Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
2018-09 Kielce Bike Expo
Jesteś tutaj > Strona główna > Sprzęt > Testy > Rowery > Kross Unforgiven

Kross Unforgiven

Kross UnforgivenUnforgiven firmy Kross to pierwszy przypadek w Polsce oferowania w normalnej sprzedaży roweru tak niszowego - przeznaczonego głównie dla niewielkiej grupy kurierów rowerowych. Dlaczego jest to taki niszowy temat ? Przecież - ktoś powie - trial czy dirt to także niezbyt popularne dziedziny rowerowe. Jednak akurat ta grupa rowerzystów - kurierów - rowery składa sobie sama, zazwyczaj bazując na ramach od rowerów torowych. Owszem kilku producentów ma w swojej ofercie tego typu modele (Trek Distric, Giant Bowery), ale są to tylko wyjątki potwierdzające regułę. Środowisko "bicycle messengerów" jest hermetyczne i popularnym producentom rowerów bardzo trudno "wkupić" się w ich łaski. Można wręcz powiedzieć że grozi to po prostu tzw "obciachem". Tym bardziej należy wyrazić uznanie dla polskiej firmy, która zmierzyła się z takim trudnym tematem, nie przejmując się ew. opiniami środowiska. Trzeba przyznać jednak że Kross juz nie raz próbował się porywać z "motyką na słońce" - przypomnieć wystarczy choćby historię modelu Sign FR2....

Gdy pierwszy raz zobaczyłem ten model na targach Eurobike 2007 - miałem mieszane uczucia. Z jednej strony rower prezentował się świetnie - był po prostu ładny, z drugiej strony wydawał się zbyt "lanserski", co mogło mu zaszkodzić w próbie trafienia w gusta zamkniętego środowiska, niezbyt podatnego na kreowanie mody.

Kross UnforgivenKross UnforgivenTester

Do testowania roweru zaprosiliśmy oczywiście przedstawiciela środowiska kurierów rowerowych - Pawła Puławskiego współwłaściciela firmy kurierskiej "Wrocławscy Kurierzy Rowerowi". Paweł od wielu lat jeĽdzi na ostrym kole - oczywiście własnej konstrukcji - i z pewnością jest najodpowiedniejsza osobą do testu roweru Kross Unforgiven.

Kruche hamowanie

Kross UnforgivenJednym z najistotniejszych elementów roweru typu ostre koło są piasty, a właściwie tylna. Obie użyte tutaj pochodzą od tajwańskiego producenta: Novatec: przednia: A165SBT (katalogowa waga 219 gramów) oraz tylna: A166SBT (katalogowa waga 235 gramów). Ośki w obu piastach są drążone - jest więc możliwość zastosowania szpilki z szybkozamykaczem. Jak zwraca Kross Unforgivenuwagę Paweł niestety tylna piasta ma jedna dużą wadę: kontra, którą jest mocowana zębatka lubi pękać. Jest ona po prostu wykonana ze zbyt słabego i kruchego materiału. Jest to tym istotniejsze, że stwarza to duże niebezpieczeństwo utraty kontroli nad rowerem w przypadku pęknięcia kontry w czasie jazdy. W ostrym kole zębatka jest nakręcana na piastę oraz mocowana przeciwnakrętka - tzw kontrą. Jeśli ulegnie ona zniszczeniu, zębatka odkręci się z piasty uniemożliwiając hamowanie za pomocą nóg (a dokładniej mówiąc spowolnienia ruchu nóg). Jeśli rowerzysta nie posiada hamulców (a część ostrokołowców nie stosuje ich) tracimy możliwość hamowania. Jest to najpoważniejsza wada tego roweru, ale tez najłatwiejsza do poprawienie - po prostu najlepiej od razu kupić i wymienić ta część (koszt to ok. 20 zł).
Dużym plusem jest możliwość korzystania z dwóch różnych zębatek. Piasta tylna jest typu flip-flop ma dwie zębatki 16 i 17 zębów. Aby zmienić przełożenie wystarczy wykręcić koło i je obrócić o 180 stopni.

Bardzo ciekawie rozwiązano problem naciągu łańcucha - odpowiadają za to dwie śruby przy tylnych widełkach. Aby zwiększyć naprężenie łańcucha wystarczy tylko poluzować nakrętki na piastach i dokręcić dwie nakrętki o rozmiarze 10 mm. Patent jest precyzyjny i łatwy w użyciu.

Karbonu czar

Bardzo charakterystyczną częścią roweru jest kierownica - tzw bycze rogi. Nie wszystkim musi ona odpowiadać, ale cześć kurierów preferuje właśnie taki kształt. Pawłowi nie spodobała się owijką - wg niego jest ona wykonana z taniego materiału. Kierownica jest łączona z widełkami za pomocą mostka karbonowo/aluminiowego Zoom RD298 poprzez pół-zintegrowane stery typu ahead Cane Creek VP-A41AC o rozmiarze 1 1/8 cala. Mostek ma dwie możliwości zamocowania -w pozycji że ma kąt nachylenia dodatni, lub ujemny. Trzecim elementem wykonanym z włókna węglowego jest wspornik siodła. Użycie tego wytrzymałego, lekkiego a jednocześnie tłumiącego drgania materiału zaowocowało zwiększeniem komfortu jazdy. Biorąc pod uwagę niewielki rozmiar grubości opon oraz aluminiową - z zasady sztywną - ramę jest on całkiem odczuwalny.
Paweł Puławski, który codziennie na swoim ostrym kole pokonuje dziesiątki kilometrów podkreśla, że największą zaleta roweru jest jego niska waga wynosząca zaledwie 8,1 kg. - To się czuje - mówi - niby tylko kilka kilo różnicy, ale to sprawia że Ten rower szybko jedzie.

