Wiadomości
Sprzęt
Porady Miasto
Prawo
Historia
Rozrywka
Książki
Turystyka
Reportaż
Jesteś tutaj > Strona główna > Sprzęt > Testy > Rowery > Merida Crossway 5-V i Crossway 40-MD

Merida Crossway 5-V i Crossway 40-MD

Merida - jak wiadomo - jest obecnie jedną z największych firm rowerowych na świecie. Mniej znanym faktem jest, że pełni rolę największego producenta ram rowerowych na świecie. Lata doświadczeń spowodowały że obecnie produkty firmy z taiwańskim rodowodem są atrakcyjne pod względem jakości i ceny.

Merida Crossway 5-V oraz Merida Crossway 40-MD to propozycje przystępne dla niewprawionych rowerzystów poszukujących przede wszystkim przyjemności z jazdy. Oba rowery należą do jednej grupy lecz leżą trochę w innym miejscu skali. „Piątka” to podstawowy model w gamie (1300 zł), 40-MD plasuje się w połowie stawki,  ale kosztuje o 500 zł drożej. Porównując te jednoślady chciałbym odpowiedzieć na pytanie które zapewne  nurtuje każdego laika… Czy warto dopłacać?


Merida Crossway 40-MDMerida Crossway 5-V

Rury, czyli to co Merida potrafi najlepiej

Merida Crossway 40-MDRowery ze względu na bliskie pokrewieństwo mają sporo wspólnego - na przykład geometrię ramy, która w obu modelach pozwala na zajęcie wygodnej pozycji umożliwiającej obserwowanie otoczenia w zakresie 360 stopni, co zwiększa zarówno bezpieczeństwo jak i wygodę. W droższym wariancie mamy do dyspozycji regulowany mostek. Pozwala on na szybką zmianę naszego cross’a w rower z grupy fitness za pomocą jednego klucza. Kolejnym małym udogodnieniem w 40-stce jest amortyzowana sztyca, która jednak nie sprawdza się dobrze.

 

Merida Crossway 40-MD

Ramy obu rowerów wykonano z aluminium przez co ich masa nie jest tak odczuwalna. Mimo tego, że w Crossway 5-V nie jest wyposażony w hamulce tarczowe ani amortyzowaną sztycę model ten waży nieco więcej, choć w codziennej eksploatacji różnica byłaby niewyczuwalna. Oba rowery bez trudu wyposażymy w pełne błotniki, nóżkę oraz bagażnik dzięki odpowiednim gwintowanym otworom w ramie.

Oba modele zostały starannie wykończone, a komponenty takie jak mostek, kierownica, sztyca czy koła zostały opatrzone logiem Meridy. Wykończenie wyższego modelu prezentuje się jednak zdecydowanie lepiej niż to w Crossway 5-V. W 40-MD szara rama została pomalowana na modny w tym sezonie matowy szary kolor, świetnie skomponowany z czarnymi komponentami oraz oponą z białym odblaskowym paskiem.

W tej klasie rowerów standardem jest już amortyzacja przedniego koła „w piątce” realizowana za pomocą bardzo prostego widelca od Suntoura. Jest to niewątpliwe udogodnienie, jednak działa on bardzo „zero-jedynkowo”. Praktycznie pomija efekt tłumienia powrotu, a jednocześnie wydaje nieco niepokojące odgłosy podczas jazdy. Merida Crossway 40-MD oferuje dużo lepszy widelec - tym razem wyprodukowany przez RST model Neon ML, który działa miękko, tłumi drgania, a jednocześnie nie „pompuje” na twardych odcinkach.

Napęd i koła

Napęd w Crossway’ach został stworzony w oparciu o komponenty pozagrupowe marki Shimano. Takie rozwiązanie obniża koszty Merida Crossway 40-MDMerida Crossway 5-Vprzy jednoczesnym zachowaniu jakości podzespołów. Podstawą systemu jest korba, którą zastosowano w obu modelach – Shimano M131. Jak przystało na grupę rowerów typu cross największa zębatka posiada 48 zębów, co w połączeniu z zakresem 12-28 na tylnym wielotrybie daje bardzo dużą uniwersalność oraz wszechstronność.

 Manetka przedniej przerzutki w Crossway 5-V jest wyposażona w tzw. MircoIndex, czyli trzem przełożeniom odpowiadają nie trzy, leczMerida Crossway 5-V kilka pozycji, a każde „kliknięcie” manetką przesuwa wodzik przedniej przerzutki o kilka milimetrów. Daje to możliwość ustawienia przerzutki przedniej w dowolnym położeniu, przez co spokojnie można zapobiegać ocieraniu łańcucha o przerzutkę. Nie oszukujmy się jednak – pomimo swoich zalet MicroIndex jest stosowany w najtańszych grupach – wtedy gdy trudno jest wyregulować "normalną" trzypozycyjną manetkę przednią z przerzutką. W wyższym modelu zastosowano klasyczną manetkę z trzema „klikami”. Manetka jest zintegrowana z klamkami hamulcowymi. Podobnie jest z tylną przerzutką Alivio i manetkami w 40-MD. Taki mix sprawuje się dobrze, a pod obciążeniem nie traci swoich właściwości. „Piątkę” wyposażono niestety w przerzutki z najniższej grupy osprzętowej i odczuwalna jest niższa kultura pracy pod obciążeniem.

