Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
2017-09 Kielce Bike Expo
Jesteś tutaj > Strona główna > Sprzęt > Testy > Rowery > Test: Rower Medano Countour Cr.1.2 28"

Test: Rower Medano Countour Cr.1.2 28"

Wstęp

Zanim zaczniemy omawiać testowany rower wyjaśnijmy  do czego on jest przeznaczony. Countour Cr.1.2 to typowy przedstawiciel rowerów typu cross - czyli przeznaczonych do rekreacyjnej jazdy po asfalcie, szutrze oraz ścieżkach leśnych. To dosyć uniwersalny rodzaj roweru - sprawdzi się zarówno w mieście, jak i na wycieczkach poza miastem. Cross jest kompromisem pomiędzy rowerem górskim a szosowym - jest mocniejszy od roweru szosowego i szybszy od górskiego. Podobnie jak rower MTB z definicji nie posiada dodatkowych akcesoriów typu błotniki, oświetlenie, bagażnik czy nóżki. W odróżnieniu jednak od wielu rowerów górskich w crossowych bez większych problemów można zamontować te elementy - jeśli dojdziemy do wniosku, że są nam potrzebne.

 Medano Countour Cr.1.2 28"

Dla kogo jest ten rower?

Jeśli szukasz roweru którym po pracy wyskoczysz na na wycieczkę do pobliskiego lasu, lub po wałach nad rzeką, a jeśli trzeba szybko przemieścisz się po mieście, cross jest odpowiedni dla Ciebie. Wybierz ten typ także jeśli posiadasz już wygodny rower miejski, a chciałbyś mieć coś bardziej terenowego i szybszego.

Cross'a możemy bez większych problemów zamienić w rower turystyczny - trekkingowy. I to tym crossy górują nad rowerami typu MTB w których często nie ma nawet odpowiednich mocowań pod bagażniki.  Wystarczy tylko kupić całe wyposażenie (błotniki, bagażnik i ew. oświetlenie) i zamontować zmieniając przeznaczenie roweru. Ktoś może powiedzieć - przecież lepiej od razu kupić trekkinga, bo co się bawić w modyfikacje? Crossowe rowery mają jednak przewagę nad trekkingowymi w postaci niższej wagi. A to się w codziennym użytkowaniu czuje...

Dla kogo nie jest ten rower?

Jeśli natomiast rowerem głównie chcesz jeździć po górach, Twoim naturalnym środowiskiem są singletracki,  wybierz klasyczny  rower górski. Jeśli rower kupujesz po to aby ruszyć nim w wielodniowa wyprawę lub na wycieczkę rowerową  poszukaj raczej modelu trekkingowego - już z zamontowanymi błotnikami, bagażnikiem i oświetleniem oraz nóżką. Zastanów się czy czasem rowerem nie będziesz głównie jeździł po mieście - z domu do pracy, lub na uczelnię czy do szkoły. W takim wypadku potrzebny Ci jest klasyczny rower miejski.

Rama

 Szkieletem roweru Medano Countour Cr.1.2 28" jest rama wykonana z aluminium 6061. W odróżnieniu od innych typowych aluminiowych ram rury nie posiadają dużych średnic. Sam ich kształt jest owalny, bez żadnych hydroformowanych wgnieceń. To wszystko sprawia, że rama wygląda jakby była wykonana ze... stali jak w klasycznych rowerach starej daty. I to jest zaleta  - w czasach, kiedy to aluminium jest najtańszym materiałem używanym do budowy ram rowerowych, a dobrej jakości stal wykorzystywana jest w niszowych rowerach wysokiej klasy. Dzięki takiej konstrukcji rower już optycznie wygląda na lekki. Charakterystycznym elementem są gięte górne rury tylnego trójkąta.

 Medano Countour Cr.1.2 28"

Napęd

Patrząc na specyfikację już na początku nie spodobało nam się zestawienie elementów napędu. Firma Zasada-Rowery nie uciekła od marketingowego chwytu wybierając tylną przerzutkę dobrej klasy Shimano Deore, podczas gdy przednia i manetki są dwie klasy niżej - Shimano Acera. Nie lubimy takich zestawień. Znacznie lepiej skomponować cały napęd opierając sie na jednej klasie osprzętu - np Shimano Alivio. Domyślamy się , że taki wybór był podyktowany czynnikami ekonomicznymi oraz marketingowymi.

