Wiele osób - szczególnie w miastach - nie ma warunków aby posiadać dwa rowery - jeden "na miasto" i drugi "w teren". Stoją za tym zarówno względy finansowe jak i lokalowe. W takim wypadku najrozsądniejsze będzie poszukanie roweru uniwersalnego, który sprawdzi się zarówno w miejskiej dżungli, na polnych wyboistych drogach, a nawet na wyprawie z sakwami.
Od producenta otrzymaliśmy damski rower trekkingowy Saveno Odyssey Lady, który wydaje się spełniać te założenia. Czy aby na pewno?
Rower oferowany w dwóch rozmiarach: 17 i 19 cali posiada ramę aluminiową o typowo damskiej konstrukcji z podwójną dolną rurą. Wygląda ona na bardzo solidną - rury mają duże przekroje. Hak przerzutki tylnej jest wymienny co umożliwia - w razie jego złamania wymianę na nowy. Linki przerzutek oraz tylnego hamulca mają dolny, otwarty przebieg.
Z przodu nasze bezpieczeństwo wspomaga amortyzowany widelec firmy SR Suntour CR7. To jeden z najprostszych modeli tego typu amortyzatora o skoku 40 mm. Trudno nawet mówić o funkcji amortyzacyjnej, bo we wnętrzu znajduje się jedynie sprężyna stalowa, bez funkcji tłumiącej. Jedyną regulację jaka możemy zrobić to naprężenie wstępne sprężyny w jednej goleni. Dzięki niej minimalnie można zmniejszyć i zwiększyć twardość sprężyny. W czasie jazdy trzeba się przyzwyczaić do stukotu wydobywającego się ze środka podczas podrywania koła do góry. To typowe w tego rodzaju widelcach.
Napęd Saveno Odyssey składa się z trzyprzełożeniowej przerzutki przedniej Shimano FD-TY510 oraz siedmiobiegowej przerzutki tylnej Shimano ACERA RD-M360. W sumie do dyspozycji mamy 21 przełożeń. Wydaje się to w dzisiejszych czasach niewiele, ale pamiętajmy, że nie ma znaczenia ilość przełożeń, ale co najwyżej zakres przełożeń. Mechanizm korbowy FC-TY301 posiada zębatki 48x38x28T, a tylny wolnobieg 14-28T. Taki zestaw daje zakres przełożeń wynoszący 364%. Najwyższe przełożenie (48-14) przyda się na szybką jadę po asfalcie, a najniższe 28-28 (czyli 1:1) umożliwia podjazd pod całkiem stromą górkę. Przerzutki działają bardzo dobrze, aczkolwiek oczywiście nie możemy się po nich spodziewać dużej finezji.
Pamiętajmy że jest to osprzęt z dolnych wierszy tabeli w hierarchii Shimano. Zmiana przełożenia pod obciążeniem (gdy mocno naciskamy na pedały) skutkuje głośną pracą. Jest to jednak standard w tej klasie sprzętu. Manetki cynglowe ST-EF500 są zintegrowane z klamkami hamulca. Kciukiem dźwignią dolną naciągamy przerzutkę, a palcem wskazującym dźwignią umieszczoną nad obudową zwalniamy linkę. W tylnej przerzutce za jednym długim wychyleniem dźwigni możemy naraz zmienić trzy przełożenia - na lżejsze. W drugą stronę (wyższe biegi) trzeba klikać po jednym. Nasza testerka zwróciła uwagę, że dźwignie działają ze sporym oporem (mocna sprężyna). To również kładziemy na karb klasy osprzętu.
Mechanizm napędowy jest zabezpieczony przeźroczystą estetyczną i nie rzucająca się w oczy osłoną.
Koła sygnowane logiem producenta roweru o klasycznym dla rowerów turystycznych rozmiarze 28" posiadają dwuścienne obręcze z 36 szprychami. Punktem styku z ziemią są opony Kenda 700x40C o całkiem wyraźnym bieżniku - w sam raz na wymagające szutry. Nie spodobała nam się jedynie piasta tylna QUANDO KT-A12R QR, która nie wygląda zbyt solidnie. Do tego nie posiada żadnych uszczelnień.
Hamulce zastosowane w tym trekkingowym modelu to tylko i aż klasyczne szczękowe V-brake. To standard w dobrych rowerach z tej półki cenowej (tzw. makrokeszy nie bierzemy pod uwagę). Z jednej strony chciałoby się mieć "tarczówki", z drugiej strony 1800-2000 zł to najniższy sensowny poziom cenowy na którym dopiero zaczynają się rowery z hamulcami tarczowymi, niejednokrotnie mechanicznymi. A te często gorzej hamują od dobrych V-brake. W Saveno Odyssey sprawa jest prosta - tradycyjne hamulce szczękowe, proste w serwisie i wymianie klocków działają zaskakująco dobrze. Skuteczność hamowania wspierają długie klamki hamulcowe. Rower zatrzymuje się dosłownie w miejscu.
Rower jest wyposażony w bardzo komfortowe i miękkie siodło Selle Royal Freeway Lady wsparte na amortyzowanej sztycy siodłowej. Siodełko jest bardziej dedykowane do jazdy miejskiej w pozycji wyprostowanej niż w pozycji zgiętej - aerodynamicznej. Pozycja ta definiuje rower jako komfortowy trekking, który dobrze się sprawdzi także jako rower miejski.
Według zapewnień producenta technologia Royal Vacuum Light zapewnia 100% uszczelnienie siodełka, zmniejszając ryzyko, że woda lub wilgoć zostanie wchłonięta przez wypełnienie siodła. Bezpośrednio wpływa również na obniżenie wagi - nawet do 20% w porównaniu do siodełek z tej samej kategorii. Siodło posiada system zintegrowanego uchwytu do zamocowania dedykowanej torebki podsiodłowej lub lampki.
