpłatne, za kolejne musimy już zapłacić. System jest zintegrowany z Urban Card oraz kartami płatniczymi. Terminale obsługiwane są w trzech językach – polskim, niemieckim i angielskim. Każdy rower posiada własne zapięcie, którym możemy dowolnie przypinać rower podczas użytkowania jednośladu.
Operatorem WRM jest firma Nextbike - obecna umowa jest podpisana do końca 2018 roku.
Aby skorzystać z WRM najpierw należy się zarejestrować na stronie internetowej operatora wroclawskirower.pl i przelać 10 zł jako opłatę inicjacyjną. Jako login (nazwa użytkownika) podawany jest nasz numer telefonu komórkowego (z tego wynika, że musimy posiadać taki telefon aby skorzystać z wypożyczalni).
Po podejściu do stacji wypożyczalni (terminala) wybieramy opcje "Wypożycz" i wpisujemy nasz numer telefonu oraz kod PIN otrzymany podczas rejestracji. Jeżeli w stacji jest wolny rower, zostanie wyświetlony jego numer oraz kod do zamka szyfrowego linki zabezpieczającej. Musimy zapamiętać ten kod (najlepiej zapisać sobie go do telefonu komórkowego). Podchodzimy do roweru, odbezpieczamy linkę za pomocą podanego kodu do zamka szyfrowego i możemy ruszać. W zależności od czasu jazdy z naszego konta zostanie pobrana opłata wg. cennika:
Jeżeli będziemy korzystać z rowerów w na krótki okres czasu - do 20 minut, praktycznie bez przerwy będziemy jeździli za darmo. Opłata zostanie naliczona dopiero wtedy, gdy przekroczymy 20 minut ciągłej jazdy (bez zwracania roweru do stacji).
Aby oddać rower musimy podejść do terminalu, zalogować się wprowadzając swój nr telefonu i PIN a następnie zatwierdzić zwrot przyciskiem TAK. Po pojawieniu się komunikatu "zwrot przyjęty, zapnij rower" należy wprowadzić rower do uchwytu stojaka i przypiąć go linką z szyfrem.
W przypadku kiedy na stacji nie ma wolnego miejsca rower należy przypiąć gdzieś obok, do stałego elementu (znak drogowy, krata). Maksymalny czas wypożyczenia jednośladu to 12 godzin (co będzie nas kosztowało 46 zł). Po tym czasie operator będzie próbował się z nami skontaktować w celu wyjaśnienia sprawy (za co są dodatkowe opłaty).
Jeśli terminal nie działa rower można wypożyczyć lub zwrócić za pomocą infolinii (22) 38 21 312.
Obecnie Wrocławski Rower Miejski posiada 70 stacji oraz 700 rowerów. Pierwsze 56 stacji powstanie pod koniec kwietnia 2015 roku:
Google mapa z zaznaczonymi stacjami (2014 r) >>
Na smartfony wyposażone w system operacyjny Android została stworzona aplikacja, dzięki której możemy sprawdzić liczbę rowerów i stanowisk na wszystkich stacjach rowerów miejskich we Wrocławiu.
Aplikację stworzyło czworo studentów UWr. Autorzy nie są w żaden sposób powiązani z firmą zarządzająca Rowerem Miejskim.
Aplikacja jest dostępna na stronie Play.google.com »
W 2007 roku prezydent miasta Wrocławia - Rafał Dutkiewicz obiecał, że jednym z zadań nowo powołanego oficera rowerowego będzie stworzenie systemu wypożyczalni rowerów na wzór istniejących już w wielu miastach z najbardziej znanym Velibem w Paryżu na czele. Wrocław miał zostać liderem w wprowadzeniu tego rozwiązania komunikacyjnego w Polsce, jednak w 2008 roku podobne rozwiązanie - roweru miejskiego - pod nazwą BikeOne uruchomił Kraków.
19 grudnia ukazuje się ogłoszenie przetargowe na uruchomienie oraz zarządzanie i utrzymanie Wrocławskiego Roweru Miejskiego. Rozpisany przetarg opiewa na sumę powyżej 200.000 euro i zakłada wybudowanie i wyposażenie 17 stacji rowerowych obsługujących 1340 rowerów.
Urząd miejski Wrocławia tak precyzuje projekt:
Przedmiotem projektu "Wrocławski Rower Miejski", realizowanego przez Wydział Inżynierii Miejskiej UM Wrocławia, jest sieć wypożyczalni rowerów miejskich we Wrocławiu.
Jest to jeden z pierwszych tego typu projektów w Polsce, zainspirowany projektami wypożyczalni publicznych rowerów miejskich w Europie zachodniej (Francja, Holandia, Anglia...).
