Zanim zaczniemy omawiać testowany rower wyjaśnijmy do czego on jest przeznaczony. Countour Cr.1.2 to typowy przedstawiciel rowerów typu cross - czyli przeznaczonych do rekreacyjnej jazdy po asfalcie, szutrze oraz ścieżkach leśnych. To dosyć uniwersalny rodzaj roweru - sprawdzi się zarówno w mieście, jak i na wycieczkach poza miastem. Cross jest kompromisem pomiędzy rowerem górskim a szosowym - jest mocniejszy od roweru szosowego i szybszy od górskiego. Podobnie jak rower MTB z definicji nie posiada dodatkowych akcesoriów typu błotniki, oświetlenie, bagażnik czy nóżki. W odróżnieniu jednak od wielu rowerów górskich w crossowych bez większych problemów można zamontować te elementy - jeśli dojdziemy do wniosku, że są nam potrzebne.
Jeśli szukasz roweru którym po pracy wyskoczysz na na wycieczkę do pobliskiego lasu, lub po wałach nad rzeką, a jeśli trzeba szybko przemieścisz się po mieście, cross jest odpowiedni dla Ciebie. Wybierz ten typ także jeśli posiadasz już wygodny rower miejski, a chciałbyś mieć coś bardziej terenowego i szybszego.
Cross'a możemy bez większych problemów zamienić w rower turystyczny - trekkingowy. I to tym crossy górują nad rowerami typu MTB w których często nie ma nawet odpowiednich mocowań pod bagażniki. Wystarczy tylko kupić całe wyposażenie (błotniki, bagażnik i ew. oświetlenie) i zamontować zmieniając przeznaczenie roweru. Ktoś może powiedzieć - przecież lepiej od razu kupić trekkinga, bo co się bawić w modyfikacje? Crossowe rowery mają jednak przewagę nad trekkingowymi w postaci niższej wagi. A to się w codziennym użytkowaniu czuje...
Jeśli natomiast rowerem głównie chcesz jeździć po górach, Twoim naturalnym środowiskiem są singletracki, wybierz klasyczny rower górski. Jeśli rower kupujesz po to aby ruszyć nim w wielodniowa wyprawę lub na wycieczkę rowerową poszukaj raczej modelu trekkingowego - już z zamontowanymi błotnikami, bagażnikiem i oświetleniem oraz nóżką. Zastanów się czy czasem rowerem nie będziesz głównie jeździł po mieście - z domu do pracy, lub na uczelnię czy do szkoły. W takim wypadku potrzebny Ci jest klasyczny rower miejski.
Szkieletem roweru Medano Countour Cr.1.2 28" jest rama wykonana z aluminium 6061. W odróżnieniu od innych typowych aluminiowych ram rury nie posiadają dużych średnic. Sam ich kształt jest owalny, bez żadnych hydroformowanych wgnieceń. To wszystko sprawia, że rama wygląda jakby była wykonana ze... stali jak w klasycznych rowerach starej daty. I to jest zaleta - w czasach, kiedy to aluminium jest najtańszym materiałem używanym do budowy ram rowerowych, a dobrej jakości stal wykorzystywana jest w niszowych rowerach wysokiej klasy. Dzięki takiej konstrukcji rower już optycznie wygląda na lekki. Charakterystycznym elementem są gięte górne rury tylnego trójkąta.
Patrząc na specyfikację już na początku nie spodobało nam się zestawienie elementów napędu. Firma Zasada-Rowery nie uciekła od marketingowego chwytu wybierając tylną przerzutkę dobrej klasy Shimano Deore, podczas gdy przednia i manetki są dwie klasy niżej - Shimano Acera. Nie lubimy takich zestawień. Znacznie lepiej skomponować cały napęd opierając sie na jednej klasie osprzętu - np Shimano Alivio. Domyślamy się , że taki wybór był podyktowany czynnikami ekonomicznymi oraz marketingowymi.
Countour Cr.1.2 posiada klasyczny napęd z trzema przełożeniami z przodu i dziewięcioma z tyłu. W sumie teoretycznie mamy do dyspozycji 27 przełożeń.
Zaskoczeni byliśmy lekkością z jaką działają manetki. To nie tyle zasługa producenta roweru ile samego Shimano. Nowa wersja Acery w połączeniu z tylną przerzutka Deore działa świetnie. Przełożenia bez problemu zmieniamy przykładając niewielką siłę do manetek. Sama zmiana położenia łańcucha na poszczególnych koronkach nie jest zbyt finezyjna, ale nie możemy przecież wymagać precyzyjności zarezerwowanej dla najwyższych grup SLX czy też XT z zupełnie innych półek cenowych.
Zaletą użytej przerzutki tylnej Deore jest jej płytki profil - to sprawka technologi Shimano Shadow. Dzięki temu nie odstaje ona bardzo od ramy i jest mniej narażona na uszkodzenie.
Szczerze mówiąc hamulce nas nie zachwyciły. Teoretycznie są niezłej klasy - Alivio. mało tego - na tle konkurencji Medano wypada zdecydowanie najlepiej oferując katalogowo wyższy model, podczas, gdy u konkurencji znajdziemy co najwyżej M355 (Altus). Jednak w praktyce skuteczność przedniego hamulca była słaba. Być może jest to kwestia dotarcia klocków do tarczy - sprawdzimy.