Amortyzowana sztyca podsiodłowa o klasycznej, teleskopowej konstrukcji zwiększa komfort siedzenia.
W rowerze zastosowano klasyczne łożyska sterowe co z jednej strony pozwala na regulację wysokości w pionie, a z drugiej jest uciążliwe w serwisowaniu. Niestety zastosowana krótka rura wspornika nie pozwala na zbyt duży zakres regulacji pionowej. Wspornik kierownicy posiada regulację nachylenia, która nieco rekompensuje wspomniany nieduży zakres regulacji pionowej. Dzięki temu możemy kierownicę podnosić i opuszczać a zarazem przybliżać i oddalać od siodełka, zmieniając sylwetkę rowerzysty na odpowiednio: bardziej komfortową (wyprostowaną) i bardziej opływową. Wystarczy poluzować kluczem imbusowym boczną śrubę oraz dolną, która blokuje płytkę z zapadką.
Sama kierownica o długości 600 mm jest wykonana ze stali co wpływa niekorzystnie na wagę, ale jest bezpieczniejszym rozwiązaniem (stalowe kierownice łamią się powoli, w odróżnieniu od aluminiowych u których dochodzi do gwałtownego pęknięcia). Rączki (chwyty) Herrmans Ergo DD08B są wygodne - dają dobre podparcie dolnej części dłoni.
Oddysey jak na rasowy trekking przystało wyposażono w pełne oświetlenie zasilane dynamem w piaście. To duży plus - nie musimy pamiętać o zabraniu lampek, oraz martwić się czy baterie się nie wyczerpały. Przednia lampa Axa Echo 15 posiada włącznik, którym sterujemy przednią i tylną lampą. Tylna lampka AXA Slim o minimalistycznych wymiarach jest wyposażona w kondensator, dzięki któremu świeci po zatrzymaniu się co najmniej 4 minuty (w naszym teście nawet dłużej).
System oświetlenia jest zasilany dynamem Shimano DH-C3000-3N, które generuje prąd o mocy 3W.
Zgodnie z tabliczką znamionową udźwig solidnego bagażnika aluminiowego to 25 kg. Pozwoli nam to na zawieszenie sakw na wielodniową wyprawę rowerową. Nie podoba nam się jedynie konstrukcja bagażnika z przekrzywionym ukosem dolnym mocowaniem do ramy. Ten element ze względu na działające pionowo siły ciężkości powinien być pionowy. Będzie on niepotrzebnie narażony na zwiększone obciążenia, co w efekcie po długotrwałym używaniu może doprowadzić do pęknięcia mocowania.
Bardzo przydatna jest podpórka (nóżka) w codziennym użytkowaniu roweru. Z błotnikami chwile musieliśmy się pomęczyć, aby je dobrze dopasować. Na szczęście posiadają one kilka punktów regulacji, gdzie możemy ustalić ich odległość od opony.
Szerokie i miękkie siodełko jest aż zanadto wygodne jak na rower turystyczny. Z pewnością jednak wielu osobom - szczególnie kobietom, dla których ten rower jest dedykowany to się spodoba. W zależności od tego w jakiej pozycji ustawiliśmy sobie kierownicę nasza sylwetka może być całkowicie wyprostowana, lub lekko zgięta. Szeroka i wygięta kierownica nie przeszkadza za bardzo podczas ciasnych manewrów.
Saveno Oddysey Lady rozpędza się łatwo, a jeszcze lepiej hamuje. Przedni hamulec trudniej zablokować niż tylny, co zabezpiecza nas przed wywrotką przez kierownicę. Rower prowadzi się lekko. Zmiana przełożeń jest sygnalizowana dosyć głośnym kliknięciem manetek. Jeśli wykonamy ją pod zbyt dużym naciskiem na pedały usłyszymy tez wyraźnie moment przechodzenia łańcucha z jednego na długie kolo zębate.
Mimo usilnych starań trudno znaleźć w Saveno Odyssey jakieś wady. Rower jest wręcz idealnie skomponowany do swojej ceny - posiada wszystkie dobre cechy, które można mieć za tą cenę. Idealnie się sprawdzi zarówno w mieście - do codziennych dojazdów do pracy, jak i podczas wycieczki za miasto, nawet w teren górzysty. Dzięki zastosowaniu hamulców szczękowych rower jest prosty i tani w użytkowaniu.
Do testów rower dostarczyła firma: POLBIKE
Nazwa | Saveno Odyssey lady |
---|---|
rama | aluminiowa |
widelec | Sr-Suntour SF13-CR-7V |
przerzutka przód | Shimano FD-TY510 |
przerzutka tył | Shimano ACERA RD-M360 |
manetki | Shimano ST-EF500 |
hamulec przód | V-brake |
hamulec tył | V-brake |
obręcze | Saveno, alu 6063 T6, dwuścienne, 28x1,75x36H, 622x19c |
opony | Kenda, 700X40C |
rozmiar koła | 28" |
wspornik kierownicy | regulowany kąt nachylenia |
chwyty | Herrmans Ergo DD08B |
siodło | Selle Royal Freeway Lady |
Oświetlenie przód | Axa Echo15 |
oświetlenie tył | AXA Slim |
bagażnik |
Aluminiowy |
błotniki | plastikowe |
podpórka | aluminiowa |
rozmiary ram |
17", 19" |
ilość biegów | 21 |
waga | 17,3 kg |
cena | 1700 zł |