Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
Jesteś tutaj > Strona główna > Sprzęt > Testy > Osprzęt > Test: Uchwyt rowerowy Taurus BikeUp

Test: Uchwyt rowerowy Taurus BikeUp

Jednym z najtańszych sposobów przewożenia roweru samochodem (poza włożeniem go do środka) jest zamontowanie go na dachu samochodu. W sprzedaży znajdziemy sporo uchwytów rowerowych przeznaczonych do takiego montażu. Do testów wybraliśmy jeden z nich - Taurus BikeUp

Uchwyt rowerowy a inne rodzaje bagażników rowerowych

Taurus BikeUpZacznijmy od początku - czyli wyjaśnienia w jaki sposób możemy przewozić rower samochodem. Do wyboru mamy:

  • włożenie roweru do środka
  • montaż roweru na dachu
  • montaż roweru na klapie tylnej samochodu
  • montaż roweru na haku

Pierwszy sposób nie wymaga żadnych dodatkowych akcesoriów, ale ma sporo wad - przede wszystkim rower zajmuje dużo miejsca w środku i może pobrudzić nasze rzeczy. Dwa ostatnie sposoby nie są uniwersalne - wymagają posiadania haka lub samochodu o odpowiedniej konstrukcji. Na tym tle najbardziej uniwersalnym i najtańszym (poza przewożeniem w środku) sposobem jest montaż roweru na dachu.

(full) -2013_thule_clip_on_high_9106_reklama.jpg

Przewożenie roweru na dachu wymaga posiadania dwóch elementów:

  • bagażnika bazowego
  • uchwytu rowerowego

Bagażnik bazowy to dwie równoległe belki mocowane na dachu w poprzek osi samochodu. Ich typ oraz rodzaj zależy od konkretnego modelu samochodu. Dawno temu można było kupić uniwersalne belki z mocowaniem na tzw rynienki, ale obecnie producenci samochodów preferują rozwiązania dedykowane.

Na szczęście sam uchwyt na rower jest uniwersalny i pasuje praktycznie na wszystkie bagażniki bazowe w formie dwóch belek.

Taurus BikeUp

Taurus BikeUpModel BikeUp w cenie 179 zł został wprowadzony do sprzedaży przez polską firmę Taurus w zeszłym roku. Konkurencją dla niego są dla niego np:

  • Thule FreeRide (aluminiowy) - 251 zł
  • Thule ProRide (aluminiowy) - 591 zł
  • Taurus III (stalowy) - 70 zł
  • Tanie uchwyty o identycznej konstrukcji (stalowe) - 40-70 zł

Z uwagi na konstrukcję i materiał z jakiego jest wykonany głównym konkurentem Taurusa BikeUp na naszym - polskim rynku jest Thule FreeRide, który jest o 70 zł droższy

Taurus BikeUpW pudelku, które otrzymaliśmy znajdziemy elementy uchwytu oraz przejrzystą instrukcję. Do montażu nie potrzebujemy żadnych narzędzi - jedyny wymagany klucz znajduje się w zestawie. Zgodnie z instrukcją składamy uchwyt w całość. Nie jest to trudne, jednak wymaga nieco czasu - ok 10-25 minut w zależności od naszego doświadczenia.

Ze zmontowanym uchwytem idziemy do samochodu i tam mocujemy go do belek w trzech miejscach - dwóch pod uchwytem na ramę i jednym na drugim końcu rynienki. W tym etapie nie potrzebujemy już żadnych narzędzi - montaż odbywa się za pomocą nakrętek z gałkami.

Ostatnią czynnością jest wyregulowanie rozstawu uchwytów na koła. Musimy je przesunąć na rynience tak, aby dopasować do naszego jednośladu.

Taurus BikeUpTaurus BikeUpTaurus BikeUpTaurus BikeUp

Mocowanie roweru

Rower jest przymocowany do bagażnika w trzech miejscach - ukośnym pałąkiem za ramę oraz za oba koła - za pomocą pasków. Zanim przystąpimy do założenia roweru na dach samochodu warto sobie uchwyt wcześniej przygotować. Szczególnie jeśli robimy to w pojedynkę. Chodzi tutaj przede wszystkim o paski na koła - jeśli ich nie ułożymy odpowiednio, po udźwignięciu roweru będą nam przeszkadzały we włożeniu kół w mocowanie.

