Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
2017-09 Kielce Bike Expo
Jesteś tutaj > Strona główna > Sprzęt > Testy > Rowery > Test: Saveno Odyssey Lady 2017

Test: Saveno Odyssey Lady 2017

Wstęp

Wiele osób - szczególnie w miastach - nie ma warunków aby posiadać dwa rowery - jeden "na miasto" i drugi "w teren". Stoją za tym zarówno względy finansowe jak i lokalowe. W takim wypadku najrozsądniejsze będzie poszukanie roweru uniwersalnego, który sprawdzi się zarówno w miejskiej dżungli, na polnych wyboistych drogach, a nawet na wyprawie z sakwami. 

Od producenta otrzymaliśmy damski rower trekkingowy Saveno Odyssey Lady, który wydaje się spełniać te założenia. Czy aby na pewno?

Saveno Odyssey Lady 2017

Rama

Rower oferowany w dwóch rozmiarach: 17 i 19 cali posiada ramę aluminiową o typowo damskiej konstrukcji z podwójną dolną rurą.  Wygląda ona na bardzo solidną - rury mają duże przekroje. Hak przerzutki tylnej jest wymienny co umożliwia - w razie jego złamania wymianę na nowy. Linki przerzutek oraz tylnego hamulca mają dolny, otwarty przebieg.

Saveno Odyssey Lady 2017

Z przodu nasze bezpieczeństwo wspomaga amortyzowany widelec firmy SR Suntour CR7. To jeden z najprostszych modeli tego typu amortyzatora o skoku 40 mm. Trudno nawet mówić o funkcji amortyzacyjnej, bo we wnętrzu znajduje się jedynie sprężyna stalowa, bez funkcji tłumiącej. Jedyną regulację jaka możemy zrobić to naprężenie wstępne sprężyny w jednej goleni. Dzięki niej  minimalnie można zmniejszyć i zwiększyć twardość sprężyny. W czasie jazdy trzeba się przyzwyczaić do stukotu wydobywającego się ze środka podczas podrywania koła do góry. To typowe w tego rodzaju widelcach.

Saveno Odyssey Lady 2017

Napęd

Napęd Saveno Odyssey składa się z trzyprzełożeniowej przerzutki przedniej Shimano FD-TY510 oraz siedmiobiegowej przerzutki tylnej Shimano ACERA RD-M360. W sumie do dyspozycji mamy 21 przełożeń. Wydaje się to w dzisiejszych czasach niewiele, ale pamiętajmy, że nie ma znaczenia ilość przełożeń, ale co najwyżej zakres przełożeń. Mechanizm korbowy FC-TY301 posiada zębatki 48x38x28T, a tylny wolnobieg 14-28T. Taki zestaw daje zakres przełożeń wynoszący 364%. Najwyższe przełożenie (48-14) przyda się na szybką jadę po asfalcie, a najniższe 28-28 (czyli 1:1) umożliwia podjazd pod całkiem stromą górkę. Przerzutki działają bardzo dobrze, aczkolwiek oczywiście nie możemy się po nich spodziewać dużej finezji.

Saveno Odyssey Lady 2017

Pamiętajmy że jest to osprzęt z dolnych wierszy tabeli w hierarchii Shimano. Zmiana przełożenia pod obciążeniem (gdy mocno naciskamy na pedały) skutkuje głośną pracą. Jest to jednak standard w tej klasie sprzętu. Manetki cynglowe  ST-EF500 są zintegrowane z klamkami hamulca. Kciukiem dźwignią dolną naciągamy przerzutkę, a palcem wskazującym dźwignią umieszczoną nad obudową zwalniamy linkę. W tylnej przerzutce za jednym długim wychyleniem dźwigni możemy naraz zmienić trzy przełożenia - na lżejsze. W drugą stronę (wyższe biegi) trzeba klikać po jednym. Nasza testerka zwróciła uwagę, że dźwignie działają ze sporym oporem (mocna sprężyna). To również kładziemy na karb klasy osprzętu.

Mechanizm napędowy jest zabezpieczony przeźroczystą estetyczną i nie rzucająca się w oczy osłoną.

