Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
!!2021-10-Globrower
Jesteś tutaj > Strona główna > Sprzęt > Testy > Rowery > Dahon Roo D3

Dahon Roo D3

Dahon Roo D3Dahon Roo D3W latach 70. jednymi z najpopularniejszych rowerów w Polsce były składaki Wigry. To szczególne powodzenie tego tupu roweru nie wynikało jednak z praktycznych cech jednośladu o takiej konstrukcji, ale z mizerii rynku rowerowego. Rzadko kto wykorzystywał główna zaletę składaków - czyli możliwość znacznego pomniejszenia jego rozmiarów, a wielu rowerzystów już na dzień dobry spawało siermiężny zawias wzmacniając tym znacznie sztywność ramy i co najważniejsze poprawiając swoje bezpieczeństwo.

Dzisiaj na rynku mamy zatrzęsienie rowerów, a w sprzedaży prym biorą rowery górskie i miejskie oraz trekkingowe. Sektor rowerów składanych jest minimalny i wynika to nie z braku podaży, ale z wysokich cen oraz pewnie z braku reklamy i informacji na temat tego typu jednośladów.

Do testów otrzymaliśmy od dystrybutora marki Dahon - firmy Grześkowiak model Dahon Roo D3. który jest jednym z popularniejszych modeli sprzedawanych w Polsce przez firmę.

Jak większość modeli tej firmy rama jest w postaci jednej głównej belki łączącej kierownicę oraz przednie koło z tylnym zespołem napędowym. Cecha wyróżniająca jest mały łącznik biegnący od końca rury podsiodłowej do zawiasu. Okazuje się on niezwykle przydatny podczas przenoszenia złożonego roweru - kiedy na przykład chcemy wejść po schodach. Służy on wtedy po prostu jako rączka, za która chwytamy cały rower. W ramie znajdziemy zarówno otwory na koszyk na bidon (zamknięte gustownymi zaślepkami gumowymi) jaki i na bagażnik tylny.

Dahon Roo D3Dahon Roo D3Dahon Roo D3Dahon Roo D3Dahon Roo D3Dahon Roo D3(normal) Dahon Roo D3-2009_dahon_roo_d3_033.jpg

 

Roo korzysta ze standardowych patentów tej amerykańskiej firmy - rura sterowa (na której jest mocowana kierownica) składa się za pomocą blokowanej raczki, a rama jest łamana na zawiasie - również blokowanym. Samą kierownice odblokowujemy dźwignia i przekręcamy wokół własnej osi. Na koniec składamy same pedały. Rower możemy złożyć do rozmiarów 30 x 77 x 64 cm i trwa to po nabraniu wprawy ok. 20 sekund. Ważący 11,6 kg jednoślad bez trudu zmiesci się po złożeniu w bagażniku kompaktowego auta (testowaliśmy w Oplu Astra). Jedyny słabszy punkt jaki tu widzimy to plastikowe pedały, których mechanizm po dłuższym użytkowaniu może się połamać. Zwraca na to uwagę Daniel Chojnacki - wrocławski oficer rowerowy, który na co dzień używa rowerów marki Dahon.

Dahon Roo D3Dahon Roo D3Dahon Roo D3Dahon Roo D3Dahon Roo D3Dahon Roo D3Dahon Roo D3Dahon Roo D3Dahon Roo D3Dahon Roo D3Dahon Roo D3

Składaka wyposażono w trzybiegową piastę SRAM T3 z torpedo. Zmiany biegów dokonujemy za pomocą obrotowej manetki. Do dyspozycji mamy dwa hamulce - przedni szczękowy z rączka na kierownicy i wspomniany - tylny uruchamiany przez pedały. Kupując rower dobrze jest na to zwrócić uwagę - niektórzy (jak autor tego testu) wola wolnobiegi, gdzie w każdej chwili można zakręcić pedałami do tyłu w celu lepszego ustawienia ich (np. na zakrętach).

Siodełko Selle Royal Alpine Gel jest bardzo miękkie i wygodnie. Sztyca podsiodłowa o średnicy 34 mm kryje w sobie niezwykłą pompkę nożną BioLogic Zorin 34 x 580mm http://www.zorinpump.com/ - jeden z patentów firmy. Aby ją użyć, trzeba wyjąć całą sztycę z siodełkiem z ramy, odkręcić zaślepkę i wysunąć wężyk z końcówką do zaworku Schroedera. Pompka spisuje się dobrze i jest bardzo praktycznym gadżetem.

Dahon Roo D3Dahon Roo D3Dahon Roo D3Dahon Roo D3Dahon Roo D3

Roo D3 wyposażono w koła o rozmiarze 20 cali. Są one małe i determinują tez zachowanie się roweru podczas jazdy. Prawie pionowo poprowadzona rura sterowa powoduje że jednoślad jest bardzo czuły na ruchy kierownicą. Wykonując nerwowe i szybkie ruchy rowerzysta może narazić się na zbyt gwałtowny skręt. Z drugiej jednak strony - jeśli już się przyzwyczaimy do tego okaże się że rower jest zdecydowanie bardziej zwrotny od klasycznych modeli miejskich na kołach 26 czy też 28 cali. Kluczenie między samochodami w korku jest łatwiejsze. Jak na dobra markę przystało, producent nie oszczędził na oponach - znajdziemy tutaj : Schwalbe Marathon, 20 cali, 1.5 cala szerokość.

Dahon Roo D3Dahon Roo D3Dahon Roo D3

Rower jest przeznaczony dla osób o wadze maksymalnej 105 kg i wzroście 142 - 193 cm. Regulowana w dużym zakresie wysokość siodełka oraz rury sterowej z kierownicą pozwalają na łatwe dostosowanie do swoich wymagań.

Zalety

  • Przemyślana konstrukcja
  • Praktyczny kształt ramy
  • Mały rozmiar po złożeniu
  • Ciekawa i praktyczna pompka w sztycy podsiodłowej

Wady

  • Obracające się gumowe rączki
  • Plastikowe pedały

Specyfikacja

 

Rama Aluminium 7005, składana
Widelec / Amortyzator Fusiontechnology
Przerzutka tył Sram T3, wewnętrzna z hamulcem
Przerzutka przód brak
Manetki tył/przód SRAM
Korba Kuta, aluminiowa, polerowana
Ilość przełożeń 3
Łańcuch SRAM
Koła 20 cali
Obręcze Aluminiowe
Opony Schwalbe Marathon, 20 cali x 1.5 cali
Piasty przód/tył Sram T3, 3 stp / Dahon Mini
Siodełko Selle Royal Alpine Gel
Kierownica adius telescope, składana, aluminium
Sztyca podsiodłowa BioLogic , Zorin PostPump
Pedały Suntour, składane
Waga 11,6 kg
Cena 1990 zł

Za pomoc w realizacji tekstu dziękujemy Danielowi Chojnackiemu - Wrocławskiemu Oficerowi Rowerowemu

Dahon Roo D3Dahon Roo D3Dahon Roo D3Dahon Roo D3Dahon Roo D3Dahon Roo D3Dahon Roo D3Dahon Roo D3Dahon Roo D3Dahon Roo D3Dahon Roo D3Dahon Roo D3Dahon Roo D3Dahon Roo D3

Marcin Korzonek
2009'sierpień

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się

Z dniem 2020-01-06 forum zostalo wylaczone

Brak komentarzy!