Kross UnforgivenKross UnforgivenKross UnforgivenKross UnforgivenKross UnforgivenKross Unforgiven

Długi sztywny

Kross UnforgivenKross UnforgivenTo jak się jeĽdzi na rowerze zależy od samej konstrukcji ramy - a dokładniej mówiąc od zastosowanych kątów. Jak podkreśla Paweł: Unforgiven nie ma ani kątów podobnych do tych stosowanych w rowerach torowych, ani szosowych. Najbliżej mu chyba do roweru górskiego lub też crossowego - dodaje. Kross jest stosunkowo długi, dzięki temu stopy na pedałach nie zahaczają o przednie koło, co się zdarza w innych modelach. To sprawia, że rower jest bezpieczniejszy niż klasyczne ostre koło. Z drugiej jednak strony takie kąty ramy powodują że jest on ciężki na zakrętach - mało zwrotny przy dużych szybkościach. - Na moim rowerze, który został zbudowany w oparciu o ramę torową pokonuję zakręty szybciej niż na tym Krossie mówi Paweł. Za sprawą zastosowania aluminium do produkcji ramy jest on bardzo sztywny. Paweł zwraca uwagę także na stosunkowo wysokie położenie środka suportu - dzięki temu nie ma niebezpieczeństwa zahaczenia pedałem podczas gdy się pochylamy na zakręcie. Bardzo dużym plusem jest obecność w ramie otworów oraz przelotek umożliwiających zamontowanie hamulców - przedniego i tylnego.

Siodełko: San Marco twarde i małe ale całkiem wygodne jest mocowane do sztycy bez przesunięcia do tyłu - zwraca uwagę Paweł. Przednia korba torowa Truvativ Touro posiada 48 zębów a napęd jest przekazywane na tylne koło za pomocą łańcucha KMC Z9900. Obręcze Alexrim AT400 o rozmiarze 622 x 14mm są "obute" w opony Schwalbe Blizzard w rozmiarze 700 x 25 C.

Asceta

Kross UnforgivenKończąc jużKross Unforgiven ten test kilka słów na temat ogólnego wyglądu roweru. To kolejna zaleta Unforgiven'a - ten rower wygląda po prostu fajnie. Nic dziwnego - postarano się o jednolitą - czarną kolorystykę, tu i ówdzie złamana przez czerwień, biel i chrom. Wstawki karbonowe nadają szlachetności. Dzięki pozbawieniu roweru wszystkich dodatków: hamulców, błotników, przerzutek, manetek uzyskano bardzo oszczędną, wręcz ascetyczną formę. To było możliwe tylko w przypadku roweru typu ostre koło. Bardzo fajnym pomysłem jest mała grafika na górnej rurze ramy - nie da się ukryć że jest ona skierowana do raczej męskiej części rowerzystów.
Czy Unforgiven jest warte 2000 zł, które kosztuje ? Z jednej strony niby otrzymujemy niewiele: rama, koła, kierownica siodełko i łańcuch, jednak płacimy także za skomponowanie tego wszystkiego w całość, design oraz bardzo niska wagę...

- Fajny bo polski - kończy spotkanie Paweł Puławski.

Krwawe ostre

Kross UnforgivenNa koniec jeszcze ostrzeżenie dla tych co chcą się pobawić w "ostre". Rowery tego typu potrafią być niebezpieczne - typowym wypadkiem zdarzającym się podczas konserwacji łańcucha jest wciągnięcie palca pomiędzy zębatkę i łańcuch. Podobno jest nawet specjalna strona WWW gdzie są prezentowane zdjęcie uszkodzonych części ciała. Mieliśmy okazje tego sami doświadczyć. Naszemu redaktorowi (nie Pawłowi) palec z paznokciem utkwił pomiędzy zębatką a łańcuchem. W ramach ostrzeżeń publikujemy zdjęcie palca (już po zatamowaniu krwawienia) - ale ostrzegamy - tylko dla ludzi o silnych nerwach ! (kliknij w zdjęcie żeby zobaczyć powiększenie)

Zalety:

  • Niska waga
  • Szybki
  • Wysokie położenie suportu
  • Zastosowanie karbonowej sztycy siodełka, widełek i mostka
  • Możliwość zastosowania hamulców - przedniego i tylnego

Wady:

  • Niska jakość kontry w Piasta Novatec
  • Mało zwrotny przy dużych prędkościach

 

Kross UnforgivenKross UnforgivenKross UnforgivenKross UnforgivenKross UnforgivenKross Unforgiven

Paweł Puławski & Marcin Korzonek
2009'lsierpień

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się
Brak komentarzy!