Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
Jesteś tutaj > Strona główna > Sprzęt > Testy > Rowery > Kross Hexagon R6 czy Level R1?

Kross Hexagon R6 czy Level R1?

 Rowerzyści zastanawiający się nad kupnem roweru górskiego z kołami 27,5” w cenie około 2000 zł wcześniej czy później trafią na ofertę firmy Kross. Polski producent nie ułatwia zadania oferując w identycznej cenie dwa modele Level R1 i Hexagon R6. Który z nich wybrać?

Rama to charakter

Rama roweru Kross Level R1 została zbudowana w oparciu o technologię Aluminium Lite. Rurki wykonane z aluminium Alu 6061 są cieniowane – czyli w niektórych miejscach, gdzie naprężenia są mniejsze ścianki są cieńsze. Z kolei na łączeniach oraz zgięciach grubośc ich jest większa. W Hexagonie zastosowano ramę w technologii Performance z identycznego materiału, ale bez cieniowania.

Rama jest elementem, który najbardziej różni oba rowery. Widać to już na pierwszy rzut oka szczególnie w okolicy główki ramy. W Levelu R1 jest ona tak solidna, że na pierwszy rzut oka wygląda jakby była stożkowa, ale nie jest. W Hexagonie główka wygląda bardzo klasycznie. Taki zabieg w Levelu ma zwiększyć sztywność i wytrzymałość tego elementu narażonego – przy szybkiej jeździe po trudnym terenie na działanie dużych sił.

Najważniejszą jednak różnica jest inna geometria ramy. To ona decyduje o przeznaczeniu roweru. Kross Level R1 me dłuższą górną rurę ramy. W przypadku rozmiaru ramy M jest to różnica prawie 2 cm. To właśnie dlatego na Hexagonie zupełnie inaczej się siedzi niż na Levelu. Krótsza górna rura oraz nieco dłuższe dolne rurki tylnego widelca (0,5 cm) powodują, że sylwetka jest wyprostowana - bardziej rekreacyjna. Rama Levela R1 wymusza  sylwetkę bardziej zgiętą i pochyloną. Kąt główki ramy w Levelu jest nieco mniejszy (70º) niż w Hexagonie (70,5º). Pół stopnia niby mało, a jednak wystarczy aby rower, a właściwie baza kół, wydłużył się aż o ponad 3 cm. Hexagon jest nieco dłuższy co w połączeniu z nieco większym kątem główki ramy umożliwia bardziej stabilną jazdę – szczególnie w dół. Level za to będzie o ułamki sekund szybszy i zwinniejszy.

Kross Hexagon R6 czy Level R1?

Właściwie cały artykuł moglibyśmy zakończyć w tym miejscu. Reszta elementów ma zdecydowanie mniejsze znaczenie (poza hamulcami). Jak już wcześniej napisaliśmy - to rama decyduje o przeznaczeniu roweru. W przypadku obu Krossów wygląda to następująco:

  • Kross Level R1 – to pierwszy, najniższy model z linii rowerów przeznaczonej do ścigania się. Do wyścigów typu XC oraz maratonów rowerowych. Rower zwinny i szybki.
  •  Kross Hexagon R6 – to najwyższy model z linii rekreacyjnej. Wygodnie się na nim siedzi i jest stabilny.

Dla większości osób lepszy będzie Hexagon. Posiada on lepsze podzespoły i po prostu lepiej działa. Level R1 to dopiero baza, która może służyć do złożenia dobrego roweru, ale trzeba w niego nieco zainwestować.

Kross Level R1Kross Hexagon R6

Co ciekawe to w bardziej sportowym Levelu będzie nam łatwiej założyć tylny bagażnik niż w Hexagonie za sprawą nieco inaczej ułożonych dolnych otworów mocowania bagażnika. Chodzi przede wszystkim o gwint przy zacisku hamulca. W Hexagonie będziemy musieli zastosować specjalny adapter. W Levelu może to być prostsze w montażu.

Kross Hexagon R6 czy Level R1?Kross Hexagon R6

Inna jest też budowa tylnych haków ramy. Oba oczywiście są wymienne, ale ten w Levelu jest mniejszy. Gniazdo mocowania osi w Levelu posiada też głębokie kołnierze.

Amortyzator

W tym punkcie rowery nie różnią się. W obu zastosowano ten sam najtańszy amortyzator SR Suntour przeznaczony do rowerów górskich (te lepsze to XCR i XCM). Medium resorującym jest zwykła sprężyna stalowa, której naprężenie wstępne możemy regulować za pomocą pokrętła umieszczonego w lewej goleni. W prawej goleni jest umieszczone pokrętło regulacji hydraulicznej blokady widelca. To największa zaleta tego widelca. Blokada faktycznie działa i przyda się gdy jedziemy  np po równym asfalcie.