Saveno Odyssey Lady 2017

Koła i opony

Koła sygnowane logiem producenta roweru o klasycznym dla rowerów turystycznych rozmiarze 28" posiadają dwuścienne obręcze z 36 szprychami. Punktem styku z ziemią są opony Kenda 700x40C o całkiem wyraźnym bieżniku - w sam raz na wymagające szutry. Nie spodobała nam się jedynie piasta tylna QUANDO KT-A12R QR, która nie wygląda zbyt solidnie. Do tego nie posiada żadnych uszczelnień.

Saveno Odyssey Lady 2017

Hamulce

Hamulce zastosowane w tym trekkingowym modelu to tylko i aż klasyczne szczękowe V-brake. To standard w dobrych rowerach z tej półki cenowej (tzw. makrokeszy nie bierzemy pod uwagę). Z jednej strony chciałoby się mieć "tarczówki", z drugiej strony 1800-2000 zł to najniższy sensowny poziom cenowy na którym dopiero zaczynają się rowery z hamulcami tarczowymi, niejednokrotnie mechanicznymi. A te często gorzej hamują od dobrych V-brake. W Saveno Odyssey sprawa jest prosta - tradycyjne hamulce szczękowe, proste w serwisie i wymianie klocków działają zaskakująco dobrze. Skuteczność hamowania wspierają długie klamki hamulcowe. Rower zatrzymuje się dosłownie w miejscu.

Saveno Odyssey Lady 2017

Siodełko

Rower jest wyposażony w bardzo komfortowe i miękkie siodło Selle Royal Freeway Lady wsparte na amortyzowanej sztycy siodłowej. Siodełko jest bardziej dedykowane do jazdy miejskiej w pozycji wyprostowanej niż w pozycji zgiętej - aerodynamicznej. Pozycja ta definiuje rower jako komfortowy trekking, który dobrze się sprawdzi także jako rower miejski.

Saveno Odyssey Lady 2017

Według zapewnień producenta technologia Royal Vacuum Light zapewnia 100% uszczelnienie siodełka, zmniejszając ryzyko, że woda lub wilgoć zostanie wchłonięta przez wypełnienie siodła. Bezpośrednio wpływa również na obniżenie wagi - nawet do 20% w porównaniu do siodełek z tej samej kategorii. Siodło posiada system zintegrowanego uchwytu do zamocowania dedykowanej torebki podsiodłowej lub lampki.

Amortyzowana sztyca podsiodłowa o klasycznej, teleskopowej konstrukcji zwiększa komfort siedzenia.

Kierownica oraz wspornik kierownicy

W rowerze zastosowano klasyczne łożyska sterowe co z jednej strony pozwala na regulację wysokości w pionie, a z drugiej jest uciążliwe w serwisowaniu. Niestety zastosowana krótka rura wspornika nie pozwala na zbyt duży zakres regulacji pionowej. Wspornik kierownicy posiada regulację nachylenia, która nieco rekompensuje wspomniany nieduży zakres regulacji pionowej. Dzięki temu możemy kierownicę podnosić i opuszczać a zarazem przybliżać i oddalać od siodełka, zmieniając sylwetkę rowerzysty na odpowiednio: bardziej komfortową (wyprostowaną) i bardziej opływową. Wystarczy poluzować kluczem imbusowym boczną śrubę oraz dolną, która blokuje płytkę z zapadką.

Saveno Odyssey Lady 2017Sama kierownica o długości 600 mm jest wykonana ze stali co wpływa niekorzystnie na wagę, ale jest bezpieczniejszym rozwiązaniem (stalowe kierownice łamią się powoli, w odróżnieniu od aluminiowych u których dochodzi do gwałtownego pęknięcia). Rączki (chwyty) Herrmans Ergo DD08B są wygodne - dają dobre podparcie dolnej części dłoni.

Saveno Odyssey Lady 2017

Oświetlenie

Oddysey jak na rasowy trekking przystało wyposażono w pełne oświetlenie zasilane dynamem w piaście. To duży plus - nie musimy pamiętać o zabraniu lampek, oraz martwić się czy baterie się nie wyczerpały. Przednia lampa Axa Echo 15 posiada włącznik, którym sterujemy przednią i tylną lampą. Tylna lampka AXA Slim o minimalistycznych wymiarach jest wyposażona w kondensator, dzięki któremu świeci po zatrzymaniu się co najmniej 4 minuty (w naszym teście nawet dłużej).