 Medano Countour Cr.1.2 28"

Countour Cr.1.2 posiada klasyczny napęd z trzema przełożeniami z przodu i dziewięcioma z tyłu. W sumie teoretycznie mamy do dyspozycji 27 przełożeń.

Medano Countour Cr.1.2 28"

Zaskoczeni byliśmy lekkością z jaką działają manetki. To nie tyle zasługa producenta roweru ile samego Shimano. Nowa wersja Acery w połączeniu z tylną przerzutka Deore działa świetnie. Przełożenia bez problemu zmieniamy przykładając niewielką siłę do manetek. Sama zmiana położenia łańcucha na poszczególnych koronkach nie jest zbyt finezyjna, ale nie możemy przecież wymagać  precyzyjności zarezerwowanej dla najwyższych grup SLX czy też XT z zupełnie innych półek cenowych.

 Medano Countour Cr.1.2 28"

Zaletą użytej przerzutki tylnej Deore jest jej płytki profil - to sprawka technologi Shimano Shadow. Dzięki temu nie odstaje ona bardzo od ramy i jest mniej narażona na uszkodzenie.

 Medano Countour Cr.1.2 28"

Hamulce

Szczerze mówiąc hamulce nas nie zachwyciły. Teoretycznie są niezłej klasy - Alivio. mało tego - na tle konkurencji Medano wypada zdecydowanie najlepiej oferując katalogowo wyższy model,  podczas, gdy u konkurencji znajdziemy co najwyżej M355 (Altus). Jednak w praktyce skuteczność przedniego hamulca była słaba. Być może jest to kwestia dotarcia klocków do tarczy - sprawdzimy.

 Medano Countour Cr.1.2 28"

 Medano Countour Cr.1.2 28"

Amortyzator

Medano Countour Cr.1.2 jest wyposażony w widelec amortyzowany Suntour NVX-DS-HLO przeznaczony do rowerów miejskich i trekkingowych.

 Medano Countour Cr.1.2 28"

W lewej goleni znajduje się stalowa sprężyna odpowiadająca za amortyzację. Za tłumienie odpowiada elastomer umieszczony wewnątrz sprężyny. Na koronie znajdziemy czarne pokrętło regulacyjne do naprężenia wstępnego. W prawej części korony jest niebieskie pokrętło hydraulicznej blokady skoku. Skok amortyzatora wynosi 75 mm i jest wystarczający w tego tupu rowerze. Na tle konkurencji Medano tutaj wypada lepiej oferując większy zakres skoku,.

 Medano Countour Cr.1.2 28"

Siodełko

 Siodełko San Marco jest wygodne - dosyć miękkie, ale o sportowym kształcie. Medano Countour Cr.1.2 28"

Kierownica

Kierownica jest typu prostego co nadaje rowerowi nieco sportowego charakteru.

Medano Countour Cr.1.2 28"

Wspornik kierownicy posiada regulowany kąt nachylenia co umożliwia w pewnym zakresie podwyższanie i obniżanie samej kierownicy. Pamiętajmy jednak, że razem z tą regulacją zmienia się też odległość kierownicy od siodełka.

Sam wspornik - typu a-head możemy też nieco podwyższyć i obniżyć zmieniając kolejność trzech podkładek.

 Medano Countour Cr.1.2 28"

Oświetlenie, bagażnik, nóżka

Tak jak wcześniej napisaliśmy - rowery typu cross nie posiadają tego rodzaju elementów. Otwory montażowe w ramie jednak umożliwiają dodanie tych akcesoriów.

 Medano Countour Cr.1.2 28"

Opony

Dużym plusem są markowe opony Schwalbe Tyrago o niezbyt agresywnym bieżniku.

 Medano Countour Cr.1.2 28"

Jazda

Pierwsze wrażenie jakie przyszło nam go głowy - to szybkość. Rower łatwo rozpędzić i utrzymać prędkość bez większego wysiłku. To oczywiście głównie zasługa dużych kół oraz wąskich opon. Jak już wspomnieliśmy - przełożenie zmienia się bezproblemowo, także szybkie przyspieszenie z jednoczesną zmianą biegów jest łatwe. Należy tylko pamiętać aby przełożeń nie zmieniać podczas naciskania na pedały - inaczej jego zmiana odbędzie się nieco opornie i przy akompaniamencie zgrzytu. Szkoda tyle, że równie dobrze jak przyspiesza Countor nie hamuje.

Rower prowadzi się pewnie i jest całkiem zwrotny chętnie wchodząc w zakręty.