Kross Hexagon R6 czy Level R1?Kross Hexagon R6 czy Level R1?

 

Amortyzator jest połączony z ramą za pomocą identycznych w obu modelach łożysk sterowych Feimin FP-H835B o standardowej średnicy 1 1/8”.

Napęd

Oba rowery maja tyle samo przełożeń – 3x8 co daje teoretycznie 24 biegi. W Levelu zastosowano tylną przerzutkę Shimano Alivio nowej generacji (M4000) a w Hexagonie jeden stopień niższą w hierarchii Shimano Acera także nowej generacji (M3000). Obie są typu „shadow” co oznacza mniej wystający profil poza obrys roweru. Za to na przód do Levela powędrował Altus, a w Hexagonie klasowo niższy Tourney. Jak widać w Hexagonie tylna przerzutka jest aż o cztery klasy wyższa niż przednia. W Levelu ta różnica wynosi dwie klasy. Komentarzem niech będzie zalecenie producenta osprzętu (Shimano), które mówi o konstruowaniu napędów opartych o komponenty z jednej grupy, lub przynajmniej z jak najbliższych.

Kross Level R1Kross Hexagon R6

Manetki w obu rowerach są identyczne – ośmioprzełożeniowy Altus.

W praktyce nie możemy mieć większych zastrzeżeń do działania układu napędowego. Działa poprawnie.

Drobną różnicą jest obecność 11-ząbkowej najmniejszej zębatki w Hexagonie kontra 12-ząbkowa  w Levelu. Dzięki temu przy większych prędkościach w pierwszym rowerze będziemy kręcić z mniejsza kadencją.

Kross Hexagon R6 wyposażono w nierozbieralny mechanizm korbowy SR Suntour XCC z tarczami 42/32/22T. W modelu Kross Level R1 zastosowano Suntour XCE z identycznym zestawieniem zębatek. Różnica jest możliwość odkręcenia i zmiany na nową największej zębatki w Levelu.

Kross Level R1Kross Hexagon R6

Jeśli ktoś używa roweru rekreacyjnie nie będzie to miało większego znaczenia – prędzej wymieni cały zestaw niż pojedynczą zębatkę, która często kosztuje dużo i trudno ją dostać.

 Hamulce

W tym punkcie każdy poczuje różnicę pomiędzy tymi dwoma modelami ze stajni Krossa. Pamiętajmy, że oba kosztują dokładnie tyle samo – 1999 zł, a Level ma ramę o lepszych parametrach. Gdzieś trzeba było zaoszczędzić – padło na między innymi hamulce. W Levelu R1 zastosowano mechaniczne hamulce tarczowe Shimano M375, które hamują po prostu słabo. Nic dziwnego – praktycznie żaden model (poza słynnymi Avidami BB5 i BB7) mechanicznych hamulców tarczowych nie hamuje dobrze. Już lepiej wybrać dobre klasyczne V-brake – w wielu przypadkach będą skuteczniejsze. Ta różnice doskonale widać w testowanych modelach. Mimo, że w Hexagonie R6 zastosowano niezbyt wysokiej klasy hydrauliczny hamulec  tarczowy Tektro HDC-300 to działa on całkiem nieźle. Jeśli już zdecydujemy się na wybór Levela, hamulce powinny być pierwszym elementem, który warto wymienić.

Kross Level R1Kross Hexagon R6

 Wspornik i siodełko

Zaglądając pod siodełko odnajdujemy kolejną różnicę. O ile w Levelu zastosowano typowe jarzmo mocowania siodełka, to w Hexagonie zaoszczędzono na tym elemencie. Jarzmo jest wykonane z blachy i nie wygląda zbyt pewnie. Oba siodełka są firmowane przez Krossa.

Kross Level R1Kross Hexagon R6

 Koła

Oba rowery posiadają rozmiar kół 27,5” i zostały zbudowane na identycznych piastach JoyTech oraz obręczach z podwójnymi ściankami Kross Disc. Jedyna różnicą w tym punkcie sa zastosowane opony w Level R1 Schwalbe Smart Sam 27,5”x2,1” a w Hexagon R6 Rubena Ocelot 27,5x2,1”. Oba zestawy mają podobne zastosowanie.

 Kierownica

Jedną z cech odróżniających rowery na pierwszy rzut oka jest kierownica. W Levelu zastosowano nieco dłuższą i prostą  kierownicę Kross Sport Components a w Hexagonie nieco bardziej wygiętą i krótszą kierownicę Kross Active Components.