Wystarczy wcześniej cofnąć paski, tak aby wystawał tylko krótki koniec o długości ok 5 cm (patrz zdjęcie). W ten sposób rynienka jest "czysta" i bez problemu włożymy na nią rower.

Taurus BikeUpTaurus BikeUp

Podobnie warto wyregulować szczękę, która chwyta za dolną rure roweru - tak aby była dopasowana do średnicy naszego roweru.

Mając przygotowany uchwyt ustawiamy się przodem do niego i dźwigamy rower do góry pamiętając o trzymaniu także za przedni widelec. Celujemy kołami w rynienkę, a następnie przytrzymując jedna ręką rower za ramę, druga sięgamy po uchwyt za ramę i podnosimy go i wsuwamy szczękę w ramę. Zaciskamy dźwignię i sprawdzamy czy rower na tyle się trzyma, aby nie spadł. Teraz możemy zająć się mocowaniem pasków na kołach. Za sprawą zapadek jest to genialnie proste i szybkie.

Na koniec sprawdzamy czy szczęka pewnie trzyma ramę - jeśli nie - możemy (trzymając rower jedna ręką) otworzyć ją, zmniejszyć rozstaw kręcąc zgodnie ze wskazówkami zegara dźwignią i zamknąć z powrotem. Pamiętajmy, aby nie przesadzić - szczególnie w przypadku rowerów z lekkimi aluminiowymi ramami.

Taurus BikeUpTaurus BikeUp

Ostatnią czynnością jest przekręcenie kluczyka w zamku - to świetne rozwiązanie, którego nie znajdziemy w tanich modelach uchwytów rowerowych.

Uchwyt Taurus BikeUp bardzo dobrze sprawował się w czasie jazdy samochodem - nic się nie poluzowało, a rower pewnie trzyma się na dachu.

Podsumowanie

Taurus BikeUp bardzo nam się spodobał - począwszy od atrakcyjnej ceny, poprzez niską wagę, ładny wygląd, kończąc na wygodzie użytkowania. Jest bardzo wygodny i łatwy w codziennym używaniu. Jedyną wadą jest brak możliwości jego zamknięcia na bagażniku bazowym.

Zalety

  • łatwy i szybki montaż uchwytu na bagażniku bazowym
  • bardzo łatwy montaż roweru
  • niska waga

Wady

  • brak możliwości zamknięcia uchwytu w bagażniku bazowym

Specyfikacja bagażnika Taurus Bike Up

 

Cena 179 zł
Pojemność: rowery 1
Waga 2,5 kg
Maks. masa roweru 17 kg
Pasuje do ram o średnicy (mm) 25–50 mm
Pasuje do kół o wymiarach dowolne
Do rowerów elektrycznych -
Samoczynna regulacja uchwytu ramy +
Montowane roweru rama/koła
Paski zębate do kół +
Zamknięcie roweru w uchwycie +
Zamknięcie uchwytu na bagażniku bazowym -
Kompatybilność z One Key System  +
Pasuje do rowerów z hamulcami tarczowymi  +
Maksymalnie do prędkości 130 km/h
Gwarancja 3 lata

 

Taurus BikeUpTaurus BikeUpTaurus BikeUpTaurus BikeUpTaurus BikeUpTaurus BikeUpTaurus BikeUpTaurus BikeUpTaurus BikeUpTaurus BikeUpTaurus BikeUp

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się
2014-04-15 10:16 anonim | sponsorowany
test sponsorowany przez taurus-a :-)
2014-05-18 21:45 anonim | sponsoring?
szkoda że test nie jest paru bagażników i to niezależny, bez robienia na nim pieniążków.
2014-05-23 14:08 RedaktorNaczelny | Odp.: sponsoring?
Ale to nie miał byc test porównawczy - tylko po prostu jest bagażnika. To normalna praktyka.

Co do zarzutów o sponsoring - rozumiem, że w domysle sprzyjanie producentowi - prosimy o konkretne zarzuty. Gdzie napisaliśmy nieprawdę?

Portal wRower.pl jest niezależnym medium i nie ma opcji kupienia sobie wyniku testu. -

2014-12-11 16:21 anonim | Sponsoring?
Co za bzdura. Niedługo nie będzie można napisać niczego, bo zaraz będzie afera, że "sponsorowany".
Btw. używałem poprzedniego modelu Taurusa i sprawdzał się bez zarzutu. Zamieniłem na Thule tylko dlatego, że zmieniłem auto i dostałem w bonusie :)