Jednym z najtańszych sposobów przewożenia roweru samochodem (poza włożeniem go do środka) jest zamontowanie go na dachu samochodu. W sprzedaży znajdziemy sporo uchwytów rowerowych przeznaczonych do takiego montażu. Do testów wybraliśmy jeden z nich - Taurus BikeUp
Zacznijmy od początku - czyli wyjaśnienia w jaki sposób możemy przewozić rower samochodem. Do wyboru mamy:
Pierwszy sposób nie wymaga żadnych dodatkowych akcesoriów, ale ma sporo wad - przede wszystkim rower zajmuje dużo miejsca w środku i może pobrudzić nasze rzeczy. Dwa ostatnie sposoby nie są uniwersalne - wymagają posiadania haka lub samochodu o odpowiedniej konstrukcji. Na tym tle najbardziej uniwersalnym i najtańszym (poza przewożeniem w środku) sposobem jest montaż roweru na dachu.
Przewożenie roweru na dachu wymaga posiadania dwóch elementów:
Bagażnik bazowy to dwie równoległe belki mocowane na dachu w poprzek osi samochodu. Ich typ oraz rodzaj zależy od konkretnego modelu samochodu. Dawno temu można było kupić uniwersalne belki z mocowaniem na tzw rynienki, ale obecnie producenci samochodów preferują rozwiązania dedykowane.
Na szczęście sam uchwyt na rower jest uniwersalny i pasuje praktycznie na wszystkie bagażniki bazowe w formie dwóch belek.
Model BikeUp w cenie 179 zł został wprowadzony do sprzedaży przez polską firmę Taurus w zeszłym roku. Konkurencją dla niego są dla niego np:
Z uwagi na konstrukcję i materiał z jakiego jest wykonany głównym konkurentem Taurusa BikeUp na naszym - polskim rynku jest Thule FreeRide, który jest o 70 zł droższy
W pudelku, które otrzymaliśmy znajdziemy elementy uchwytu oraz przejrzystą instrukcję. Do montażu nie potrzebujemy żadnych narzędzi - jedyny wymagany klucz znajduje się w zestawie. Zgodnie z instrukcją składamy uchwyt w całość. Nie jest to trudne, jednak wymaga nieco czasu - ok 10-25 minut w zależności od naszego doświadczenia.
Ze zmontowanym uchwytem idziemy do samochodu i tam mocujemy go do belek w trzech miejscach - dwóch pod uchwytem na ramę i jednym na drugim końcu rynienki. W tym etapie nie potrzebujemy już żadnych narzędzi - montaż odbywa się za pomocą nakrętek z gałkami.
Ostatnią czynnością jest wyregulowanie rozstawu uchwytów na koła. Musimy je przesunąć na rynience tak, aby dopasować do naszego jednośladu.
Rower jest przymocowany do bagażnika w trzech miejscach - ukośnym pałąkiem za ramę oraz za oba koła - za pomocą pasków. Zanim przystąpimy do założenia roweru na dach samochodu warto sobie uchwyt wcześniej przygotować. Szczególnie jeśli robimy to w pojedynkę. Chodzi tutaj przede wszystkim o paski na koła - jeśli ich nie ułożymy odpowiednio, po udźwignięciu roweru będą nam przeszkadzały we włożeniu kół w mocowanie.
Wystarczy wcześniej cofnąć paski, tak aby wystawał tylko krótki koniec o długości ok 5 cm (patrz zdjęcie). W ten sposób rynienka jest "czysta" i bez problemu włożymy na nią rower.
Podobnie warto wyregulować szczękę, która chwyta za dolną rure roweru - tak aby była dopasowana do średnicy naszego roweru.
Mając przygotowany uchwyt ustawiamy się przodem do niego i dźwigamy rower do góry pamiętając o trzymaniu także za przedni widelec. Celujemy kołami w rynienkę, a następnie przytrzymując jedna ręką rower za ramę, druga sięgamy po uchwyt za ramę i podnosimy go i wsuwamy szczękę w ramę. Zaciskamy dźwignię i sprawdzamy czy rower na tyle się trzyma, aby nie spadł. Teraz możemy zająć się mocowaniem pasków na kołach. Za sprawą zapadek jest to genialnie proste i szybkie.
Na koniec sprawdzamy czy szczęka pewnie trzyma ramę - jeśli nie - możemy (trzymając rower jedna ręką) otworzyć ją, zmniejszyć rozstaw kręcąc zgodnie ze wskazówkami zegara dźwignią i zamknąć z powrotem. Pamiętajmy, aby nie przesadzić - szczególnie w przypadku rowerów z lekkimi aluminiowymi ramami.
Ostatnią czynnością jest przekręcenie kluczyka w zamku - to świetne rozwiązanie, którego nie znajdziemy w tanich modelach uchwytów rowerowych.
Uchwyt Taurus BikeUp bardzo dobrze sprawował się w czasie jazdy samochodem - nic się nie poluzowało, a rower pewnie trzyma się na dachu.
Taurus BikeUp bardzo nam się spodobał - począwszy od atrakcyjnej ceny, poprzez niską wagę, ładny wygląd, kończąc na wygodzie użytkowania. Jest bardzo wygodny i łatwy w codziennym używaniu. Jedyną wadą jest brak możliwości jego zamknięcia na bagażniku bazowym.
Cena | 179 zł |
Pojemność: rowery | 1 |
Waga | 2,5 kg |
Maks. masa roweru | 17 kg |
Pasuje do ram o średnicy (mm) | 25–50 mm |
Pasuje do kół o wymiarach | dowolne |
Do rowerów elektrycznych | - |
Samoczynna regulacja uchwytu ramy | + |
Montowane roweru | rama/koła |
Paski zębate do kół | + |
Zamknięcie roweru w uchwycie | + |
Zamknięcie uchwytu na bagażniku bazowym | - |
Kompatybilność z One Key System | + |
Pasuje do rowerów z hamulcami tarczowymi | + |
Maksymalnie do prędkości | 130 km/h |
Gwarancja | 3 lata |