Kross Level R1Kross Hexagon R6

Pozostałe różnice

Z drobniejszych ale istotnych szczegółów warto wspomnieć o mocowaniach do koszyka na bidon. W Levelu zamontujemy dwa koszyki, a w Hexagonie tylko jeden.

Kross Level R1

Kross Hexagon R6

Kross Level posiada dolne prowadzenie linek, co naraża nas na "łapanie" błota. W Hexagonie poprowadzono je górna ramą.

Kross Hexagon R6 czy Level R1?

Kross Hexagon R6 czy Level R1?

Różnice pomiędzy Kross Level R1 a Kross Hexagon R6

 

Kross Level R1

Kross Hexagon R6

Rama

Aluminium Lite
cieniowane rurki

Performance

Przerzutka tylna

Acera

Alivio

Przerzutka przednia

Altus

Tourney

Kaseta zebatek

12-32

11-32

Mechanizm korbowy

SR Suntour XCE

SR Suntour XCC

Hamulce

Tarczowe mechaniczne

Tarczowe hydrauliczne

Opony

Schwalbe Smart Sam 27,5"x2,1"

Rubena Ocelot 27,5x2,1"

Kierownica

700 mm, bardziej prosta

680 mm, bardziej wygięta

Otwory pod koszyk bidonu

2 szt

1 szt

Prowadzenie linek

dolne

Górne

 

 To który model wybrać? Level R1 czy Hexagon R6?

 Odpowiedź jest prosta: jeśli potrzebujesz roweru po to żeby pojeździć sobie po pracy, w czasie wolnym, wybrać się do lasu i parku, a czasami na górskie szlaki - wybierz Hexagona. To rower, który da sobie radę zarówno po szutrowych miejskich drogach, jak i na singlach np Singltrek pod Smrkiem czy na Rychlebach. Jazda na nim będzie przyjemna i lekka. Jeśli jednak wahasz się czy jednak nie wybrać Levela? Pomyśl o hamulcach – w Hexagonie działają one po prostu lepiej. A to bardzo istotny element roweru.

 Jeśli jednak jesteś pasjonatem maratonów rowerowych, lubisz się ścigać, grzebać w rowerze, dokupywać i montować nowy osprzęt – kup Levela R1. Rama to dobra baza do stworzenia niezłego ścigacza wymieniając podzespoły. Zacznij od hamulców.

Galeria

 

Kross Hexagon R6 czy Level R1?Kross Hexagon R6 czy Level R1?Kross Hexagon R6 czy Level R1?Kross Hexagon R6 czy Level R1?Kross Hexagon R6 czy Level R1?Kross Hexagon R6 czy Level R1?Kross Hexagon R6 czy Level R1?Kross Hexagon R6 czy Level R1?Kross Hexagon R6 czy Level R1?
KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się
2017-03-29 17:31 anonim | dzieki
dobry artykul
2017-03-31 17:22 anonim | Polecam Hexagon
Ja posiadam Hexagona R6 2016 i mogę Go z czystym sumieniem polecić, zarówno do jazdy po mieście jak i w lesie ;)....w internecie moźna kupić ten rower taniej niż 1999. Poza tym w artykule jest jeden błą dotyczący napędu( tylna przerzutka w Hexagonie to Alivio a nie Acera)
2017-06-27 10:14 anonim | Odp.: dzieki
Z dobrych rowerów crossowych do jazdy po lesie jak i ścieżkach miejskich, polecam Romet Orkan
http://allegro.pl/romet-orkan-d-3-0-hydraulika-alivio-poznan-i6782900684.html
na pewno będziesz zadowolony.
2017-07-18 10:50 anonim | Odp.: Odp.: dzieki
Obydwa modele są do siebie zbliżone, moim zdaniem warto byłoby przejechać się i sprawdzić zarówno jeden jak i drugi, dopiero potem wybrać. Jaki budżet ogólnie posiadasz na ten cel?

Pozdrawiam www.Ecobike.pl
2017-08-17 11:39 anonim | Odp.: Odp.: Odp.: dzieki
Ja bym polecał bardziej Hexagona, ale teraz jest dużo fajnych modeli krossa z 2017 w promocjach, poszukaj na domenasportowa.pl , można wyhaczyć lepsze modele po dużo niższych cenach
2017-08-18 13:30 anonim | Odp.: Odp.: Odp.: Odp.: dzieki
To fakt, ja na domenasportowa.pl ostatnio znalazłem krossa z 2017 w dość dużej przecenie :) często tam można wyrwać tanio dobry rower, polecam sprawdzać co jakiś czas promocje