W latach 70. jednymi z najpopularniejszych rowerów w Polsce były składaki Wigry. To szczególne powodzenie tego tupu roweru nie wynikało jednak z praktycznych cech jednośladu o takiej konstrukcji, ale z mizerii rynku rowerowego. Rzadko kto wykorzystywał główna zaletę składaków - czyli możliwość znacznego pomniejszenia jego rozmiarów, a wielu rowerzystów już na dzień dobry spawało siermiężny zawias wzmacniając tym znacznie sztywność ramy i co najważniejsze poprawiając swoje bezpieczeństwo.
Dzisiaj na rynku mamy zatrzęsienie rowerów, a w sprzedaży prym biorą rowery górskie i miejskie oraz trekkingowe. Sektor rowerów składanych jest minimalny i wynika to nie z braku podaży, ale z wysokich cen oraz pewnie z braku reklamy i informacji na temat tego typu jednośladów.
Do testów otrzymaliśmy od dystrybutora marki Dahon - firmy Grześkowiak model Dahon Roo D3. który jest jednym z popularniejszych modeli sprzedawanych w Polsce przez firmę.
Jak większość modeli tej firmy rama jest w postaci jednej głównej belki łączącej kierownicę oraz przednie koło z tylnym zespołem napędowym. Cecha wyróżniająca jest mały łącznik biegnący od końca rury podsiodłowej do zawiasu. Okazuje się on niezwykle przydatny podczas przenoszenia złożonego roweru - kiedy na przykład chcemy wejść po schodach. Służy on wtedy po prostu jako rączka, za która chwytamy cały rower. W ramie znajdziemy zarówno otwory na koszyk na bidon (zamknięte gustownymi zaślepkami gumowymi) jaki i na bagażnik tylny.
Roo korzysta ze standardowych patentów tej amerykańskiej firmy - rura sterowa (na której jest mocowana kierownica) składa się za pomocą blokowanej raczki, a rama jest łamana na zawiasie - również blokowanym. Samą kierownice odblokowujemy dźwignia i przekręcamy wokół własnej osi. Na koniec składamy same pedały. Rower możemy złożyć do rozmiarów 30 x 77 x 64 cm i trwa to po nabraniu wprawy ok. 20 sekund. Ważący 11,6 kg jednoślad bez trudu zmiesci się po złożeniu w bagażniku kompaktowego auta (testowaliśmy w Oplu Astra). Jedyny słabszy punkt jaki tu widzimy to plastikowe pedały, których mechanizm po dłuższym użytkowaniu może się połamać. Zwraca na to uwagę Daniel Chojnacki - wrocławski oficer rowerowy, który na co dzień używa rowerów marki Dahon.
Składaka wyposażono w trzybiegową piastę SRAM T3 z torpedo. Zmiany biegów dokonujemy za pomocą obrotowej manetki. Do dyspozycji mamy dwa hamulce - przedni szczękowy z rączka na kierownicy i wspomniany - tylny uruchamiany przez pedały. Kupując rower dobrze jest na to zwrócić uwagę - niektórzy (jak autor tego testu) wola wolnobiegi, gdzie w każdej chwili można zakręcić pedałami do tyłu w celu lepszego ustawienia ich (np. na zakrętach).
Siodełko Selle Royal Alpine Gel jest bardzo miękkie i wygodnie. Sztyca podsiodłowa o średnicy 34 mm kryje w sobie niezwykłą pompkę nożną BioLogic Zorin 34 x 580mm http://www.zorinpump.com/ - jeden z patentów firmy. Aby ją użyć, trzeba wyjąć całą sztycę z siodełkiem z ramy, odkręcić zaślepkę i wysunąć wężyk z końcówką do zaworku Schroedera. Pompka spisuje się dobrze i jest bardzo praktycznym gadżetem.
Roo D3 wyposażono w koła o rozmiarze 20 cali. Są one małe i determinują tez zachowanie się roweru podczas jazdy. Prawie pionowo poprowadzona rura sterowa powoduje że jednoślad jest bardzo czuły na ruchy kierownicą. Wykonując nerwowe i szybkie ruchy rowerzysta może narazić się na zbyt gwałtowny skręt. Z drugiej jednak strony - jeśli już się przyzwyczaimy do tego okaże się że rower jest zdecydowanie bardziej zwrotny od klasycznych modeli miejskich na kołach 26 czy też 28 cali. Kluczenie między samochodami w korku jest łatwiejsze. Jak na dobra markę przystało, producent nie oszczędził na oponach - znajdziemy tutaj : Schwalbe Marathon, 20 cali, 1.5 cala szerokość.
Rower jest przeznaczony dla osób o wadze maksymalnej 105 kg i wzroście 142 - 193 cm. Regulowana w dużym zakresie wysokość siodełka oraz rury sterowej z kierownicą pozwalają na łatwe dostosowanie do swoich wymagań.
Rama | Aluminium 7005, składana |
Widelec / Amortyzator | Fusiontechnology |
Przerzutka tył | Sram T3, wewnętrzna z hamulcem |
Przerzutka przód | brak |
Manetki tył/przód | SRAM |
Korba | Kuta, aluminiowa, polerowana |
Ilość przełożeń | 3 |
Łańcuch | SRAM |
Koła | 20 cali |
Obręcze | Aluminiowe |
Opony | Schwalbe Marathon, 20 cali x 1.5 cali |
Piasty przód/tył | Sram T3, 3 stp / Dahon Mini |
Siodełko | Selle Royal Alpine Gel |
Kierownica | adius telescope, składana, aluminium |
Sztyca podsiodłowa | BioLogic , Zorin PostPump |
Pedały | Suntour, składane |
Waga | 11,6 kg |
Cena | 1990 zł |
Za pomoc w realizacji tekstu dziękujemy Danielowi Chojnackiemu - Wrocławskiemu Oficerowi Rowerowemu
Marcin Korzonek
2009'sierpień