Zakup bagażnika rowerowego to często decyzja na kilka lat. Wybierając dany model zwykle kierujemy się bezpieczeństwem, wygodą użytkowania i ceną. Sezon urlopowy dobiega powoli końca, ale wyjazdy podczas wakacji były wspaniałą okazją, żeby poddać próbie dwa rozwiązania uchwytów do przewozu roweru na dachu auta, które otrzymaliśmy od firmy Whispbar: WB 201 oraz WB 200
Chociaż oba bagażniki maja wiele wspólnych rozwiązań to system przewozu rowerów jest inny, dlatego zdecydowaliśmy się na dwa osobne testy.
Zanim przejdziemy do prezentacji wyników naszej pracy, kilka słów o firmie, której produkty testowaliśmy. System bagażników zaprojektowany przez firmę Whispbar w 2006 r. został wprowadzony na rynek Australii i Nowej Zelandii. Jednak doświadczenie i innowacyjne podejście firma zawdzięcza ponad 40 letniej działalności spółki Hubco, założonej przez inżyniera lotniczego z firmy Air New Zealand i Rolls Royce, której była częścią. W 2010 firma została przejęta przez Yakima Products, Inc. Obecnie marka Whispbar rozwinęła się w najnowocześniejszego producenta systemów przewozu bagażów, a jej produkty są znane na całym Świecie. Lotnicze początki firma pokazuje w stylistyce najnowszej gamy produktów, której kształt przypomina skrzydło samolotu. Wynik współpracy z Uniwersytetem Canterbury i Industrial Research Ltd został zaprezentowany w 2014r. , jako linia najnowocześniejszych bagażników i akcesoriów do przewozu bagażów o zmniejszonym poziomie hałasu, lepszej aerodynamice, niezwykłej harmonii, estetyce i integracji.
Whispbar WB201 to uchwyt do przewozu rowerów na dachu wykorzystujący rozwiązanie, w którym oba koła są mocowane w przesuwnych szynach paskiem, a za stabilizację odpowiada regulowane ramię obejmujące ramę roweru. Na dachu wieziemy cały jednoślad gotowy do jazdy.
Otwierając pudełko mamy gotowy, nie wymagający użycia narzędzi uchwyt do przewozu wszystkich typów rowerów. Produkt ten, podobnie jak WB200 jest bardzo elegancki i estetycznie wykonany. Model WB201 waży 5,1 kg. W zestawie znajdują się dwa rodzaje pasków do mocowania kół o różnej wysokości obręczy oraz adaptery do owalnych i prostokątnych belek bagażnika. Adapter umożliwia montaż na belkach o wysokości 22-23 mm oraz szerokości 31-33 mm. Mocowanie uchwytu do bagażnika bazowego opiera się na systemie QuickDock, który umożliwia niezwykle łatwy i szybki montaż w kanale T belek Whispbar bez dodatkowych narzędzi. Dwie dźwignie z przodu i dwie z tyłu obracają zaciski, które wpasowują się w kanały i po obróceniu się bezbłędnie mocują uchwyt do podstawowego bagażnika.
Zakładając sam uchwyt potrzebne jest otwarcie mechanizmu podtrzymującego ramę. WB201 posiada zintegrowany system blokad pozwalający zabezpieczyć uchwyt i rower przy pomocy jednego kluczyka.
W zestawie znajdziemy jeszcze dwa adaptery które umożliwiające montaż uchwytu do belek innych niż systemowych QuickDock. Obejma adaptera współpracuje z belkami o okrągłym kształcie np Thule Wingbar czy Slidebar. Niestety według producenta nie da się go zastosować z belkami o tradycyjnym - prostokątnym przekroju.
Największą innowacyjność uchwyt Whispbar WB201 wykazuje w systemie mocowania ramy. Posiada on opatentowaną technologię SmartHold, która automatycznie i precyzyjnie dostosowuje siłę nacisku, aby zabezpieczyć rower i chronić ramę. Łapa zaciskająca się na ramie jest wyłożona gumą co chroni rower przed zarysowaniami. System mocowania do ramy rzeczywiście świetnie dopasowuje się do różnego rodzaju współczesnych ram. Na uwagę zasługuje fakt, że samo dopasowujący się system nie wymaga drabiny lub stawania na progu auta, aby dokręcić obejmę. Wystarczy, że dociśniemy klapę na wysokości szyny głównej i przekręcimy kluczyk.
Niestety zamek zabezpieczający nie wygląda na ciężki do złamania. Rower oparty jest na dwóch przesuwających się szynach dzięki czemu bez trudu dopasujemy rozstaw kół. Szerokość opon przewidziana bez modyfikacji to maksymalnie 2,5cala. Koła mocują paski zębate z mechanizmem dociskania i szybkiego uwalniania. Pasek posiada gumowe ochraniacze chroniące obręcz.
Główna szyna uchwytu zakończona jest plastikowym profilem, który pozwala na bezpieczne otwarcie klapy bagażnika w samochodzie. Firma podaje, że uchwyt do przewozu rowerów Whispbar WB201 spełnia normy TUV/GS oraz CityCrash.
Koła przytwierdzamy do uchwytu za pomocą samozaciskuących się pasków.
Dopracowany, aerodynamiczny kształt daje poczucie komfortu podczas jazdy. Po przejechaniu ponad 1000 km po polskich drogach uchwyt nie wymagał żadnej poprawy mocowania roweru. Podczas bocznego wiatru trzeba było jednak pilnować drogi. Przy prędkości 130km/h auto było stabilne, ale czuć było opory. Za to przy 80km/h można było zapomnieć o tym co przewozimy.
Montaż uchwytu na belkach bazowych jest prosty i trwa kilka sekund, zamontowanie roweru do uchwytu nie wymaga bycia wielkoludem, stawania na progu auta lub innych kombinacji i jest bardzo szybkie. W sklepach internetowych testowany model Whispbar WB201 kosztuje około 499 zł. Produkt ten jest jednak bardzo solidny, wygodny, łatwy w obsłudze i elegancko się prezentuje.
Producent: |
Whispbar |
Model |
WB201 |
Montowanie roweru |
Rama i koła |
Pasuje do ram o średnicy |
75 mm |
Samoczynna regulacja uchwytu ramy |
Tak |
Zamknięcie uchwytu na bagażniku bazowym |
Tak |
Zamknięcie roweru na uchwycie |
Tak |
Możliwość montażu z obu stron dachu |
Tak |
Pasuje do belek Wingbar, Slidebar, Aero |
Tak |
Pasuje do belek prostokatnych |
Nie |
Maksymalna ładowność: |
20 kg |
Rozstaw belek: |
40,6 - 106,6 cm |
Maksymalna prędkość jazdy samochodem |
130 km/h |
Gwarancja: |
3 lata |
Kompatybilny z systemem QuickDock |
Tak |
Waga uchwytu |
5,1 kg |
Cena |
499 zł |
Oficjalny dystrybutor marki Whispbar w Polsce: Taurus
Bagażnik Whispbar WB201 na stronie WWW dystrybutora