Medano Countour Cr.1.2 jest wyposażony w widelec amortyzowany Suntour NVX-DS-HLO przeznaczony do rowerów miejskich i trekkingowych.
W lewej goleni znajduje się stalowa sprężyna odpowiadająca za amortyzację. Za tłumienie odpowiada elastomer umieszczony wewnątrz sprężyny. Na koronie znajdziemy czarne pokrętło regulacyjne do naprężenia wstępnego. W prawej części korony jest niebieskie pokrętło hydraulicznej blokady skoku. Skok amortyzatora wynosi 75 mm i jest wystarczający w tego tupu rowerze. Na tle konkurencji Medano tutaj wypada lepiej oferując większy zakres skoku,.
Siodełko San Marco jest wygodne - dosyć miękkie, ale o sportowym kształcie.
Kierownica jest typu prostego co nadaje rowerowi nieco sportowego charakteru.
Wspornik kierownicy posiada regulowany kąt nachylenia co umożliwia w pewnym zakresie podwyższanie i obniżanie samej kierownicy. Pamiętajmy jednak, że razem z tą regulacją zmienia się też odległość kierownicy od siodełka.
Sam wspornik - typu a-head możemy też nieco podwyższyć i obniżyć zmieniając kolejność trzech podkładek.
Tak jak wcześniej napisaliśmy - rowery typu cross nie posiadają tego rodzaju elementów. Otwory montażowe w ramie jednak umożliwiają dodanie tych akcesoriów.
Dużym plusem są markowe opony Schwalbe Tyrago o niezbyt agresywnym bieżniku.
Pierwsze wrażenie jakie przyszło nam go głowy - to szybkość. Rower łatwo rozpędzić i utrzymać prędkość bez większego wysiłku. To oczywiście głównie zasługa dużych kół oraz wąskich opon. Jak już wspomnieliśmy - przełożenie zmienia się bezproblemowo, także szybkie przyspieszenie z jednoczesną zmianą biegów jest łatwe. Należy tylko pamiętać aby przełożeń nie zmieniać podczas naciskania na pedały - inaczej jego zmiana odbędzie się nieco opornie i przy akompaniamencie zgrzytu. Szkoda tyle, że równie dobrze jak przyspiesza Countor nie hamuje.
Rower prowadzi się pewnie i jest całkiem zwrotny chętnie wchodząc w zakręty.
Model | Amortyzator | Przerzutka przód | Przerzutka tył | Manetki | Mechanizm korbowy | Hamulce | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Medano Countour Cr.1.2 |
2750 zł |
Suntour NVX 75 mm |
Acera | Deore | Acera | Acera | M445 Alivio |
Kross Evado 5.0 | 2700 zł | Suntour NEX | Alivio | Deore | Alivio | Acera | M396 |
Kellys Phanatic 30 | 2900 zł | Suntour NVX | Acera | Alivio | Acera | SUNTOUR XCR6 | M355 Altus |
Giant Roam 1 Disc | 2900 zł | Suntour NEX | Deore | Deore | Deore | M355 Altus |
|
Scott Sub Cross 40 | 2800 zł | Suntour NEX | Altus | Alivio | Altus | Acera | M355 Altus |
Specialized Crosstrail Sport Disc |
3000 zł | Suntour NEX | Altus | Alivio | Altus | Specialized Stout | Tektro Auriga |
Początkowo wydawało nam się, że Medano Countour Cr.1.2 jest nieco drogi. Po przeanalizowaniu konkurencji okazało się, że to właśnie ten model posiada najlepszą specyfikację w najniższej cenie. Nad konkurencja góruje lepszym amortyzatorem, tylną przerzutka i (teoretycznie) lepszymi hamulcami. Jeśli dodamy do tego bardzo pozytywne wrażenia z jazdy, ładny i charakterystyczny wygląd z żółtymi wstawkami nie pozostaje nam nic innego jak bardzo pozytywnie ocenić wieluński model.
Do testów rower dostarczyła firma .Zasada-Rowery.
Nazwa | COUNTOUR Cr.1.2 28" |
---|---|
rama | Alloy 6061 |
widelec | Suntour NVX-DS-HLO |
przerzutka przód | Shimano Acera |
przerzutka tył | Shimano Deore |
manetki | Shimano Acera |
korby | Shimano Acera |
pedały | Wellgo M-21 |
wkład suportu | Shimano ES-25 octalink |
łańcuch | KMC Z-99 |
wolnobieg / kaseta | Shimano HG-50 |
hamulec przód | Shimano BR/BL-M445 |
hamulec tył | Shimano BR/BL-M445 |
dźwignie hamulca | Shimano BR/BL-M445 |
piasta przód | Shimano Deore |
piasta tył | Shimano Deore |
obręcze | Ryde X-pace |
opony | Schwalbe CX Comp 700x38C |
rozmiar koła | 28" |
kierownica | Kalloy/ Uno HB-FB11 |
wspornik kierownicy | Kalloy/UNO AS-819 |
chwyty | Velo VLG-776D3 |
łożysko kierownicy | VP-A41AC |
siodło | San Marco Era |
wspornik siodła | Kalooy/UNO SP-248D |
oświetlenie przód | X |
oświetlenie tył | X |
bagażnik | X |
błotniki | X |
podpórka | X |
rozmiary ram | 18" 20" 21,5" |
ilość biegów | 27 |
waga | 14,2 kg |
Marcin jakub Korzonek