W tańszym modelu zastosowano koła na dwukomorowych obręczach oraz nakręcanym wolnobiegu. To drugie rozwiązanie powoduje, że piasta tylna może być bardziej awaryjna. Wyższy model posiada stożkowe obręcze wykonane przez Alexrims specjalnie dla Meridy oraz piasty o lepszych łożyskach, a nakręcany wolnobieg zastąpiono kasetą. (Różnica między kasetą i wielotrybem a wolnobiegiem)

No więc ruszamy…

Merida Crossway 5-VPo przesiadce z „piątki” na wyższyMerida Crossway 40-MD model daje się odczuć znaczącą różnicę. Hamulce tarczowe w jakie go wyposażono świetnie radzą sobie z zatrzymaniem nawet w awaryjnej sytuacji. Po drobnych niedogodnościach zaliczyć można szybkie nagrzewanie się tarcz. Dla odmiany hamulce w „piątce ” są słabe, a po zbliżeniu klocków do obręczy czuć  jak plastikowa klamka wygina się pod palcami.

Samo prowadzenie obu rowerów jest bardzo zbliżone, są przewidywalne i niezbyt czułe na ruchy ciała, przez co można je uznać za stabilne i łatwe w kierowaniu. Na asfalcie sprawują się podobnie, choć czuć różnicę w oporach jakie stawiają – tu wygrywa „czterdziestka”. Gdy wjedziemy w teren pojawiają się dodatkowe różnice. W przeciwieństwie do „czterdziestki” amortyzator Sutour, w który wyposażono „piątkę”, nie radzi sobie wybieraniem dziur. RST, które z kolei zamontowano w „czterdziestce”, posiada regulację naprężenia wstępnego, czyli popularnej twardości. Daje ona pewną możliwość wyboru charakterystyki widelca do terenu w jakim będzie użytkowany rower. Na podjazdach o średnim nachyleniu oba rowery są łatwe w prowadzeniu, a duże koła nadają im przynajmniej trochę właściwości terenowych.

Wracając na start…

Po teście byłem już pewien że różnica w cenie obu modeli jest uzasadniona. W zamian za ok. 500 zł zyskujemy ładniej wykonaną ramę, działający amortyzator, skuteczne hamulce oraz bardziej precyzyjny napęd. „Piątka” jest bardziej adresowana dla użytkowników stojących przed wyborem pomiędzy rowerem markowym, a najlepszym z rowerów z marketu. W dłuższej perspektywie czasu może wymagać pewnego wkładu finansowego. Z kolei "czterdziestka" jest pełnoprawnym rowerem dla niedzielnego użytkownika, który od swojej maszyny oczekuje niezawodności. Odpowiedź na pytanie jest więc prosta… warto!

 

Zalety

Wady

Merida Crossway 5-V
  •  niska cena
  • odblaskowy pasek na oponie
  • słaby amortyzator
  • topornie wyglądająca przednia korba
Merida Crossway 40-MD
  • hamulce tarczowe
  • regulowany mostek
  • amortyzator
  • amortyzowana sztyca podsiodłowa
  • design - szczególnie białe akcenty
  • odblaskowy pasek na oponie
  •  topornie wyglądająca przednia korba

 

 Specyfikacja

nazwaMerida Crossway 5-VMerida Crossway 40-MD
rama Crossway DT-V Crossway Speed-D 
rozmiary 46CM-48CM-52CM-55CM-
58CM-42CML-46CML
46CM-48CM-52CM-55CM-58CM
-42CML-46CML-50CML-54CML 
widelec SR Suntour M3000 RST Neon ML 63 
stery    
oś suportowa    
mechanizm korbowy SR 48-38-28 CG Shimano M131 48-38-28 CG 
manetki Shimano RS35-3/7 Shimano ST-EF51-3/8 
przerzutka przednia Shimano TZ31 Shimano M191
przerzutka tylna Shimano TX35 Shimano Alivio 
ilość przełożeń 21 24
kaseta Shimano MF-TZ21 14-28 Shimano CS-HG30-8 11-32 
łańcuch KMC Z50 KMC Z51 
hamulce V-Brake Linear Tektro Novela 160 
dźwignie hamulcowe    
piasty Alloy QR Disc Alloy 
obręcze Merida double wall 700C Merida double wall D  700C
opony Kenda 700*40c  Kenda 700*40c
wspornik kierownicy A-Head Alloy A-Head Ajustable 
kierownica MTB Steel 600 R30  MTB Alloy 600 R30
chwyty    
sztyca Merida Speed Suspension Alloy 
siodło Crossway  Crossway
pedały PP Steel/PP 
cena 1300 zł 1800 zł