W wielu miastach pomysł okazał się dużym sukcesem zarówno w kontekście transportu (zmniejszenie zatłoczenia pasa drogowego) jak i poprawy ekologicznego i nowoczesnego wizerunku miasta. Doskonałym przykładem jest francuskie miasto Lyon, w którym podczas pierwszych dziesięciu miesięcy działania serwisu z rowerami publicznymi przejechano dziesięciokrotnie większą odległość niż ta pomiędzy Ziemią a Księżycem!
Projekt polega na strategicznym rozmieszczeniu stacji rowerowych tak aby większość podróży mogła się odbyć w sposób wygodniejszy (tańszy i szybszy) niż samochodem. Projekt będzie również bazował na wzajemnej integracji komunikacji publicznej z ruchem rowerowym.
Pojedyncza stacja rowerowa to specjalistyczne miejsce parkingowe wraz z panelem obsługującym. Każda stacja pomieści od kilku do kilkunastu rowerów, które w dowolnym momencie mogą zostać wypożyczone.
Wypożyczony rower możemy zostawić na jakiejkolwiek innej stacji rowerowej w mieście (dlatego sukces projektu uzależniony jest w głównej mierze od ilości stacji i ich dobrego usytuowania).
W każdym panelu sterowniczym można będzie również sprawdzić dostępność wolnych rowerów/ miejsc parkingowych na innych stacjach oraz zarezerwować rower lub parking na krótki czas.
Aby zachęcić do korzystania z wypożyczalni pierwsze 30 minut jazdy rowerem będzie darmowe. Dzięki temu użytkownicy będą mogli przemieszczać się po całym mieście niemal za darmo - wystarcz zmienić rower na najbliższej stacji jeżeli 30 minutowy, bezpłatny czas dobiega końca.
Ścisłe połączenie systemu wypożyczalni rowerów z komunikacją publiczną stworzy najszybszy środek transportu w mieście.
Rowery będą wysokiej klasy z koszykiem, osobistym zapięciem, przerzutkami i hamulcami zintegrowanymi w piaście, trudno przebijalnymi oponami, oświetleniem, osłoną łańcucha, błotnikami i dzwonkiem.
25 czerwca Wydział Zamówień Publicznych Urzędu Miejskiego Wrocławia unieważnia przetarg ponieważ "cena najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotę, którą Zamawiający może przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia". Pod koniec roku władze miasta rozpisują kolejny przetarg.
W rozstrzygniętym w styczniu 2011 roku przetargu na WRM złożono dwie oferty:
Przetarg wygrywa NextBike.
W ramach ceny nowy operator dostarczy 140 rowerów, zainstaluje 17 inteligentnych stacji rowerowych, z których będzie się odbywało wypożyczanie jednośladów. Każda stacja będzie miała specjalne stojaki rowerowe - na około 10 rowerów. Stojak posiada w dolnej części wycięcie, w które wchodzi specjalny uchwyt zamocowany do roweru. Zaparkowanie roweru jest bardzo proste i szybkie. Każda stacja będzie miała stałe połączenie z centrum zarządzania - dzięki temu operator w każdym momencie będzie wiedział ile rowerów jest zaparkowanych w każdej z 17 stacji. W nocy wyruszy specjalna ciężarówka, która rozwiezie rowery, aby rano na każdej stacji było mniej więcej tyle samo jednośladów. Jak powiedział Rafał Malinowski - dyrektor zarządzający firmy Nextbike Polska, aby system roweru miejskiego prawidłowo działał docelowo powinno być 150 takich stacji. Co ciekawe nowy operator będzie chciał zaprosić do współpracy prywatne firmy - aby same, za własne pieniądze kupowały stacje, które zostaną ustawione w pobliżu ich siedzib. W ten sposób na przykład Aquapark mógłby posiadać taką stację na parkingu obok basenów.
Pierwsze 20 minut jazdy rowerem ma być bezpłatne. Jeśli zmieścimy się w godzinie - zapłacimy 2 zł, a za każdą kolejną godzinę zapłacimy już 4 zł. Taki system ma wymusić dużą rotację rowerów. Zapłacić będzie można kartą miejską lub kredytową. Przed pobraniem roweru zostanie zablokowana kaucja na karcie - w jakiej wysokości - tego jeszcze nie wiemy - powiedział Rafał Malinowski.
Firma NextBike ma 100 dni od podpisania umowy na uruchomienie systemu - więc teoretycznie w maju będziemy mogli skorzystać z wypożyczalni. W praktyce może się okazać że w maju będą trwały jeszcze testy, a pełne uruchomienie nastąpi w czerwcu - mówi Daniel Chojnacki - wrocławski oficer rowerowy.