Medano Countour Cr.1.2 na tle konkurencji

Model AmortyzatorPrzerzutka
przód
Przerzutka
tył
ManetkiMechanizm
korbowy
Hamulce

Medano Countour Cr.1.2

2750 zł

Suntour NVX
75 mm
Acera Deore Acera Acera M445
Alivio
Kross Evado 5.0 2700 zł Suntour NEX Alivio Deore Alivio Acera M396
 Kellys Phanatic 30 2900 zł Suntour NVX Acera  Alivio Acera  SUNTOUR XCR6  M355
Altus
 Giant Roam 1 Disc 2900 zł Suntour NEX  Deore Deore Deore   M355
Altus 
 Scott Sub Cross 40 2800 zł  Suntour NEX Altus Alivio Altus Acera M355
Altus
Specialized Crosstrail
Sport Disc
3000 zł Suntour NEX   Altus Alivio  Altus  Specialized Stout Tektro Auriga

 

Podsumowanie

Początkowo wydawało nam się, że Medano Countour Cr.1.2 jest nieco drogi. Po przeanalizowaniu konkurencji okazało się, że to właśnie ten model posiada najlepszą specyfikację w najniższej cenie. Nad konkurencja góruje lepszym amortyzatorem, tylną przerzutka i (teoretycznie) lepszymi hamulcami. Jeśli dodamy do tego bardzo pozytywne wrażenia z jazdy, ładny i charakterystyczny wygląd z żółtymi wstawkami nie pozostaje nam nic innego jak bardzo pozytywnie ocenić wieluński model.

Medano Countour Cr.1.2 28"

Zalety

  • niska waga
  • dobry amortyzator
  • lekko działające przerzutki
  • ładny wygląd

Wady

  •  słabo działający przedni hamulce

Do testów rower dostarczyła firma .Zasada-Rowery.

Specyfikacja

Nazwa COUNTOUR Cr.1.2 28"
rama Alloy 6061
widelec Suntour NVX-DS-HLO
przerzutka przód Shimano Acera
przerzutka tył Shimano Deore
manetki Shimano Acera
korby Shimano Acera
pedały Wellgo M-21
wkład suportu Shimano ES-25 octalink
łańcuch KMC Z-99
wolnobieg / kaseta Shimano HG-50
hamulec przód Shimano BR/BL-M445
hamulec tył Shimano BR/BL-M445
dźwignie hamulca Shimano BR/BL-M445
piasta przód Shimano Deore
piasta tył Shimano Deore
obręcze Ryde X-pace
opony Schwalbe CX Comp 700x38C
rozmiar koła 28"
kierownica Kalloy/ Uno HB-FB11
wspornik kierownicy Kalloy/UNO AS-819
chwyty Velo VLG-776D3
łożysko kierownicy VP-A41AC
siodło San Marco Era
wspornik siodła Kalooy/UNO SP-248D
oświetlenie przód X
oświetlenie tył X
bagażnik X
błotniki X
podpórka X
rozmiary ram 18" 20" 21,5"
ilość biegów 27
waga 14,2 kg

Galeria

 Medano Countour Cr.1.2 28" Medano Countour Cr.1.2 28" Medano Countour Cr.1.2 28" Medano Countour Cr.1.2 28" Medano Countour Cr.1.2 28" Medano Countour Cr.1.2 28" Medano Countour Cr.1.2 28" Medano Countour Cr.1.2 28" Medano Countour Cr.1.2 28" Medano Countour Cr.1.2 28" Medano Countour Cr.1.2 28"Medano Countour Cr.1.2 28"Medano Countour Cr.1.2 28"Medano Countour Cr.1.2 28"Medano Countour Cr.1.2 28"Medano Countour Cr.1.2 28"Medano Countour Cr.1.2 28"

Marcin jakub Korzonek

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się
2015-12-05 00:49 Arival | za ubogo do ceny
Jak dla mnie ten rower w tej specyfikacji jest stanowczo za drogi. za ok 250zł więcej można znaleźć lepiej wyposażony sprzęt, na tiagrze i pełnej hydraulice, np. wśród rowerów Meridy są modele będące kompromisem pomiędzy czystą szosą, a typową terenówką na sztywnym widelcu, który daje świetną szybką frajdę z jazdy. Ponadto, moja stara ponad 10letnia rama Gianta GSR FS Aluxx?a ma lepszą geometrię niż ten rower, Naprawdę, za te pieniądze można dostać lepszy sprzęt.