Saveno Odyssey Lady 2017

Saveno Odyssey Lady 2017Saveno Odyssey Lady 2017

 

System oświetlenia jest zasilany dynamem Shimano DH-C3000-3N, które generuje prąd o mocy 3W.

 

Bagażnik

Zgodnie z tabliczką znamionową udźwig solidnego bagażnika aluminiowego to 25 kg. Pozwoli nam to na zawieszenie sakw na wielodniową wyprawę rowerową. Nie podoba nam się jedynie konstrukcja bagażnika z przekrzywionym ukosem dolnym mocowaniem do ramy. Ten element ze względu na działające pionowo siły ciężkości powinien być pionowy. Będzie on niepotrzebnie narażony na zwiększone obciążenia, co w efekcie po długotrwałym używaniu może doprowadzić do pęknięcia mocowania.

Saveno Odyssey Lady 2017

Podpórka, błotniki

Bardzo przydatna jest podpórka (nóżka) w codziennym użytkowaniu roweru. Z błotnikami chwile musieliśmy się pomęczyć, aby je dobrze dopasować. Na szczęście posiadają one kilka punktów regulacji, gdzie możemy ustalić ich odległość od opony.

Jazda

Szerokie i miękkie siodełko jest aż zanadto wygodne jak na rower turystyczny. Z pewnością jednak wielu osobom - szczególnie kobietom, dla których ten rower jest dedykowany to się spodoba. W zależności od tego w jakiej pozycji ustawiliśmy sobie kierownicę nasza sylwetka może być całkowicie wyprostowana, lub lekko zgięta. Szeroka i wygięta kierownica nie przeszkadza za bardzo podczas ciasnych manewrów.

Saveno Odyssey Lady 2017

Saveno Oddysey Lady rozpędza się łatwo, a jeszcze lepiej hamuje. Przedni hamulec trudniej zablokować niż tylny, co zabezpiecza nas przed wywrotką przez kierownicę. Rower prowadzi się lekko. Zmiana przełożeń jest sygnalizowana dosyć głośnym kliknięciem manetek. Jeśli wykonamy ją pod zbyt dużym naciskiem na pedały usłyszymy tez wyraźnie moment przechodzenia łańcucha z jednego na długie kolo zębate.

Podsumowanie

Mimo usilnych starań trudno znaleźć w Saveno Odyssey jakieś wady. Rower jest wręcz idealnie skomponowany do swojej ceny - posiada wszystkie dobre cechy, które można mieć za tą cenę. Idealnie się sprawdzi zarówno w mieście - do codziennych dojazdów do pracy, jak i podczas wycieczki za miasto, nawet w teren górzysty. Dzięki zastosowaniu hamulców szczękowych rower jest prosty i tani w użytkowaniu.

Zalety

  • dobrze działające hamulce
  • przemyślany system oświetlenia
  • regulowany wspornik kierownicy

Wady

  • niskiej jakości tylna piasta
  • konstrukcja dolnego mocowania bagażnika

Do testów rower dostarczyła firma: POLBIKE

Specyfikacja

Nazwa Saveno Odyssey lady
rama  aluminiowa
widelec Sr-Suntour SF13-CR-7V 
przerzutka przód Shimano FD-TY510 
przerzutka tył Shimano ACERA RD-M360 
manetki Shimano ST-EF500
hamulec przód V-brake 
hamulec tył  V-brake
obręcze  Saveno, alu 6063 T6, dwuścienne,
28x1,75x36H,  622x19c
opony Kenda, 700X40C 
rozmiar koła  28"
wspornik kierownicy  regulowany kąt nachylenia
chwyty Herrmans Ergo DD08B
siodło  Selle Royal Freeway Lady
Oświetlenie przód  Axa Echo15
oświetlenie tył AXA Slim
bagażnik

Aluminiowy

błotniki  plastikowe
podpórka  aluminiowa
rozmiary ram

 17", 19"

ilość biegów  21
waga  17,3 kg
cena 1700 zł

Galeria

Saveno Odyssey Lady 2017Saveno Odyssey Lady 2017Saveno Odyssey Lady 2017Saveno Odyssey Lady 2017Saveno Odyssey Lady 2017Saveno Odyssey Lady 2017Saveno Odyssey Lady 2017

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się
Brak komentarzy!