Firma NextBike to doświadczony gracz - ma już wiele wdrożeń podobnych projektów w miastach europejskich. Wrocław jest pierwszym (i nie ostatnim - jak liczy firma) miastem w Polsce. Wybór tak doświadczonej firmy dobrze wróży projektowi. Mało tego - jak dowiedział się portal wRower.pl w budowie wrocławskiego systemu zostaną wykorzystane doświadczenia z pierwszego polskiego systemu Roweru Miejskiego - w Krakowie: BikeOne.
8 czerwca 2011 roku firma Nextbike uruchomiła Wrocławski Rower Miejski.
Lokalizacja pierwszych 17 stacji WRM:
Zgodnie z umowa przez trzy lata operatorem WRM była firma Nextbike. Do pierwszych 140 rowerów dołączyło kolejnych 60. Także sieć stacji rozrosła się - z 17 do 35. Nowe stacje były fundowane przez sponsorów - galerie handlowe, deweloperów, właścicieli biurowców. Ich formalnym właścicielem była firma Nexbike.
W 2013 roku we Wrocławiu odnotowano prawie 192 tys. wypożyczeń rowerów, a zarejestrowanych użytkowników wypożyczalni było 50 tys.
Pod koniec 2013 roku było 200 rowerów, 35 stacji - 17 miejskich i 18 sponsorskich:
Umowa z miastem wygasła 30 listopada 2013. Na rozpisany jesienią 2013 roku przetarg na sprzedaż systemu roweru miejskiego jedyną ofertę przesłał Nexbike. Miasto odrzuciło ja uznając, że jest ona zbyt niska (40 tys zł, wobec oczekiwanych przez miasto 200 tys zł).
Wiosną 2014 UM rozpisał drugi przetarg - tym razem na obsługę i zarządzanie systemem (140 rowerów i 17 stacji) przez jeden rok, na który znowu wpłynęła jedna oferta od firmy Nextbike na kwotę 610 tys. Ponieważ magistrat miał do dyspozycji tylko 500 tys zł, rozpisuje trzeci przetarg, na który znowu wpływa jedna oferta od firmy Nextbike. Tym razem firma obniżyła swoją stawkę i doszło do porozumienia. Tym samym obsługa systemy w roku 2014 kosztowała 500 tys zł.
W stosunku do 2013 roku zlikwidowano 3 stacje sponsorskie:
Tym samym w 2014 roku operatorem Wrocławskiego Roweru Miejskiego jest firma Nextbike. System został uruchomiony 1 kwietnia.
Obecnie (wiosna 2014) są 32 stacje - 17 miejskich i 15 sponsorskich.
Zlikwidowane zostały stacje:
Miasto w grudniu ogłasza przetarg na sprzedaż 140 rowerów ze stojakami z ceną wywoławczą 65.900 zł. Wpłynęły dwie oferty:
Wygrała firma Sharing Union, która zamierza rowery odremontować i sprzedać do prywatnych firm nad morze.
W październiku 2014 roku władze Wrocławia rozpisały przetarg na obsługę systemu wypożyczali miejskich rowerów. Powiększy się on z 200 do 700 jednośladów, a zamiast 32 stacji wypożyczeń będzie 70. Nowy operator będzie zarządzać systemem do końca 2018 roku.
– Umowa będzie obowiązywać przez cztery sezony. Gmina zamawia usługę, nie będziemy kupować rowerów ani stacji. To pozostanie po stronie podmiotu wybranego podczas przetargu – mówi Daniel Chojnacki, oficer rowerowy Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Na konkurs wpłynęły trzy oferty:
Miasto odrzuciło ostatnia ofertę, argumentując ją rażąco niską ceną, oraz niespełnieniem wymogów formalnych. Do realizacji zadania została wybrana firma BikeU. Od wyników przetargu odwołał się Nextbike. Przedstawiciele tej firmy twierdzili, że firma BikeU w ofercie prezentuje system Smoove, a wdraża o wiele tańszy i gorszy system czeskiej firmy Homeport. 22 stycznia 2015 roku Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła argumentację Nextbike i nakazała wykluczenie firmy BikeU z postępowania. Tym samym zwycięzcą przetargu został ogłoszony ponownie Nextbike.
28 kwietnia, z opóźnieniem, ruszył kolejny sezon działalności WRM - 720 rowerów w 72 stacjach. Nowością jest zastosowanie elektrozamków w stacjach wypożyczeń.Dzięki temu nie trzeba używać zapięć linkowych na szyfr podczas wypożyczania roweru.
Na wiosnę 2016 roku system został rozbudowany o 2 stacje przy ul. Strachocińskiej obok Fresh Market i na rogu ul. Żmigrodzkiej i Kasprowicza.
Od marca do końca listopada 2016 roku wrocławianie wypożyczali rowery ponad milion razy (wzrost wypożyczeń o 120 procent w stosunku do 2015 r). Przybyło prawie 26 tys. nowych użytkowników systemu.