Do testów otrzymaliśmy tylną lampkę Mactronic Walle II, która wywołała sporo kontrowersji za sprawą nazwy sugerującej, że jest ona następcą słynnego Walle.
Lampka składa się z dwóch części - korpusu (w kolorze czarnym), który zawiera baterie, diody i całą elektronikę oraz czerwonej części przeźroczystej przez którą przechodzi wiązka światła.
Aby włożyć baterie musimy płaskim przedmiotem (np. monetą, lub szerokim śrubokrętem) rozłączyć obie części w specjalnie przeznaczonym do tego celu zagłębieniu.
Dzięki gumowej uszczelce pomiędzy korpusem a soczewką lampka jest bryzgoszczelna co powinno zabezpieczać ja przed deszczem.
Do lampki producent dostarcza obejmę do mocowania na sztycę podsiodłową. Składa się ono z paska, śruby baryłkowatej i podstawki do której jest wsuwana lampka. W praktyce tą część montujemy na stałe do roweru, a lampkę wpinamy do podstawki tylko wtedy gdy jest nam potrzebna. Dzięki temu nie zostawiamy jej na rowerze, gdy jest on np. przypięty w miejscu publicznym. System działa podobnie jak w wielu innych konkurencyjnych produktach.
Obejma umożliwia zamontowanie lampki tylko i wyłącznie w pozycji pionowej. Możemy regulować kąt nachylenia lampki.
Dodatkowo sama lampka posiada klips, dzięki któremu możemy Walle'go przymocować np. do paska do spodni, lub do plecaka.
Lampkę włączamy i wyłączamy przyciskiem znajdującym się na środku obudowy. Niestety jest on zdecydowanie najsłabszym elementem Walle. Działa zbyt czule - dosłownie wystarczy dotknąć przycisku i lampka jest włączona. Praktycznie wyklucza to możliwość noszenia jej w kieszeni, czy w plecaku - prawie na pewno zostanie przypadkowo uruchomiona.
Kiedy dotarła do nas informacja, że firma Mactronic wprowadza do sprzedaży nową tylną lampkę pod nazwą Walle II, bardzo nas ciekawiło jak wypadnie porównanie ze starszym bratem czyli Walle, który od tej pory dla pewności jest czasami określany jako Walle I.
Już na pierwszy rzut oka widać różnice - Walle II jest mniejsza, lżejsza, smuklejsza i ma nowocześniejszy wygląd. Budowa jest podobna - korpus z dwiema soczewkami, przedzielonymi włącznikiem.
Różnice ujawniają się po zapaleniu obu lampek. Stary Walle świeci wyraźnie mocniej od nowego. Nic dziwnego - zastosowano w nim dwie diody 0,5 W, podczas gdy w Walle II są dwie diody 0,2 W. Dodatkową różnicą jest fakt, że Walle I ma bardzo silnie skupione światło, podczas gdy w Walle II wiązka jest bardzo szeroka (co jest plusem).
Przy tym porównaniu pamiętajmy, że Walle I to praktycznie najmocniejsza tylna lampka, jak jest obecnie dostępna w Polsce. Wally II świeci naprawdę jasno - zresztą jak zapewnia producent - jest widoczna z odległości 1 kilometra - identycznie jak Walle I.
Drugą istotną różnicą jest brak trybu migającego w Walle II. Przypomnijmy - Walle I posiada dwa tryby migające oraz jeden ciągły. Nowa wersja lampki została pozbawiona trybów przerywanych ze względu na przepisy w Niemczech (patrz niżej).
Spora różnica jest także w czasie świecenia w trybie ciągłym - Wally II będzie działać 4 godziny, a Walle I aż 30.
Jeśli chodzi o kompatybilność mocowań:
Tak duże różnice między "starym" Walle I a "nowym" Walle II na tyle nas zaintrygowały, ze skontaktowaliśmy się z producentem tych lampek - firmą Mactronic. Przedstawiciel firmy ujawnił nam istotną informację: Walle II nie jest bezpośrednim następcą Walle I i obie lampki będę sprzedawane równolegle. Nowa wersja lampki jest przeznaczona przede wszystkim na wymagający rynek niemiecki.
Naszym zdaniem sporym błędem marketingowym producenta jest nadanie nazwy Wally II produktowi, który tak naprawdę nie jest nową - ulepszoną - wersją mo
Podsumowując ten wątek przedstawiamy różnice i podobieństwa obu modeli Walle:
Funkcja / model | Walle I | Walle II |
---|---|---|
Tryb ciągły | + | + |
Tryb migający | + | - |
Ilość trybów migających | 2 | 0 |
Czas pracy w trybie ciągłym | 30 h | 4 h |
Źródło światła | 2* 0,5 W | 2*0,2 W |
Widoczność | do 1 km | do 1 km |
Pozycja lampki na rowerze | pozioma | pionowa |
Zasilanie | 2*AAA | 2*AAA |
Waga | 33 g | 59 g |
Cena | 51 zł | 54 zł |
Lampka jest zasilana dwoma akumulatorami, bądź bateriami typu AAA.
Jak już wcześniej wspomnieliśmy - lampka Walle II posiada tylko jeden tryb ciągły. W Polsce rowerzyści przyzwyczaili się używać tylnych lampek w trybie migającym - co zapewnia większe bezpieczeństwo. Z założenia lampka Walle II jest zgodna z normami prawnymi w Niemczech (K786), Dani oraz Francji (TP RPBi 11085) i dlatego trybu przerywanego mieć nie może. Plus jest taki, że jeśli się wybieramy do tych krajów, możemy byś pewni że posiadając tą lampkę nie narażamy się na żadne nieprzyjemności w przypadku kontroli policyjnej.
Mactonic Walle II świeci stosunkowo mocno - wg zapewnień producenta jest widoczna z odległości 1 kilometra. Wiązka nie jest mocno skupiona, dzięki czemu będzie ją widać nie tylko bezpośrednio z tyłu, ale też bardziej z boku (patrz porównanie Walle II i Walle).
Nowa lampka Walle II firmy Mactronic odbiega od konkurencyjnych modeli za sprawą nieposiadania trybu migającego. Na plus z kolei zaliczamy szeroki kąt świecenia oraz nowoczesny wygląd lampki. Niestety najpoważniejszą wadą dla nas jest zbyt czuły włącznik, który wręcz dyskwalifikuje ją do praktycznego używania.
nazwa | Wally II |
oznaczenie | BPM-8SL |
producent | Mactronic |
dioda | 2* 0,2W LED |
światło | ciągłe |
pamięć ostatnio używanego trybu | nie dotyczy |
klips do mocowania na pasku | tak |
regulowany kąt nachylenia | tak |
wymuszony kąt nachylenia | nie |
możliwość montażu w pionie i poziomie | nie |
waga | 33,5 |
wymiary | 73x32,5x36 mm |
zasilanie | 2* AAA |
akumulator | - |
czas pełnego ładowania | - |
żywotność baterii | 70 h |
cena | 54 zł |