 

Zdjęcia: Merida Crossway 40-MD

Merida Crossway 40-MDMerida Crossway 40-MDMerida Crossway 40-MDMerida Crossway 40-MDMerida Crossway 40-MDMerida Crossway 40-MDMerida Crossway 40-MDMerida Crossway 40-MDMerida Crossway 40-MDMerida Crossway 40-MDMerida Crossway 40-MDMerida Crossway 40-MDMerida Crossway 40-MDMerida Crossway 40-MDMerida Crossway 40-MDMerida Crossway 40-MDMerida Crossway 40-MDMerida Crossway 40-MDMerida Crossway 40-MDMerida Crossway 40-MDMerida Crossway 40-MDMerida Crossway 40-MDMerida Crossway 40-MDMerida Crossway 40-MDMerida Crossway 40-MDMerida Crossway 40-MDMerida Crossway 40-MD

Zdjęcia: Merida Crossway 5-V

Merida Crossway 5-VMerida Crossway 5-VMerida Crossway 5-VMerida Crossway 5-VMerida Crossway 5-VMerida Crossway 5-VMerida Crossway 5-VMerida Crossway 5-VMerida Crossway 5-VMerida Crossway 5-VMerida Crossway 5-VMerida Crossway 5-VMerida Crossway 5-VMerida Crossway 5-VMerida Crossway 5-VMerida Crossway 5-VMerida Crossway 5-VMerida Crossway 5-VMerida Crossway 5-VMerida Crossway 5-V

Tekst: Maciek Wolak
Zdjęcia: Marcin jakub Korzonek

KOMENTARZE
Temat
Treść
Kod obrazkowy


Jeśli chcesz dodawać swoje komentarze i wpisy na forum pod jednym nickiem - zaloguj się
2014-06-27 09:22 anonim | dla mnie to kultowy rower
Crossway jest tym czym powinny byc rowery "gorskie" dla ludzi ktorzy nigdy "gorskim" rowerem nie pojada w gorach, a takich jest 90%.

Przerzucilem sporo rowerow gorskich 26 cali i dla mnie, przecietnego uzytkownika niedzielno wycieczkowego byly one absurdem.

Taki rower jest stworzony do jezdzenia PO GORACH.
A tak sie sklada ze 90% rowerow gorskich gor nie widzi. Dlatego taka konstrukcja jak crossway jest bardzo rozsadnym rozwiazaniem.

Rower jest swietny na szosie, po lesie jakos pojedzie, ma supertwarde opony cst toczace sie po asfalcie z minimalnym oporem, krotko mowiac wycieczki tym rowerem sa przyjemnoscia.
Do turystyki tez sie nada.

Odnosnie osprzetu. Mam wersje 10 i jest tragicznie.
Amortyzator do niczego sie nie nadaje, poszedl do wymiany, trzeszczal, nie dzialal, zamienilem na suntour ncx lite i jest miodzio

Suport treszczal, wymieninony.

Przezutki acera dzialaja poprawnie. Hamulce - moze byc, mi wystarczy.

Serwis Meridy - tragedia. Trzy razy mi odsylali zalony amortyzator, jedyne co przy nim robiac to smarujac go.

Podsumowaujac

Jak ktos sie zastanawia nad rowerem turystyczno - rodzinno- wycieczkowym i ma max 1500 to bardzo polecam. Jak cie stac na wydanie wiecej to raczej spec albo ktm, ze wzgledu na marna jakosc osprzetu i tragiczny serwis.
2014-07-04 08:49 SanctePieX | Odp.: dla mnie to kultowy rower
Ja bym jeszcze dodał Kellysy, jeśli chodzi o taki przedział to z pewnością http://www.bikesalon.pl/rower-kellys-carter-10-2014-kola-28-szary
2014-07-05 14:49 PadreSergio | Odp.: Odp.: dla mnie to kultowy rower
Albo solidne Krossy, jak ten: http://www.szumgum.com/rower-gorski-kross-level-a4.html
2014-07-06 15:59 Ted1989 | Odp.: Odp.: Odp.: dla mnie to kultowy rower
O, te i ja mogę polecić.
2014-08-07 08:37 PadreSergio | Odp.: Odp.: dla mnie to kultowy rower
SanctePieX, rzeczywiście i trzeba przyznać, że ta oferta wyjątkowo fajna. :)
2015-01-08 17:56 anonim | Jak waga?
Wszytko fajnie, ale dobrze by było podawać wagę rowerów przy takich testach. Dla niektórych osób to priorytet przy kupnie roweru. Często producenci nie podają wagi nawet na swoich stronach. Ale przy takich testach nie był by to chyba jakiś wielki kłopot żeby oba rowerki zważyć, a pomogło by to wielu osobom we wstępnym wyborze.